آشنایی با بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری با بازدهی واقعی

اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری را به یک زمین زراعی تشبیه کنیم، استراتژی سرمایه‌گذاری دقیقاً نقش انتخاب بذر و نوع آبیاری مناسب را برای حاصل‌خیزی آن ایفا می‌کند. روش‌های سرمایه‌گذاری، برای هر شخص ویژگی‌های خاص خودش را دارد. تمرکز روی استراتژی مشخص و برنامه‌ریزی‌شده، این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها، به سود موردنظر خود برسد و بهترین روش برای او باشد. 

روش‌های مختلف سودآوری در دنیای سرمایه‌گذاری از جمله خرید سهام در بازار بورس تا املاک و مستغلات، دنیای ارزهای دیجیتال، خرید طلا، ارز و غیره، همه و همه از جمله استراتژی‌‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. تصور کنید قصد دارید در بازار بورس ایران سرمایه‌گذاری کنید. شما برای شروع و ادامه دادن در این بازار به چند استراتژی سرمایه‌گذاری نیاز دارید تا دچار زیان نشوید.

اما این استراترژی‌ها چیست و کدام‌یک بهترین است؟ در این مقاله از موسسه آموزش عالی فن پردازان به محبوب‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری اشاره خواهیم کرد و نحوه تنظیم یک استراتژی را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

استراتژی‌ سرمایه‌گذاری چیست؟

استراتژی‌ سرمایه‌گذاری، شامل روش‌های منسجم و هوشمندانه‌ای برای به‌ دست آوردن سود است. این روش‌ها، تمامی تصمیمات سرمایه‌گذاری را دربرمی‌گیرد و راه و روش رسیدن به اهداف مالی را به سرمایه‌گذار نشان می‌دهد. از آنجایی که مشخص کردن این اهداف کار سختی است و در بعضی از شرایط اصلاً امکان‌پذیر نخواهد بود، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش آمده که در پروسه سرمایه‌گذاری ضرر کرده و پولشان را از دست داده‌اند. این افراد به علت نداشتن برنامه و هدف درست، به‌مرور زمان از دایره سود دهی خارج و سپس حذف شده‌اند.

تمام روش‌های سرمایه‌گذاری، نقاط ضعف و قوت خاص خودشان را دارند و سرمایه‌گذار می‌تواند هرکدام را با‌توجه‌به شرایط خودش مقایسه و انتخاب کند. هر کدام از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری با توجه به وضعیت مالی، دانش و اهداف سرمایه‌گذاران انتخاب و تعریف می‌شوند. در واقع، یک استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب هم می‌تواند سرمایه‌گذار را برای شروع فعالیت‌هایش کمک کند و هم می‌تواند او را از یک اشتباه مهلک نجات دهد.

6 استراتژی سودآور برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه

استراتژی‌ سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که بر اساس عواملی مثل بازده پیش‌بینی‌شده، ریسک، دارایی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، سن بازنشستگی، وضعیت بازار و غیره تصمیم بگیرند. اگر قصد دارید سرمایه خود را افزایش دهید، پیش از هر چیزی باید در نظر داشته باشید که می‌خواهید کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مهم که شما را از شر تصمیمات احساسی و نادرست خلاص می‌کنند، می‌پردازیم.

1. استراتژی‌ سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

استراتژی‌ سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، معمولاً روشی‌هایی هستند که سرمایه‌گذار را در عرض 3 سال به سود می‌رسانند. مهم‌ترین عاملی که در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت وجود دارد، سودآوری است. حساب‌های پس‌انداز بانکی با سود بالا، اوراق قرضه کوتاه‌مدت و غیره از جمله استراتژی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند. همان‌طور که از اسم این روش پیداست، سرمایه‌گذار باید یک هدف مالی در آینده نزدیک، برای خود تعیین کند. 

در واقع، یک دوره زمانی 3 ساله، شرایطی را برای افراد فراهم می‌کند که در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت وجود ندارند.  به‌عنوان مثال، ممکن است که یک سرمایه‌گذار در یک سرمایه‌گذاری با زمان کافی، دچار زیان شود و به نتایج مشابه در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت دست پیدا نکند. تصور کنید که با بخشی از سرمایه‌تان، ارز دیجیتال خریده‌اید و حالا بعد از 6 سال، ارزش آن نسبت به قبل تغییری نکرده یا پایین آمده است. در عوض، اگر در طول این 6 سال، 2 سرمایه‌گذاری 3 ساله را انجام می‌دادید، احتمالاً به سود می‌رسیدید.

????نکته: اگر قصد دارید که در مدت‌زمان کوتاه‌تری به سود برسید، بهتر است روش‌های دیگری (مانند خرید و فروش املاک و مستغلات، معاملات روزانه ارزهای دیجیتال و یا خرید سهام) را انتخاب کنید.

2. استراتژی‌ سرمایه‌گذاری بلندمدت

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، همان روش‌هایی است که بیشتر افراد از آن استفاده می‌کنند. مثلاً اگر همین حالا از شخصی سوال کنید که اگر یک میلیارد تومان سرمایه داشت، چه کاری با آن انجام می‌داد، احتمالاً به حساب پس‌انداز و سود ماهانه آن اشاره می‌کند. شاید هم خرید یک زمین و یا یک واحد آپارتمان در فلان منطقه شهر به‌نظرش برسد. همه این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در دسته‌بندی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت قرار می‌گیرند و معمولاً شامل املاک، مستغلات، طلا، دلار و غیره می‌شوند.

سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در طی چندین سال یا دست‌کم تا زمانی که سرمایه‌گذار در بازار فعالیت کند، بازدهی خواهند داشت. استراتژی‌ سرمایه‌گذاری بلندمدت، ریسک کم‌تر و بازدهی بالاتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورند. سرمایه‌گذار باید با این نوع از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری سازگاری داشته باشد و از این‌که سرمایه ‌اش برای مدتی قفل می‌شود، آگاه باشد. 

3. استراتژی میانگین‌گیری ریالی

یک شرکت سرمایه‌گذار را درنظر بگیرید که هر سهم خود را 100 تومان می‌فروشد و شما هم می‌خواهید، 100 هزار تومان از این سهام را بخرید. در ابتدا می‌توانید 1000 سهم بخرید و اگر قیمت این سهم در ماه بعد به 80 تومان برسد، توانایی آن را دارید که 1250 سهم دیگر با یک 100 هزار تومان سرمایه خود خریداری کنید.

اگر قیمت سهام در ماه بعد به 120 تومان برسد، شما می‌توانید با یک 100 هزار تومان، فقط 833 سهم بخرید. حالا پس از گذشت 2 ماه، با سرمایه‌گذاری 300 هزار تومانی و نوسانات قیمت سهام، 3083 سهم دارید. این در حالی است که اگر در ابتدا 300 هزار تومان سهام می‌خریدید، عملاً 3000 سهم در اختیار داشتید و از سودآوری 83 سهم دیگر، بی‌نصیب می‌ماندید. استراتژی سرمایه‌گذاری میانگین‌گیری ریالی، این قابلیت را به سرمایه‌گذار می‌دهد که با یک سرمایه مشخص و در دوره‌های زمانی پشت سر هم، بتواند به سودآوری کم اما مداوم دست پیدا کند.

 

4. استراتژی شنا در خلاف جهت آب

شنا کردن در جهت خلاف آب به شما یاد می‌دهد تا متمایز از دیگران باشید، مخصوصاً در حوزه سرمایه‌گذاری که بیشتر افراد معمولاً از یک استراتژی‌ سرمایه‌گذاری برای رسیدن به اهداف مالی‌شان استفاده می‌کنند. این استراتژی به سرمایه‌گذار یاد می‌دهد که در ابتدا رفتار بازار را بررسی و تحلیل کند و سپس دقیقاً بر خلاف آن تصمیم بگیرد. برای مثال، اگر اکثر افراد می‌خواهند دلار خود را بفروشند، سرمایه‌گذار در نقش یک خریدار ظاهر می‌شود و زمانی که همه می‌خواهند دلار بخرند، او تصمیم به فروش می‌گیرد.

این استراتژی‌ها در بازار بورس اوراق بهادار، معنی و مفهوم بیشتری دارد. برای مثال، سرمایه‌گذاری که از استراتژی شنا در خلاف جریان آب در بورس استفاده می‌کند، در صف خرید، یک فروشنده است و وقتی‌که همه می‌خواهند سهامشان را بفروشند، او در نقش یک خریدار ظاهر می‌شود. با این استراتژی، سرمایه‌گذار می‌تواند سهام افراد را با قیمت پایین‌تر خریداری کند و هیچ‌وقت در صف خرید و فروش، معطل نماند.

5. استراتژی گله گوسفند

یک گله گوسفند را در نظر داشته باشید که ناگهان به سمت یک طرف دیگر از دشت می‌دوند و در محلی دیگر مستقر می‌شوند. در چنین وضعیتی، همه گوسفندان، حتی اگر در حین چرا باشند، به‌دنبال گله راه می‌افتند و موقعیتشان را تغییر می‌دهند. این کار باعث از دست رفتن علوفه تازه، دست برداشتن از چریدن و راه افتادن به دنبال گله‌ای است که مقصدش معلوم نیست. بعضی از سرمایه‌گذاران هم با استفاده از همین استراتژی سرمایه‌گذاری فعالیتشان را ادامه می‌دهند و راه‌کار مشخصی ندارند.

نکته مهم در مورد این استراتژی، شانسی بودن سودآوری در سرمایه‌گذاری‌هاست. سرمایه‌گذار در این شرایط هیچ درکی از تکنیک‌های تحلیلی از جمله تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و غیره ندارد و تنها دست‌به‌دامان سیگنال‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری دیگران می‌شود.

 

6. استراتژی سرمایه‌گذاری با ریسک بالا و پایین

اکثر سرمایه‌گذاران، عاشق ریسک کردن در بازار سرمایه هستند و  آن را به‌عنوان یک روش سودآوری مطلوب تلقی می‌کنند. ممکن است که این روش در بسیاری از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، جواب دهد اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. معمولاً سرمایه‌گذاران تازه‌کار و جوان که توانایی تامین مالی زیادی دارند، از سرمایه‌گذاری با ریسک بالا استفاده می‌کنند. برای مثال، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا، خرید بخش عمده‌ای از سهام یک شرکت، راه‌اندازی یک فروشگاه بدون داشتن تجربه کافی و از این قبیل فعالیت‌ها، جزء این نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

در عوض، استراتژی سرمایه‌گذاری با ریسک پایین، برای افرادی‌که اولین سرمایه‌گذاریشان را تجربه می‌کنند، ایده‌آل‌تر است. سرمایه‌گذاری‌های با ریسک پایین معمولاً شامل خرید اوراق قرضه، افتتاح حساب پس‌انداز، خرید بخشی کوچک از سهام چند شرکت، خرید مقداری از ارزهای دیجیتال و غیره می‌شود. تنوع بخشیدن هم یکی دیگر از جنبه‌های سرمایه‌گذاری با ریسک پایین است. به‌عبارت ساده‌تر، اگر شما در چندین بخش سرمایه‌گذاری کنید یا سهام چند شرکت را بخرید، ریسک کل سرمایه‌گذاری خود را تا حد امکان کاهش داده‌اید.

 

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری چیست؟

تعریف دقیق بهترین روش سرمایه‌گذاری، برای هر سرمایه‌گذار متفاوت است. به‌طورکلی بهترین استراتژِی، همان روشی است که به شما کمک می‌کند تا به اهداف مالی خود دست پیدا کرده و به سوددهی برسید. برای مثال، اگر هدف اصلی یک سرمایه‌گذار، دستیابی به بیشترین سود ممکن در سریع‌ترین زمان است، معاملات کوتاه‌مدت و با ریسک بالا، گزینه‌های مناسبی هستند. از طرفی، اگر قرار است سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهد، یک استراتژی مثل خرید سهام و یا ارز دیجیتال ممکن است ایده‌آل باشد.

چگونه یک استراتژی برای سرمایه‌گذاری تنظیم کنیم؟

ساختن یک استراتژی موفق و مستحکم برای سرمایه‌گذاری، به این معناست که سرمایه‌گذار بتواند هدف مالی خود را ترسیم، توصیف و برقرار کند. سرمایه‌گذاران موفق، باور دارند که بازارهای مالی رفتارهای خاصی بروز می‌دهند و باید برای آن‌ها استراتژی خاصی تعریف کرد. یک استراتژی خوب و کارآمد باید در برابر نوسانات مقاوم و در هر شرایطی کارآمد باشد. در ادامه به 4 نکته و ترفند برای تنظیم و ساخت یک استراتژی سرمایه‌گذاری خوب اشاره می‌کنیم:

  1.  استراتژی سرمایه‌گذاری و هدف مالی خود را روی کاغذ یا گوشی موبایل بنویسید.
  2.   باورهای خاص خود را داشته باشید و از خود بپرسید: «چگونه می‌توان هوشمندانه سرمایه‌گذاری کرد؟»
  3.  استراتژی سرمایه‌گذاری خود را منعطف تنظیم کنید و نقاط ضعف/قوت آن را به‌درستی بسنجید.
  4.   استراتژی خود را اندازه بگیرد و آن را در بازار مالی مورد نظرتان یک‌بار امتحان کنید.

 

آشنایی با استراتژی سرمایه‌گذاری وارن بافت

وارن بافت (Warren Buffett) افسانه‌ای، ملقب به اوراکلِ اوماها (the Oracle of Omaha)، از جمله افرادی است که به‌دلیل استراتژی سرمایه‌گذاری خاصش بسیار معروف است. کمپانی هلدینگ وارن بافت، دارای سبدهای سرمایه‌گذاری ویژه‌ای از سهام شرکت‌هایی مثل کوکاکولا، بانک آف آمریکا (Bank of America)، پروکتور اند گمبل (Procter & Gamble)، مستر کارت (Master card)، موسسه مالی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و غیره است. نکته مهم استراتژی سرمایه‌گذاری او این است که وارن بافت به‌جای بازار، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های قدرتمند و مشهور را انتخاب می‌کند.

این استراتژی با عنوان سرمایه‌گذاری ارزشی (value investing) هم شناخته می‌شود. این استراتژی شامل خرید سهامی است که به‌نظر می‌رسد ارزش کمی دارند، اما پس از گذشت مدتی به ارزش بازار واقعی خود می‌رسند و آن‌وقت می‌توان آن را فروخت و به سود رسید. البته، قیمت پایین سهام تنها عامل مهم استراتژی سرمایه‌گذاری وارن بافت نیست و سایر شاخص‌های آن عبارت‌اند از:

  •       ارزیابی عملکرد و قدمت شرکت
  •       وام شرکت
  •       حاشیه سود
  •       بررسی سوابق شرکت

 

با انتخاب یک استراتژی مناسب، سرمایه خود را چند برابر کنید 

تصمیم برای انتخاب یک استراتژی سرمایه‌گذاری، مهم‌تر از خود استراتژی است. به‌عبارت ساده‌تر، هر کدام از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، تا وقتی‌که سرمایه‌گذار انتخابشان کند و به آن‌ها متعهد باشد، سود قابل‌توجهی ایجاد خواهند کرد. دلیل اهمیت انتخاب یک استراتژی سرمایه‌گذاری این است که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، هرچه زودتر شروع کنید و به سود برسید.

فراموش نکنید که در هنگام انتخاب بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری، نباید فقط روی بازده سالانه یا عواملی مثل آن تمرکز کنید. رویکرد یا روشی را در نظر داشته باشید که بودجه حال حاضر شما هم‌خوانی دارد و متناسب با برنامه کاری و میزان تحمل ریسک شماست. موسسه آموزش عالی فن پردازان، برگزارکننده دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مدیریت کسب‌وکار (مثل دوره مدیریت رهبری سازمانی، مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک (DBA) و غیره) است. شما می‌توانید با گذراندن این دوره‌های حرفه‌ای، مدرک معتبر و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به‌دست آورید.

 

سوالات متداول:

  1.     استراتژی سرمایه‌گذاری چه مفهومی دارد؟ 

استراتژی سرمایه‌گذاری، روشی هوشمندانه و منسجم برای به‌دست آوردن سود و بازدهی واقعی است و انواع مختلفی دارد.

  1.     بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

 بهترین استراتژی‌ها شامل 6 روش از جمله سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، بلندمدت، میانگین‌گیری ریالی، شنا در خلاف جهت آب، گله گوسفند و سرمایه‌گذاری با ریسک بالا و پایین است.

  1.     استراتژی میانگین‌گیری ریالی چیست؟ 

با این روش می‌توان با یک سرمایه ریالی، در دوره‌های زمانی پشت سر هم، به سودآوری کم اما مداوم رسید.

  1.     استراتژی سرمایه‌گذاری وارن بافت یعنی چه؟

 این روش شامل خرید سهامی است که ابتدا ارزش کمی دارد، اما بعداً به ارزش واقعی خود می‌رسد و آن‌وقت می‌توان به سود رسید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close