مدیران مالی چه وظایفی بر عهده دارند؟

مدیران مالی چه وظایفی بر عهده دارد ؟ 

حسابداری، یک از علومی است که در آن اطلاعات مالی مرتبط با سازمان های اقتصادی و مالی، پردازش و ارزیابی شده و بر اساس آن،  میزان سود و زیان شان مشخص میشود. غالبا، این علم مهمترین و کارآمد ترین علمی است که برای انواع کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته و میتوان اطلاعات حاصل از آن را به صاحبان کار، سرمایه گذارها و مدیران ارایه کرد. 
مدیران مالی، از جمله افرادی هستند که در سیسم حسابداری کار کرده و باید عهده دار وظایفی باشند تا این سیست به نحو احسن پیش رفته و سالم باشد و به رشد و ارتقا سازمان کمک کند. مدیران مالی ، وظایف متعددی بر عهده دارند که از میان آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 
انتخاب شیوه های کارآمد برای سرمایه گذاری 
نظارت بر اجرا شدن شیوه های حسابداری
پیش بینی سود ها 
تجزیه و تحلیل گزارش های مالی 
بررسی و بازنگری گزار شهای مالی 
تهیه گزارش های مالی و ارایه آنها به مدیران 
کنترل و نظارت برارایه درست و به موقع گزارش های مالی 
نظارت بر عملکرد کارکنان مسئول گزارش های مالی 
در صورتی که مدیران مالی بتوانند آموزش مدیریت مالی و حسابداری را پشت سر گذاشته و تجربیات ارزنه ای در این زمینه به دست آورند، میتوانند وظایف کلیدی تری را بر عهد بگیرند. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف حسابداری ، تعریف مدیریت مالی ، استاندارد های حسابداری ، آموزش مدیریت مالی و حسابداری، دوره مدیریت مالی و حسابداری ، مدرک مدیریت مالی و حسابداری ، گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری ، رشته حسابداری، استخدام مدیر مالی و تفاوت رشته مدیریت مالی با حسابداری هستند. 

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

مدیران مالی باید صورت ها و گردش های مالی را به اطلاع صاحبان شرکت برسانند.

تعریف مدیریت مالی 

مبحث اصلی در مدیریت مالی، بررسی و تحقیق در مورد انواع سرمایه ها و چگونگی افزایش آنها به منظور سرمایه گذاری موثر در حیطه های مختلف است. غالبا، وظیفه شناسایی این سرمایه ها و یافتن را ه حل های سرمایه گذاری بلند مدت بر عهده مدیر مالی بوده و البته ، آنها باید استراتژی های خاصی را در این زمینه به کار بندند. در صورتی که مدیران مالی دوره مدیریت مالی و حسابداری را گذرانده و با انواع استراژی های مالی نیز آشنایی داشته باشند میتوانند ، در امر سرمایه گذاری موفق عمل کنند. 
علاوه بر این، مدیران مالی باید بتوانند همه مسایل مالی را به خوبی و با مهارت تجزیه و تحلیل کرده و با در نظر گرفتن رقبا و شرایط متغیر بازار، اینده مالی خوب را برای یک سازمان رقم زده و با سرمایه گذاری های کلان، زمینه رشد آن را فراهم کند. 

استاندارد های حسابداری 

منظور از استانداردهای حسابداری، استاندارد ها و اصولی هستند که سیاست ها و شیوه های حسابداری را تعریف کرده و با استفاده از آنها میتوان گزارش های مالی را تهیه کرده و اوضاع اقتصادی شرکت را سازماندهی کرد. این استانداردها برای هم سازمان ها مشترک بوده و به نوعی اساس کار آنها محسوب میشود. جالب است که بدانید شرکت های بین المللی موظف هستند از استانداردهای بین المللی استفاده کرده و کار و امور حسابداری خود را با آن ها هماهنگ کنند. 
علاوه بر این، این استانداردها باید برای همه موارد و جنبه های یک سازمان اعم از هزینه ها، درآمدها، دارایی ها و بدهی ها اعمال شود تا وضعیت مالی آن به تعادل برسد. همچنین، این استانداردها میتوانند تعیین کنند که در حال حاضر باید به چه رویدادی پرداخت و چگونه باید آن را ارزیابی کرد. 
استفاده از این استانداردها تضمین میکند که اطلاعات ارایه شده سازمان کاملا قابل اعتماد و دقیق بوده و میتوان از آنها برای تعیین سود و زیان سازمان در یک دوره مشخص استفاده کرد. مدیران مالی و حسابدارهایی که دوره مدیریت مالی و حسابداری را گذرانده باشند، با این استانداردها و کاربرد آنها اشنایی بیشتری دارند. 

غالبا، برای گزارش مالی از استانداردهای مشخصی استفاده میشود.

آموزش مدیریت مالی و حسابداری

رشته های حسابداری و گرایش های آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مدیرانی که در این زمینه در شرکت ها انجام وظیفه میکنند، باید قطعا دوره مدیریت مالی و حسابداری را گذرانده تا بتوانند الزامات این حیطه و نیاز سازمان را درک کرده و راهکارهای مناسبی را برای بحرا های مالی آن در نظر بگیرند. علاوه بر این، مدیریان و حسابدرهایی که در این زمینه گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری دریافت کرده باشند، برای سمت مدیر مالی گزینه بهتری بوده و میتوانند آیند موفق تری را برای سازمان رقم بزنند. 
از آنجایی که مدیران مالی میتوانند اینده پولی و اقتصادی یک سازمان را تعیین کنند، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره آموزش مدیریت مالی و حسابداری را برای دانش پذیران علاقمند ارایه کرده است. دوره مدیریت مالی و حسابداری فرصت کوتاهی در اختیار دانش پذیران قرار میدهد تا با این حیطه و بحران های احتمالی آن آشنایی کامل پیدا کرده و بتوانند مشکلات مالی سازمان را به شیوه های قانونی حل کند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت مالی و حسابداری اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

رشته حسابداری

رشته حسابداری، یکی از رشته های کاربردی و پرطرفدار بوده که موقعیت های شغلی مناسب و فراوانی برای آن  وجود دارد. تحصیل در این رشته مستلزم اشنایی با علم ریاضیات، ارزیابی، گزارش دهی و بررسی اطلاعات بوده و البته در صورتی که افراد علاقمند به این رشت بتوانند مهارت ها و توانایی های تخصصی خود را افزایش دهند، میتوانند در سمت های بهتی انجام وظیفه کنند و طبعا حقوق بیشتری دریافت کنند. 
قابل ذکر است که حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های متعدد و متنوعی مانند حسابداری صنعتی، شرکت ها، دولتی ، مالیاتی و ... بوده که کارایی و اصول هر کدام با دیگری تفاوت داشته و میتوان آنها را تا مقطع دکترا نیز ادامه داد. حسابدارهایی که گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری دریافت کرده باشند، میتوانند در سمت های تخصصی تر انجام وظیفه کرده و در امور مالی نیز با مدیران مالی مشورت کنند. 

مدیریت مالی از گرایش های حسابداری است.

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

تفاوت رشته مدیریت مالی با حسابداری 

تفاوت رشته مدیریت مالی با حسابداری دراین است که ، مدیریت مالی ، یکی از گرایش های رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد است که نسبت به رشته حسابداری تخصصی تر بوده و دانش جویان آن باید با گذراندن واحدهایی مانند مدیریت سرمایه گذاری، اقتصاد مدیریت، تجزیه و تحلیل صورت های مالی، بازار پول و سرمایه، مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار، در نهایت باید بتوانند گزارش های مالی را ثبت کنند. 
علاوه بر این، وظایفی که مدیریان مالی انجام میدهند در مقایسه با حسابدارها کمی متفاوت بوده و طیف آنها از ثبت و تخصیص بودجه و تحلیل داده و گزارش دهی تا کمک به مدیران برای اتخاذ تصمیمات مالی میشود. غالبا، برای استخدام مدیران مالی که آموزش مدیریت مالی و حسابداری را گذرانده و گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری دریافت کرده باشند مشکلی وجود ندارد. 
در صورتی که این مدیران منابع نقدی و غیر نقدی را به درستی شناخته و بتوانند به بهترین نحو از آنها استفاده کنند، با بازار پول و سرمایه آشنایی داشته و راهکارهای اقتصادی و قانونی حل مشکلات مالی را بدانند، میتوانند به سهولت وارد بازار کار شده و تجربیات و اندوخته های دانش خود را در اختیار پیشرفت و رشد سازمان خود قرار دهند.  

 

 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close