سئو کلاه سیاه چیست؟ 13 روش خطرناک که باید پرهیز کنید

سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که با ترفندهایی در جهت فریب  موتورهای جستجو به ویژه گوگل برای کسب جایگاه موقت در نتایج جستجو(SERP) انجام می‌شود. این اقدامات موجب جریمه شدن مقطعی و گاهی حذف کلیه کلمات کلیدی سایت در گوگل خواهد شد.

بهتر است بدانید در این بخش هدف ما آموزش سئو کلاه سیاه نیست. بلکه معرفی روش‌های این تکنیک است تا برای مقابله با استراتژی‌های کلاه سیاه رقبا و استفاده ناآگاهانه از آن به درک درستی برسید. در مقاله سئو چیست آموزش‌هایی را در ارتباط با توصیه‌های گوگل برای کسب جایگاه ارگانیک با روش‌های صحیح ارائه دادیم. 

سئو کلاه سیاه جز استراتژی های خطرناک بهینه سازی سایت به شمار می رود

 

سئو کلاه سیاه چیست؟

 

گوگل برای اینکه همچنان محبوب بماند باید بتواند بهترین نتایج جستجو را در اختیار افراد قراردهد و آنها را مطمئن کند که بدون مشکل و یا ‌توانند به جستجو بپردازند. این‌کار به طور اتوماتیک توسط الگوریتم‌ها و یا عملیات دستی انجام می‌شود و به شناسایی و جریمه کردن افرادی که از قوانین و استراتژی‌های گوگل پیروی نمی‌کنند می‌انجامد.

 بهینه سازی موتورهای جستجو با زیر پا گذاشتن این اصول، سئو کلاه سیاه نامیده می‌شود. کاربران سئو کلاه سیاه به هدف رسیدن به جایگاه بالاتر در رتبه بندی موتورهای جستجو (SERP)، تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را انجام می‌دهند. در ادامه به مهمترین و خطرناکترین استراتژی‌های سئو کلاه سیاه می‌پردازیم.

 

خطرناکترین تکنیک های سئو کلاه سیاه

 

 آیا شما هم جزو افرادی هستید که معتقدید به هر روشی که شده باید رتبه سایتتان را بهبود ببخشید؟ اگر اینطور است باید عواقب این‌کار را نیز بپذیرید. اصلی‌ترین تکنیک‌هایی که در سئوکلاه سیاه وجود دارد و می‌توان از آنها به عنوان مسیر سیاه بهینه سازی نام برد به دو دسته محتوای بی‌کیفیت و لینکسازی اسپمی تقسیم می‌شوند. اما در زیر همه تکنیک‌ها و روش‌ های سئو کلاه سیاه را معرفی خواهیم کرد.

 

محتوای بی کیفیت

 

 

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing)  

 

keyword stuffing تکرار بیش از حد کلمات کلیدی یک روش قدیمی و متداول برای معرفی کلمه کلیدی مورد نظر به گوگل است. در این روش که به تکنیک‌های سئو کلاه سیاه نزدیک است سعی می شود با تکرار یک کلمه یا عبارت خاص در متن، عنوان، توضیحات متا از ظرفیت این تکنیک منفی برای کسب رتبه در گوگل استفاده شود. این روش به راحتی توسط بات گوگل قابل پایش است و می‌تواند موجب پنالتی سنگین شود.

 

پنهان کاری و صفحات درگاهی  (cloaking)

 

یکی از روش های قدیمی سئو کلاه سیاه، پنهان کاری (cloaking)است. به این صورت که از فلش یا صفحه متحرک استفاده می‌شود تا قسمتی از اطلاعات از دید کاربران مخفی بماند ولی برای گوگل در HTML قابل مشاهده است. البته ممکن است شما بخشی از محتوا را به زبان دیگر ترجمه کنید و پنهان کنید یا اینکه سایز محتوا را برای اینکه با موبایل سازگاری داشته باشه در دستگاه های مختلف تغییر دهید

مثلا بخشی از محتوا در لپتاپ قابل مشاهده است اما در موبایل نه. این نمونه ها تا جایی که محتوا را برای موتور جستجو به شکل دیگری تغییر ندهد یا بخشی را از آن پنهان نکند مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

صفحات درگاهی یا (doorway pages)  نیز یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که نوعی پنهان کاری محسوب می شود. به این صورت که از کلمه کلیدی به عنوان لینک استفاده می‌شود تا رتبه بالاتری کسب کند اما بازدید کنندگان را به صفحات دیگر انتقال می‌دهد.

استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه باعث جریمه شدن از سمت گوگل می شود.

 

تغییر مسیرهای یواشکی (Sneaky redirect)

 

هنگامی که بازدیدکنندگان سایت بعد از کلیک روی یک URL  به URL دیگری که اغلب بی‌ربط با موضوع جستجو هستند انتقال می‌یابند تغییر مسیر یا ریدایرکت گفته می‌شود. سئو کلاه سیاه از این طریق نتایج جستجو را دستکاری می‌کند تا لینک‌سازی بیشتر صورت گیرد و رتبه بالاتری کسب کند. تغییر مسیرها زمانی قابل قبول هستند که مثلا به هدف اطلاع رسانی از تغییر دامنه یا یکی کردن دو محتوا به کار برده شوند. در صورت تشخیص این پنهان کاری‌ها نقض قوانین گوگل محسوب می‌شود و باید پیامدش که جریمه سنگین گوگل است را بپذیرید.

 

استفاده نادرست از داده های ساختاریافته (structured data)

 

داده های ساختاریافته (structured data) به شما این امکان را می‌دهد که محتوای شما از رقبا متمایزتر شود و در صفحه نتایج جایگاه بهتری پیدا کند. شما می توانید به یک صفحه که پادکست، دستور غذا یا کتاب نمایش می‌دهد، داده های ساختار یافته را اضافه کنید.

 درواقع اطلاعات بیشتر که باعث ترافیک بیشتر می‌شوند از استراتژی‌های سئو کلاه سفید است ولی اگر این اطلاعات دست کاری شوند و اطلاعات نادرست برای فریب گوگل و موتور‌های جستجو به کار روند نوعی سئوکلاه سیاه محسوب می‌شود مثلا ممکن است شخصی از سایت جعلی به خودش پنج ستاره بدهد تا در صفحات جستجو بالاتر رود، که در صورت شناسایی و گزارش به گوگل، عواقب آن دامن سایت را می‌گیرد.

 

هرزنامه در قسمت کامنت وبسایت

 

یکی دیگر از روش های سئوکلاه سیاه که منجر به جریمه شدن از طرف گوگل می‌شود این است که در قسمت کامنت وبسایت از لینک استفاده شود که البته لازم به ذکر است که این روزها کمتر از این روش استفاده می‌شود زیرا الگوریتم‌های اپدیت شده گوگل به سرعت هر لینکی در کامنت‌ها را شناسایی می‌کند.

 

شبکه‌ های خصوصی لینکسازی (PBN)

 

پی بی ان یا شبکه‌های خصوصی لینکسازی، به گروهی از وبسایت‌هایی گفته می‌شود که با هدف ارتقای غیر اصولی رتبه به یکدیگر لینک می‌دهند. Pbn ها برای این طراحی شده‌اند که که با اعتباری که به دامنه می‌دهند باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شوند. هر سایت PBN، به سایتی که می‌خواهد در نتایج بالاتر قرار گیرد لینک می‌دهد اما  بر خلاف فارم لینک به یکدیگر لینک نمی‌دهند.

 صاحب شبکه توانایی این‌ را دارد که محتوا را هرطور که می‌خواهد دستکاری کند و هر تعداد لینک که می‌خواهد اضافه کند تا جایگاه بهتری در نتایج به دست آورد. لازم به ذکر است که معمولا از دامنه‌های منقضی شده استفاده می‌کنند. درواقع از قبل لینک جوس (link juice) داشته‌اند و هر زمان که احتیاج داشتند اعتبار را از سایتی به سایت دیگر انتقال دهند، این لینک جوس‌ها به کارشان می‌آید.

 

سرقت ادبی محتوا

 

یکی از تکنیک‌هایی که استفاده از آن جزو رده سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد محتوای کپی شده یا به سرقت رفته از سایتی دیگر است. گوگل با تلاش زیاد محتوای اصلی را پیدا خواهد کرد و در صفحه نتایج (SERP) نمایان می‌کند. با این تکنیک در یک چشم به هم زدن اعتبار سایت را کاهش می‌دهید و ممکن است حتی جریمه شوید. برای جلوگیری از پنالتی گوگل، می‌توانید با ذکر منبع، از محتوای دیگران استفاده کنید.

سئو کلاه سیاه در مقابل سئو کلاه سفید قرار می گیرد

لینکسازی اسپمی

 

لینک‌های پولی

 

همانطور که می دانید یک لینک با کیفیت و مرتبط می‌تواند به دامنه سایت ترافیک بدهد و همچنین به الگوریتم گوگل این هشدار را بدهد که شما منبع قابل اعتمادی هستید. یک بک‌ لینک خوب نیز به گوگل کمک می‌کند تا وبسایت را نقشه برداری کند و ایده کلی بهتری نسبت به سایت به دست بیاورد و جایگاه بالاتری را در نتایج جستجو به ارمغان بیاورد.

اما خریدن لینک بر خلاف اصول وبمستر گوگل است و در صورت تخلف، جریمه شده و بر روی همان صفحات وگاهی کل سایت تاثیر منفی می‌گذارد. تکنیک استفاده از خرید بک لینک را می‌توان با به حداقل رساندن ردپا خنثی کرد و با اجرای دقیق نکات رپورتاژ آگهی یا بک لینک از جریمه‌های گوکل در امان ماند.

 

محصولات رایگان به ازای لینک ها

 

کاربران سئو کلاه سیاه از مبادله محصولات رایگان یا محصولات تخفیفی، در ازای لینک‌ها به اهداف مورد نظر خود می‌رسند، که این بک لینک ساختگی محسوب می‌شود و می‌تواند

 

لینک های فوتر

 

فوتر مکان مهمی برای یک لینک محسوب می‌شود زیرا فوتر در همه صفحات وبسایت وجود دارند. اما در صورتی که لینک‌های footer به انکر تبلیغاتی اضافه شده باشد تا نتایج جستجو دستکاری شود، سئوکلاه سیاه محسوب می‌شود و شما را مشمول جریمه گول خواهد کرد.

 

لینک ها و متن پنهانی

 

پنهان کردن لینک و متن به هدف ایجاد لینک، به شکل های مختلفی انجام می‌شود که از تخلفات سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود و عواقبی در پیش دارد. انواع مختلف مخفی کردن لینک‌ها عبارتند است: پنهان کردن متن یا لینک با CSS، استفاده از فونت همرنگ بک‌گراند، فونت سایز صفر یا پنهان کردن لینک با یک کاراکتر.

 

Link farm یا مزرعه لینک

 

 لینک فارم مجموعه ای از وبسایت‌هایی است که به یکدیگر لینک می‌دهند و با این‌کار تعداد لینک‌های ورودی را افزایش می‌دهند. محتوای سایت‌هایی که در این مجموعه قرار می‌گیرند شبیه دیگر سایت‌ها است با این تفاوت که این محتواها با لینک‌های نامرتبط فراوانی به سایت های رندوم متصل شده‌اند.

 

انکر تکست

 

انکر تکست نباید بیش از حد استفاده شود. انکر در صورت به کارگیری، مختصر و مربوط به هدف صفحه و به تعداد کافی، نه بیش از حد استفاده شده باشد. در غیر این صورت به عنوان کاربر سئو کلاه سیاه شناخته می‌شوید و ممکن است مستلزم جریمه گوگل شوید.

جمع بندی

تکنیک های سئو کلاه سیاه، کاملا ریسک بالایی دارند و معمولا دیر یا زود شناسایی می‌شوند. در نتیجه ممکن است وبسایت متوقف یا جریمه شود. البته متوقف شدن و ممنوع شدن کم اتفاق می‌افتد، چرا که به معنی حذف وبسایت خاصی از صفحه نتایج جستجو است. اما جریمه شدن پیامد بسیار رایج‌تری است و شامل پایین آوردن رتبه وبسایت می‌شود. در دوره آموزش سئو در اصفهان در بخش مجزا خطرات تکنیک‌های کلاه سیاه به صورت تخصصی آموزش داده ‌می‌شود. 

سوالات متداول

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه به مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی گفته می‌شود که در جهت فریب گوگل به کار می‌رود تا رتبه بالاتری در نتایج جستجو به دست آورد.

استراتژی های سئو کلاه سیاه چیست؟

به طور کلی تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شامل دو دسته می‌شود: استفاده نادرست از لینک‌ها و محتوای بی‌کیفیت. برای مثال اگر با استفاده از لینک‌های پولی یا مثلا لینک‌های پنهانی سعی در بالابردن رتبه کنید و یا اینکه از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید یا محتوای کپی شده بدون ذکر منبع بکار ببرید شامل جریمه می‌شود.

عواقب استفاده از سئو کلاه سیاه چیست؟

متوقف شدن وبسایت و ممنوع شدن از عواقب بکارگیری سئو کلاه سیاه است و همچنین جریمه متداول‌تر این است که سایت به رتبه پایینتر نزول پیدا می‌کند. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close