مدیران چگونه ریسک های موجود در سازمان را مدیریت می کنند؟

مدیران چگونه ریسک های موجود در سازمان را مدیریت می کنند ؟ 

هنگامی که در یک سازمان و یا جامعه صحبت از ریسک به میان می آید، منظور احتمال از دست دادن چیز ارزشمندی مانند سرمایه، رفاه و  سلامتی و ... است. غالبا، در روند ریسک کردن، افراد خودشان انتخاب میکنند که با موقعیت هایی که هموز قطعی نشده و امکان پیش بینی نتایج نهایی در آنها وجود ندارد مواجه شده و البته برای تبعات آن که شدت شان مشخص نیست ،هم آمادگی های لازم را پیدا میکنند.  
غالبا، در یک سازمان انواع فرصت ها و تهدید ها وجود دارد که امکان دارد به رشد یا فروپاشی آن سازمان منتهی شود از این جهت، این مدیران باید بتوانند ابتدا همه ریسک ها را شناسایی کرده و سپس با توجه به شدت و اهمیت اولویت بندی و ارزیابی نماید تا بتواند راهکاری برای انها تعریف کرده و از خسارت و ضرر به سازمان جلوگیری کند. در رحله بعد، یک مدیر سازمان باید به منظور مهار ریسک ها ، همه منابع موجود را جمع آوری کرده و بر آنها نظارت و کنترل داشته باشد تا هدفش در کوتاه مدت و با حداقل عوارض و خسارت جانبی محقق شود. 
از جمله ریسک هایی که مدیر ریسک یک سازمان باید به آن رسیدگی کند میتوان به پرداخت سریع و قانونی انواع بدهی ها، بررسی حوادث و وقایع شغلی و کاری ، پروژه های معوقه و تعریف نشده اشاره کرده که در صورتی که مدیر در این زمینه آگاهی کافی داشته و آموزش مدیریت ریسک را پشت سر گذاشته باشد، مشکل حادی بروز نکرده و سازمان میتواند این بحران ها و ریسک ها را حل کند.  
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته و شرح میدهیم شامل تعریف ریسک ، تعریف مدیریت ریسک، انواع مدیریت ریسک، آموزش مدیریت ریسک، دوره مدیریت ریسک ، مدرک مدیریت ریسک ، گواهینامه مدیریت ریسک ، ارزیابی ریسک، اهمیت مدیریت ریسک و مراحل مدیریت ریسک هستند. 

دوره آموزشی مدیریت ریسک


مدیران باید بتوانند ریسک ها را به فرصت تبدیل کنند.

تعریف مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به این معنا است که مدیر یک سازمان بتواند با تکیه بر تجربیات قبلی خود، انواع ریسک های موجود در یک سازمان را به موقع شناسایی کرده و با استفاده از سیستم های ارزیابی انها را اولویت بندی کرده و سپس در مورد راه حل های مناسب و کارآمد تصمیم بگیرند تا به اهدافی که از قبل تعیین کرده اند دست یابند. 
غالبا، مدیران ریسک یک مجموعه و یا سازمان باید بتوانند برای تهدید ها چاره ای اندیشیده و آنها را به نحوی مدیریت کنند تا به فرصت های طلایی تبدیل شده و سازمان را در مسیر تعیین شده قبلی پیش ببرند. در صورتی که مدیران خصوصا سازمان های عالی رتبه دوره مدیریت سازمان را گذرانده و در این زمینه تجربیات کافی کسب کرده باشند، میتوانند ریسک های پیش بینی نشده را سریعتر شناسایی کرده و به رشد و ارتقا دو چندان سازمان بیشتر کمک کنند. 

انواع مدیریت ریسک

غالبا، ریسک هایی که سازمان ها با آن مواجه شده متفاوت بوده و از این جهت، مدیران نیز باید شیوه ها و راهکارهای مناسبی را برای شناسایی و ارزیابی آنها در پیش بگیرند تا آسیبی به سازمان و شهرت و محبوبیت آن وارد نشود. انواع مدیریت ریسک عبارتند از :
استراتژیک:  ریسک استراتژیک هنگامی مطرح میشود که یک سازمانی با رقیب خود مواجه شود. در این مواقع، بهتر است که سازمان ها، خدمات و محصولات خود را با کیفیت بهتری ارایه کرده و از جدید ترین متدها برای جلب و جذب انواع مشتری ها بهره برده  و در فرصتی مناسب، از رقیب پیشی بگیرند. 
محیطی: امکان دارد که در آخرین لحظات انجام کار، مشکل محیطی پیش اید و کار به تعوق افتد بنابراین، یا باید آنها را پذیرفت و یا برای حل شدنشان صبر داشت. 
جامعه : جامعه امروز در حال تغییر است و صرفا مدیران و یا سازمان هایی میتوانند در مسیر پیشرفت قرار گرفته و رشد و ارتقا داشته باشند که همزمان با تغییر جامعه، از استراتژی های متناسب و مناسب موقعیت استفاده کنند.  
مالی: سازمان ها نمی توانند کاملا به مشتری ها اطمینان کرده و تا پرداخت کامل صورت حساب صبرکنند بنابراین، بهتر است که مقداری از مبلغ را به صورت پیش پرداخت دریافت کرده و فقط مقداری از آن را به صورت قسط یا چک دریافت کنند. 
کارکنان :  کارکنان باید همه مهارت های لازم برای انجام وظایف خود را آموخته و به دیگران نیز بیامورند تا در صورت ترک محل کار، دیگران بتوانند وظایف آنها را به سهولت انجام دهند. 

مدیران باید همه انواع ریسک ها را بشناسند.

آموزش مدیریت ریسک 

همه سازمان ها در طول حیات خود با انواع ریسک ها مواجه شده و در این میان مدیرانی موفق بوده و میتوانند از عهده ریسک ها برایند که، دوره مدیریت ریسک را گذرانده و در این زمینه تجربیات کافی کسب کرده باشد. علاوه بر این، مدیرانی که آموزش مدیریت ریسک را پشت سر گذاشته باشند میتوانند به سرعت برای ریسک ها راهکار ارایه کرده و سازمان را از موقعیت های بحرانی نجات دهند همچنین، مدیرانی که گواهینامه مدیریت ریسک داشته باشند، لزوما از رویارویی با ریسک ها ترسی نداشته و از آنها استقبال میکنند. 
با توجه به اهمیت شناسایی انواع ریسک در سازمان ها، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره آموزش مدیریت ریسک را برای دانش پذیران و مدیران علاقمند ارایه کرده است. دوره مدیریت ریسک کوتاه بوده اما به دانش پذیران کمک میکند تا نکات ضروری و لازم در مورد انواع ریسک و نحوه مدیریت آنها در موقعیت های مختلف را آموخته و در اینده نزدیک ، از تجربیات خود به صورت عملی استفاده کنند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت ریسک اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

ارزیابی ریسک

در واقع، ارزیابی ریسک دارای دو مرحله است : در مرحله اول، انواع رویدادها و وقایعی که ممکن است بر افراد ، محیط و دارایی ها تاثیر منفی داشته باشد، شناسایی شده و در مرحله دوم، میزان تحمل پذیری افراد و سازمان نسبت به آن رویدادها بررسی شده و مدیر برای انتخاب راهکاری کارآمد اقدام میکند.  
همچنین،  مدیران با استفاده از روند ارزیابی ریسک میتوانند متوجه شوند که، کدام بخش از مسیر را به اشتباه رفته، نتایج احتمالی کدامند و تا چه اندازه میتوان ریسک های موجود را تحمل کرد. غالبا این روند، لازمه مدیریت ریسک بوده و نتایج آن به صورت کمی و یا کیفی بیان میشود تا بتوان اقداماتی برای حذف و یا کاهش تاثیر این ریسک ها انجام داد. مدیرانی که مفتخر به دریافت گواهینامه مدیریت ریسک شده باشند، راحت تر میتوانند این ریسک ها و تاثیر بلند مدت آنها را شناسایی کنند. 

مدیران باید بتوانند ریسک ها را طبق مراحل تعریف شده شناسایی کنند.

دوره آموزشی مدیریت ریسک

مراحل مدیریت ریسک 

مدیریت ریسک دارای مراحل مشابهی است و در صورتی که مدیران به اهمیت مدیریت ریسک پی برده و مراحل آن را به ترتیب و با دقت بیشتری انجام دهند، میتوانند تمام ریسک ها را شناسایی کرده و آنها را به فرصتی برای رشد شرکت تبدیل کنند. مراحل مدیریت ریسک عبارتند از : 
1.    شناسایی انواع ریسک های موجود  و تعیین خطرات و نتایجی که متوجه سازمان است. 
2.    تجزیه و تحلیل ریسک و تعیین خطرات و نتایج احتمالی 
3.    ارزیابی ریسک و مشخص کردن میزان شدت و ضرر ریسک برای سازمان 
4.    مواجه شده با ریسک و برنامه ریزی برای تعدیل آن و یا به حداقل رساندن نتیج منفی آن
5.    کنترل و نظارت دست و به موقع بر مراحل ارزیابی ریسک 

 

 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close