نسبت طلایی در معماری

نسبت طلایی در معماری

معماری به این معنا است که به منظور ایجاد و ساخت انواع سازه های فیزیکی، از سبک ها و شیوه های خاصی استفاده کنیم. غالبا، در معماری، از فنون و تکنیک های طراحی و ساخت و رویکردهای زیبایی شناسی برای ایجاد انواع فضاهای شهری و غیر شهری و سازه های مهندسی بهره میگیرند. البته، اخیرا مهندسین علم معماری، برخی از حوزه های جدید معماری را به منظور تجزیه و تحلیل دقیق تر و تعیین ماهیت شان، از هم جدا کرده اند. 
اما در کل، هنگامی که یک مهندس معمار تصمیم به ساخت یک سازه میگیرد، باید  به عواملی مانند تئوری های علمی، مکان و موقعیت، شرایط اقلیمی، ، ایده های کارشناس های دیگر و تکنیک ها و نوع بنا توجه کافی داشته باشد. علاوه بر این، در اکثر مواقع، این نیاز انسان است که میتواند بر نوع معماری خاص یک سازه تاثیر مثبت و یا منفی بگذارد. 
سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تعریف معماری، مفهوم فضا در معماری، معماری کلاسیک، آموزش نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان، دوره نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان ، مدرک نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان ، گواهینامه نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان ، نسبت طلایی در معماری و سبک سازی در معماری هستند. 

آموزش نرم افزار طراحی و معماری ساختمان

مفهوم فضا در معماری

فضا ، اصل و پایه معماری را تشکیل داده و علی رغم اینکه تعریف مشخصی ندارد اما میتوان آن را ارزیابی و اندازه گیری کرد. مفهوم فضا در معماری این است که، فضا این توانایی را دارد که انسان را از عوامل طبیعی مخصوصا خطرناک حفظ کرده و انسان میتواند فعالیت هایش را به سهولت درآن انجام دهد. هچنین، فضا در معماری انواع مختلفی داشته و میتوان آنها را دست بندی کرد. 
علی رغم این تعاریف و بیان ویژ گی های فضا، این واژه در علوم دیگر معنای متفاوتی داشته و تکرار آن در هر متنی به این معنی نیست که همه جا دارای مفهوم یکسان است بلکه باید ابتدا شرایط را بررسی کرده و سپس در مود معنی آن کلمه تصمیم گرفت.  

معماری کلاسیک

معماری کلاسیک، از اصول معماری در یونان و روم مشتق گرفته شده که نسبت به دوره های دیگر بسیار برجسته تر ظاهر شده است. علاوه بر این، سبک های معماری کلاسیک بسیار متنوع و مورد توجه بوده و تا به امروز، همچنان مورد استفاده قرار گرفته است. 
علاوه براین، اصطلاح معماری کلاسیک، به سبکی که بیشتر از دیگر سبک ها در یک کشور مورد استفاده قرار گرفته و به انواع فلسفه های زیبایی شناسی میپردازد نیز اطلاق میشود. قابل ذکر است که اصول این نوع از معماری با انواع سنتی تفاوت داشته و البته گاهی میتوان از اصول یکی ، در دیگری استفاده کرد و طرح خلاقانه ای را به دست آورد.  

دوره نرم افزار طراحی و معماری ساختمان

آموزش نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان

معماری، یکی از حوزه هایی است که با اقبال بسیار مهندسی معماری مواجه شده و طرفداران آن سعی میکند تا با گذراندن دوره معماری، به دانش روز مجهز شده و اطلاعات کسب کرده در این حیطه را به دیگر افراد علاقمندان نیز انتقال دهند. همچنین، تسلط به اصول و تکنیک ها و نرم افزارهای طراحی و معماری و دریافت گواهینامه نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان ، میتوانند به انتخاب فرصت های شغلی بهتر برای معماران و در نتیجه، کسب درآمد بیشتر کمک کند.  
در راستای ارایه و توسعه این دانش کاربردی و عملی برای معماران و دانش پذیران علاقمند ، مرکز آموزش مجازی فن پردازان، بسته های آموزشی را برای دوره آموزش نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان معرفی کرده است. دوره نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان به دانش پذیران علاقمند کمک میکند تا عملا با فضا سازی و سبک های معماری و عوامل موثر بر آن اشنایی پیدا کرده و تجارب مفیدی را برای اعمال تغییرات در انواع سازه ها و کار در محیط واقعی به دست آورند. 
علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که نمره حد نصاب را در آزمون آنلاین کسب کنند، مدرک نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان اعطا میشود. قابل ذکر است که این مدرک مور تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

نسبت طلایی در معماری

نسبت طلایی بیان کننده این موضوع است که، دو نسبت کاملا متقارن هستند و این نکته بیشتر در هنرهایی مانند معماری که با نسبت ها سر وکار دارند و باید این نسبت ها به طور دقیق رعایت شوند، مطرح شده است. این نسبت طلایی برابر 1:1.61 است و هنگامی اتفاق می افتد که، نسبت بخش  بزرگتر به کوچکتر شکل ، برابر نسبت کل به بخش بزرگتر شکل باشد. 
تاریخچه این نسبت به زمان "فیبوناچی" برمیگردد اما اولین مرتبه در کتاب ، هندسه اقلیدسی مطرح شد. علاوه بر این، "داوینچی" نیز در نقاشی هایش به آن اشاره کرده است. جالب است که بدانید این نسبت ها در ساخت  اهرام مصر، برج میلاد و آزادی، بیستون، پل ورسک در مازندارن، ارگ بم، میدان نقش جهان و قلعه دالاهو در کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفته است. 

گواهینامه نرم افزار طراحی و معماری ساختمان

سبک سازی در معماری

سبک یک معماری و یا ساختمان متفاوت و یا حتی معمولی ، از طریق مقایسه با ساختارهای انوع ساختمان ها و بناها مشخص میشود. البت، امکان دارد که این سبک از نظر روش ساخت بنا ، نوع مصالح ساختمانی، بنا و ویژگی های منطقه ای تفاوت داشته باشد. قابل ذکر است که تغییر سبک ها در طول زمان تا حدودی به عواملی پیشرفت تکنولوژی، باورها، مد و خلق ایده های جدید وابسته بوده اند.
در توضیح سبك سازی در معماری میتوان اینطور گفت که سبک های معماری نتیجه و حاصل تفکر و ایده معماران بوده و  در درون جامعه شکل گرفته است. علاوه بر این، به نظر میرسد که گاهی این سبک سازی حاصل تغییر کلی و یا  اصلاح سبک های اولیه و شاید مخالفت با سبک های غیر متعارف بوده باشد. 
در کل، انواع سبک ها در گذر زمان به طرف مدرنیتیه میل پیدا کرده اند که البته برخی غیر اصولی بوده و به موقع اصلاح شده اند و برخی دیگر، همچنان باقی مانده و به سبک های دیگر نیز سرایت کرده اند. اما، آنچه که حایز اهمیت این است که معماران ما باید دوره معماری را پشت سر بگذارنند، با انواع سبک ها ی معماری آشنایی داشته، بتوانند تفاوت آنها را تشخیص داده و ایده هایی برای انواع فرسوده ارایه کنند. علاوه بر این، معماری میتواند با توجه محل و موقعیت متفاوت بوده و حتی عوامل فرهنگی نیز میتواند برآن تاثیر مثبت بگذارد. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close