ویژگی های نظام حقوقی در دین اسلام چیست؟


ویژگی های نظام حقوقی در دین اسلام چیست؟ 

دین، مجموعه ای از باورها و جهان بینی ها است که از آن برای تشریح و پاسخ دادن به برخی از سوالات استفاده میشود. علاوه بر این، دین از اعتقادات و نظام های ارزشی تشکیل شده که انسان را به سوی ارزش های معنوی سوق میدهد. علاوه بر این، در جهان امروز، ادیان زیادی وجود دارد که هر کدام داری الگوها و روایات مختلفی هستند و سعی میکنند از طریق آنها، اصول اخلاق، سبک زندگی و یا ایده هایشان را به انسان ها القا کنند. 
به طور معمول، شمار پیروان هر کدام از ادیان متفاوت بوده و ظاهرا میتوان اصالت ادیان مختلف را از تعداد این پیروان متوجه شد. بر این اساس، ادیان به چند شیوه مختلف تقسیم بندی میشوند؛ اولین تقسیم بندی بر این اساس است که، ادیان یا اصلی هستند یا فرعی. نکته جالب در این طبقه بندی این است که احتمال دارد پیرو یک دین، دین خودش را به عنوان دین اصلی معرفی کند و دیگر دین ها را به نوعی فرعی بداند. 
تقسیم بندی بعدی بر اساس تعداد پیروان یک دین است که ، مجموعه ای از ادیان غیر رسمی (مانند ادیان محلی چینی) و ادیان سازمان یافته (ادیان سلسله مراتبی) را در برمیگیرد و شامل 17 دین ( دین مسیحیت ، اسلام، شینتو، بودایی، یهودیت و ....) میشود. قابل ذکر است که از میان این دین ها، به ترتیب دین مسیحیت، اسلام و هندو گرایی دارای بیشترین پیرو در سراسر جهان هستند. 
در کل، دین بر پایه فطرت انسان بوده و در برگیرنده مقررات و قوانین الهی است. در این میان، دین اسلام، کاملترین و جامع ترین دین است که به همه ابعاد زندگی انسان توجه خاص دارد. علاوه بر این، دین اسلام نقش تعیین کننده ای در قانون گذاری داشته و از این جهت دانستن ویژگی های نظام حقوقی در اسلام شامل جامعیت، حقانیت، جاودانگی و  جهان شمولی  بسیار حایز اهمیت هستند.  غالبا، افرادی که آموزش حقوق در ادیان را گذرانده و با ادیان اشنایی دارند، میتوانند به تفاوت های ادیان اشاره کنند.
سر فصل هایی که در این مقاله به آنها می پردازیم شامل تعریف دین، ادیان جهان، سازمان حقوق بشر، آموزش حقوق در ادیان، دوره حقوق در ادیان ، مدرک حقوق در ادیان ، گواهینامه حقوق در ادیان ، جایگاه زن در اسلام، حقوق زن در قرآن، حقوق شهروندی، حقوق زن، حقوق کودکان هستند. 

دوره آموزشی حقوق در ادیان


مسیحیت نسبت به ادیان دیگر، بیشترین تعداد پیروان را دارد.

ادیان جهان

در کل، ادیان جهان بسیار متنوع بوده و امکان دارد که در یک کشور و یا محیط کوچک، بیش از یک دین وجود داشته باشد. علاوه بر این، اصول و اعتقادات و باورهای موجود در یک دین تفاوت داشته و امکان دارد که یکی بر اعتقاد و باور، ایمان و تجربیات دیداری و دیگری بر انجام اعمال خاص وجمعی و دینی تمرکز داشته باشد.  همچنین، برخی از ادیان دارای جهان بینی خاص بوده در حالی برخی دیگر فعالیت هایشان را از طریق گروه های محدود انجام میدهند. 
علاوه بر این، با توجه به مطالعات آکادمیکی که در این زمینه انجام شده است ، دین به سه نوع تقسیم شده است : 
ادیان بومی : گرو های دینی هستند که باورهای خاص خود را دارند. 
جنبش های مذهبی : شامل باورهایی است که به تازگی در میان افراد مختلف شکل گرفته اند. 
ادیان جهانی : این ادیان، به مجموعه ای از باورها و فرهنگ ها اشاره دارند. غالبا، افرادی که دوره حقوق در ادیان را گذرانده و مدرک حقوق در ادیان دریافت کرده باشند، به جزئیات این ادیان آگاه تر هستند. 

آموزش حقوق در ادیان

یکی از زمینه های مطالعاتی مهم و دقیقی که به واسطه آن میتوان انواع ادیان جهانی و تعداد طرفداران و پیروان آنها را شناخت، بررسی ادیان است. غالبا، افرادی میتوانند در این زمینه به دیگران اطلاعات داده و جامعیت و ارزش هر کدام از ادیان را توضیح دهند که دوره حقوق در ادیان را گذرانده و گواهینامه حقوق در ادیان دریافت کرده باشند. علاوه بر این، هر فرد میتواند علاوه بر حقوق در دین خود، حقوق ادیان دیگر را نیز مطالعه کند. 
با توجه به موارد حقوقی مطرح شده در یک دین و کاربرد آنها ، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره آموزش حقوق در ادیان را برای دانش پذیرانی که به تحقیق در مورد ادیان علاقمند هستند ارایه کرد است. این دانش پذیران میتوانند با کمک سر فصل های دوره حقوق در ادیان ، به جنبه های عمومی و فردی حقوق هر دین پی برده و با توجه به زمینه کاری خود از آن استفاده کنند.  
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک حقوق در ادیان  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

سازمان حقوق بشر

سازمان حقوق بشر یا شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک سازمان غیر دولتی است که مواردی که در آن حقوق بشری نقض میشود، علل و تجزیه و تحلیل آن را بررسی میکند.  این سازمان رسمی، سالانه 3 مرتبه جلسه برگزار کرده و دارای ویژگی هایی که آن را از دیگر سازمان ها متمایز میکند که عبارتند از : 
•    هیپ خشونتی در آن وجود ندارد .
•    غیر دولتی بودن، به این معنا که تحت تاثیر و نظارت دولت نبوده و نباید برای جلب رضایت آن، کاری انجام دهد. 
•    مجوعه ای قانونی با ساختار دموکراتیک بوده اما لزوما شخصیت قانونی محسوب نمیشود. 
•    غیر مادی بودن، به این معنا که سود حاصل از این سازمان برای دستیابی به اهداف صرف شده و بین اعضا تقسیم نمیشود. غالبا، افراد و حقوقدان هایی که آموزش حقوق در ادیان را گذرانده و مدرک حقوق در ادیان دریافت کرده باشند، با عملکرد و ساختار و نقش انواع سازمان های قانونی در پیشبرد قانونی آشنایی دارند. 


دین اسلام از نظر تعداد پیروان در جایگاه دوم است.

حقوق شهروندی

حقوق شهروندی، مجموعه و لیستی از شاخص ترین حقوقی است که قانون هر کشور برای هر شهروند در جامعه قایل شده و هر فرد ملزم است که این حقوق را برای دیگران رعایت کند. نکته جالب در مورد منشور حقوق شهروندی این است که، اولین منشور در ایران و در زمان کوروش کبیر صادر شده و مهمترین اصلی که در آن اشاره شده این است که افراد برای انتخاب دین خود آزاد هستند. قابل ذکر است که قرن ها بعد، این منشور در بریتانیا نیز نوشته شده و قوانین آن مصوب شدند. 
منشوری که در حال حاضر در ایران وجود دارد در سال 1395 توسط رئیس جمهور امضا شده و دارای سرفصل هایی مانند حق آزادی و امنیت ، حق مالکیت، حق آموزش و پرورش، حق اشتغال، حق داشتن حریم خصوصی، حق داشتن مسکن، حق حیات و زندگی و.... هستند. به طور معمول، این تفاوت حقوق شهروندی برای افرادی که دوره حقوق در ادیان را گذرانده اند ملموس تر است. 

جایگاه زن در اسلام

یکی از مواردی که دین اسلام به طور جدی به آن پرداخته، جایگاه زن در اسلام است. دین اسلام، تمام بی عدالتی ها را نسبت به جنس زن کنار گذاشته و برای او حق و حقوقی مشابه مرد در نظر گرفته است. دین اسلام، تنها معیار و ملاک برتری و ارزش را، ایمان و اخلاق معرفی کرده و بر این نکته تاکید دارد که، از نظر قر آن، بهترین و گرای ترین افراد ، با تقواترین هستند. 
علاوه بر این، در طول تاریخ، به نوعی مرد به عنوان جنس برتر شناخته میشد که دین اسلام، با در نظر گرفتن جایگاه حقوقی برای زن ، به این مساله پایان داده و وجود زن را مایه برکت یک خانه معرفی کرده است. علاوه بر این، دین اسلام شخصیت زنان را به رسمیت شناخته و برای آنها حق ارث مشخص کرده است. قابل ذکر است که، افراد علاقمند به گذراندن آموزش حقوق در ادیان ، میتوانند این موارد را به طور مفصل و با جرئیات بیاموزند.  
همچنین، قرآن نیز برای زنان حقوقی را تعیین کرده که همه مردهای مسلمان موظف به رعایت آنها هستند. حقوق زن در قرآن شامل حق آزادی، شخصیت، آموزش ، مهریه، نفقه، الگو بودن و آبرو میشوند.

 
برای پیروان هر کدام از ادیان، عبادتگاه هایی وجود دارد.

دوره آموزشی حقوق در ادیان

حقوق کودکان

حقوق کودکان، شامل مجموعه و گروهی از حقوق خاص است که برای پشتیبانی از افراد زیر 18 سال و توسط کنوانسیون حقوق کودک تعیین شده است.  قابل ذکر است که کودکان نیز مانند دیگر شهروندان یک شهر دارای حق و حقوقی هستند که باید به آنها توجه داشته و در همه حال رعایت کرد. 
این حقوق میتواند شامل هویت انسانی، مراقبت بهداشتی، حفاظت جانی و فیزیکی، ممانعت از ایجاد تبعیض بر اساس ملیت، جنس، قومیت و ارتباط با هر دو والدین و ..... باشند. از طرف دیگر، در صورتی که والدین یک کودک کارهای خاصی را برای کودک انجام ندهند، به مثابه کودک آزاری بوده و مشمول قوانین کیفری میشود. نمونه های کودک آزاری شامل بی توجهی به بهداشت و نیاز کودک، تنبیه کودک، محروم کردن کوک از محبت، بهره کشی از کودک، تحقیر کودک و تنها گذاشتن کودک در مکان های ترسناک و..... هستند. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close