رشته حسابداری و گرایش های آن

رشته حسابداري و گرايش هاي آن

يکي از ساده ترين تعاريف ارائه شده براي معرفي رشته حسابداري عبارت است از روند بررسي و نظارت دقيق بر کليه امور مالي شرکت ها ،موسسات ، سازمان ها و ارگان ها ، امور مالي در برگيرنده کليه ورودي ها ، کليه خروجي ها ، ميزان سود و زيان ، بدهي ها و مطالبات شرکت ها مي باشد . 
با در نظر گرفتن تعريف علم حسابداري مي توان به اين نتيجه رسيد که علم حسابداري يکي از کاربردي ترين و مهم ترين رشته هاي و تخصص هاي مورد نياز در تمامي عرصه هاي تجارت و کسب و کار به شمار مي رود . حسابداري در کليه کسب و کارهاي توليدي و تجاري به شدت مورد استفاده است  و نقش بسيار مهمي در روند کسب موفقيت سازمان ها و شرکت ها خواهد داشت . و با توجه به نياز ضروري  کليه گرايش هاي  دنياي تجارت و کسب و کار رشته حسابداري دررديف مهم ترين ،  پرکاربردترين و حساس ترين رشته هاي دانشگاهي محسوب مي شود تا جايي  که مي توان ادعا کرد در هيچ کسب و کاري بدون آشنايي با دانش  حسابداري و اشراف بر تکنيک هاي آن و بدون همکاري با متخصصان و کارشناسان حسابداري نمي توان موفق شد.

ثبت نام دوره مدیریت مالی و حسابداری

حسابداری یک رشته بسیار پر کاربرد است.

ضرورت آشنايي با علم حسابداري در کليه کسب و کارها منجر به رونق بيش از پيش حرفه حسابداري شده و منجر شده حرفه حسابداري به حرفه اي خوش آتيه مبدل شود . با توجه به موقعيت هاي شغلي بسيار زيادي که براي کارشناسان حسابداري در وجود دارد و همچنين با توجه به آينده شغلي درخشاني که براي اين حرفه پيش بيني شده است ، دوره هاي آموزشي حسابداري با استقبال چشمگير و قابل توجه متقاضيان و علاقه مندان مواجه شده است .
با توجه به کاربردي بودن رشته حسابداري اين رشته در مقاطع مختلفي به فراگيران ارائه مي شود . مقاطع مختلف رشته حسابداري عبارتند از مقطع کارداني حسابداري  که معادل فوق ديپلم حسابداري است ، مقطع کارشناسي حسابداري که معادل ليسانس حسابداري است ، مدرک کارشناسي ارشد حسابداري که معادل فوق ليسانس حسابداري است و در نهايت مدرک دکتراي حسابداري .
رشته حسابداري همچنين با توجه به کاربردهاي بسيار زياد و مختلفي که در کسب و کارها و تجارت هاي مختلف دارد در گرايش هاي متفاوتي با توجه به نياز و حوزه کاري فراگيران به آن ها ارائه خواهد شد . گرايش هاي رشته حسابداري که در ادامه هر يک را به صورت مختصر توضيح خواهيم داد از اين قرار هستند : حسابداري عمومي يا مقدماتي ، حسابداري دولتي ، 
حسابداري صنعتي ، حسابداري مالياتي ، حسابداري بودجه ، حسابداري با گرايش حسابرسي ، حسابداري سيستم ، حسابداري موسسات غير انتفاعي و غير دولتي ، حسابداري اجتماعي و حسابداري بين المللي . 

حسابداري عمومي يا حسابداري مقدماتي 

دوره حسابداري عمومي يا حسابداري مقدماتي دوره اي است که مشتمل بر آموزش علمي و عملي اصول و مباني رشته حسابداري مي باشد. دروه آموزش حسابداری مقدماتي يا عمومي به منزله پيش نياز ورود به ساير دوره هاي حسابداري است و ورود و ادامه تحصيل در گرايش هاي ديگر حسابداري بدون پشت سر گذاشتن دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي يا حسابداري مقدماتي مقدور نمي باشد ، از طرف ديگر شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي يا مقدماتي مي تواند به کسب دانش ، مهارت و تخصص مورد نياز به منظور سر و سامان دادن به امور مالي و حسابداري مشاغل و کسب و کارهاي نسبتا کوچک و نوپا را به فراگيران آموزش دهد . به همين دليل  شرکت کردن  در دوره هاي آموزش حسابداري مقدماتي يا عمومي مي تواند زمينه ساز ادامه تحصيل تا مقاطع بالا و کسب موفقيت هاي شغلي بسياردرخشان و چشمگير براي فراگيران شود . 
در ادامه به معرفي گرايش هاي مختلف رشته حسابداري که فراگيران پس از پشت سر گذاشتن دوره حسابدراي عمومي يا مقدماتي مي توانند در آن ها شرکت کنند خواهيم پرداخت .

رشته حسابداری دارای شاخه های مختلفی است.

معرفي رشته حسابداري دولتي 

حسابداري دولتي دانش و تخصص  ثبت ، ضبط و نگهداري آمار کليه صورت هاي مالي در شرکت هاي دولتي ، سازمان و ارگان دولتي است . با در نظر گرفتن اهميت و حساسيت بيش از اندازه روند کاري سازمان هاي دولتي و باز با در نظر گرفتن  اين مهم که بروز هر گونه اشتباه و خطا حتي در مقياس بسيار ناچيز مي توان منجر به ضرر و زيان هاي کلان در اين عرصه شود و علاوخسارت هاي مالي کلان منجر به خدشه دار شدن موقعيت سازمان مورد نظر شود ، حسابداري دولتي در مقايسه با ديگر گرايش هاي رشته حسابداري از اهميت  و حساسيت بسيار بيشتري برخوردار است و متقاضيان و علاقه مندان به اشتغال در زمينه حسابداري با گرايش  دولتي مي توانند پس از پايان دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي و کسب مدرک حسابداري عمومي  براي شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري دولتي اقدام کنند . 
رشته حسابداري با گرايش صنعتي 
حسابداري صنعتي که آن را با نام حسابداري قيمت تمام شده نيز مي شناسند به طور کاملا  تخصصي به ارزيابي و محاسبه هزينه هاي تمام شده خدمات و محصولات توليدي با در نظر گرفتن کليه عناصرو عوامل موثر و دخيل در اين امر اعم از هزينه مواد خام اوليه ، محاسبه کليه هزينه هاي حمل و نقل و انبارداري ، هزينه خواب محصول و ارزش آن  ، هزينه هاي پرداختي بابت نيروي انساني ، ماليات  و ارزش افزوده مي پردازد . براي  حرفه حسابداري صنعتي که در ليست  سمت ها و پست هاي سازماني بسيار حساس ، کليدي و پر اهميت  در عرصه توليد  و تجارت به محسوب مي شود آينده شغلي بسيار درخشاني پيش بيني مي شود  . از اين رو به  کليه علاقه مندان و متقاضيان  شرکت در دوره هاي حسابداري صنعتي  مي بايست  پس از گذراندن دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي و کسب مدرک معتبر حسابداري عمومي  براي ادامه تحصيل در رشته  حسابداري صنعتي  اقدام کنند  . 

رشته حسابداري با گرايش مالياتي 

دوره حسابداري با گرايش مالياتي به سنجش  و بررسي ميزان ماليات بر درآمد شرکت ها مي پردازد . با توجه به اين که پس از شرکت در دوره هاي اموزشي حسابداري مالياتي ، اشراف بر امور مالياتي کشور محل اقامت و کار افراد از مهمترين فاکتورهاي ورود به بازار کار و کسب موفقيت در در اين حوزه  محسوب مي شود  به تمامي  فارغ التحصيلان رشته حسابداري با گرايش مالياتي توصيه مي شود به منظورآشنايي  با قوانين و مقررات مالياتي کشور مورد نظر مدت زماني را به مطالعه ، تحقيق و کار آموزي در اين حوزه اختصاص دهند .  
رشته حسابداري با گرايش بودجه 
رشته حسابداري با گرايش بودجه به تهيه و تنظيم بودجه مالي سازمان ها ، شرکت ها و ارگان ها مي پردازد . بررسي و ارزيابي نتيج حاصل از کليه فعاليت هاي اقتصادي سازمان و ميزان مطابقت  و انحراف نتايج از برنامه ريزي ها و تارگت هاي در نظر گرفته شده نيز در حوزه فعاليت هاي حسابداري با گرايش بودجه به شمار مي رود . 
رشته حسابداري با گرايش حسابرسي
حسابرسي يکي ديگر از گرايش هاي مهم و پرکاربرد رشته حسابداري به شمار مي رود .  اين گرايش به بررسي کليه  اسناد مالي  و مدارک ، گزارش هاي مالي و دفاتر مالي شرکت ها مي پردازد و در مورد صحت اطلاعات ارائه شده اظهار نظر مي کند . 
رشته حسابداري با گرايش سيستم 
حسابداري سيستم ها يکي ديگر از گرايش ها پرکاربرد علم حسابداري است . اين گرايش از علم حسابداري به طراحي يک سيستم حسابداري متناسب و کاربردي با توجه به روند کار و فعاليت هاي هر سازمان مي پردازد . علاقه مندان به ادامه تحصيل در اين گرايش از علم حسابدراي به منظور ادامه تحصيل در گرايش حسابداري سيستم  بايد ابتدا مي بايست دوره آموزشي حسابداري مقدماتي را پشت سر گذاشته و پس از اخذ مدرک معتبر حسابداري مقدماتي براي ورود به دوره آموزشي حسابداري سيستم اقدام نمايند .
رشته حسابداري با گرايش  موسسات غير انتفاعي
در گرايش حسابداري موسسات  غير انتفاعي و غير دولتي اصلي ترين هدف طراحي و ارائه  يک سيستم حسابداري منطبق با سياست هاي داخلي سازمان است . اين گرايش مديريت سازمان ها را ملزم به پيروي از قوانين و خط مشي هاي مالي سرمايه گذاران ، سهام داران و  تامين کننده گان مالي سازمان مي کند . حسابرس موسسات غير انتفاعي نيز يکي ديگر از گرايشات علم حسابداري است که از بازار کار خوبي برخوردار است . علاقه مندان به ادامه تحصيل در اين رشته نيز مي بايست دوره آموزشي حسابداري موقت را با موفقيت پشت سر گذاشته باشند و پس از اخذ گواهينامه معتبر حسابداري مقدماتي براي ورود رشته حسابداري موسسات غير انتفاعي اقدام نمايند . 

رشته حسابداري با گرايش اجتماعي 


حسابداري اجتماعي  از گرايش هاي جديد علم حسابداري به شمار مي رود . اين گرايش به ارزيابي هزينه ها و نتايج و فوايد اجتماعي آن که در زمان قبل قابل ارزيابي نبود مي پردازد ، با استفاده از اين گرايش مي توان زمان و  ميزان بازگشت سرمايه پروژه هاي اجتماعي  را پيش بيني کرد. با توجه به اين که اين گرايش از علم حسابداري در مراکز دولتي ، شهرداري ها و غيره بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد از بازار کار بسيا رخوبي برخوردار است . علاقه مندان ورود به رشته حسابداري اجتماعي نيز ملزم به گذارندن دوره آموزشي حسابداري مقدماتي به عنوان پيشنياز اين رشته هستند . 
حسابداري بين المللي 
فراگيران کليه شاخه ها و گرايش ها ي رشته حسابداري مي توانند پس از گذراندن دوره هاي حسابداري در دوره هاي بين المللي حسابداري شرکت کرده و با کسب اطلاعات و دانش بين المللي مدرک حسابداري بين المللي دريافت نمايند . 

کسب مدرک حسابداری می تواند زمینه ورود افراد به بازار کار را فراهم نماید.

ثبت نام دوره مدیریت مالی و حسابداری

دوره آموزشي حسابداري 

همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم با توجه به نياز مبرم و اجتناب ناپذير سازمان ها ، ارگان ، شرکت ها و حتي کسب و کارهاي کوچک و بسيار نوپا به علم حسابداري در شاخه و گرايش هاي مختلف با توجه به حجم و عرصه اي کاري خود ، رشته حسابداري نه تنها در مراکز دانشگاهي که در مراکز آموزشگاهي نيز ارائه و با استقبال بسيار قابل توجه متقاضيان و علاقه مندان مواجه شده است . استقبال چشمگير متقاضيان و علاقه مندان از يک سو و ظرفيت محدود مراکز دانشگاهي از سوي ديگر منجر به اقدام برخي از مراکز معتبر آموزشي در راستاي برگزاري دوره هاي آموزشي حسابداري شد.
 يکي از معتبرترين مراکز معتبر آموزشي که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان با کسب کليه مجوزهاي لازم از سازمان ها و مراجع ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي تخصصي حسابداري در سطوح و گرايش هاي مختلف کرده است مرکز آموزش مجازي فن پردازن است . مرکز آموزش مجازي فن پردزان با ارائه انواع دوره هاي آموزشي حسابداري در سطوح و گرايش هاي مختلف و به صورت مجازي در قالب آموزش هاي آنلاين  و بسته هاي آموزشي حسابداري شرايط تحصيل در اين رشته و کليه گرايش هاي آن را براي تمامي علاقه مندان فراهم آورده است . بنابراين فراگيران مي توانند با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه از مزاياي اين دوره هاي آموزشي برخوردار شوند ودر پايان دوره گواهينامه حسابداري ديافت نمايند .
لازم به ذکر است کليه مدارک ارائه شده توسط مرکز آموزش مجازي فن پردازان مورد تائيد مستقيم سازمان علوم تحقيقات و فن آوري مي باشد و مدرک حسابداري نيز از اين امر مستثني نبوده . بنابراين فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري مرکز آموزش مجازي فن پردازن علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حرفه در پايان دوره موفق به اخذ مدرک حسابداري معتبر از اين سازمان نيز خواهند شد 
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close