کاربرد انواع روانشناسی

با توجه به شواهد، به نظر میرسد که تاریخچه علم روانشناسی به یونان و مصر باستان برمیگردد. در آن دوران، روانشناسی به صورت فلسفه ای متفاوت مورد بررسی قرار میگرفته اما با پیشرفت علم، به عنوان یک گرایش و شاخه علمی مجزا در نظر گرفته شد.
علم روانشناسی ، ذهن و رفتار انسان را مطالعه کرده و به علوم دیگری مانند جامعه شناسی، مردم شناسی و رفتار شناسی نیز مرتبط است. در این علم، رفتارهای قابل مشاهده و فرایندهایی که در ذهن اتفاق می افتند نیز بررسی شده و ارتباط آن با دیگر روندها نیز ارزیابی میشود. غالبا، روانشناسی چهار هدف زیر را دنبال میکند: 
توصیف: این روند تعیین میکند که ایا یک رفتار خاص، ناهنجا و یا بهنجار است و در واقع، روانشناس از این طریق به چیستی رفتار پی میبرد. 
تبیین: در این روند، روانشناس، دلیل اتفاق افتادن یک رفتار را بررسی میکند. 
پیش بینی: روانشناس در این روند، پیش بینی میکند که فرد ممکن است چه رفتارهایی را در موقعیت خاص از خود نشان بدهد. 
کنترل: از این فرایند ، برای کنترل و نظار ت بر رفتارهای احتمالی یا بهبود عملکرد فرد استفاده میشود. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف علم روانشناسی، کاربرد انواع روانشناسی، آموزش روانشناسی ، دوره روانشناسی، مدرک روانشناسی، گواهینامه روانشناسی ، تاریخچه علم روانشناسی، روانشناسی شخصیت و کارایی روانشناسی خانواده هستند. 

آموزش روانشناسی

کاربرد انواع روانشناسی

روانشناسی نیز مانند دیگر علوم دارای شاخه ها و گرایش های فراوانی است که هر کدام کاربردهای خاصی دارند. همچنین، این گرایش ها تخصصی بوده و فعالیت در هر کدام مستلزم آموزش روانشناسی و کسب مخصوصا تجربه عملی است. در اینجا به تعدادی از گرایش های روانشناسی و کاربرد انواع روانشناسی اشاره میکنیم: 
 روانشناسی مشاوره
افرادی که به روانشناس مشاوره مراجعه میکنند، در زندگی شخصی خود مشکل داشته و اختلال رفتاری خاصی ندارند. بنابراین، با برگزاری چند جلسه مشاوره میتوانند مشکلات خود را حل کرده و رضایت و آرامش را در زندگی شان تجربه کنند. 
روانشناسی اجتماعی
در این نوع از روانشناسی، علل رفتارها و تفکرات انسان و علل موثر بر آنها بررسی شده و، همچنین، به انسان توصیه میشود که برای یافتن دلیل برخی از رفتارها ، درون خود را جستجو کند تا در یابد که چه عواملی تفکر و اندیشه او را تحت تاثیر قرار میدهد. 
روانشناسی تحصیلی
در این روانشناسی، روانشناسان سعی میکنند تا مشکلات دانشجویان و دانش آموزان برای یادگیری انواع مطالب را با کمک معلمان و اطرافیان شناسایی کرده و راه حل های عملی و مفیدی را برای پیشرفت تحصیلی آنها ارایه کنند.
روانشناسی تربیتی
روانشناسان تربیتی، سعی میکنند تا با بررسی استعدادهای دانش آموزان، برای تحصیل آنها بهترین برنامه عملی را ارایه کرده و در این مسیر از روش های نوین تعلیم و تربیت نیز بهره میبرند. قابل ذکر ایت که در این نوع روانشناسی، اصل تعلیم و آموزش بر انتخاب فرد اولویت دارد
روانشناسی خانواده
این نوع از روانشناسی، به بررسی مسایل و مشکلات بین همسران و مشکلاتی که آنها با اعضای خانواده و فزرندان شان دارند میپردازد. علاوه براین، این روانشناسی، به حفظ و بازسازی بنیان خانواده کمک کرده و در نتیجه، افراد با روحیه بهتر و قوی تری به زندگی ادامه میدهند. 

دوره روانشناسی

روانشناسی مصرف
یکی از تکنیک هایی که تولید کنندگان انواع محصولات تجاری از آن در جهت بررسی علایق و سلیقه خرید مشتری و در نهایت پیش بینی میزان خرید شان استفاده میکنند ، روانشناسی مصرف است. جالب است که بدانید، استفاده از این نوع روانشناسی به نوعی در بین تولید کنندگان همه گیر شده و زمینه ساز موفقیت های بزرگ شرکت ها شده است. 
روانشناسی بالینی
این روانشناسی، به بیماران کمک میکند تا علل اضطراب و نارحتی خود را دذیافته و بر اضطراب و افسردگی شان غلبه کنند. علاوه بر این، روانشناسان بالینی،  برای درمان بیماران از روان درمانی و رفتار درمانی نیزکمک میگیرد. 
روانشناسی رشد
تغییرات عاطفی ، اجتماعی و شخصی که در طی یک بازه زمانی خاص برای یک فرد اتفاق می افتد در روانشناسی رشد مورد بررسی قرا گرفته و بر اساس آن، فاکتورهایی موثر بر این تغییرات نیز تعیین میشوند. به نظر میرسد که این نوع از روانشناسی به معلمان و والدین در شناخت نیاز و انگیزه شان کمک کند. 

آموزش روانشناسی

یکی از علومی که تا حد زیادی به شناخت رفتا رو روحیات افراد کمک میکند ، علم روانشناسی و علوم مشابه است. این علم، بسیار کاربردی بوده و به افراد در تصمیم گیری بهتر برای زندگی و اینده شان کمک شایانی میکند. بنابراین ، افرادی که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کرده و به دیگران مشاوره میدهند باید حتما گواهینامه روانشناسی داشته باشند تا بتوانند راهکارهای موفقی را پیشنهاد دهند. همچنین، این افراد میتوانند برای مشکلات مشابه ، از روش های درمانی مشابه کمک بگیرند. 
 با توجه به اهمیت و توجه افراد حتی عامه به علم روانشناسی، مرکز آموزش فن پردازان، بسته های آموزشی دوره آموزش روانشناسی را برای افراد علاقمند و افرادی که در این زمینه تحصیل کردند ارایه می دهد. دانش پذیرانی که در این دوره روانشناسی شرکت کنند، میتوانند بر طیف وسیعی از اصول و نظریه های روانشناسی تسلط پیدا کرده و تجربیات عملی کاربردی و مفیدی به دست آورند. علاوه بر این، در پایان دوره، این مرکز به دانش پذیران مدرک روانشناسی اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مور تایید  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

مدرک روانشناسی

روانشناسی شخصیت

روانشناسان، در روانشناسی شخصیت سعی دارند که ابعاد متمایز شخصیت انسان از جمله ویژگی های جسمی، هیجانی، ادراکی و معنوی را بررسی کرده و میزان هماهنگی و تناسب او را با محیط مورد نظر ارزیابی کنند. 
شخصیت، از یک فرد به فرد دیگر متفاوت بوده و شامل مجموعه ای رفتارهای ثابت و پایدار در شخص است که به واسطه آنها میتواند عملکرد او را درآینده پیش بینی کرد. این رفتارها، میتواند شامل تفکر، اندیشه ها و عادت های یک فرد بوده و به نوعی شخص را تعریف کند. 

کارایی روانشناسی خانواده

خانواده، یکی از بنیان های اصلی هر اجتماع بوده و رضایت و آسایش افراد یک خانواده میتواند بر پیشرفت فرهنگ یک اجتماع تاثیر بگذارد. علاوه بر این، خانواده میتواند بنیانگذار بسیاری از هنجارهای اجتماعی و نظم و قانون در جامعه باشد. 
علاوه بر این، خانواده میتواند بر شکل گیری خاطرات کودکی فرد و همچنین، شکل گیری شخصیت اش در آینده تاثیر بگذارد. بنابراین، خانواده باید محیط کاملا امنی را برای کودک فراهم کرده و همه  نیازهای او را مرتفع کند تا در بزرگسالی با مشکلات عدیده مواجه نشود. 
کارایی روانشناسی خانواده بیشتر در مواقعی است که مشکلات حادی بین اعضای خانواده بروز کرده و آنها نمیتوانند راهکار مناسبی را برای حل تعارض های پیش آمده پیدا کنند. روانشناس خانواده، به این افراد کمک میکند تا مشکلات خود را به صورت حضوری بیان کرده و همراه با هم، راه حل های موثر را امتحان کنند. 
روانشناسی خانواده، مشکلات و موانع موجود در مراحل ازدواج، نامزدی و زناشویی را بررسی کرده و شیوه درست تعامل با تک تک اعضای خانواده را آموزش میدهد تا افراد بتوانند روابط خانواده گی شان را به نحو احسن بهبود دهند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close