وظایف مدیریت مالی و حسابداری

تاریخچه مدیریت مالی و حسابداری :

در سال 1900 یک رشته علمی به نام مدیریت مالی شناخته شد، که بعدها وظایف و مسئولیت مدیریت مالی در حال تغییر بود. مدیریت ساختار یکی از وظایف مهم مدیران گردید و مدیریت مالی رشته منحصر به فرد مدیریت بازرگانی شد. بعدها حسابداری ها در شرکت رونق پیدا کرد و انجام گرفت. 

آموزش حسابداری

حسابداری مالی اطلاعات مالی را در قالب های ترازنامه ارایه می دهد

مراحل تکاملی مدیریت مالی و حسابداری : 

- مدیریت مالی یک رشته جدید و از شاخه های علم مدیریت است.
- همان جوری که از مدیریت مالی انتظار می رود بر تصمیم گیری ها پایدار است و از روش های تجزیه و تحلیل داده ها ، کامپیوتر، اقتصاد و حسابداری مالی استفاده می کند.
- مسیر همیشگی و به سرعت مراحل مختلف پیشرفت های اقتصادی، اثربخش این است که مدیریت مالی نه تنها نقش مهم تر بر عهده می گیرد برعکس بر کارایی پیشرفت این رشته علمی افزوده می گردد تا بتواند راهی برای مدیران شرکت ها و سازمان هایی باشد که همواره با مسایل و مشکلات تازه روبه رو می شوند.

مدیریت مالی و حسابداری چیست ؟

مدیریت مالی عبارتست از کاربرد اصول و مفاهیم اقتصادی برای تصمیم گیری و انتخاب روش های حل مساله.
به عبارتی می توان گفت مدیریت مالی همان اقتصاد کاربردی می باشد و بسیاری از آنچه که در اقتصاد خرد و کلان بدست می آید، اصول مدیریت مالی به کار گرفته می شود. مدیریت مالی از سه بخش ، قسمت بندی شده است :
1- مدیریت مالی : در بیشتر وقت ها مدیریت مالی corporate finance و  business finance نیز معروف گردید، مدیریت مالی خانه کسب و کار به عبارتی دیگر، تصمیم گیری مالی در واحدهای تجاری. وظیفه مدیر مالی از حفظ نقدینگی، وام خواهی از بانک ، تحصیل سایر شرکت ها و انتشار اوراق قرضه و سهام می باشد.
2- سرمایه گذاری : سرمایه گذاری با هزینه اوراق و بهادار و رفتار بازارهای مالی سروکار دارد. همانند یک مدیر سرمایه گذاری، شامل ارزش گذاری سهام عادی، انتخاب اوراق بهادار برای یک صندوق بازنشستگی یا ارزیابی عملکرد پر ادا باشد.
3- موسسات مالی : در این بحث می توان در مورد موسسات مالی گفت که موسسات مالی به بانک ها مربوط می گردد. 

ویژگی های مدیریت مالی :

ویژگی های مدیریت مالی شامل : 
- تحلیلی است.
- بر اساس پایه اقتصادی است.
- نحوه مطالعه سرمایه گذاری و افزایش سود پول است.
- همیشه در حال تغییر است.
- دارای منظره همیشگی است.

اهداف مدیریت مالی چیست : 

هدف مدیریت مالی، افزایش رساندن ارزش شرکت است. این فهم شاید کمی پیچیده به نظر برسد. مدیران شرکت با افرادی که به آن ها سودی می رسد همانند مالکان، بستانکاران، فعالان بازار سرمایه سروکار دارند.
سود اقتصادی از جمله تفاوت های درآمد و هزینه هاست که این نوع هزینه ها فرصتی برای سرمایه گذاری پول می باشد. سود عادی، کم ترین نتیجه مورد تقاضای سرمایه گذاری برای سرمایه خود است. به عبارتی دیگر مقدار سود در مواقعی می باشد که سود اقتصاد پوچ است. سود اقتصاد و حسابداری متفاوت است زیرا سود حسابداری هزینه فرصت سرمایه را نادیده گرفته و متشکل از اندیشه های حسابداری است که بعدها انتظار می رود جریانات نقدی واقعی و اصلیت اقتصاد را نشان ندهد.

هدف از حسابداری مالی برای اشخاص خارج از سازمان است

وظایف مدیر مالی و حسابداری :

مدیران مالی در مسیر و هدف مهم مدیریت مالی، آن هدف را به هدف های آینده ترجیح می دهند، بر این اساس وظایف مدیران مالی از دو نظر قابل بررسی است شامل :
- وظایف مدیر مالی از نظر نقدینگی و سودآوری.
- مسئولیت های مدیر مالی از نظری که باید اداره شود.

وظایف مدیر مالی از شامل موارد ذیل است :

- پیش بینی جریان نقدی
- تامین منابع مالی 
- اداره جریان منابع مالی داخلی
 وظایف مدیر مالی و حسابداری از قالب سود آوری :
- کنترل هزینه 
- قیمت گذاری 
- پیش بینی سود
- محاسبه نتیجه مورد نظر
دیگر وظایف مورد نظر که باید اداره شود :
- مدیریت دارایی ها 
- مدیریت منابع مالی
مدیر مالی به عنوان یکی از تصمیم گیرندگان واحدهای اقتصادی در بخش مدیران شرکت برای به حداکثر ساختن سود دست دارند و دوم آن که به عنوان کارشناس مسایل مالی واحد تجاری به گردن می گیرند.

مزایای مدیریت مالی و حسابداری :

شخصی که درک خود و دانش و مهارت خود را در حسابداری افزایش دهد می تواند به جایگاه مدیر مالی در سازمان و شرکت ها دست پیدا کند. به این صورت که می تواند پیشنهادهایی برای سرمایه گذاری بهتر به شرکت بدهد تا از سرمایه خود استفاده درستی کنند و اگر شرکتی به منبع مالی جدید نیاز پیدا نماید یک شخص به عنوان مدیر مالی بر پایه آموزش ها و توانایی خود می تواند ایده های برای تامین منابع مالی تدوین نماید که کار هر کسی نیست و از عهده وظایف یک حسابدار به دور می باشد. حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با تهیه و جمع آوری اطلاعات کافی کمک می کند تا مدیران و دیگر سرمایه گذاران بتوانند بهتر تصمیم خود را بگیرد. اگر شخصی به خواهد در شرکت سرمایه گذاری نماید انتظار دارد اوضاع مالی شرکت مناسب و به راه باشد.
 حسابداری برای پاسخ گویی به خواسته های افراد دیگر تدوین گردیده است. به همین منوال به گذشت زمان و با پیشرفت فعالیت های مالی و اقتصادی متدهای حسابداری برای جواب دهی به نیازهای اطلاعاتی پدیده آمده است.
مردم و دولت برای تصمیم گیری در رابطه با پخش مناسب منابع مالی نیاز به اطلاعاتی نیز دارند، که این گونه اطلاعات با کمک حسابداری می توان بدست آورد. اما انجام سرمایه گذاری از عامل های مهم در رشد اقتصادی کشور به حساب می آید و سرمایه گذاران بعد از سرمایه در تلاش هستند تا منابع مالی را به جهتی افزایش دهند که کمترین خطر و بیشترین نتیجه را دارا باشد، این در صورتی است که یکی از منابع اساسی برای حساب ریسک در بازار موجود شرکت ها، استفاده از اطلاعات تولید شده به وسیله حسابداری است.
 با در نظر گرفتن اقتصاد کشور مدیران باید تجهیزات مالی و پیشنهادهای مختلف سرمایه گذاری اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند در دنیای امروزی جایگاه مالی بالایی پیدا کنند. با توجه به بین الملل شدن اقتصاد کشورها، مدیران در سازمان باید ابزار مالی و روش های دیگر سرمایه گذاری آگاهی داشته باشند تا به توانند در جهانی رقابتی موقعیت مالی مناسبی پیدا کنند. 
به همین علت سال ها رشته مدیریت مالی برای مشخص کردن اهداف ایجاد شده است. با استفاده از راه حل های اقتصادی مختلف برای تصمیم گیری در سازمان، مدیریت مالی می گویند. هدف عمده مدیریت مالی افزایش ارزش سازمان است.

بازار کار مدیریت مالی و حسابداری :

دانشپذیران بعد از آموزش دوره و شرکت در کلاس های حسابداری با مسلط بودن به مباحث تئوری مدیریت مالی در زمینه های مختلف مانند سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی، تامین مالی و اعتباری و ... می توانند در سمت های مناسب سازمانی که شامل معاونت مالی و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و .... وارد بازار کار خود شوند و مشغول کار گردند. رشته مدیریت مالی و حسابداری دارای آینده شغلی بسیار مناسبی است.

هدف حسابداری مالی تهیه صورت های مالی است

ثبت نام دوره مدیریت مالی و حسابداری

دوره آموزش مدیریت مالی و حسابداری : 

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برای علاقمندان به مدیریت مالی دوره آموزش مدیریت مالی را ارایه نموده است تا به بازار کار مناسبی از کار دست پیدا کنید،علاوه بر آموزش فن به تمام آموزش دیدگان مدرک مدیریت حسابداری و مالی معتبر وزارت علوم و تحقیقات فناوری و گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری اعطا می نماید .

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close