آموزش عکاسی با دوربین کانن و نیکون - فن پردازان

در دست گرفتن دوربین حرفه‌ای و گرفتن عکس‌های جذاب و زیبا با آن، برای بسیاری از ما یک استایل دوست‌داشتنی است. قطعا این موضوع بدون اطلاع از تنظیمات دوربین و ویژگی‌های آن امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل لازم است که قبل از شروع عکاسی با یک دوربین حرفه‌ای، عکاسی با آن را آموزش ببینید.

 

برندهای کانن و نیکون دو برند معروف تولیدکننده دوربین‌های DSLR هستند که دوربین‌های حرفه‌ای آن‌ها طرفداران زیادی دارند. به همین دلیل در این مطلب به سراغ آموزش عکاسی با دوربین کانن و نیکون رفته‌ایم تا به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید کنترل دکمه‌های متعدد روی بدنه دوربین را در دست گرفته و عکس‌های دیدنی ثبت کنید.

 

آموزش عکاسی با دوربین کانن و نیکون

 

این آموزش برای چه کسانی مفید است؟

اگر صاحب یکی از مدل‌های دوربین کانن هستید و به دنبال آموزش عکاسی با دوربین کانن می‌گردید، در این آموزش مطالب موردنیاز برای شروع عکاسی را یاد خواهید گرفت. علاوه بر این اگر دوربینی از برندهای دیگر در اختیار دارید نیز می‌توانید از مطالب این آموزش استفاده کنید.

 

چراکه تنظیمات ابتدایی دوربین‌های برندهای مختلف شباهت‌های زیادی دارد. توجه کنید که در پایان این مقاله شما یک عکاس حرفه‌ای نخواهید شد.

حرفه‌ای شدن در عکاسی نیازمند زمان است و شما باید با شرکت در کلاس‌های عکاسی و تمرین و تکرار این مهارت را به دست آورید.

نحوه گرفتن عکس پرتره با دوربین کانن

عکاسی پرتره یکی از محبوب‌ترین ژانرهای عکاسی است. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال تنظیمات دوربین کانن برای گرفتن عکس‌های پرتره می‌گردند. مهم‌ترین نکته برای گرفتن یک عکس پرتره جذاب، تنظیم نقطه فوکوس است.

 

شما باید مطمئن باشید که چشم‌های سوژه مرکز تمرکز عکس و اولین چیزی است که توجه‌ها را به‌سوی خود جذب می‌کند. با استفاده از دوربین کانن می‌توانید نقطه فوکوس را به‌صورت دستی انتخاب کنید یا آن را به‌صورت اتوماتیک بر روی محل موردنظر تنظیم کنید.

 

برای شارپ کردن چشم‌های سوژه یا فوکوس بر روی یک نقطه خاص، بهتر است از اتوفوکوس نقطه‌ای استفاده کنید. در آموزش‌های نحوه گرفتن عکس پرتره با دوربین کانن اشاره می‌شود که حالت Guessing camera برای فوکوس بر روی یک نقطه خاص مناسب نیست.

 

به همین دلیل شما باید از اتوفوکوس تک نقطه‌ای ثابت استفاده کنید و آن را به‌صورت دستی کمی تغییر دهید تا به بهترین کمپوزیسیون دست پیدا کنید. پس از رسیدن به فوکوس مناسب نوبت به تنظیم سرعت شاتر می‌رسد.

 

پرتره چیست؟

 

یکی از مباحث مهم در آموزش عکاسی با دوربین کانن تنظیم سرعت شاتر است. به‌خصوص اگر قصد داشته باشید از یک سوژه متحرک عکس پرتره بگیرید. در نحوه گرفتن عکس پرتره با دوربین کانن، این موضوع بیشتر برای عکاسی از حیوانات یا بچه‌ها که کنترل آن‌ها سخت‌تر است، مطرح می‌شود.

 

در چنین مواردی حتما باید از سرعت‌های بسیار بالای شاتر استفاده کنید. البته فراموش نکنید که برای عکاسی پرتره از سوژه‌های متحرک، حتما تثبیت‌کننده تصویر دوربین را در تنظیمات دوربین کانن روشن کنید و ترجیحا دوربین را از طریق سه‌پایه ثابت کنید تا لرزش دست‌های شما کمترین تاثیر را بر روی نتیجه عکاسی بگذارد.

 

نحوه گرفتن عکس پرتره با دوربین کانن

 

فاصله کانونی نیز یکی از موارد تعیین‌کننده در عکاسی پرتره است. در کلاس‌های آموزش عکاسی با دوربین کانن یاد خواهید گرفت که برای رسیدن به یک فاصله کانونی مناسب، حداقل باید از یک لنز 100 میلی‌متری استفاده کنید.

 

بعدازآن می‌توانید به سراغ فاصله‌های کانونی بیشتر بروید. تا حد امکان از فاصله‌های کانونی بیشتر استفاده کنید و به سوژه نزدیک‌تر شوید. این کار در کنار استفاده از عریض‌ترین دیافراگم باعث ثبت یک پرسپکتیو زیبا در عکس یا پس‌زمینه بوکه با مشخصات منحصربه‌فرد می‌شود.

 

تنظیمات لازم در نحوه گرفتن عکس پرتره با دوربین کانن در فضای باز کمی متفاوت است و در این فضا شما باید به یک عمق میدان باریک با فوکوس سطحی دست پیدا کنید. برای شروع می‌توانید از حالت پرتره پیش‌فرض دوربین استفاده کنید.

 

اما در کلاس‌های حرفه‌ای آموزش عکس گرفتن با دوربین کنون به شما یاد می‌دهند که برای عکس‌های حرفه‌ای‌تر، دوربین را بر روی حالت‌های aperture priority یا manual تنظیم کرده و از عریض‌ترین دیافراگم لنز دوربین استفاده کنید. با این کار پس‌زمینه بوکه شده و سوژه شما در تصویر بیشتر به چشم می‌آید.

ثبت نام در دوره جامع آموزش عکاسی

 

 

آموزش عکاسی HDR با دوربین کانن

عکس‌های HDR عکس‌های پشت سر هم با نورهای متفاوت هستند که باعث می‌شوند شما به بهترین و حرفه‌ای‌ترین ترکیب رنگی در عکس‌های خود برسید. در آموزش عکاسی HDR با دوربین کانن، قدم اول تنظیم دامنه دینامیکی است.

 

برای این کار وارد منوی HDR Mode شوید و دامنه دینامیکی را بر روی Auto قرار دهید. به‌این‌ترتیب تغییرات نوردهی در عکس‌های مختلف به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. اما اگر دوست دارید که این تنظیمات به گونه دیگری اعمال شوند، می‌توانید از گزینه‌های دیگر موجود در این منو استفاده کنید.

 

بعدازآن باید ویژگی Auto Image Align را فعال کنید تا لرزش دست‌های شما تاثیری بر روی تغییر نور تصاویر و نتیجه کلی نداشته باشد. با فعال کردن ویژگی High Drive Speed نیز می‌توانید با یک‌بار فشردن دکمه شاتر، سه عکس متوالی بگیرید.

 

در کلاس‌های آموزش عکاسی HDR با دوربین کانن یاد می‌گیرید که سرعت عکس‌برداری برای رسیدن به نتیجه بهتر در عکس‌های HDR بسیار مهم است. بنابراین می‌توانید عکاسی پیاپی را در Drive mode فعال کنید تا بدون فوت وقت عکس‌های خود را بگیرید.

 

برای جذاب‌تر شدن تصاویر می‌توانید از افکت‌های مختلف دوربین استفاده کنید که نورپردازی را کمی تغییر می‌دهند. نکته مهمی که شاید در آموزش عکاسی HDR با دوربین کانن چندان به آن توجه نشود، این است که عکس‌های HDR در این دوربین، به اندازه عکس‌هایی که با نرم‌افزارهای مخصوص HDR ویرایش می‌کنید، خوب نیستند. خوشبختانه دوربین کانن فایل خام عکس‌ها را با فرمت RAW در اختیار شما قرار می‌دهد تا در صورت عدم رضایت بتوانید آن را در نرم‌افزارهای مخصوص ویرایش کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

اگر دوربین های عکاسی را خوب بشناسید، باز هم تا نتوانید، ژست خوبی بگیرید، عکس های تان خوب از آب درنمی آید. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که حتما مطلب زیر را که درباره ژست گرفتن حرفه ای در عکاسی است، مطالعه کنید:

 

آموزش ژست عکاسی

 

آموزش کار با دوربین نیکون D5300

برند نیکون نیز یکی از محبوب‌ترین برندهای دوربین‌های DSLR است که با استفاده از دوربین‌های آن می‌توانید عکس‌های زیبا و جذابی بگیرید. در بخش قبلی آموزش عکاسی با دوربین کانن را تا حدودی یاد گرفتید.

 

در این بخش قصد داریم آموزش کار با دوربین نیکون D5300، یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های برند نیکون را ارائه کنیم. اگر صاحب این دوربین یا دوربین‌های مشابه آن هستید تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

 

تنظیم دیافراگم در دوربین نیکون

برای تنظیم دیافراگم در دوربین نیکون، باید آن را روی مود دستی قرار دهید. بر روی لنز دوربین یک دکمه چرخان قرار دارد که با چرخاندن آن می‌توانید سرعت شاتر و دیافراگم دوربین را تنظیم کنید. به‌منظور تنظیم دیافراگم در دوربین نیکون، ضمن چرخاندن دکمه چرخان، دکمه +- کنار لنز را فشار دهید. به‌این‌ترتیب دیافراگم دوربین روی حالت دلخواه شما تنظیم می‌شود.

 

یکی از مسائل جالب در آموزش کار با دوربین نیکون D5300، قرار دادن دوربین بر روی حالت اولویت دیافراگم است. در این حالت، عمق میدان عکس تنظیم می‌شود و می‌توان عکس‌هایی با پرسپکتیو متفاوت و جذاب ثبت کرد. برای این منظور هنگام تنظیم دیافراگم در دوربین نیکون برای سوژه‌های کم‌عمق از دیافراگم 2.8 یا 4 استفاده کنید. اما برای سوژه‌های عمیق‌تر به سراغ دیافراگم 11 و 16 بروید.

 

انتقال عکس از دوربین نیکون به گوشی

 

انتقال عکس از دوربین نیکون به گوشی

اکثر دوربین‌های نیکون به وای‌فای مجهز هستند و شما از طریق آن می‌توانید عکس‌های دوربینتان را به گوشی هوشمند خود منتقل کنید. نکته جالب در انتقال عکس از دوربین نیکون به گوشی از طریق وای‌فای این است که شما بدون نیاز به اینترنت خارجی تنها از طریق hotspot می‌توانید به دوربین متصل شوید.

 

برای این کار لازم است که برنامه Wireless Mobile Utility (WMV) را روی گوشی خود نصب کنید. این برنامه برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس است. قبل از هر چیز مطمئن شوید که شارژ باتری دوربین کافی است و یک کارت حافظه قدرتمند نیز بر روی دوربین قرار دارد.

 

بعد از نصب برنامه باید وای‌فای دوربین را فعال کنید و از طریق گوشی به آن متصل شوید. بعد از اتصال به وای‌فای دوربین، وارد برنامه WMV شوید. در این برنامه همه پوشه‌های موجود در کارت حافظه به شما نمایش داده می‌شوند و می‌توانید فایل‌ها را از برنامه در حافظه داخلی گوشی خود کپی کنید.

 

نکته مهم این است که در زمان انتقال عکس از دوربین نیکون به گوشی حتما فرمت عکس را به نحوی انتخاب کنید که فضای زیادی در گوشی اشغال نکند.

 

اگر در کلاس‌های آموزش کار با دوربین نیکون D5300 شرکت کرده یا سرفصل‌های آن را دیده باشید، ممکن است نام اتصال از طریق NFC نیز به چشمتان خورده باشد. NFC یک شیوه اتصال بی‌سیم است که در گوشی‌های با اندروید 4 و بالاتر قرار دارد.

 

شما می‌توانید با نزدیک کردن گوشی خود به دوربین، آن‌ها را به هم متصل کرده و عکس‌ها را منتقل کنید. البته ممکن است در دوربین‌هایی که در ایران وجود دارند، کمی به مشکل بربخورید. زیرا قابلیت NFC هنوز به‌طور کامل در ایران پشتیبانی نمی‌شود.

 

یکی از جدیدترین راه‌ها برای انتقال عکس از دوربین نیکون به گوشی استفاده از امکان SnapBridge است. با استفاده از این امکان شما می‌توانید دوربین خود را با استفاده از بلوتوث به گوشی متصل کنید. طراحان نیکون به دلیل پرمصرف بودن وای‌فای و تاثیرات منفی آن بر روی شارژ باتری، این قابلیت را دو دوربین‌های جدید خود از جمله دوربین نیکون D5300 قرار داده‌اند.

 

برای استفاده از این قابلیت از بخش تنظیمات وارد منوی connect to smart device دوربین شوید. پس‌ازآن دستگاه بلوتوث را پیدا کنید و به آن متصل شوید.

نکته جالب در قابلیت SnapBridge این است که شما می‌توانید به‌محض گرفتن عکس‌ها، آن‌ها را به گوشی خود منتقل کنید یا حتی آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. در انتقال اتوماتیک از طریق این قابلیت، عکس‌ها تغییر سایز می‌دهند تا برای انتشار در اینترنت مناسب باشند. اما اگر بخواهید فایل اصلی را منتقل کنید، بهتر است از طریق تنظیمات انتقال دستی را فعال کنید.

فوکوس دستی دوربین نیکون

در زمان عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای، در بعضی از موارد اتوفوکوس نمی‌تواند آن‌طور که باید بر روی سوژه موردنظر ما تمرکز کند و به همین دلیل به سراغ فوکوس دستی می‌رویم. یکی از نکاتی که معمولا در آموزش عکس گرفتن با دوربین کنون به آن اشاره نمی‌شود،

 

فوکوس دستی دوربین نیکون

 

این است که برخلاف آنچه تصور می‌شود، عکاسان حرفه‌ای معمولا اتوفوکوس را به فوکوس دستی ترجیح می‌دهند. به‌خصوص زمانی که مشغول عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت، عکاسی از حیوانات یا رویدادهای ورزشی هستند. اما در بعضی موارد مانند عکاسی در شب یا عکاسی از مناظر بهتر است از فوکوس دستی دوربین نیکون استفاده شود.

 

برای فعال کردن فوکوس دستی دوربین نیکون کافی است دکمه موجود روی بدنه را از حالت AF به M تغییر دهید. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌صورت دستی فوکوس را تنظیم کنید. یک دکمه مشابه نیز بر روی لنز قرار گرفته است که در زمان عکاسی یا وقتی که می‌خواهید خیلی سریع از حالت دستی به اتوماتیک سوییچ کنید، از آن استفاده کنید.

 

البته در کلاس‌های آموزش عکاسی با دوربین کانن و نیکون توصیه می‌شود که از دکمه روی بدنه استفاده کنید. چراکه روی لنز دکمه‌های دیگری هم قرار دارد که ممکن است پیدا کردن دکمه فوکوس دستی دوربین نیکون را کمی سخت‌تر کند.

 

بعد از فعال کردن حالت فوکوس دستی، باید از حلقه موجود بر روی بنز برای تنظیم دستی فوکوس استفاده کنید. این حلقه معمولا در بخش جلویی لنز قرار گرفته است. در بعضی از لنزها پیش از چرخاندن این حلقه باید سوییچ روی لنز را نیز به حالت دستی تغییر دهید.

 

اما در لنزهای پیشرفته‌تر نیازی به این کار نیست و تغییر حالت از فوکوس اتوماتیک به دستی با استفاده از دکمه روی بدنه کافی است. فراموش نکنید که بعد از اتمام عکاسی با فوکوس دستی حتما دوربین را به حالت اتوفوکوس برگردانید.

 

سخن پایانی

آموزش عکاسی با دوربین کانن و نیکون و دیگر دوربین‌های حرفه‌ای، امری تخصصی است و باید توسط یک عکاس و مربی باتجربه و ماهر انجام شود. ما در این مطلب تلاش کردیم که به شما تنظیمات دوربین کانن و نیکون برای شروع عکس‌برداری را آموزش دهیم. با انجام این تنظیمات در دوربین خود می‌توانید عکس‌های زیبا و تقریبا حرفه‌ای بگیرید. اما توصیه ما این است که اگر واقعا به عکاسی علاقه‌مند هستید و دوست دارید در این حوزه فعالیت کنید، حتما در کلاس‌های آموزش عکاسی شرکت کنید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close