مزایای مدیریت کار تیمی

مزایای مدیریت کار تیمی

 مدیریت کار تیمی چیست و این که چه مزایایی دارد؟ در واقع مدیریت کار تیمی همواره مورد توجه افراد و سازمان‌ها واقع شده است. از طرفی تمامی افرادی که به گونه‌ای در رشته مدیریت تحصیل کرده اند در مورد مبحث کار تیمی آشنایی پیدا کرده اند و همچنین به اهمیت و لزوم آن پی برده اند.  تمامی شرکت های موفق دنیا در روند کاری خود پایه و اساس کارشان را بر فعالیت گروهی و کار تیمی گذاشته‌اند، که از این میان می‌توان به شرکت‌های گوگل و اپل اشاره کرد. 

تقسیم وظایف و انجام کارها به صورت تیمی همواره منجر به ایجاد دستاوردهای بی نظیری برای شرکت ها و سازمان هایی شده است که به اهمیت این امر پی برده‌اند. با شرکت در دوره های مدیریت کار تیمی می توانید با نحوه ایجاد تیم های بهتر و با کیفیت تر آشنا شده و به این مسئله نیز پی ببرید که آیا شما توانسته اید که مهارت‌های شخصی خودتان را به خوبی توسعه دهید یا خیر. در دوره مدیریت تیمی خواهید آموخت که چگونه با استفاده از اصول و فنون مدیریت بتوانید نقش مفیدی در یک تیم داشته باشید. این دوره برای افرادی که می خواهند به این موضوع اشراف کامل پیدا کنند و همچنین بتوانند قابلیت حل مشکلات کاری خود را پیدا کنند و البته در تصمیم گیری های جمعی قدرت بیان داشته باشند می تواند مفید واقع شود. 

هرگاه مجموعه از افراد به هم وابسته در راستای رسیدن به هدفی مشخص، دور هم جمع شده و به فعالیتی مشغول می شوند کار تیمی شکل گرفته است. در کارتیمی این مجموعه از افراد با مهارت های متفاوت دور هم جمع شده که هر یک با وظایف مختلف در راستای رسیدن به یک هدف واحد تلاش می کنند. می توان افراد را یک سیستم در نظر گرفت و همان گونه که می دانیم برای آنکه یک سیستم به موفقیت برسد باید مدیریت آن به درستی انجام شود اینجاست که اهمیت مدیریت سیستم خود را نشان می دهد. بنابراین  یک مدیر موفق باید دانش و تخصص خود را در زمینه مدیریت بهبود بخشد زیرا این کار موجب می شود اعضای تیم با اعتماد به قدرت مدیریت، کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. حال سوال پیش می آید که یک مدیر موفق بایستی چه ویژگی های  داشته باشد؟ با ما همراه باشید.

مزایای مدیریت کار تیمی

یکی از مهمترین مهارت های ضروری برای یک مدیر موفق، نحوه برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم است.  یک مدیر موفق باید بداند چه زمانی و چگونه شروع به برقراری ارتباط با اعضای تیم کند و همچنین تلاش کند که نماینده خوبی برای سایر اعضای تیم باشید.  از آن جا که در یک گروه افراد با توانایی های متفاوت گرد هم آمده اند، ممکن است که گاهی اوقات افراد در بررسی مسائل و تصمیم گیری با یکدیگر با مشکل رو به رو شوند. در چنین مواقعی، یک مدیر موفق باید اعضای تیم را با هم هماهنگ کرده و اجازه ندهد که مشکلات اعضای تیم را از مسیر درست خود خارج کند. بنابراین یکی از ویژگی های مهم یک مدیر موفق این است که چگونه در یک تیم، اعضا را در کنار هم هدایت کرده تا در مسیر رسیدن به هدف حرکت کنند.

 اعضای یک تیم باید بیاموزند که چگونه  پیروزی های خود را جشن گرفته و چگونه از شکست های خود دست گرفته و آن را تبدیل به موفقیت های خود در آینده کنند.  مدیران می توانند در مواقع هستند با بررسی  هر چه دقیق تر نقاط قوت و ضعف تیم را شناخته و تلاش کنند که نقاط  قوت خود را همچنان حفظ کرده و نقاط ضعف خود را برطرف کرده و آنها را به توانایی های خود اضافه کنند.

از جمله مباحثی که در این گونه دوره ها ارائه می شود می توان به کارکرد های مدیریتی، تقسیم بندی کار و گروه بندی وظایف، آشنایی با مدیریت کار تیمی، مراحل تشکیل تیم، فرآیند حل مسئله با نگرش کار تیمی، انواع تیم های مدرن سازمانی، اصول اساسی کار تیمی و روش های تصمیم گیری در سازمان ها، مهارت های تصمیم گیری تیمی و تست مهارت کار تیمی اشاره کرد.

اما منظور از کار تیمی چیست؟

 زمانی که در مورد کار تیمی صحبت می کنیم ممکن است به این فکر کنید که منظور در واقع  انجام کار به صورت گروهی می باشد. در واقع اغلب افراد بسیار ساده از کنار این این عبارت می گذرند. گاهی افراد تنها تجربه انجام کار به صورت گروهی را دارند و اما به خاطر تصور اشتباهی که در ذهن آنها شکل گرفته است این دو مفهوم یعنی کار تیمی و کار گروهی را یکسان می پندارند.  در واقع اگر بخواهیم مفهوم کار تیمی را تعریف کنیم بایستی بگوییم که منظور زمانی است که افراد در یک گروه که دارای مهارت هایی مکمل یکدیگر و البته با اهداف و رویکرد با یکدیگر در ارتباط بوده و در واقع به یکدیگر تکیه می کنند.
اعضای یک تیم همواره به موفقیت و شکوفایی یکدیگر کمک کرده و به این امر متعهد هستند  و در نتیجه این اخلاق منجر به رشد تیم خواهد شد طبیعتا تیمی که از قدرت اجرایی بالایی برخوردار باشد خواهد توانست کارها را بهتر از سایر تیم ها انجام داده و انتظارات منطقی اعضای تیم را برآورده کند. به عبارت دیگر می توان گفت که در کار تیمی هر شخص کمک می کند تا هم تیمی خود در راه رسیدن به اهداف مشترک  با موفقیت عمل کند. و اما اگر بخواهیم به طور کلی در مورد مزایای کار تیمی صحبت کنیم می توانیم به افزایش تعاملات بین افراد، ظهور ایده های خلاقانه، افزایش قدرت ریسک پذیری، تقویت توانایی افراد، غلبه بر تعارضات بین فردی و افزایش حس اعتماد اشاره کرد. 

 و اما در این قسمت سعی داریم در مورد تفاوت کار گروهی و کار تیمی صحبت کنیم.  اغلب افراد این دو مفهوم را با هم اشتباه می گیرند و حتی تفاوتی در آن نمی بینند. البته بی شباهت هم نیستند گروه و تیم هر دو از افرادی که در کنار هم به انجام فعالیت مشغول هستند تشکیل شده است اما خوب تفاوتهای واضحی نیز با یکدیگر دارند. اعضای تیم در واقع به یکدیگر وابسته هستند، به گونه ای که اگر یک شخص فعالیت خود را به درستی انجام ندهد  کار تیمی شکل نمی گیرد. در واقع در یک تیم کارها و فعالیت ها بر یکدیگر اثر متقابل دارند. اما در کارهای گروهی تعدادی از افراد در کنار هم به فعالیتی مشغول هستند و توسط شخصی راهنمایی خواهند شد. در واقع در کارهای گروهی کار شخصی نمود بیشتری دارد. در کار گروهی وابستگی میان اعضا وجود ندارد و هر شخصی  تنها به این فکر است که کار خود را برجسته کند. و اما در کار تیمی اعتماد بین اعضا زیاد بوده و تمامی افراد مورد حمایت یکدیگر قرار دارد. 

شرکت در دوره آموزشی مدیریت کار تیمی به تمامی افرادی که  به فکر شروع حرفه ای خود در دنیای تجارت هستند و یا تمامی مدیرانی که به دنبال بهبود وضعیت کاری شان و یادگیری مهارت های بیشتری هستند پیشنهاد می شود. بنابراین کارشناسان ارشد، مدیران، کارمندان و تمامی افرادی که به انجام کار تیمی علاقه مند هستند می توانند در این دوره شرکت کرده و مهارت های خود را تقویت کنند.

تا زمانی که افراد تنها فکر می کنند که با فعالیت در یک محیط رقابتی می توانند موفقیت را از آن خود کند نخواهد توانست از مزیت های کار تیمی بهرهمند شود. در واقع در سازمان ها و شرکت هایی که  اصل کار بر اساس انجام کار تیمی می باشد و همه در راستای رسیدن به یک هدف با یکدیگر در تعامل بوده  و از همدیگر در این مسیر حمایت میکنند صمیمیت و همدلی بین اعضا افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتاً سازمان به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

مزایای مدیریت کار تیمی

هنگامی که مدیران در سازمان ها  به تشکیل تیم و تشویق کارکنان به انجام کار تیمی روی می آورند درواقع می‌توانند تعامل میان کارکنان را افزایش داده، در نتیجه کارکنان به همدیگر نزدیک شده و هر شخص به نوعی بستر کار را برای دیگری فراهم می‌کند. نقش مدیریت تیم بسیار مهم و حساس می باشد.

مدیران نقش مهمی را در این زمینه ایفا میکنند.  در واقع این افراد به عنوان گردهم آورنده تیم موظف هستند تا اعضای آن را با تدبیر هرچه تمام انتخاب کنند و زمان بیشتری را صرف گزینش و استخدام نیروی انسانی خود کنند. یکی از ملاک های مدیران موفق برای استخدام نیروی انسانی می تواند تمرکز برای انتخاب افرادی باشد که به انجام کارهای تیمی علاقه مند باشد و اهل تک روی نباشد. مدیران با شرکت در این دوره میتوانند با روشهای نوینی که برای انتخاب نیروی انسانی موجود است آشنا شده و همچنین می آموزند که چگونه بایستی نقشها را به درستی انتخاب کنند.

از جمله دیگر اصولی که در دوره مدیریت کار تیمی به آن پرداخته می شود ارزش و احترام گذاشتن برای نقش ها توسط اعضای تیم است. در واقع هر شخصی بایستی بداند که تمامی اعضا از نظر کاری که انجام می دهند ، مورد احترام دیگران هستند. زمانی که افراد متوجه شوند که  آنچه انجام می دهند از نظر سایرین نیز دارای اهمیت است و متوجه شوند که دیگران برای آن ها ارزش قائل می شوند سختی کار آن ها را کلافه نمیکند و با ایمان برای رسیدن به هدف ادامه می دهند.

یکی از مهم ترین اصول در مدیریت کار تیمی، یادگیری هدف گذاری برای اعضای تیم است. اهداف به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم میشود که تشخیص این امر بر عهده مدیر تیم می باشد. اما متاسفانه دیده شده که مدیران با نحوه صحیح هدفگذاری آشنا نبوده از این رو نمی توانند به درستی عمل کرده و اعضای تیم را  در مسیر درست قرار دهند. در دوره مدیریت کار تیمی در خصوص هدف گذاری، هدف گذاری واقع بینانه، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به صورت جداگانه صحبت خواهد شد و شرکت کنندگان خواهند آموخت که چگونه در این مسیر موفق عمل کنند. اعضای یک تیم بایستی یاد بگیرند که چگونه موفقیت های خود را جشن بگیرند و همینطور چگونه از شکست های خود درس گرفته و آن ها را تبدیل به موفقیت های خود در آینده کنند.

موسسه آموزش عالی فن پردازان  به همت کارشناسان مجرب اقدام به برگزاری دوره مدیریت کار تیمی کرده است. مدرک پایان دوره  این موسسه دارای تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور بوده، لازم به ذکر است که این مدرک امکان ترجمه رسمی با مهر وزارت امور خارجه جهت ارائه به شرکتهای خارج از کشور را دارد. همچنین امکان ارزیابی گواهی پایان دوره شما توسط سازمان بین المللی ارزیابی مدارک "WES"  کانادا وجود دارد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close