معرفی سبک معماری گوتیک

معرفی سبک معماری گوتیک

بخشی از مطالعه علاقه مندان به معماری، بررسی سبک های مختلف در معماری می باشد. امروز هم در این مقاله ما قصد داریم، شما را با یکی از سبک های متداول در معماری یعنی گوتیک آشنا کنیم و دوره ای را به شما معرفی کنیم که در آن می توانید تمام دانش و اطلاعات مورد نیاز در معماری را نیز فرا گیرید. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان مفتخر به برگزاری این دوره می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.
اما سبک گوتیک چیست و چگونه شکل گرفته است؟ معماری گوتیک در قرون وسطی به دلیل محدویت های موجود شکل گرفت و به تبع آن تمامی کلیسا ها و قلعه ها را تغییر شکل داد. در این زمان دیگر معمای تنها جنبه کاربردی نداشت و سعی بر آن شد تا المان های زیبایی هم بر آن افزوده شود. این سبک از معماری که از قرن دوازده شروع شد تا اواخر قرن شانزدهم ادامه داشت و بیشتر رواج آن هم در اروپای غربی و مرکزی بود. در سبک گوتیک برعکس سبک های قبلی که در آن برای مثال دیوار های کلیسا ها را ضخیم طراحی می کردند، بیشتر به ارتفاع و نورپردازی توجه می شد.

اما چرا گوتیک نامیده می شود؟ لفظ گوتیک را برای این سبک معماری، نویسندگان ایتالیایی دوران رنسانس اختراع کردند. از آنجایی که این سبک جدید تقارن هندسی نداشت و غیر کلاسیک و بعضا زشت جلوه می کرد، این سبک را به قبایل وحشی "گوت ها" نسبت دادند. به همین دلیل تا مدت ها لفظ گوتیک معنای تحقیرآمیز داشت. اما در قرن 19 این معنا بار مثبت پیدا کرد و امروزه هم همه محققان می دادند که گوتیک هیچ ارتباطی به آن قوم وحشی ندارد و فقط عامل مهمی بوده است که زیبایی و روشنایی را وارد معماری کرد و یک کلمه استاندارد می باشد.

معماری و سبک گوتیک

در دوران گوتیک معماری از اهمیت دو چندانی برخوردار شد چرا که بر اساس معماری گوتیک پخش فشار سقف ها بر روی ستون ها یک موفقیت بزرگی بود که معماران به آن دست پیدا کردند و در نتیجه تلاش سنگ تراشانی بود که به دنبال ساخت ساختمان های عریض تر بودند. قبل از آن دیوار های ساختمان ها آنقدر عریض بود که بتواند وزن ناشی از سقف را تحمل کند. اما با معماری گوتیک و ویژگی قوس های جناغی دیگر نیازی به ساخت دیوار های عریض نبود چرا که وزن طاق سبک تر می شد و مانع ازخمیدگی آن به سمت جلو می گردید.

پس می توان گفت معماری سبک گوتیک بیشتر به دلیل مدیریت وزن سقف ها و رفع مشکلات آن شکل گرفت که به دنبال آن دیگر دیوار های ضخیم و طویل هم برچیده شدند. بر همین اساس تنها با چند ستون مجزا معماران می توانستند وزن ساختمان را مدیریت کنند. یکی از تبعاتی که معماری سبک گوتیک داشت ساخت پنجره های بزرگتر بود که حالا با وجود دیوار های باریک تر امکان پذیر شده بود. به دنبال آن ساختمان های شکیل تر و زیبا تری داشتیم که بلند تر و جذاب تر از قبل بودند.

ویژگی های رایج معماری سبک گوتیک چه هستند؟

در معماری گویتک وقتی به بنا های ساختمانی نگاه می کنید، طاق های نوک تیز، پشت بند های معلق یا شمشیری و قوس های جناغی یا دندانه دار را می بینید که معماران به کمک این ویژگی ها توانستند بنا های بلند و محکم تری را در عصر خود بسازند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این ویژگی ها آشنا شویم...

  • ویژگی اول: طاق های نوک تیز

طاق های نوک تیز و یا Pointed Arch اصل اولیه دیگر ویژگی های سبک گوتیک می باشد که به کمک آن معماران این سبک توانستند دیگر ویژگی ها را عملی و اجرایی کنند. در این نوع طاق ها دیگر معماران نگران استرس لاین نبودند. استرس لاین در شاق های گنبدی بیشتر چالش بر انگیز بود و در واقع جهت و مسیری است که طاق فشار را از بالا به سمت پایین منتشر می کند. این موضوع که در طاق های گنبدی چالش بود، دیگر در طاق های نوک تیز مشکلی به حساب نمی آمد چرا که در این طاق ها فشار بر روی ستون ها وارد می شد و به همین دلیل دیگر لازم نبود دیوار های ضخیم ساخته شود.

  • ویژگی دوم: پشت بند های معلق

پشت بند معلق یا Flying Buttress وزن را پخش می کند و فشار را مستقیما به سمت زمین هدایت می کند. پس این ویژگی نقش مهمی در تحمل وزن کلی ساختمان دارد. اما از لحاظ زیبایی هم، ظاهر خیلی بهتری به بنا می دهد، پس تنها جنبه کاربردی ندارد. در معماری سبک گوتیک بیشتر ساخت این پشت بنده ای معلق همراه با حکاکی و طراحی جزئیات دقیق انجام می شد که همگی باعث جلال و شکوه هرچه بیشتر بنا می شده است.

  • ویژگی سوم: قوس جناغی

این ویژگی در بنا های معماری به سبک گوتیک باز هم در مورد وزن کلی ساختمان می باشد و توانست در به ساخت دیوار های باریک تر کمک زیادی بکند. کلیسا ها قبل از رواج این معماری دارای سقف های قوس داری بودند که همان طاق های رومی شناخته می شوند و در نتیجه فشار زیادی به دیوار های کلیسا وارد می کردند، اما با طراحی قوس های جناغی این فشار از روی دیوار ها برداشته شد و بیشتر روی ستون های حامل قرار گرفت.

بررسی دوره های مختلف گوتیک

به طور کلی سه مرحله یا دوره در تکامل این سبک ازمعماری در نظر گرفته شده است که شامل گوتیک آغازین، پیشرفته و پسین می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح هر کدام از این دوره ها بپردازیم.

  • مرحله اول گوتیک آغازین

اولین مرحله هنر گوتیک از سال 1120 آغاز و تا 1200 میلادی ادامه داشت. اولین کلیسایی که به سبک گوتیک در اروپا و البته هر پارس بنا شد، کلیسای سنت دنیس بود که هنوز هم ابهت و جلال معماری خود را حفظ کرده است. بعد از آن این کلیسا به عنوان یک الگو قرار گرفت و کلیسا های دیگری مانند جامع لائون نیز ساخته شد. در اولین مرحله از هنر گوتیک پنجره های رنگارنگ رواج پیدا کرد و رفته رفته این ظاهر ابتدایی از گوتیک به دیگر کشور ها مانند آلمان، ایتالیا، انگلیس، پرتغال و اسپانیا هم رسید.

  • مرحله دوم: گوتیک پیشرفته

در دومین مرحله از هنر گوتیک دو مرحله دیگر به نام های سبک ریونانت و تزئین یافته داریم. در انی مراحل استفاده از تزئینات و طراحی های هندسی بیشتر رواج پیدا کرد. در واقع آنچه در این مرحله بیشتر مورد توجه قرار گرفت جلوه های بصری و دکوراسیون بود. باریک شدن ستون ها و بزرگتر شدن پنجره ها در این دوره رخ داد. در پنجره ها نیز از رنگ های ملایم تری استفاده شد تا نور طبیعی راحت تر به داخل ساختمان بتابد و نقش و نگار پنجره جلوه بهتری داشته باشد.

  • مرحله سوم: گوتیک پسین

گوتیک پسین در فرانسه در سال 1280 تکامل پیدا کرد و سبک گوتیک شعله سان را ایجاد کرد و در انگلیس هم تا سال 1500 اداه داشت. در سبک شعله سان فضایی که پیش تر برای تحمل وزن به دیوار داده می شد، بیشتر برای پنجره ها مورد استفاده قرار گرفت. بیشتر توجهات در این دوره روی ساختمان های سکولار و غیر مذهبی بود به همین دلیل ویژگی های این سکب را می توانید در ساختمان های مسکونی و یا اداری آن دوران هم ببینید. در انگلیس هم این دوران با بزرگتر شدن پنجره ها و استفاده از آذین های عمودی در پنجره ها همراه بود. 

موسسه فن پردازان و دوره نرم افزار های طراحی و معماری ساختمان

علاقه مندان به معماری می توانند در دوره نرم افزار های طراحی و معماری ساختمان موسسه فن پردازان شرکت کنند و از مزایایی که این دوره برای آن ها به همراه دارد، بهره مند شوند. در این دوره شما با نرم افزار های ضروری و مهم این رشته آشنا می شوید و می توانید به خوبی خود را برای ورود به این حرفه و طراحی در نرم افزار های مختلف آماده کنید. با آموزش نرم افزار های طراحی و معماری ساختمان که در این موسسه به شما داده می شود، خیلی زود می توانید از دانش و اطلاعات خود کسب درآمد کنید.

معماری در هر دوره و هر عصری علاقه مندان خاص خودش را دارد و می تواند روی موضوعات مختلفی تاثیرگذار باشد. برای مثال با تغییر سبک معماری نوع کاربری ساختمان ها نیز ممکن است تغییر کند و نیاز های جدیدی پیش آید. اما در این مسیر دانستن و داشتن آگاهی درباره سبک های مختلف معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که ما در این مقاله امروز سبک معماری گوتیک را شرح دادیم. اگر هم به دنبال طراحی این سبک با نرم افزار های خاص معماری می باشید می توانید با اخذ گواهینامه نرم افزار های طراحی و معماری ساختمان موسسه فن پردازان به هدف خود دست پیدا کنید. مدرک نرم افزار های طراحی و معماری ساختمان که این موسسه به دانشپذیران خود ارائه می دهد، مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد به همین دلیل می توانید از اعتبار آن در استخدام و کاریابی استفاده کنید.

ضمن اینکه تمامی گواهینامه های این موسسه مورد تایید سازمان ارزیابی مدارک کانادا (WES) نیز می باشند. پس اگر به دنبال کار و زندگی در کشور کانادا هم هستید، می توانید روی اعتبار این مدرک حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره، می توانید از طریق همین صفحه با مشاورین ما تماس برقرار کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

گوتیک در مجسمه سازی و نقاشی

سبک گوتیک محدود به معماری و ساختمان ها نمی شود و توانسته است جای خود را در مجسمه سازی و نقاشی هم باز کند. از آنجایی که مجسمه ها نقش مهمی در تزئین و دکور نمای بیرونی کلیساها داشتند ارتباط نزدیکی میان این دو وجود دارد. در کل مجسمه هایی که با این هدف طراحی می شدند باید بسیار با شکوه بودند تا بتوانند بیانگر شکوه و عظمت بنای کلیسا هم باشند. بخش دیگری از مجسمه سازی هم روی طراحی ستون های کلیساها معطوف است که در آن مجسمه سازان باید بر روی ستون های طراحی هایی برای زیبا سازی انجام می دادند، که اغلب این طراحی ها برگرفته از طبیعت بود و شامل برگ ها و درختان بود.

سبک گوتیک در نقاشی هم جلوه های طبیعی تری به نقاشی ها داد. بر همین اساس سایز تابلو های نقاشی در این دوره بزرگتر شد و پر از صحنه هایی از داستان ها و بخش های انجیل بود. بیشتر این نقاشی ها درباره حضرت مسیح و مریم و سختی های این دو بود. دقت و ظریف کاری در این نقاشی ها حرف اول را می زد و معمولا رنگ پس زمینه در آن ها طلایی بود. رفته رفته در قرن های 14 و 15 موضوعات نقاشی ها دیگر منحصر به موضوعات مذهبی نبدو و طبیعت هم وارد این عرصه شد. تابلو های نقاشی دیواری در این دوران به سبک رنسانس ایتالیا تغییر پیدا کردند.
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close