مسئولیت های یک مدیر مالی

مسئولیت های یک مدیر مالی

مسئولیت های یک مدیر مالی | از آن جایی که مدیریت مالی در هر سازمان بسیار مهم و ضروری است، وجود یک مدیر مالی می تواند اثر بخش و تاثیر گذار باشد. وی شخصی است که علاوه بر اینکه می تواند با هوش و استعداد خود به پیشرفت و ترقی یک سازمان کمک کند، باعث از بین رفتن زحمات خود و سازمان شود. یکی از مواردی که در شرکت و سازمان نقش اساسی دارد، وجود افراد حیاتی و زحمت کش است که هر لحظه در راستای محقق شدن اهداف خود و سازمان، تلاش می کنند. ممکن است از خود سوال کنید که چطور می توانم به یک مدیر مالی خوب و حرفه ای تبدیل شوم؟ جواب بسیار ساده است، امروزه موسسه های بسیاری وجود دارند که آموزش مدیریت مالی و حسابداری را ارائه می دهند. یکی از این مجموعه ها موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است که علاقه مندان می توانند علاوه بر صرفه جويي در زمان، هزينه و انرژي، اطمينان حاصل کنند  که در يکي از جامع ترين و معتبر ترین دوره هاي آموزشي حسابداری شرکت کرده اند. شاید برای تان جذاب باشد که با این شغل آشنا شوید و وظایف و مسئولیت های آن، را مورد بررسی قرار دهید. از این جهت به شما توصیه می شود تا در خواندن این مطلب تا انتها، با ما همراه باشید.


مدیر مالی چه کسی است؟

مدیر مالی شخصی است که در منابع و مصارف شرکت دخیل است و همیشه به دنبال راه هایی است که در کوتاه مدت، سود مجموعه را افزایش دهد. یکی از کار هایی که این فرد بایستی بر آن در همه زمینه ها مشرف باشد، آگاه شدن از سلامت مالی سازمان است. آن ها کسانی هستند که علاوه بر تهیه گزارشات مالی،  فعالیت های سرمایه گذاری را هدایت کرده و اغلب استراتژی های بزرگ را در سازمان توسعه دهد، و همچنین بایستی برای رسیدن به اهداف مالی بلند مدت سازمان برنامه ریزی هدف مند داشته باشد. جالب است بدانید که نقش مدیر مالی در گذشته به گونه ای دیگر بوده است و امروزه به دلیل وجود تکنولوژی و پیشرفت موارد مربوط به سرمایه سازمان، تغییر بسیاری کرده است. در قدیم وی تنها به برررسی مسائل مالی می پرداخت، ولی در دنیای جدید، به دلیل استفاده از نرم افزار های حسابداری ساده و پیشرفته، وظایف آن ها تغییر کرده است. مدیر مالی فردی است که به صورت تیمی وظایف خود را انجام می دهد و به مدیران اصلی سازمان در خصوص مال و سرمایه، مشاوره می دهد. علاوه بر این باید بدانید که مدیران مالی باید با ضوابط خاص و اساسی  مالیاتی که بر صنعت سازمان تاثیر گذار است، آشنا باشند. آن ها کسانی هستند که با مدیران اصلی واحد های مالی و حسابداری ارتباط نزدیکی دارند. البته افرادی که در این شغل فعالیت می کنند، بایستی به صورت تمام وقت در محیط کار بمانند و وظایف خود را به درستی انجام دهند. شغل یک یک مدیر مالی بسیار حساس می باشد زیرا آن ها با اعداد و ارقام و سرمایه کلی سازمان سرو کار دارند. به دلیل حساسیت بالای این شغل، شرکت در دوره مدیریت مالی و حسابداری به همه علاقه مندان توصیه می شود. فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مدیریت مالی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، و دریافت مدرک مدیریت مالی و حسابداری مي توانند شانس ورود خود را به بازار کار به ميزان قابل توجهي افزايش دهند و همچنين افراد شاغل نيز مي توانند به واسطه بالا بردن توانايي ها و قابليت هاي خود، ارتقاي شغلي خود را فراهم نمايند.

 

دوره حسابداری


مسئولیت های یک مدیر مالی حرفه ای

همان طور که در قسمت قبل گفته شد، یک مدیر مالی فردی است که شغلی بسیار حیاتی و حساس دارد و باید در هر صورت وظایف خود را انجام دهد و تحت هیچ شرایطی برای انجام مسئولیت های خود، کوتاهی نکند. وی سرپرست بخش مالی و حسابرسی یک سازمان است و بایستی مهارت های رهبری و هدایت یک واحد را برعهده داشته باشد تا بتواند فعالیت های دیگر همکاران را مورد نظارت و کنترل خویش قرار دهد. او فردی که باید تمامی جنبه های کسب و کار و تعامل را با همکاران، رعایت کند. بنابراین یکی از ضروری ترین مسئولیت های او، بالا بردن مهارت های میان فردی است. زیرا در آن زمان است که کار کردن روی مشکلات تیم و مسائل مالی در سازمان مربوطه، ضروری می شود. باید بدانید که با توجه به نوع شرکت و سازمان و حجم کاری، وظایف یک مدیر مالی در حال تغییر است. یکی از پایه ترین و اساسی ترین وظایف او، تهیه گزارشات و صورت های مالی به منظور ارائه به مراجع قانونی و نظارتی می باشد. او موظف است گزارشات مالی سازمان را بازنگری کند و راه های کاهش هزینه ها را به صورت حرفه ای بیابد. علاوه بر این، مسئولیت بررسی گزارش های کاری دیگر کارمندان نیز بر عهده اوست. از این جهت که مال و سرمایه کل سازمان در اختیار اوست، امانت دار بودن نیز، یکی از وظایف خطیر او به شمار می رود.


مهارت ها و دانش مورد نیاز یک مدیر مالی

مدیر مالی فردی است که باید برخی از مهارت ها را در خود تقویت کند، یکی از آن ها، بالا بردن مهارت های تحلیلی و حل مشکلات است که با توجه به بهبود این روند، سود و درآمد سازمان نیز افزایش پیدا می کند. لذا باید بدانید که پیچیده ترین مسائل شرکت ها و سازمان ها در زمینه مالی و سرمایه گذاری می باشد و نیاز است که وی آموزش مدیریت مالی و حسابداری را فرا گرفته باشد و در صورت نیاز، موانع را شناسایی و تحلیل کرده و درصدد برآید تا تمامی مشکلات مالی به صورت کامل حل شود. بالا بردن مهارت های ارتباطی نیز در این راستا قرار می گیرد و به منظور داشتن ارتباطی موثر با دیگر مدیران، تمام موارد حل نشدنی، حل خواهد شد. یکی دیگر از مواردی که یک مدیر مالی باید در خود تقویت کند، مهارت های سازماندهی است که کارکنان بخش مالی را تحت کنترل خود در آورده و به صورتی بسیار هدف مند، مدیریت این بخش را بر عهده می گیرد. لازم به ذکر است که بالا بردن دانش و مهارت یک مدیر مالی به تنهایی میسر نیست بلکه بهتر است او در دوره های آموزشی حسابرسی شرکت کند و مدرک مدیریت مالی را دریافت کند. همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که يکي از معتبر ترين مراکز در حوزه صدور مجوزهاي آموزشي مي باشد، اقدام به برگزاري دوره مدیریت مالی و حسابداری و صدور گواهينامه آن کرده است. 

 

دوره حسابداری


تحصیلات مورد نیاز و پیدا کردن شغل 

بهتر است بدانید که برای پیدا کردن شغل مدیر مالی و به دست آوردن فرصت های مناسب جهت کار در سازمان ها و شرکت های معتبر، بایستی در یکی از رشته های حسابداری، مدیریت مالی، گرایش های مدیریت به خصوص بازرگانی، صنعتی، دولتی و اقتصاد تحصیل کرده باشد و یا علاقه مند به شرکت در دوره مدیریت مالی و حسابداری باشد. بسیار دیده شده که فارغ التحصیلان رشته ها و گرایش های مختلف مدیریتی،  رشته های فنی و صنعتی نیز تمایل دارند که مدرک مدیریت مالی را اخذ کنند و راه ورود به بازار کار را برای خود باز کنند. این مدرک در حوزه مالی اهمیت بسیاری دارد و علاوه بر  تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ترجمه رسمی در سر برگ دادگستری با مهر وزارت امور خارجه را نیز وجود دارد. این مورد برای افرادی که قصد مهاجرت و کار در کشور های دیگر را دارند، بهترین مزیت این دوره محسوب می شود. علاوه بر این، دانش پذیران می توانند، مدرک صادر شده که مورد تایید سازمان بین المللی WES کانادا می باشد را دریافت کنند که این مزیتی بسیار عالی به حساب می آید و موجب می شود ارزش این مدرک بیشتر شود.


فرصت های شغلی مناسب برای مدیران مالی

 مدیران مالی می توانند در سازمان ها و شرکت های مختلفی مشغول کار شوند که آن ها شامل بانک ها، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی می شوند. به عبارت دیگر می توان به این نکته اشاره کرد که تمامی سازمان ها برای رشد و ترقی خود به مدیر مالی نیاز دارند تا او بر اساس تجربه و مهارت، بتواند دارایی های یک شرکت را افزایش دهد. فرصت های شغلی مناسبی هم در شرکت های کوچک و هم بزرگ، در انتظار اوست و او قادر است با استفاده از تمام مهارت های خود،  باعث پیشرفت خود و سازمان مربوطه شود. به طور کلی با پیشرفت بخش خصوصی یک کشور و و کاهش هزینه های بیهوده در سال های آینده، پیش بینی می شود که بازار کار در این شغل قابل افزایش خواهد بود.

 

دوره حسابداری


شخصیت های مناسب شغل مدیر مالی

در حالت کلی باید بدانید که انتخاب شغل در آینده هر فرد تاثیر بسیاری می گذارد و ممکن است برای او یک زندگی رویای بسازد و یا او را به فرد عادی با درآمدی معمولی تبدیل کند. برای پیدا کردن شغل عوامل مختلفی وجود دارد که بایستی در زندگی کاری در نظر گرفته شود. از جمله این  عوامل می توان به ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی و شرایط جامعه اشاره کرد. بهتر است به این نکته توجه کنید و بدانید که یکی از مهم ترین این عوامل، ویژگی های شخصیتی هستند که با بررسی و  شناخت درست آن ها می توان با در نظر گرفتن مهارت ها و دانش تخصصی، به شغلی ایده آل و مناسب با توانایی های فردی رسید. به طور کلی همیشه افراد با ویژگی های شخصیتی متفاوت با آن شغل،  نیز در حرفه مدیریت مالی فعالیت کرده اند و نمی توان به صورت دقیق اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاص در این حرفه موفق می شوند. در این صورت است که باید راهی دقیق را انتخاب کرد، که یکی از آن ها، شرکت در دوره های آموزشی مالی و کسب گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری می باشد که با اخذ آن، فرد متقاضی می تواند بر اساس شخصیت خود، وارد بازار کار شود و آینده ای مناسب را برای خود رقم بزند. علاوه بر این، با توجه به استقبال بسيار قابل توجه متقاضيان از دوره  حسابداری، برخي مراکز آموزشي معتبر در راستاي پاسخ گويي به نياز جامعه، اقدام به برگزاري این دوره های آموزشی کرده اند. يکي از اين مراکز آموزشي معتبر، موسسه آموزش عالي آزاد فن پردازان مي باشد که صفر تا صد نکات مربوط به این دوره را در  اختیار علاقه مندان قرار می دهد.


ضرورت وجود مدیر مالی در هر سازمان

ممکن است تا به حال در شرکتی مشغول به فعالیت بوده باشید و هر ماه نیز حقوقی  به عنوان دستمزد به شما داده شده باشد. بنابراین با سیستم کاری سازمان ها نیز آشنایی دارید و می دانید که هر سازمان دارای بخش ‌های مختلفی است و هر قسمت نیز زیر نظر یک مدیر نظارت می‌شود. لذا واحد مالی یکی از بخش‌ های جدا نشدنی در سازمان‌ها می باشد و مدیر مالی قلب آن بخش است و وظایف مهمی بر عهده او می باشد. می‌توان گفت مسئولیت های مدیر مالی شبیه به وظایف یک خزانه‌دار است که علاوه بر وظایف مالی، مسئولیت رهبری و حمایت از اعضای گروه و کارمندان را عهده دار است. مدیر مالی باید سرمایه سازمان را به شیوه‌ای مدیریت کند که بازدهی سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و هزینه های بیهوده نیز کم شود. در این صورت است که وجود یک مدیر مالی ضروری می شود. علاوه بر این، اطلاعاتی که در دوره های آموزشی مالی بیان می شود، از مفاهیمی نشات می گیرد که بسیار کاربردی هستند و فراگیران می توانند با استفاده از آموزش و دریافت گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری، به فرصت های شغلی و استخدام عالی، بله بگویند.

آشنایی با بحث صورت مالی 

صورت مالی یکی از بخش های بسیار مهم شغل مدیر مالی به شمار می رود و در بحث حسابداری مالی نیز حایز اهمیت می باشد. صورت مالی اظهار نامه ای است که برای تمامی افراد خارج از شرکت و مرتبط با آن در نظر گرفته می شود. افرادی همچون مدیران، مقامات مالیاتی، سرمایه گزاران، شامل این گروه می شوند. در واقع می توان گفت که این صورت حساب های مالی در قسمت های سه ماهه و سالانه ارائه می شوند و مطابق با اصول حسابداری نیز در طبقه بندی های مختلف قرار می گیرند. صورت مالی کاربرد های بسیاری دارد که در صورت استفاده از آن ها، مسئولیت های مدیر مالی با نهایت دقت انجام خواهد شد. در حالت کلی، صورت مالی نشان دهنده، وضعیت مالی شرکت، نحوه به دست آمدن پول و درآمد، نحوه خرج شدن هزینه های شرکت و به منظور سرمایه گزاری آینده و دیگر مصارف می باشد. علاوه بر این، مبنای بررسی و تمایز قائل شدن بین اداره دارایی کشور و دیگر شرکت ها،  صورت مالی می باشد. بهتر است بدانید که اگر فردی در این موراد به طرز ناخواسته اشتباه کند و یا تخلفی صورت دهد، عواقب بسیار سنگینی در انتظار اوست. به همین منظور برای جلوگیری از اشتباه و پیشگیری از آن، تمامی شرکت ها موظف هستند تا صورت های مالی را تهیه کرده و آن ها را به موقع تحویل دهند. در واقع به منظور  تهیه و آماده سازی صورت مالی، بایستی بسیاری از اسناد مالی و حسابداری شرکت به طرزی مرتب، ثبت و نگهداری شود. صورت های مالی تماما بر اساس اطلاعات درست و صادقانه هستند، در صورتی که آن ها  قابل اعتماد نباشند و توسط افراد متخلف تهیه شوند، ممکن است مشکلات بسیاری را برای صاحبان شرکت ها و دیگر کارمندان به وجود آورند. از این رو آموزش حسابداری و مدیریت مالی به این افراد توصیه می شود تا از این بوجود آمدن مسائل پیش رو، خودداری شود.
 

سخن آخر
بسیار خوشنودیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید و از تمامی وظایف و مسئولیت های یک مدیر مالی به طور کامل، آگاه شدید. حال بهتر است برای افزایش مهارت ها و بهبود توانایی های خود در این زمینه کاری بکنید. زیرا درجا زدن و یک نواخت ماندن در زندگی، باعث می شود شما استعداد ها و توانایی های خود را در نظر نگرفته و به دنبال آرزوهای خود نروید. از این به شما فراگیران توصیه می شود تا با شرکت در دوره حسابداری و دریافت گواهینامه مدیریت مالی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، چندین مرحله در زندگی به جلو حرکت کنید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close