مهمترین تفاوت های بورس با ارزهای دیجیتال

از جمله راه‌هایی که افراد با آن تلاش می‌کنند تا سرمایه خود را چند برابر کنند، سرمایه گذاری است. حال آنکه این سرمایه گذاری می‌تواند در بورس، فارکس، معامله زمین یا خرید ارز دیجیتال و حضور در بازار کریپتوکارنسی ها باشد. در این مطلب قصد داریم تا دو تا از مهمترین حوزه‌های مدرن معاملاتی که سودهای خوبی را از آنها می‌توان کسب کرد را با هم مقایسه کنیم و تفاوت هایی که سرمایه گذاری در بورس با خرید و فروش ارزهای دیجیتال دارند را برایتان شرح دهیم.

تفاوت های بورس و ارزهای دیجیتال

 

جوان بودن دو بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تجارت به اندازه خود تاریخ سابقه ای طولانی دارد، با این حال، بورس و اوراق بهادار همانطور که می‌دانید یک پدیده نسبتاً جدید است.

امروزه، تقریباً در هر کشوری، بورس و اوراق بهادار بازارهای وسیعی را برای خرید و فروش سهام و کالاها در سراسر جهان فراهم می کند. صرافی های خرید ارز دیجیتال نیز جدیدا ایجاد شده اند که البته نسبت به بازار سهام خیلی جوان‌تر هستند.

صرافی‌های ارز دیجیتال و بورس‌ یک وجه مشترک دارند و آن هم تسهیل در تجارت است. با این حال، نحوه داد و ستد دارایی ها، نوسانات بازار و همچنین تعدادی از عوامل دیگر وجود دارند که این دو بازار را از هم متمایز می‌کنند؛ در ادامه به شرح مهمترین آنها می‌پردازیم.

 

تفاوت های اصلی میان بورس و ارزهای دیجیتال چیست؟

نوع دارایی های معامله شده

یکی از تفاوت‌های بارز بورس و اوراق بهادار با صرافی خرید ارز دیجیتال در نوع دارایی‌ای است که در آنها معامله می‌شود. به این شکل که در بورس سهام شرکت‌ها معامله می شود در حالی که در یک صرافی ارز دیجیتال، خرید و فروش ارز دیجیتال مانند فروش و خرید بیت کوین، اتریوم، تتر و… انجام می‌شود.

 

مالکیت دارایی های معامله شده

سهام معامله شده در بورس نشان دهنده حقوق صاحبان سهام یک شرکت است. وقتی سهام یک شرکت را از طریق بورس خریداری می کنید، مالک بخشی از خود آن شرکت می شوید و میزان عملکرد شرکت نیز تعیین کننده ارزش سهام شما خواهد بود.

اما در مبحث خرید ارز دیجیتال، چه کوین و چه توکن بخرید لزوماً نشان دهنده مالکیت شما در شرکت صادرکننده آن نیست. زیرا چیزی که خریداری کرده‌اید یک ارز دیجیتال (رمز ارز) است، بنابراین ارزش آن کاملا دیجیتالی و غیر فیزیکی است.

 

صدور دارایی های معامله شده

با توجه به قوانین محلی و مقررات شرکت، یک شرکت سهامی عام ممکن است به میل خود سهامش را به منظور جمع آوری پول هر از چندگاهی عرضه کند. در مقابل، بیشتر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) دارای تعداد محدودی هستند.

 

بلوغ این دو بازار

مبادلات سهام قدمت خیلی بیشتری نسبت به صرافی های رمز ارز دارند و بنابراین بالغ تر هستند. مقررات و قوانین محلی بر فعالیت‌های آنها حاکم است و نیز از حمایت‌های دولت برخوردار هستند. بورس ها با توجه به بلوغ خود، حجم و تنوع معاملات بالایی دارند. با این حال، بلوغ بازار سهام فرصت کافی برای برخی معامله گران برای تسلط بر محافل معاملاتی فراهم کرده است. این می تواند به ضرر سرمایه گذاران کوچکتر باشد زیرا بازار سهام به سرمایه گذاران بزرگتر با کارمزد یا کمیسیون کمتر در تجارت پاداش می دهد.

از سوی دیگر، بازار فروش و خرید ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی ها) هنوز جوان هستند و در وضعیت توسعه قرار دارند. اگرچه اقداماتی برای افزایش مقررات مبادلات به منظور افزایش اعتماد سرمایه گذاران وجود دارد اما بسیاری از فعالیت های آنها در حال حاضر خارج از حوزه های نظارتی و سیاسی و غیر متمرکز است. همینطور با توجه به تاریخچه کوتاه آنها، حجم و تنوع رمز ارزهای مورد معامله نیز بسیار کمتر از سهام بورس و اوراق بهادار است.

 

دسترسی به بازار

از تفاوت‌های مهم دیگری که می‌توانیم میان این دو بازار نام ببریم، زمان دسترسی سرمایه‌گذاران به آنان است. همانطور که می‌دانید بورس ایران از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر قابلیت ثبت سفارش، خرید و فروش سهام را دارد. در مقابل بازار رمز ارزها (ارزهای دیجیتال) به صورت ۲۴ ساعته فعال است و قابلیت خرید و فروش رمز ارز در آن وجود دارد.

 

کلام پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به طور جامع و کامل، اساسی‌ترین تفاوت‌های موجود میان بورس و ارزهای دیجیتال را خدمتتان شرح دهیم. به عنوان نکته آخر به خاطر داشته باشید که نوسانات کریپتوکارنسی ها خیلی بیشتر از بازار سهام است؛ به همین دلیل است که خرید ارز دیجیتال سودهای بسیار بیشتری را نصیب سرمایه‌گذارانش می‌کند. از طرفی هم باید با دقت و به دور از احساس خرید و فروش ارز دیجیتال خود را انجام دهید تا خدایی نکرده ضرر نکنید و بتوانید حداکثر سود ممکن را از آنها ببرید. سپاس از اینکه تا انتها با ما همراه بودید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close