چگونه امور مالی را مدیریت کنیم

چگونه امور مالی را مدیریت کنیم؟

چگونه امور مالی را مدیریت کنیم؟ | مدیریت مالی بر روی نسبت، سهام و بدهی تمرکز دارد. دوره مدیریت مالی برای مدیریت توزیع سود سهام، افزایش سرمایه، پرچین و بررسی نوسانات ارزهای خارجی و چرخه محصولات بسیار اهمیت دارد. مدیران مالی افرادی هستند که تحقیق می کنند و بر اساس تحقیق انجام شده، تصمیم می گیرند برای تأمین اعتبار دارایی شرکت و همچنین به حداکثر رساندن ارزش سهام برای همه سهامداران، چه نوع سرمایه ای جذب کنند. همچنین مدیریت مالی به مدیریت کارآمد و مؤثر پول (وجوه) به گونه‌ای که منجر به تحقق اهداف سازمان باشد، اشاره دارد. اهمیت این عملکرد صرفا در ظاهر نیست، بلکه در بطن قضیه نیز دیده می شود. امور مالی شاهرگ هر کسب و کار است. منایع مالی همیشه محدود هستند به همین دلیل بسیار مهم است که به طور موثر مدیریت شوند.

برای هر کسب و کاری مهم است که سرمایه گذاری به گونه ای صورت بگیرد که بازده حاصل از سرمایه گذاری از هزینه ها بیشتر باشد. به طور خلاصه، مدیریت مالی:

  • برای کاهش هزینه های مالی تلاش می کند
  • کافی بودن بودجه را تضمین می کند.
  • با برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل فعالیت های مالی مانند تهیه و استفاده از وجوه سروکار دارد.

دوره مدیریت مالی

چشم انداز شغلی مدیریت مالی و وظایف آن ها

مدیران مالی عموماً می توانند در دو بخش فعالیت کنند، یکی بخش امور مالی و دیگری در بخش حسابداری شرکت. این افراد در هر دو بخش اهداف و وظایفی را بر عهده دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
اهداف سمت مدیر امور مالی

  •  به حداقل رساندن هزینه های مالی
  •  مدیریت مؤثر بودجه
  •  مدیریت بدهی ها و مطالبات پرداخت شده
  •  هماهنگی بین بخش عملیاتی و بازاریابی
  •  افزایش بازده سرمایه گذاری
  • ایجاد کنترل داخلی مؤثر بودجه و عملیات

وظایف مدیر مالی

  • مدیریت سرمایه از طریق افزایش سرمایه به وسیله وام، سرمایه در گردش و حقوق صاحبان سهام
  • تدوین استراتژی برای به حداقل رساندن هزینه ها
  •  پرداخت بدهی طلبکاران و مذاکره با آن ها برای گرفتن وقت بیشتر
  •  مذاکره و جمع آوری بدهی ها هنگامی که اعتبار مالی شرکت کم است
  •  سرمایه گذاری در صندوق های بلا استفاده
  • کنترل داخلی بودجه
  •  بررسی و تحلیل عاملات به صورت دوره ای

اهداف سمت حسابدار

  • تطابق با استاندارد های مختلف گزارش دهی
  • رعایت مراحل کار استاندارد
  •  پیروی از شرایط مختلف قانونی
  •  گزارش به مقامات بالاتر
  •  حسابداری بدون نقص و ایراد

وظایف حسابدار

  • حساب کردن معاملات به صورت روزانه
  •  مدیریت یا محاسبه پرداخت های قانونی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد
  • گزارش تخلافات به مراجع قانونی
  • جمع آوری اسناد برای نقل و انتقالات

تصمیمات مالی چیست و چه اهمیتی دارند؟

تصمیم مالی فرآیندی است که مسولیت کلیه تصمیمات مربوط به بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت و همچنین مسائل مربوط اوراق را به عهده دارد. برای داشتن یک روند مالی خوب، باید این  مراحل زیر را دنبال کنید:

 تعیین وضعیت مالی فعلی: با دانستن کلیه اطلاعات مربوط به وضعیت مالی شرکت، مانند حساب های بانکی، وام، مالیات، قبوض، سرمایه گذاری، بیمه و همچنین تحلیل آن ها می توانید وضعیت مالی شرکت را ارزیابی کنید.

اهداف مالی خود را تعیین کنید: اهدافی را که می خواهید به آن ها برسید و خطراتی که پیش روی شما وجود دارد، مشخص کنید.

دوره های مختلف عملیات را مشخص کنید: پس از تعیین اهداف، باید اقدامات انجام شده را انجام دهید.

ارزیابی گزینه های مختلف: برای انجام پروژه یک اقدام منحصر به فرد وجود ندارد. باید بدانید که برای رسیدن به اهداف یکسان روش های مختلفی وجود دارد.

تدوین و اجرای اقدامات برنامه مالی: وقتی اهداف خود را قبلاً تعیین کرده اید و اقدامات انجام شده را می دانید، فقط باید پروژه را اجرا کنید. باید در نظر داشته باشید که همیشه سود بیشتر در زمان کمتر به معنای برنامه ریزی مالی بهتر نیست. شما باید اهداف را در اولویت قرار دهید.

بررسی و تجدید نظر در برنامه مالی: نحوه عملکرد پروژه نسبت به پیش بینی که قبلاً انجام شده است را ارزیابی کنید، اگر مطابق انتظارات پیش نمی رود باید یک استراتژی موثر برای اصلاح اشتباهات پیشنهاد دهید.

اهمیت دوره مدیریت مالی چیست؟

همانطور که گفته شد امور مالی یکی از مهم ترین مولفه های یک تجارت است که باید اهداف آن را برآروده سازد. هر کسب و کاری باید به میزان کافی منابع مالی در اختیار داشته باشد تا بتواند به اهداف خود دست یابد. هدف تجارت فقط با کمک مدیریت مؤثر امور مالی قابل دستیابی است. ما نمی توانیم از اهمیت امور مالی در هر زمان و هر شرایطی غافل باشیم. در ادامه به اهمیت دوره مدیریت مالی می پردازیم.

برنامه ریزی مالی
مدیریت مالی به تعیین نیازهای مالی کسب و کار کمک می کند و در نهایت منجر به برنامه ریزی مالی می شود. برنامه ریزی مالی بخش مهمی از تجارت است و در پیشرفت آن نقش تعیین کننده ای دارد.

کسب وجوه
مدیریت مالی شامل دستیابی به منابع مالی مورد نیاز برای کسب و کار است. به دست آوردن وجوه مورد نیاز، نقش عمده ای در مدیریت مالی ایفا می کند که شامل منبع مالی ممکن با حداقل هزینه است.

استفاده صحیح از بودجه
استفاده مناسب و تخصیص بودجه منجر به بهبود بهره وری عملیاتی تجارت می شود. هنگامی که مدیر مالی به درستی از وجوه استفاده کند، می تواند سرمایه را کاهش داده و ارزش سهام را افزایش دهد.

تصمیم گیری مالی
مدیریت مالی به تصمیم گیری صحیح اقتصادی در مورد مشاغل کمک می کند. تصمیم مالی بر کل عملکرد کسب و کار تأثیر خواهد گذاشت چرا که رابطه مستقیمی با کارکردهای مختلف بخش از جمله بازاریابی، تبلیغات، تولید وغیره وجود دارد.

بهبود سود آوری
سودآوری صرفاً به اثربخشی و استفاده صحیح از بودجه بستگی دارد. مدیریت مالی با کنترل بودجه، تحلیل نسبت و همچنین تحلیل هزینه سود، به بهبود وضعیت سود آوری کمک می کند.

ثروت شرکت را افزایش می دهد
مدیریت مالی در زمینه افزایش ثروت سرمایه گذاران بسیار مهم است. هدف نهایی هر کسب و کار این است که میزان سود را به حداکثر برساند و سود آوری بیشتر منجر به حداکثر رساندن ثروت سرمایه گذاران و همچنین کشور است. 

افزایش میزان پس انداز
پس انداز فقط زمانی امکان پذیر است که تجارت سودآوری بیشتری کسب کند و ثروت را به حداکثر برساند. مدیریت مالی مؤثر به ارتقا و افزایش میزان پس انداز فردی و شرکت ها کمک می کند. امروزه بخش های مختلف شرکت نمی توانند بدون مدیریت مالی فعالیت کنند.

آموزش مدیریت مالی

گواهینامه مدیریت مالی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان چه اهمیتی دارد؟

حال که با اهمیت دوره مدیریت مالی آشنا شدید شاید بخواهید در این دوره شرکت کنید، قطعا موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان بهترین انتخاب است. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با سال ها سابقه درخشان در برگزاری دوره های آموزشی و برخورداری از اساتید برتر از سراسر کشور تمامی مهارت ها و دانش مدیریت مالی را در سطح عالی آموزش می دهد. همچنین با اخذ گواهینامه مدیریت مالی ما که دارای تاییدیه سازمان wes کاناداست شانش شما برای مهاجرت به کانادا را افزایش می دهد. با شرکت در دوره مدیریت مالی می توانید فرصت های شغلی بهتر، ارتقای شغلی و حقوق بالاتری داشته باشید و حتی اگر کارآفرین باشید با آموزش مدیریت مالی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان از دیگران یک سرو گردن بالاتر هستید و می توانید استارت آپ خود را با قدرت شروع کنید و موفق شوید. فراموش نکنید که مدرک مدیریت مالی موسسه ما مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد که با داشتن این مدرک می توانید به سرعت وارد بازار کار شوید و در سمت های مدیریتی، حسابداری و بانکداری در بخش های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close