قوانین مالیات ویژه حسابداران

قوانین مالیات ویژه حسابداران

قوانین مالیات ویژه حسابداران | مبحث حسابداری مالیاتی از موضوعات مهمی است که در هر کسب و کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که با یک حسابداری الیاتی دقیق می توانید از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید و معیشت و درآمد خود را بهبود بخشید. به همین دلیل موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اقدام به برگزاری دوره های حسابداری مالیاتی کرده است و تلاش کرده در این دوره تمامی مباحث مربوطه را به دانش پذیران خود آموزش دهد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با هم بیشتر درباره این رشته و دوره بدانیم.

حسابداری یک رشته ای است که دنیایی حرف در آن نهفته است. شما با استفاده از مهارت هایی که در حسابداری می آموزید می توانید از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید و کسب و کار خود را ارتقا دهید. اما یکی از زیر شاخه های اصلی در رشته حسابداری، حسابداری مالیاتی است که خود به تنهای موضوع بسیار مهمی می باشد. در ادامه به توضیح این رشته و تعریف مفاهیم آن خواهیم پرداخت. تاریخچه رشته حسابداری به هزاران سال پیش بر می گردد. از همان زمان های قدیم انسان ها با ابزار های پیش پا افتاده اقدام به بررسی و محاسبه موجودی های انبار و بودجه می پرداختند از زمانی که این رشته در دانشگاه ها تدریس می شود هم در حدود چهارصد سال می گذرد. اما امروزه در عصر جدید، حسابداری را یک زبان اختصاصی برای تجارت در نظر می گیرند و شامل فرایند های پیچیده ای است که مسئول ارزیابی و محاسبه گزارش های اقتصادی است. 
یکی از زیر شاخه های رشته حسابداری، حسابداری مالیاتی است که برای موفقیت در آن باید در زمینه مالیات نیز دانش و اطلاعات زیادی داشته باشید. پس اگر می خواهید درباره اصول و قوانین مالیاتی مسلط باشید و بتوانید به شرکت ها و سازمان ها در پرداخت مالیات شان کمک کنید و درآمد خود را به عنوان یک حسابدار بیشتر کنید، بهتر است در دوره مدیریت مالی و حسابداری شرکت کنید. اما این اصول مهم چه مواردی هستند؟ برای اینکه بتوانید امور مالیاتی را انجام دهید باید  بر موضوعات زیر تسلط کافی داشته باشید:

  •  آشنایی با تکالیف مالیاتی
  •  آشنایی با ایجاد و تشکیل پرونده های مالیاتی
  • آماده سازی اظهارنامه های مالیاتی به صورت الکترونیک
  •  توانایی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده
  •  داشتن آگاهی در مورد مالیات مربوط به اجاره بها و آماده سازی اظهارنامه های ملکی
  •  تهیه مدارک مالیاتی برای سازمان های مربوطه به دقت و درستی
  •  داشتن اطلاعات کافی درباره اعتراض و تجدید نظر در خصوص مالیات

با داشتن این اطلاعات و دانش و توانایی استفاده صحیح از مهارت ها می توانید یک حسابدار مالیاتی خبره شوید. در بسیاری موارد دیده شده است که شرکت هایی که فاقد نیرویی مسلط بر این موارد هستند، دچار مشکلات زیادی در حوزه اظهارنامه های مالیاتی شان شده اند. پس نیاز ضروری بسیاری از شرکت ها و کسب و کار ها امروز، علاوه بر حسابداری معمولی، حسابداری مالیاتی نیز می باشد.  پس با آموزش مدیریت مالی و حسابداری که شامل موارد مالیاتی هم باشد می توانید از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و در وقت  و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

اگر می  خواهید در حرفه حسابداری مالیاتی فعالیت داشته باشید باید مهارت خوبی در حساب و کتاب و ریاضی داشته باشید. مهارتی که برای موفقیت در رشته حسابداری و حسابداری مالیاتی نیاز است، داشتن دقت و تمرکز بالا است. پس ضمن علاقه مندی به این رشته باید از دقت زیادی هم برخوردار باشید و به کارتان عشق بورزید تا بتوانید گزارش های معتبر و مستندی را به شرکت و سازمان های مربوطه ارائه دهید. برای فراگیری مهارت های مورد نیاز این حرفه، دوره مدیریت مالی و حسابداری برگزار شده در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان گزینه خوبی است که پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این دوره با مشاورین فن پردازان در همین صفحه ارتباط برقرار کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

مالیات چیست و چرا باید مالیات پرداخت کنیم؟

یکی از راه های تامین بودجه کشور برای صرف هزینه های رفاهی و خدماتی، دریافت مالیات از شهروندان است. با دریافت مالیات می توانیم فاصله طبقاتی میان افراد یک جامعه را کم کنیم و نظام اقتصادی جامعه را قوی تر کنیم. معمولا دولت ها با اهداف مختلفی دست به اخذ مالیات می زنند. اما به زور کلی هدف از دریافت مالیات می تواند موارد زیر باشد:

  • تامین هزینه های عمومی دولت ها مانند رفع نیاز های اساسی و اصلی جامعه و شهروندان
  •  تقسیم عادلانه ثروت در میان افراد جامعه که در واقع با یک سیستم مالیاتی خوب می توان به این هدف دست پیدا کرد. 
  • کاهش نرخ تورم با هدف گذاری تثبیت قیمت ها. زمانی که در یک اقتصادی تورم زیاد می شود دولت ها می توانند با بالا بردن نرخ مالیات بر مصرف، میزان تقاضای جامعه را کم کنند و در این شرایط به کاهش تورم کمک کند. از طرفی  دولت ها می توانند در زمان رکود اقتصادی نیز عکس این کار را انجام دهند و با کاهش نرخ مالیات قدرت خرید مردم را بیشتر کنند تا از رکود رهایی یابد. 
  • با اخذ مالیات همچنین دولت ها می توانند میزان واردات و صادرات را کنترل کنند. مقلا زمانی که مالیات کالاهای وارداتی را کم می کنند می توانند افراد به خرید آن ها ترغیب کنند و یابالعکس. در بسیاری از دولت ها دیده شده است که مالیات اقلامی مانند سیگار که برای سلامتی ضرر دارد، افزوده می شود تا قدرت خرید مردم کم شود و مصرف آن کاهش پیدا کند. 

فراموش نکنید که یک سیستم مالیاتی زمانی موفق عمل می کند که بتواند از یک سری اصول دقیق و منظم پیروی کند، در غیر این صورت ممکن است تاثیرات معکوسی داشته باشد. اما مالیات چه انواعی دارند؟ 
معرفی انواع مالیات

قوانین مالیاتی هر کشوری متفاوت می باشد، اما آنچه دراین مقاله برای ما از اهمیت برخوردار است، قوانین مالیاتی کشور خودمان است. در ایران قوانین مالیاتی به دو گروه اصلی تقسیم شده اند. یک) مالیات های مستقیم و دو) مالیات های غیر مستقیم. در مالیات های مستقیم مشخصات افرادی که مالیات پرداخت می کنند برای سازمان مالیاتی کشور مشخص است. مالیات مستقیم یعنی مستقیما از درآمد افراد مبلغی برای مالیات کسر می شود. اما در مالیات غیر مستقیم مشخصات پرداخت کننده مالیات در آن ها مشخص نیست و در ضمنمبلغ مالیات روی قیمت نهایی کالا ها و خدمات افزوده می شود و افراد موقع خرید این اجناس مالیات را نیز پرداخت می کنند. هر کدام از این دسته بندی ها خود به گروه های دیگری تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم...

مالیات مستقیم شامل چه مواردی می شوند؟

یک) مالیات بر دارایی: مالیات بر دارایی مالیاتی است که به اموال و دارایی های یک شخص تعلق می گیرد و می تواند شامل این موارد باشد: مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر املاک،مالیات مسکن های خالی و ... . 

دو) مالیات بر درآمد: این نوع مالیات مطابق با نرخ مالیاتی سالانه از درآمد های  افراد حقیقی و حقوقی کسر می شود و می تواند شامل مالیات بر املاک، کشاورزی، حقوق و ... مشاغل باشد.

مالیات غیر مستقیم شامل چه مواردی می شوند؟

یک) مالیات بر واردات: مالیات بر واردات شامل مواردی است که مربوط به واردات کالا های وارداتی است. مانند مالیات بر حقوق گمرکی، سود بازرگانی، واردات اتومبیل، حق ثبت و ... .

دو) مالیات بر مصرف و فروش: این مالیات هم بیشتر برای اقلام مصرفی در نظر گرفته می شود، مانند مالیات بر فرآورده های نفتی، بهداشتی، نوشیدنی ها، سیگار و در سال های اخیر مالیات بر ارزش افزوده و ... . 

چه اصولی در اخذ مالیات باید در نظر گرفته شوند؟

زمانی که دولت ها می خواهند از شهروندان خود مالیات دریافت کنند، ضروری است که دو اصل مهم را در نظر گیرند، اصل فایده و اصل توانایی پرداخت. برای مثال زمانی که مالیات مصرف و فروش از شهروندان دریافت می کنند بر اصل فایده تمرکز دارند چرا که شهروندان هم باید در ازای استفاده از خدمات دولتی در تامین هزینه های دولت شرکت داشته باشند و فایده ای برسانند. اما مالیات بر درآمد، اصل توانایی پرداخت را در نظر گرفته است، به این معنا که شهروندانی که از درآمد بیشتری برخوردار هستند باید مالیات بیشتری هم پرداخت کنند و افرادی که توانایی پرداخت مالیات ندارند یا معاف از پرداخت شوند و یا مبلغ کمتری را پرداخت کنند.

چه اشخاصی مالیات باید پرداخت کنند؟ 

بر اساس قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران تمامی افرادی که مالک اموال یا املاک خاصی هستند باید مالیات پرداخت کنند. افرادی که خارج از کشور ایران می باشند و در این کشور منبع درآمد دارند نیز باید مالیات پرداخت کنند. افراد خارجی نیز که در ایران مشغول به کار هستند و درآمد دارند هم باید مالیات بدهند. اما از طرفی دستگاه ها و موسسات دولتی، سازمان هایی که بودجه آن ها را دولت تامین می کند و شهرداری ها ملزم به پرداخت مالیات نیستند. 

اما ارتباط حسابداری و امور مالیاتی با یکدیگر چیست؟ حسابداری مالیاتی که زیر شاخه رشته حسابداری است درواقع تکمیل کننده حسابداری است و البته حسابداری نیز توانسته است مکملی برای روش های مدیریت مالیاتی ارائه دهد. پس این دو رشته در کنار یکدیگر معنای کاملی پیدا می کنند. به این معنا که هیچ کسب و کاری نمی تواند با تکیه صرف بر یکی از این دو رشته با موفقیت امور مالی و مالیاتی خود را مدیریت کند. اما چطور باید در این حوزه ها آموزش ببینید تا در اجرای روش ها و استراتژی های مالیاتی موفق باشید؟ آموزش رکن اساسی پیشرفت و ارتقا در هر زمینه خوصا در حوزه کاری می باشد. اگر می خواهید از دیگر رقیبان خود عقب نمانید و در کار تان پیشرفت چشم گیر داشته باشید، باید خود را مطابق با نیاز روز جامعه و مطابق با پیشرفت های فناوری و تکنولوژی پیش ببرید و با آموزش خود را به روز نگه دارید.

با شرکت در دوره مدیریت مالی و حسابداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می توانید تمامی نیاز های خود را مربوط به امور مالی و مالیاتی دریافت کنید و خیلی زود وارد بازار کار این رشته شوید. گواهینامه مدیریت مالی و حسابداری که این موسسه به شما اعطا می کند مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است به همین دلیل برای ورود به بازار کار این رشته می توانید از اعتبار آن استفاده کنید. ضمن اینکه مدرک مدیریت مالی و حسابداری فن پردازان به تایید سازمان ارزیابی مدارک کانادا (WES) نیز رسیده است و امکان استفاده های بین المللی از این مدرک نیز برای شما وجود دارد.

اما جدا از اعتبار مدارک این موسسه، آنچه باعث استقبال بی نظیر دانشپذیران از دوره های فن پردازان شده است، بهره مندی از اساتید مجرب و منابع آموزشی به روز و جامع بوده است. مدرسان این موسسه از بهترین اساتید دانشگاهی هستند که سال ها تجربه در حوزه تخصصی خود دارند و توانسته اند خود در رشته خودشان به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند به همین دلیل با منابع آموزشی معتبر و به روز دنیا نیز آشنایی کامل دارند و مجموعه ای بی نظیر از منابع آموزشی را برای شما فراهم کرده اند. پس همین امروز برای ارتقای سطح علمی و دانش خود درباره اممور مالی و حسابداری در این دوره ارزشمند ثبت نام کنید...

با شرکت در این دوره ها و فراگیری مهارت های مربوط به آن می توانید در حرفه های زیر مشغول به کار شوید:

  • حسابدار
  • ممیز
  • معاون ذیحساب
  • کمک حسابرس
  •  کمک ممیز
  • حسابرس مالیاتی
  • کمک کارشناس مالی
  • کمک کارشناس مالیاتی

حتما به خوبی می دانید که در عصر جدید همه چیز که مربوط به حسابداری بوده است دچار تغییر و تحول شده است و به طور قابل توجهی باعث جدایی بخش های دولتی از بخش های خصوصی گشته. برای اینکه تعادل و توازن میان کار و شرکت ها و میان شرکت های دولتی و خصوصی برقرار شود، دولت نیازمند متخصصانی است که بتوانند در این حوزه گزارشات دقیق مالی و مالیاتی ارائه دهند. شما به عنوان حسابدار در مشاغلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم می توانید این وظیفه خطیر را بر عهده گیرید و ضمن کمک به تایم هزینه های دولت و ارائه خدمات رفاهی بیشتر به شهروندان، از درآمد خوبی هم برای خود برخوردار باشید. به همین دلایل حسابداری را قلب هر کسب و کار و شرکتی نامیده اند و حسابداران شریان حیاتی آن ها می باشند. از همین روی شرکت ها و سازمان های معتبر که بر توسعه و پیشرفت خود اعتقاد و باور دارند، به دنبال نیرو های متخصص این حوزه می باشند تا بتوانند قبل از اینکه با مشکلات مالی و مالیاتی رو به رو شوند، چالش های آن ها را حل کنند و در هزینه های آن ها صرفه جویی کنند.

بعد از گذراندن این دوره آنقدر مهارت و تخصص خواهید داشت که با دیدی باز و توان بالا می توانید وارد بازار کار این حرفه شوید. حسابدارانی که بتوانند اظهارنامه های مالیاتی شان را به درستی پر و تکمیل کنند یک امتیاز ویژه در مقایسه با دیگر حسابدارانی که فاقد این مهارت هستند، دارند و در میدان رقابتی استخدام حسابداران یک سر و گردن از بقیه بالا تر می باشند. پس شانس خود را برای بهره مندی از مشاغلی برتر در این حوزه، با شرکت در این دوره بالا ببرید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close