چگونه یک حسابدار حرفه ای شویم؟

چگونه یک حسابدار حرفه ای شویم؟

چگونه یک حسابدار حرفه ای شویم؟ | اگر فقط چند دقیقه به صفحات استخدامی یک روزنامه نگاه بیاندازید، متوجه می شوید که هنوز هم شرکت ها، ادارات یا سازمان ها به حسابدارانی حرفه ای نیاز دارند. شاید از خودتان سوال کنید که "مگر بازار کار این رشته اشباع نشده؟" در پاسخ به این پرسش باید بگوییم، خیر؛ هنوز هم حسابداری یکی از شغل های مهم و پرطرفدار است. حتی جالب است بدانید که نیاز به یک حسابدار در این روزهایی که اوضاع اقتصادی دچار تغییرو تحولات زیادی می شود، بیشتر حس می شود.

همان طور که می دانید، حسابداری شغلی بسیار حساس و حیاتی است و برای انجام آن به بهترین شکل به یک حسابدار حرفه ای نیاز است؛ فردی که علاوه بر دانش و مهارت درایت کافی نیز داشته باشد تا بتواند در موقعیت های بحرانی به درستی تصمیم بگیرد و شرکت را از سقوط نجات دهد! یک اشتباه کوچک از حسابدار شاید منجر به یک شکست بزرگ و بروز ضررهای مالی زیادی شود، به همین دلیل تمام شرکت ها به دنبال فردی هستند که تمام ویژگی های یک حسابدار حرفه ای را داشته باشد.

حسابداری را از کجا شروع کنیم؟

اگر شما هم به این رشته علاقه دارید و در رویاهای تان خود را یک حسابدار خوب می بینید، وقت آن رسیده که این رویا را به واقعیت تبدیل کنید. نیازی نیست راه دوری بروید، می توانید با شرکت در دوره حسابداری تمام آن چیزی که به دنبالش هستید را بدست آورید. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به عنوانی یکی از مراکز معتبر آموزش حسابداری، اقدام به برگزاری این دوره کرده و به تمام علاقه مندان به این رشته توصیه می کند که با ثبت نام و شرکت در دوره حسابداری شانس خود را برای ورود به بازار کار آن تا چندین برابر افزایش دهند.

همان طور که در بخش قبل هم به آن اشاره کردیم برای تبدیل شدن به یک حسابدار خوب و حرفه ای نیازی نیست دست به کارهای عجیب بزنید؛ تنها کافیست به خوبی آموزش ببینید تا تمام ویژگی های یک حسابدار خبره را کسب کنید. فراموش نکنید که برای موفق شدن در بازار کار حسابداری و کسب درآمد بیشتر باید تمام این ویژگی ها را داشته باشید. دوره حسابداری موسسه فن پردازان، راهیست تا خود را به حرفه ای بودن نزدیک و نزدیک تر کنید!

ویژگی های یک حسابدار حرفه ای

همیشه بین حرفه ای بودن و نبودن تفاوت های بسیار وجود داشته و دارد؛ حسابداری نیز از این موضوع مستثنی نیست. ویژگی هایی وجود دارد که حساداران حرفه ای را از باقی آن ها جدا کرده و در جایگاه بالاتری نسبت به سایرین قرار می دهد. این ویژگی ها ابزارهای بسیار مهمی برای موفقیت در این شغل هستند، این ها نه آن قدر سری هستند که نتوان از آن ها باخبر شد و نه آن قدر پیچیده و سخت که نتوان از آن ها استفاده کرد. در ادامه با مهم ترین این ویژگی های آشنا می شوید:

  • مطالعه و به روز بودن دانش و اطلاعات

این مورد در تمام شغل ها و رشته ها مهم و حیاتی است. در حسابداری نیز نیاز است که افراد همیشه مطالعه داشته باشند و اطلاعات خود را در زمینه این رشته به روز کنند، اطلاعاتی مانند مسائل مالیاتی، مالی، بیمه و ... .
این را به خاطر داشته باشید که هر چقدر که اطلاعات و دانش شما نسبت به این مسائل بیشتر باشد، امکان پیشرفت شما و قرار گیری در جایگاه بالاتر و کسب درآمد بهتر نیز بیشتر است. شما می توانید هر روز مطالعه کنید، حتی اگر حسابداری هستید که سال هاست از دانشگاه فارغ التحصیل شدید و اطلاعات تان به روز نیست، در دوره حسابداری شرکت کنید. این دوره ها به خوبی می توانند شما را با تغییرات روز و پیشرفت های انجام شده در حوزه حسابداری آشنا کنند.

  • مطالعه قوانین

این مورد در تمام رشته ها و شغل ها اهمیت دارد، اما در حسابداری این مورد بسیار مهم است. اگر می خواهید حسابداری حرفه ای شوید همیشه باید با قوانین جاری کشور به خصوص قوانین مالیات، تامین اجتماعی، قانون کار، قانون تجارت آشنایی داشته و از تغییر و تحولات آن ها باخبر باشید. به همین علت به شما پیشنهاد می شود همواره نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات در این زمینه اقدام کنید.

  • آشنایی با نرم افزار هایی مانند اکسل (excel) و ورد (word)

این دو نرم افزار در تمام رشته ها کاربرد دارند، حسابداری نیز یکی از آن هاست. اکسل یکی از نرم افزارهایی است که بدون شک حسابداران حرفه ‎ای به آن تسلط کافی دارند. اکسل نرم افزاری قدرتمند از شرکت مایکروسافت است که در بسیاری از مواقع محاسبات و گزارشات بسیار خوبی می توان از آن استخراج کرد و به عنوان اطلاعات جانبی همراه با دیگر گزارش ها ارائه نمود و یا حتی می توان جهت انجام اموری مثل محاسبه حقوق ، استهلاک و … از آن استفاده نمود. علاوه بر این نرم افزار درتمند و کاربردی، نرم افزار دیگر نیز از همان شرکت وجود دارد به نام ورد که تقریبا همه با آن آشنایی دارند. شاید در ابتدا به نظر برسد که ورد به اندازه اکسل اهمیت ندارد اما در حقیقت آموختن کار با آن نیز خالی از لطف نیست.

  • فراگیری نرم افزارهای حسابداری و آشنایی با آن ها

هر چقدر که با نرم افزار های مختلف حسابداری بیستر اشنا باشید و کار با آن ها را بدانید، بهتر می توانید در این حوزه پیشرفت کنید. در واقع امکان اشتغال و پیشرفت شما بیشتر می شود. به همین دلیل به شدن توصیه می شود که با شرکت در دوره حسابداری نسبت به فراگیری ایننرم افزار ها اقدام کنید و وقت خود را تلف نکنید.

  • تاییدیه جهت دریافت و پرداخت ها

یکی از امور دیگر که باید به آن اشاره کرد، دریافت تایدییه از مدیران شرکت هاست. تمامی حسابداران حرفه‎ ای اتفاقات و رویدادها را دریافت، تجزیه و تحلیل و ثبت کرده و اقدام به گزارش گیری می کنند و با در نظر گرفتن این موضوع که صاحبان سرمایه افراد دیگری می باشند حتما در خصوص مواردی مانند پرداخت ها، صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق همکاران و … تاییدیه های لازم را از مدیران شرکت و افراد صاحب امضا و اختیار دریافت نموده و این تاییدیه ها و مدارک دریافتی را جهت مراجعات احتمالی ، بایگانی و نگهداری می‎ کنند.

  • ثبت به موقع اسناد مالی

به روز بودن نه تنها در دانش و اطلاعات حسابداری مهم است بلکه در ثبت گزارشات نیز اهمیت ویژه ای دارد. حسابدارن حرفه ای معتقدند که ارزش گزارشات کامل و به روز بسیار بیشتر از گزارشات ناقص و قدیمی است. حسابداران حرفه ای و موفق گزارشات را با ثبت به موقع اسناد حسابداری به روز می ‎کنند و اشتباهات را به دلیل این که فاصله زمانی کمی بین زمان وقوع رویداد و ثبت حسابداری آن وجود دارد، کاهش می ‎دهند.

  • تعیین اولویت در انجام امور حسابداری

از جمله ویژگی های مهم یک حسابدار حرفه ای، تعیین اولویت برای انجام کار حسابداری و ثبت اسناد، مبلغ اسناد می باشد. این افراد معتقدند که ثبت و بایگانی یک رسید بانکی صد میلیون ریالی بسیار با الویت تر از ثبت یک هزینه تنخواه یک میلیون ریالی می باشد. بنابراین ثبت هزینه حقوق ماهانه بسیار مه متر از ثبت هزینه چند هزار تومانی است.

  • ارائه گزارشات و اطلاعات دقیق به مدیران شرکت جهت گرفتن تصمیم های مهم و حیاتی

از آن جایی که اغلب کارفرمایان برای اتخاذ برخی از تصمیم ها از اطلاعات مالی شرکت استفاده می کنند، به همین علت حسابداران حرفه ای تا جایی که امکان دارد می بایست گزارشات صحیح، شفاف و روشنی به آن ها ارائه دهند و در صورت داشتن موارد ابهام، آن ها را به طور به مدیران و سایر افراد ذینفع اعلام نمایند و موارد مبهم را توضیح دهند. فراموش نکنید که معمولا کارآیی سیستم حسابداری با ارائه گزارشات صحیح سنجیده می شود.

  • پشتیبان گیری از اطلاعات مالی

تمامی حسابداران حرفه ای باید به یاد داشته باشند که پیش از انجام هر فعالیتی در نرم افزار های حسابداری مانند ابطال سند، حذف سند، ویرایش سند، انتقال نرم افزار حسابداری به کامپیوتر جدید، بعد از اتمام ثبت های روزانه، بستن حساب ها در پایان دوره و به طور کلی هر نوع تغییری که خارج از روال عادی ثبت های روزانه می باشد باید حتما از اطلاعات نرم ‎افزار حسابداری پشتیبان تهیه کنند تا در صورت بروز مشکل، به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشند. همچنین این افراد باید این فایل اطلاعات را در جاهای مختلف ذخیره کرده که درصورت بروز مشکل برای یکی از آن ها به سایر فایل ها دشترسی داشته باشند.

  • تمدید قرارداد های پشتیبانی نرم افزارها

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعضی از نرم افزارهای حسابداری عموما دارای مدت زمان معینی برای پشتیبانی رایگان می باشند و پس از اتمام این مدت، دریافت خدمات پشتیبانی با پرداخت وجه برای دوره بعدی امکان پذیر است. پس پیشنهاد می شود پس از اتمام قرارداد پشتیبانی رایگان حتما نسبت به تمدید قرارداد نرم افزار اقدام نمایید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید از خدمات آن نرم افزار استفاده کرده و به اطلاعات پشتیبان دسترسی داشته باشید.

  • آگاهی نسبت به اهمیت کار حسابداری

هرگز از میزان اهمیت کار خود غافل نشوید! حسابداری یکی از بخش های حساس و مهم در شرکت ها و اداره هاست. تصمیماتی که در این بخش گرفته می شود می تواند موجب ایجاد ضرر یا سود شرکت شود. به زبان ساده تر می توان گفت که بخش عظیمی از اینده شرکت و کارکنان آن به دست بخش حسابداری است. یک حسابدار حرفه ای همیشه باید اهمیت حرفه خود و تاثیر آن را بر شرکت ها در نظر بگیرد.

  • اهمیت نگهداری اسناد و مدارک حسابداری

حسابداران همیشه در زمان کار و انجام محاسبات یا ثبت اسناد، مدارک و یادداشت هایی در اختیار دارند که یا از طرف کارفرما و سایر افراد به آن ها تحویل داده شده یا خودشان تهیه کرده اند و در برخی موارد به عنوان مبنای محاسبات یا ثبت های حسابداری قرار گرفته است. این اسناد و مدارک بسیار مهم هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند. این افراد باید نسبت به بایگانی و نگهداری این اسناد اقدام کنند، حتی می بایست نسبت به نگهداری مدارک و اسنادی که بی ارزش هستند نیز تا مدت ها اقدام نمایند. ممکن است همین مدارک بی ارزش مشکلات و مسائل زیادی را حل کنند.

  • رازداری

تقریبا می توان گفت که اغلب اطلاعات و اسنادی که در اختیار حسابداران قرار داده می شود، اطلاعات مهم هستند. اطلاعاتی از قبیل موجودی حساب بانکی، میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و یا سود و زیان شرکت، میزان حقوق دریافتی همکاران و ... که در بیشتر مواقع ممکن است که افشای آن ها سبب ایجاد ضرر به افراد ذینفع یا شرکت گردد. به همین علت رازداری و عدم افشای اطلاعات محرمانه، یکی از مهم ترین ویژگی حسابداران حرفه ‎ای می باشد.

  • امانتداری

یک حسابدار حرفه ای و موفق از نظر اخلاقی نیز می بایست حرفه ای عمل کند. از دیگر خصوصیات خوب یک حسابدار حرفه‎ ای امانتداری است. اسناد و مدارک و اوراق بهادار و مواردی از این قبیل که بخشی از سرمایه شرکت ها می باشد در اختیار حسابدار قرار داده می شود و او باید به دقت از این نوع مدارک و اسناد مراقبت و نگهداری کند.

  • سلامت اخلاقی و حرفه ای

سلامت اخلاقی و حرفه ای همیشه یکی از بهترین و مهم ترین خصوصیات حسابداران حرفه ای بوده و هست. یک حسابدار حرفه ای باید به تمام جوانب اخلاقی و حرفه ای در زمینه کار خود توجه داشته باشد. مهم ترین دارایی یک حسابدار حرفه ‎ای، حسن اعتبار او می باشد.

  • نظم، نظم و نظم!

نظم همیشه در تمام رشته ها و کارها حرف اول را می زند. در حسابداری نیز می توان گفت که شاید هیچ چیز به اندازه بی نظمی موجب کاهش ارزش و اعتبار حسابدار نشود. یک حسابدار حرفه ای همیشه از هر نظر منظم است. از ورود و خروج در زمان مقرر گرفته تا نظم در محل کار و تهیه اسناد و مدارک.

  • آشنایی به اصول نامه نگاری

اگر در شرکتی استخدام می شوید حتما روی شیوه نامه نگاری خود کار کنید! این جمله را به خاطر داشته باشید. اگر به عنوان یک حسابدار حرفه ای در شرکتی ضروع به کار می کنید باید توانایی لازم و کافی جهت نگارش انواع نامه های اداری را داشته باشید. به عنوان مثال متن نامه ارسالی جهت سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی یا نامه به مدیر عامل تفاوت های زیادی دارند که باید به آن ها توجه کنید.

  • اطلاع از اصول بایگانی اسناد و مدارک

بایگانی اسناد و مدارک را عنوان یک حسابدار حرفه ‎ای به گونه ای انجام دهید که در سریع ترین زمان و به ساده ترین شکل به مدارک دسترسی داشته باشید و همین طور احتمال گم شدن یا مخدوش شدن مدارک و اسناد را به حداقل برسانید.

  • درست نشستن

شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما باید به عنوان یک حسابدار به آن توجه نمایید. اغلب حسابداران در زمان انجام کار توجهی به نوع نشستن بر روی صندلی و همچنین کار به روش استاندارد با کامپیوتر ندارند و به عمین علت نیز پس از مدتی دچار مشکلاتی از جمله گردن در، درد در ناحیه کمر و ... می شوند. با توجه به این که ممکن است یک حسابدار چند ساعت مداوم بر روی صندلی نشسته باشد و مشغول کار باشد به عنوان یک حسابدار حرفه ‎ای باید اهمیت بیشتری به نحوه نشستن خود داده و روش صحیح نشستن را برای جلوگیری از آسیب و مشکلات جسمی به عادت روزانه خود تبدیل کنید.

  • تغذیه مناسب، ورزش و استراحت کافی

تقریبا همه افراد می دانند که حسابداری یکی از مشاغل پر استرس است که می تواند تمام زمان تان را در اختیار گرفته و شما را از تفریحات و استراحت دور کند. با توجه به حساسیت این رشته و به عنوان یک حسابدار حرفه‎ ای حتما می بایست حتما به میزان کافی استراحت کنید و در کنار کار، تفریحات و استراحت کافی داشته باشید. همچنین انجام ورزش های مداوم و تغذیه مناسب را نیز از قلم نیاندازید به آن ها نیز توجه کنید چرا که موجب شادابی و کارآیی بیشتر شما می شود.

آیا درآمد حسابداری بالاست؟

پاسخ ما به این پرسش مثبت است. حسابداری جزو آن رشته های است که سختی های بسیاری دارد. این رشته دارای فرمول های محاسباتی، پیچیدگی های بسیار و شاخه های گوناگون است. وقتی که یک فرد به تحصیل در رشته حسابداری می پردازد به خوبی متوجه نیاز به دقت بالا در این رشته می شود. متوجه می شود که جابجایی اعداد و ارقام چقدر اهمیت دارد و کوچک ترین اشتباه می تواند یک شرکت یا سازمان را متحمل ضرر و زیان کند. به همین دلیل هم حسابداری به دلیل سختی هایی که دارد معمولا دارای درآمد بالایی است. هر چه در زمینه حسابداری حرفه ای تر باشید و تسلط بیشتری در این راستا داشته باشید جایگاه شغلی بهتر و درآمد بیشتری از حسابداری خواهید داشت.

یکی از مهم ترین مزایای حسابداری که این روزها و در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور بسیار اهمیت دارد، این است که شما می توانید هم زمان حساب های مالی چندین شرکت را مدیریت نمایید و از هر کدام به درآمد برسید. جالب است بدانید که حتی اگر کارآموز حسابداری باشید، می توانید درخواست حقوق و مزایا کنید و مسئولیت های مهمی را برعهده بگیرید. بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته است، متوسط حقوق حسابداران در دنیا چیزی در حدود 30،000 دلار است. همچنین در صورتی که فرد تجربه ی بیشتری را در این زمینه کسب کند ، می تواند به درآمد های دو برابر و یا بیشتر نیز دست یابد. البته طبیعتا حقوق یک حسابدار به سازمان و یا شرکتی که در آن به انجام وظیفه می پردازد بستگی دارد و همچنین جایگاه شغلی حسابدار نقش تعیین کننده ای در میزان درآمد او خواهد داشت.

همیشه در هنگام انتخاب رشته تحصیلی، اطرافیان به ما یادآور می شوند که علاوه بر در نظر گرفتن علاقه، رشته ای را انتخاب کنیم که بازار کار خوب و پر درآمدی داشته باشد. حسابداری از جمله رشته‌ های تحصیلی است که بازار کارش همیشه داغ است و داغ می ماند. امکان ندارد که نیازمندی های شغلی را مطالعه کنید و چندین مورد حسابداری در آن ها نبینید. بنابراین اگر فردی هستید که حقوق و مزایای شغل آینده تان برایتان اهمیت دارد ولی بنا به هر دلیلی حسابداری بلد نیستید، فرصت را از دست ندهید و در دوره حسابداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت نمایید. حتما نیازی نیست که برای حسابدار شدن رشته حسابداری را انتخاب کرده باشید؛ جای نگرانی نیست و تنها با گذراندن دوره حسابداری به شکل تخصصی و اصولی در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می توانید موفق شوید.

چگونه مدرک حسابداری را اخذ کنیم؟

همان طور که پیش تر هم درباره اشاره شد، برای تبدیل شدن به یک حسابداری حرفه ای تنها لازم است در دوره آموزش حسابداری شرکت کنید و دانش و مهارت های لازم را کسب نمایید. اما خب، معمولا برای استخدام و شروع کار در شرکت، اداره یا هر سازمانی نیاز است که مدرک معتبر دارید. خوشبختانه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با برگزاری دوره حسابداری، این شانس را به دانشپذیران می دهد که با ثبت نام در این دوره و گذراندن آن و در پایان نیز با دریافت مدرک حسابداری، راحت تر وارد بازار کار شوند. پس یگر نیازی نیست نگران گواهینامه حسابداری و اخذ آن باشید، موسسه فن پردازان این مشکل را نیز برای تان حل کرده است.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close