چندین ترفند عکاسی مهم و کاربردی

عکاسی یک هنر و مهارت دوست داشتنی است که عده بسیاری از افراد را به خودش جذب می کند. شما هر قدر هم که عکاسی را خوب بلد باشید، باز هم نیاز به استفاده از ترفندهای عکاسی دارید. دانستن ترفندها و تکنیک ها باعث می شود که بتوانید عکس های خلاقانه تر و خاص تری را به ثبت برسانید.

 

مسلما خسته کننده است اگر همه عکاسان یک سری روش و برنامه ثابت را برای عکاسی در پیش بگیرند. عکاسی آنقدر فضا برای خلاقیت دارد که هر چه قدر هم از ترفندهای مختلف استفاده کنید، باز هم ایده های جذاب در این راه وجود دارد. ترفندهای جالب عکاسی دیدگاه شما را به عکاسی عوض می کند و باعث تنوع در کارهایتان می شود.

 

مثلا فرض کنید که میان تعداد زیادی آسمان خراش ایستاده اید، اگر دوربین را بالای سرتان بگیرید و از نمای بالای این برج ها عکس بگیرید، دست به یک نوآوری زده اید.

 

بنابراین همیشه از زوایایی که در امتداد نگاهتان است عکاسی نکنید. زوایای مختلفی را برای عکاسی انتخاب کنید و با بکارگیر ی انواع ترفند عکاسی، تصاویر جذاب خلق کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با ترفندهای عکاسی و نکات مهم مربوط به آن آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما بمانید...

ترفندهای عکاسی

 

آموزش نورپردازی در عکاسی

یکی از مهمترین موارد در عکاسی "نور" است. شما با تغییر نور، جهت و رنگ آن، میزان شدت و کمی آن، تابش و بازتابش آن و ... می توانید عکس های هنری تر و خلاقانه تری را ایجاد کنید. هر کجا که نور نباشد، سایه هست. به کمک بازی با نور و سایه است که می توان هنر عکاسی را با جلوه بیشتری به نمایش گذاشت.

 

یکی از نکاتی که برای آموزش نورپردازی در عکاسی مطرح می شود، "ساعت طلایی" در عکسبرداری است. این زمان، مدت کوتاهی پس از طلوع آفتاب یا قبل از غروب خورشید است که سایه های بلندتر و نور پراکنده تری وجود دارد.

 

در این بازه زمانی، بهترین فرصت برای عکاسی را دارید. آموزش عکاسی با ریسه نوری، آموزش مثلث نوردهی در عکاسی، آموزش نورپردازی آتلیه، آموزش عکاسی پانوراما و بسیاری موارد دیگر، از جمله مباحثی هستند که در آموزش نورپردازی به دانش پذیران تدریس می شود.

 

ترفندهای عکاسی 

ترفندهای عکاسی بی شمارند و نمی توان سقفی برای آن در نظر گرفت. حتما بارها عکس های جذاب با سوژه های خاص و ایده های نوین را دیده اید. این عکس ها در نگاه اول شما را درگیر خودشان می کنند و باعث می شوند جذب تماشای آن ها شوید.

 

علت گیرایی برخی از عکس ها، بکار گیری ترفندهای عکاسی در آن هاست. پس اگر می خواهید شما هم یک عکاس خلاق، با آثار دوست داشتنی و جدید باشید، دست از کلیشه ها بردارید و ترفندهای عکاسی را یاد بگیرید.

 


ترفند عکاسی خلاقانه 

با چندین ابزار ساده که در خانه دارید، می توانید عکس های زیبایی را ثبت کنید. کافیست کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید تا شیرینی لذت بخشِ گرفتن عکس های بی نظیر را بچشید. در ادامه به شما چند ترفند عکاسی خلاقانه و جذاب را معرفی می کنیم. 

 

فراموش نکنید که با شرکت در یک دوره آموزش عکاسی که به لطف موسساتی مثل موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار می شود می توانید تمامی تکنیک ها و ترفندهای عکاسی را یاد بگیرید و عکاس متفاوتی در حوزه کاری خود باشید.

 

نکات عکاسی

ترفند عکاسی با آینه

آینه یکی از ابزارهای در دسترس و هیجان انگیز برای عکاسی است. چرا که با انعکاس تصویر و نمایش چندایی تصویر، می تواند برای عکاسی عکاسی بسیار کاربرد داشته باشد.

 

به عنوان مثال می توانید یک آینه با برشی کوچک را در مقابل صورت خودتان قرار دهید به طوری که تنها تصویر یک چشم شما یا قسمتی از چهره تان در آن بیفتد، سپس عکاسی را انجام دهید.

 

می توانید یک آینه را بشکنید و با کنار هم چسباندن آن، سوژه را به شکل چند تکه ای در کادر به تصویر بکشید، همچنین می توانید از سوژه عکاسی بخواهید که یک آینه را مقابل صورتش بگیرد و مثلا به یک دشت پر از گل برد. به این ترتیب تصویر گل ها کاملا سر و صورت سوژه را پوشش می دهند و نمای جذاب و منحصر به فردی را ایجاد می کنند.

 

ترفندهای عکاسی با وسایل ساده

شاید فکر کنید که حتما برای عکاسی نیاز به وسایل و تجهیزات تخصصی و ویژه دارید. اما باید بدانید که حتی با داشتن یک چای صاف کن، یک مقوی دستمال توالت و یا ذره بین هم می توانید عکس های منحصر به فرد بگیرید. 

 

زمانی که از چهره یک فرد عکاسی پرتره ثبت می کنید، یک چای صاف کن را مقابل منبع نوری که به سوژه می تابد قرار دهید. به این ترتیب نور به صورت نقطه های پراکنده بر صورت مدل عکاسی شما می تابد و جلوه متمایزی را به وجود می آورد.

 

با کمک لوله مقوایی وسط رول دستمال کاغذی، می توانید لنز ماکرو درست کنید و از آن در عکاسی ماکرو استفاده کنید. برای گرفتن عکس های با وضوح بالا، نیاز به لنز بلند دارید، شما می توانید یک لوله دستمال کاغذی را روی دوربین خود نصب کنید و لنز را جلوی لوله مقوایی بچسبانید.

 

به این ترتیب لنز واید ایجاد می کنید و عکس ماکرو شما از حشرات گیاهان و یا هر سوژه دیگری با موفقیت ثبت می شود. با استفاده از ذره بین که آن را مقابل سوژه عکاسی قرار می دهید، می توانید تصویر بزرگ شده آن را در میان فضای عادی به نمایش بگذارید.

 

شرکت در دوره عکاسی

 

ترفند عکاسی با ریسه

ترفند عکاسی با ریسه نوری به این صورت است که شما یک رشته نوری را در جاهای مختلف برای عکسبرداری بکار می گیرید. مثلا در فضایی که بک گراند سوژه مملو از چراغ های شهر است، او می تواند یک ظرف شیشه ای که درون آن یک ریسه نوری روشن است را در دست بگیرد.

 

یا می توانید یک قاب با ریسه نوری درست کنید و آن را دور سوژه عکاسی خود قرار دهید. یک راه دیگر می تواند این باشد که شما ریسه نوری را پشت یک سوژه در عکاسی صنعتی یا فانتزی قرار دهید و بعد با کمک فیلترهای دوربین نورها را پخش یا مات کنید.

 

ترفند عکاسی دخترانه

گرفتن عکس های دخترانه، نیازمند ترفند عکاسی دخترانه است. مثلا گرفتن عکس دخترانه در فضایی پر از رنگ های شاد، در فضای باز میان گلها، در حال پریدن به آسمان، حین غروب خورشید با داشتن کلاه حصیری آفتابی، همه و همه ترفندهایی برای عکاسی دخترانه هستند.

ترفند عکاسی

 

ترفند عکاسی با موبایل در خانه

شاید فکر کنید که برای گرفتن عکس های فوق العاده، حتما نیاز به دوربین های عکاسی حرفه ای مثل کنون و نیکون دارید. اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است. شما می توانید با داشتن حتی یک گوشی تلفن همراه نیز تصاویر خارق العاده به وجود بیاورید.

 

درست است که قابلیت های گوشی موبایل به اندازه دوربین های مخصوص عکاسی نیست، اما روز به روز گوشی های هوشمندتری را در بازار می بینیم که قابلیت های عکسبرداری و ادیت پیشرفته تری دارند.

 

از طرفی عکاسی با موبایل مزیت هایی مثل قابلیت حمل آسان تر و همراه داشتن دائمی را دارد. مثلا ممکن است شما بیرون از خانه باشید و دوربین تان را همراه نداشته باشید، ناگهان سوژه جذابی را می بینید و می خواهید از فرصت استفاده کنید. بنابراین می توانید از گوشی موبایل خود استفاده کنید و عکس دلخواهتان را بگیرید.

 

این روزها امکانات تصویر برداری و فیلمبرداری بسیاری به گوشی های موبایل اضافه شده و شرکت های سازنده دائما در حال ارائه نسخه های جدید با قابلیت های چشم گیرتر هستند.

 

مثلا قابلیت فوکوس زنده، فیلترهای مختلف، امکانات ویرایشی جذاب و ... به شما کمک می کنند تا عکسهای برجسته و چشمگیر داشته باشید. فقط کافیست که کار کردن با این امکانات را در گوشی های مختلف بدانید.

 

اصول کادر بندی در عکاسی

کمپوزیسیون یا کادر بندی در عکاسی، به نحوه قرار گیری اجزای تصویر اشاره دارد. اینکه چگونه از فضاها استفاده کنید و با توجه به هدف عکس، چیدمان را در کادر قرار دهید، هنر شما را نشان می دهد.

 

کادر بندی به نوعی باعث ایجاد تعادل، هماهنگی و تقارن در ترکیب بندی عکس می شود. اصول کادر بندی در عکاسی را به راحتی می توانید با شرکت در یک دوره آموزشی کوتاه مدت یاد بگیرید. به این ترتیب عکس های بهتر و اصولی تری خواهید داشت.

 

در زیر به شما چند مورد از اصول کادربندی در عکاسی را معرفی می کنیم:


•    کادر بندی در عکاسی با کمک قانون یک سوم
•    کادر بندی در عکاسی با عناصر متعادل سازی
•    پس زمینه در کادر بندی عکاسی
•    عمق در عکاسی و شیوه کادر بندی
 

آموزش عکاسی از نوزاد در منزل

بسیاری از خانواده ها دوست دارند که از نوزادان خود عکس بگیرند و آموزش عکاسی از نوزاد، چند سالیست که باب شده است. اگر می خواهید چگونگی عکاسی از نوزادان را بدانید، توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید و حتما آموزش عکاسی از نوزاد در منزل را از دست ندهید.

 

با توجه به اینکه نوزادان شرایط ویژه ای برای عکاسی دارند:


•    از نور طبیعی برای عکاسی استفاده کنید و چون فلاش برای نوزاد مضر است، از آن استفاده نکنید.
•    سعی کنید کودک در بهترین شرایط باشد. شیر خورده و استراحت کافی کرده باشد.
•    عناصر اضافی را از کادر بندی حذف کنید.
•    از فاصله نزدیک از نوزاد عکس نگیرید و سعی کنید دوربین را زوم کنید؛ چون ممکن است نوزاد بترسد و گریه بیفتد.
•    نوزادان با مادر خود حس بهتری دارند، سعی کنید مادر را در اطراف او یا حداقل در نزدیکی اش قرار دهید.
•    از اسباب بازی ها و فضاهای کودکانه و شاد استفاده کنید.
•    مراقب باشید نوزاد در حین عکسبرداری اذیت نشود و کوچکترین آسیبی متوجه او نباشد.
•    چنانچه می خواهید از نوزاد به صورت برهنه عکس بگیرید، حتما دمای محیط را در شرایط مطلوبی قرار دهید.
•    از پشت دوربین کودک را صدا کنید یا صدایی ایجاد کنید تا او نگاهش متوجه شما بشود.
•    می توانید از حباب، بادکنک، شخصیت های کارتونی و وسایل هیجان انگیز در عکاسی از نوزاد، استفاده کنید.

 

آموزش نکات عکاسی در فضای باز

عکاسی فضای باز همیشه الهام بخش و خاطره انگیز است. قرار گرفتن در کنار دریا و دشت و جنگل، می تواند لوکیشن های جذابی را برای عکاسی شما پدید بیاورد. 

 

آنقدر فضا و چشم انداز در عکاسی فضای باز وجود دارد که حتی ممکن است انتخاب برایتان سخت شود. ولی باید دیدی باز و همه جانبه به محیط اطراف تان داشته باشید و بهترین سوژه ها را شکار کنید. همچنین باید به نکات عکاسی در فضای باز توجه کنید.

 

مثلا باید لنزهای مختلف برای عکسبرداری در آفتاب، زیر باران، زیر آب، فضاهای تاریک و غیره را همراه داشته باشید.

 

یکی از مهمترین فاکتورها هنگام عکاسی از طبیعت و یا فضای باز، استفاده بهینه از نور روز است. نور به میزان زیادی در کنتراست تصاویر شما موثر است.

 

 

اگر امکان عکاسی در بهترین ساعات روز را ندارید یا می خواهید عکاسی در شب را امتحان کنید، باید استراتزی مناسبی برای عکاسی داشته باشید و از مکان ها و مناظر بهترین تصاویر را به ثبت برسانید. برای آموزش نکات عکاسی در فضای باز و یا هر یک از فیلدهای تخصصی عکاسی، باید در دوره آموزش عکاسی شرکت کنید.

 

این دوره با بهترین استادان مطرح سطح کشور و بالاترین کیفیت آموزشی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار شده است. اگر علاقه مند به یادگیری هنر عکاسی در برترین سطح ممکن می باشید، شرکت در این کلاس کاربردی را در برنامه تانقرار دهید و در انتهای دوره گواهینامه عکاسی خود را با تائید وزارت علوم بگیرید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close