تجارت الکترونیکی چیست؟ 

تجارت الکترونیکی چیست؟ 

به طور خلاصه تجارت الکترونیکی به فرایند خرید و فروش محصولات به صورت الکترونیکی گفته می شود که به وسیله ابزارهایی مانند برنامه های تلفن همراه و اینترنت انجام می شود. تجارت الکترونیکی را هم خرده فروشی آنلاین و هم معاملات الکترونیکی هر دو می توانند استفاده کنند. تجارت الکترونیکی طی دهه های گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده و به شیوه های مختلف جایگزین فروشگاه های سنتی شده است. به کمک تجارت الکترونیکی می توانید بیست و چهار ساعته محصولات موجود را در مقیاس جهانی بخرید و بفروشید بدون اینکه متحمل هزینه های راه اندازی یک فروشگاه به شکل سنتی شوید.

با وجود آنکه اکثر افراد تجارت الکترونیکی را تجارت سازمان به مشتری می دانند (B2C)، تجارت الکترونیکی انواع مختلف دیگری نیز دارد که شامل سایتهای حراج آنلاین، بانکداری اینترنتی، خرید و رزرو بلیط آنلاین و معاملات کسب و کار به کسب و کار (B2B) می شود. اخیرا، رشد تجارت الکترونیکی با استفاده از دستگاه های تلفن همراه گسترش بسیار زیادی یافته است.

دوره تجارت الکترونیک

چرا تجارت الکترونیکی رشد انفجاری داشته است؟ 

با ورود اینترنت در زندگی روزمره ما، پذیرش تجارت الکترونیکی همچنان رو به رشد است و مشاغل بسیاری از این مزیت استفاده می کنند. در اوایل سال 2000، بسیاری از افراد نسبت به ارائه جزئیات کارت های بانکی خود به یک خرده فروش آنلاین شک داشتند. اما در حال حاضر معاملات تجارت الکترونیکی رونق زیادی دارد و گواهینامه های SSL، رمزگذاری و سیستم های مختلف قابل اعتماد برای پرداخت به افزایش اعتماد افراد به تجارت الکترونیکی کمک کرده اند.

مزایای تجارت الکترونیکی چیست؟

شروع یک کسب و کار الکترونیکی هرگز آسان نبوده است. با کمک افزونه هایی مانند ووکامرس و شاپی فای در ورد پرس حتی افراد با حداقل فن آوری هم می توانند یک فروشگاه اینترنتی راه‌ اندازی کنند. دیگر روزهایی که استخدام یک طراح و یک طراح وب برای راه اندازی شرکت تجارت الکترونیکی ضروری بود گذشته است. امروزه الگوهای طراحی و سیستم های مختلف این امکان را برای افراد فراهم کرده است تا در عرض چند دقیقه فروشگاه تجارت الکترونیکی خود را راه بیندازند. در نتیجه، افراد می توانند از تمام مزایایی که فروشگاه های تجارت الکترونیکی ارائه می دهند استفاده کنند. در زیر چندین دلیل برای اینکه چرا چنین گزینه ای مزیت به حساب می آِید برای کارآفرینان جذاب است توضیح داده شده است.

دسترسی جهانی- در یک فروشگاه فیزیکی، از نظر جغرافیایی به بازارهای مجاور محدود می شوید، یعنی اگر یک فروشگاه در یک دارید و می خواهید در شهر دیگری نیز محصولات و خدمات خود را بفروشید، حتما باید مکان فیزیکی دیگری را باز کنید. تجارت الکترونیکی این محدودیت را ندارد. درعوض، شما می توانید از طریق تجارت الکترونیکی محصول و خدمات خود به هر کسی در هر نقطه دنیا بفروشید.
همیشه باز - مشاغل فیزیکی معمولا ساعات کاری محدودی دارند، اما یک فروشگاه اینترنتی تجارت الکترونیکی 24 ساعت شبانه روز، هفت روز هفته، 365 روز در سال باز است. این ویژگی برای مشتری بسیار مناسب و برای صاحبان کسب و کار فرصتی عالی است.
صرفه جویی در هزینه – هزینه های عملیاتی مشاغل تجارت الکترونیکی به شکل قابل توجهی در مقایسه با مغازه های فیزیکی پایین تر است. نه اجاره ای هست، نه پرسنلی برای استخدام و پرداخت حقوق و هزینه های عملیاتی ثابت و بسیار کم است. این موضوع باعث می شود فروشگاه های تجارت الکترونیکی از نظر قیمت بسیار رقابتی باشند، که معمولا سهم بازار را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.
مدیریت خودکار موجودی - با استفاده از ابزارهای الکترونیکی آنلاین و فروشندگان شخص ثالث مدیریت موجودی به طور خودکار بسیار ساده تر شده است. این موضوع باعث صرفه جویی میلیاردها تومان هزینه های عملیاتی در تجارت الکترونیکی شده است. البته مدیریت موجودی نیز به طور فزاینده ای پیچیده تر شده است. در حال حاضر می توانید سهم خود را در سه کانال مختلف با سهولت فوق العاده مدیریت کنید. بنابراین، می توانید سهم خود را در فروشگاه خود و همچنین بازارهایی دیگر مثل دیجیکالا یا در سطح جهانی در آمازون یا یک فروشگاه فیزیکی بفروشید و نظارت کنید.
بازاریابی هدفمند - بازرگانان آنلاین می توانند حجم قابل توجهی از داده های مصرف کننده را جمع آوری کنند تا مطمئن شوند که افراد مناسب محصولات خود را هدف قرار می دهند. این ویژگی هزینه مشتری را کاهش داده و به تجارت الکترونیکی اجازه می دهد تا کاملا هدفمند باقی بماند. تصور کنید که می توانید فقط مردان بین 18 تا 24 سال ساکن در مناطق شهری را هدف قرار دهید. این بازاریابی هدفمند متمرکز را به هیچ وجه نمی توانید فقط با یک فروشگاه فیزیکی انجام دهید.
تسلط بر بازار- به دلیل پایین آمدن هزینه های عملیاتی، امکان هدف قرار دادن مشتری ایده آل و همچنین دستیابی به مخاطبان جهانی که یک وب سایت تجارت الکترونیکی به همراه می آورد، سودآوری شرکت شما تضمین می شود.
استقلال موقعیت مکانی - صاحب شغل تجارت الکترونیکی هنگام انجام کار خود در هیچ مکانی ثابت نیست. تا زمانی که لپ تاپ و دسترسی به اینترنت دارید می توانید تجارت الکترونیکی خود را اداره کنید.

چه افرادی در تجارت الکترونیکی فعالیت می کنند؟

روی هم رفته، دو نوع بازرگان در تجارت الکترونیکی وجود دارد: 

آنهایی که محصولات فیزیکی می فروشند: که کاملا بی نیاز از توضیح است. در این حالت فقط خرید و فروش کالاهای فیزیکی از طریق نوعی رسانه الکترونیکی صورت می گیرد. به عنوان مثال، از طریق هر یک از بازرهایی مانند مد، لوازم جانبی، لوازم خانگی، اسباب بازی و غیره می توانند کالاهای خود را بفروشند.
2. فروشگاه های فروش محصولات دیجیتال (محصولات قابل دانلود AKA): در یک تعریف کلی، اگر برای دسترسی به یک محصول باید از طریق عضویت آنلاین آن را دانلود کنید، احتمالاً این محصول دیجیتال است. دوره های آموزشی آنلاین برای مثال در دسته محصولات دیجیتال قرار می گیرند.

آموزش کسب و کار الکترونیکی

تجارت الکترونیکی چه چالش هایی دارد؟

از لحاظ تئوری، همه چیز در مورد تجارت الکترونیکی چشمگیر به نظر می رسد، با این حال، مثل بیشتر موارد، هنگام راه اندازی تجارت الکترونیکی چالش های کمی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کنید. بنابراین بهتر است از خطرات احتمالی که ممکن است در مراحل ابتدایی مسیر تجارت الکترونیکی با آنها روبرو شوید اطلاعاتی داشته باشید.

اعتماد: اعتماد کلمه بزرگی در تجارت الکترونیکی است و به اشکال مختلفی به وجود می آید.

  • آیا مشتریان بالقوه می توانند به عنوان یک شرکت به شما اعتماد کنند؟
  • آیا مشتریان می توانند به درگاه پرداختی که شما انتخاب کرده اید اعتماد کنند؟ 
  • آیا مشتریان می توانند به محصولات شما از لحاظ داشتن کیفیت مناسب اعتماد کنند؟

 یک راه حل قابل اعتماد برای پرداخت استفاده از درگاه های پرداخت شناخته شده در ایجاد اعتماد در مراجعه کننده به وب سایت شما است. استفاده از سیستم بررسی یا ثبت سایت خود به عنوان یک فروشگاه قابل اعتماد در گوگل یکی از چند روش غلبه بر چنین چالش هایی است.

مسائل فنی: اگر به تکنولوژی علاقمند نیستید، صادقانه باید گفت که نباید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید چرا که ممکن است مجبور به رسیدگی به موارد زیر باشید:

  • اگر مسیر پرداخت متوقف شود چه اتفاقی می افتد؟
  • آیا برای حل مسائل برنامه نویسی با  CSS ، HTML یا Javascript آشنا هستید؟
  • اگر بخواهید یک بنر را طراحی کنید یا گرافیک در وب سایت خود را اصلاح کنید، آیا تجربه طراحی وب را دارید؟ 

اگر نتوانید این مسائل را خودتان حل کنید، مجبور می شوید این کار را به اهل فن واگذارید کنید و برای آن هزینه کنید. خوشبختانه، افزونه های تجارت الکترونیکی مانند شاپی فای ، ووکامرس و بیگ کامرس در ورد پرس خدمات ویژه ای دارند که در صورت بروز این مسائل به شما کمک می کنند.

رقبا: از آنجا که هزینه های اولیه شروع تجارت الکترونیکی بسیار کم است، این ویژگی آن را به یک بازار اشباع تبدیل می کند. بنابراین تحقیق قبل از شروع کار و یافتن بازار هدف بسیار ضروری است.

عدم حضور فیزیکی: اگرچه این موضوع با گذشت زمان در حال بهبود است، اما واقعیت این است که بازدید کنندگان نمی توانند هیچ یک از محصولات شما را ببینند یا احساس کنند که این خود می توان یک عامل شکست محسوب شود.

برای حل این مسئله چند راه حل وجود وجود دارد:

  • بازده رایگان پیشنهاد کنید 
  • تصاویر با وضوح بالا اضافه کنید
  • استفاده از محصولات خود را  به مشتریان نشان دهید  
  • ویدیوهای مربوط به محصولات مورد استفاده خود را وارد کنید
  • توضیحات کاملی درباره محصولات خود بنویسید
  • بخش FAQ را در هر صفحه محصول قرار دهید

هزینه اولیه: بزرگترین چالش تجارت الکترونیکی شروع و دستیابی به اولین فروش است. برای انجام این کار شاید بهتر باشد کمی هزینه کنید. برخی از راه های مقرون به صرفه برای شروع کار، عبارتند از:

  • اجرای یک کمپین خرید در گوگل
  • استفاده از پاپ آپ های وب سایت برای جمع آوری داده ها
  • استفاده از ایمیل های یادآوری سبد خرید
  • قرار دادن نوار upsell / upgrade در وب سایت خود
  • ارائه محصولات رایگان به افراد با نفوذ برای تبلیغ
     
نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close