فنگ شویی در طراحی داخلی

فنگ شویی در طراحی داخلی

فنگ شویی یک فلسفه باستانی چینی است که هدف آن رسیدن به تعادل و هماهنگی بین عناصر است. فلسفه فنگ شویی فراتر از اصول چیدمان در فرهنگ غربی است که بیشتر آن بر اساس ایجاد احساس راحتی طراحی می شوند. در این سبک تاکید بر سلامت جسم و روح ، موفقیت و روابط سالم است که از طریق جریان مثبت بدست می آید. این جریان مثبت از طریق انتخاب عناصر و نحوه چیدن وسایل به وجود می آید. فنگ شویی به عنوان هنر قرار دادن اشیا در محل مناسب خود شناخته می شود. در مورد قرار دادن عناصر مختلف برای بهینه سازی Chi (چی) یا انرژی است. اصطلاح فنگ شویی از کلمه " فنگ" به معنی باد و "شویی" به معنی آب گرفته شده است. این دو عنصر نه تنها برای وجود انسان اساسی و حیاتی هستند بلکه در جهان در حال حرکت هستند و جریان دارند. اصول فنگ شویی در بسیاری از عناصر زندگی کاربرد دارد، اما بیشتر در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در طراحی داخلی ساختمان می توان این فلسفه را با کمک ابزارها و وسایل مختلف به شکل متنوعی به کار برد. این روزها طراحی داخلی با کمک نرم افزارهای طراحی کار بسیار آسان تری شده است. با کمک این نرم افزارها می توان قبل از اجرای یک طرح آن را دید و تصویر روشن و واضح تری از آن داشت. برای آشنایی با این نرم افزارها می توانید در دوره نرم افزارهای طراحی و دکوراسیون داخلی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کنید. در ادامه تاریخچه و  عناصر مورد استفاده در فنگ شویی و کاربرد آنها را بررسی می کنیم.

فنگ شویی در طراحی داخلی

فلسفه فنگ شویی چه می گوید؟

در فنگ شویی چی(Qi یا chi )  انرژی است که در حالت مثبت قرار دارد و شنگ چی (Sheng chi  ) دم کیهانی یا انرژی حیاتی نامیده می شود که شانس را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می کند. در فلسفه فنگ شویی جریان درست و مناسب چی در خانه اهمیت بسیار زیادی دارد اگر چی محبوس شود و نتواند آزادانه جریان پیدا کند به انرژی مخرب تبدیل می شود که شا چی (Sha Chi ) یا همان شا نامیده می شود. بی نظمی و نامرتب بودن و ریختن وسایل روی هم و قرار دادن آنها در قسمت های مختلف خانه بدون نظم باعث می شود که چی نتواند آزادانه حرکت کند و به شا تبدیل شود. به همین دلیل برای جریان پیدا کردن چی باید از استفاده اشیاء نوک تیز اجتناب کرد و بیشتر وسایلی که لبه گرد دارند را به کار برد، چون چی در خطوط منحنی و شا در خطوط شکسته حرکت می کند و به همین دلیل گفته می شود هر آنچه که شکسته می ‌شود را باید از محیط زندگی دور کرد و نباید از وسایل شکسته در محیط زندگی استفاده کنیم.

سمبل یین و ینگ در فنگ شویی

یین و ینگ به شکل سمبلی دایره ای شکل نشان داده می شود که نیمی از آن سفید و نیمی از آن تاریک است. قسمت سفید یین و قسمت سیاه ینگ را نشان می دهد. طبق فلسفه چینی ها یین و ینگ دو نیروی اصلی حیات و زندگی هستند که تعادل را در زندگی برقرار می‌کنند. درک و شناخت یین و ینگ در فنگ شویی جز اصول مهم و اولیه است و کاربرد زیادی دارد. ماه و خورشید سمبل یین و ینگ هستند که دو نیروی متضاد به حساب می ‌آیند که جهان هستی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. یین و ینگ بودن یک موضوع نسبی است و هیچ چیز به طور مطلق یین یا ینگ نمی‌تواند باشد. به عنوان مثال انسان در طول روز بیشتر در حالت ینگ قرار دارد و در شب یا روزهای ابری آرام تر و به حالت یین در می آید. دلیل این موضوع نور خورشید است. مهم ترین منبع انرژی از خورشید گرفته می شود به همین خاطر است که بخش جنوبی خانه برای کار و فعالیت در نظر گرفته می‌ شود و بخش شمالی برای استراحت مناسب تر است. به طور کلی قوانین موجود در فنگ ‌شویی نسبی هستند و برای مثال فردی که خودش در حالت یین است پس باید در بخش شمالی کار کند که انرژی در آنجا سردتر است و به این ترتیب به تعادل بهتری برسد.

فنگ شویی در طراحی داخلی

عناصر مورد استفاده در فنگ شویی 

در فلسفه فنگ شویی پنج عنصر نقش مهمی دارند. این عناصر عبارتند از : چوب ،فلز ، خاک، آب و آتش

چوب سمبل رشد و نشاط است . استفاده از وسایل چوبی و قرار دادن آنها در فضایی که زندگی می کنیم باعث ایجاد انگیزه برای رشد شخصی می شود. استفاده از گیاهان و مبلمان چوبی راه های خوبی برای اضافه کردن انرژی است. به طور کلی هر آنچه که از چوب تهیه شده باشد را می توانیم برای ایجاد فضای رشد و نشاط در محل سکونت استفاده کنیم.

فلز سمبل منطق و شعور است. باعث ایجاد دانش و آگاهی ذهنی می شود. وجود فلز باعث می شود که انسان ذهن باز تر و منطقی تری داشته باشد. این عنصر را می‌ توان در قاب های فلزی و مجسمه های فلزی به فضای که در آن زندگی و کار می کنیم اضافه کرد.

خاک سنبل ثبات و تعادل است. این خاک است که به زمین ثبات می دهد و آن را محکم نگه می دارد تا همه موجودات بتوانند بر روی آن زندگی کنند. خاک را می توان با سنگ، شیشه و یا تصاویری که از مناظر طبیعی است به محیط زندگی اضافه کرد.

آب سمبل خرد و آرامش است. برای به کار بردن این سمبل در محیطی که زندگی می کنیم می توانیم از آینه، سطوحی که صیقلی هستند و تصویر را مثل آینه نمایش می دهند یا آکواریوم استفاده کنیم.

آتش سمبل اشتیاق و انرژی است. آتش نشان دهنده تحول، گسترش و نواسانات به شمار می ‌آید. برای اضافه کردن این عنصر به فضایی که زندگی می کنیم می توانیم از شمع، اشیای قرمز رنگ و چیزهایی شبیه به آن استفاده کنیم تا انرژی و اشتیاق در محیط به وجود آید و در محیطی که در آن هستیم گردش پیدا کند.

جهت های جغرافیایی در فنگ شویی 

در فنگ شویی قدیم بر اساس جو و محیط زمین هر یک از عناصر پنجگانه به یک جهت جغرافیایی نسبت داده می شود. این موضوع و نسبت دادن هر جهت جغرافیایی به یک عنصر تا به امروز و در فنگ شویی که امروز نیز برای طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد. علاوه بر آن جهت های جغرافیایی نیز مهم هستند. هر جهت به یکی از عناصر پنجگانه ارتباط دارد و اعتقاد بر این است که هر یک از این جهت ها بر هم تاثیر می گذارند. به همین دلیل باید در طراحی دکوراسیون داخلی و همچنین در هنگام ساختن یک بنا یا ساختمان به جهت های جغرافیایی نیز دقت کرد. ارتباط بین جهات جغرافیایی و عناصر به صورت زیر است:

آب : شمال
چوب : شرق، جنوب شرقی
خاک : مرکز، شمال شرقی، جنوب غربی
فلز : غرب، شمال غربی

فنگ شویی در طراحی داخلی

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

1. در مسیر اصلی ورود انرژی است. برای جذب انرژی در خانه خود ، نیاز به یک در ورودی برای استقبال دارید.
2. درهم و برهمی را پاک کنید. آشفتگی بیش از حد مانع از جاری شدن انرژی می شود و همچنین مغز شما را به هم می زند. فضای تمیز به شما امکان تنفس و بهتر فکر کردن را به شما می دهد.
3. از بلورها استفاده کنید. از کوارتز برای عشق ، تورمالین برای محافظت ، یا مرکبات برای بهبودی و ثروت استفاده کنید.
4- مطمئن شوید هوا و نور می توانند وارد شوند. از آنجا که هوا یکی از عناصر اصلی در فنگ شویی است ، باید به خوبی وارد خانه شود. ترکیبی از نور طبیعی و هوا انرژی را به همراه خواهد داشت.
5- تخت و میز را به سمت درهای در قرار دهید. قرار گرفتن تخت و میز به ورودی قدرت را افزایش داده و آسیب پذیری را به حداقل می رساند.
6. یک عنصر طبیعی اضافه کنید. هر اتاق را با یک گلدان تزئین کنید. این نوع اشیاء نه تنها انرژی را بهبود می بخشند بلکه سلامتی را نیز افزایش می دهند و به طور طبیعی هوا را تصفیه می کنند.

فنگ شویی برای اتاق نشیمن

هنگام طراحی اتاق نشیمن یک عنصر بزرگ مانند یک مبل بزرگ را استفاده کنید. مطمئن شوید که این مبل بزرگ روبروی یک در و پشت به یک دیوار قرار داده شده است. اگر وسایلی مثل صندلی اضافه کنید باید اشیا به شکلی چیده شود که گردش هوا در بین آنها به راحتی اتفاق بیافتد. هدف ایجاد جریان انرژی است. از اشیا نوک تیز تا جای ممکن استفاده نکنید و به جای ان اشیا با لبه گرد و منحنی را به کار ببرید.

فنگ شویی برای اتاق خواب

اتاق خواب هم شبیه به اتاق نشیمن باید از بزرگترین شی برای چیدن شروع شود که باید رو به در باشد ، اما مستقیما روبروی آن قرار نگیرد. سعی کنید از قرار دادن بیش از اجزای الکتریکی نزدیک به فضای خواب خودداری کنید. در صورت امکان از قرار دادن تلویزیون در فضای خصوصی خودداری کنید. تلویزیون به کانون اتاق تبدیل می شود که انرژی را جذب می کند و باعث از بین رفتن آرامش می شود. وسایل مردانه و زنانه را با هم ترکیب کنید تا مطمئن شوید هر دو طرف تعادل برقرار می شود. اگر قاب تخت فلزی یا چوبی دارید ، ملافه های رنگی نرم را انتخاب کنید. اتاق خواب خود را با وسایل دنج پر کنید تا انرژی آرام بخش را به اتاق خود دعوت کنید. استفاده از رنگهای سبز و آبی برای اتاق خواب آرامش بخش است. پاک کردن هر آنچه در زیر تخت خواب شماست نیز به جریان انرژی کمک می کند.

قوانین فنگ شویی را می توان با اهداف مختلف در خانه و محل کار به کار برد. در فنگ شویی این اعتقاد وجود دارد که استفاده از رنگ، عنصر و شکل و نحوه چیدن اشیا می تواند به جذب عشق و ثروت کمک کند. برخی از قوانین که با کمک آن می توان به جذب عشق و ثروت دست پیدا کرد عبارتند از:

فنگ شویی برای جذب عشق: مطابق با قوانین فنگ شویی برای جذب عشق مبل ها نباید به دیوار تکیه داده شوند، بلکه باید به شکلی چیده شوند که افراد زمانی که روی آن می نشینند بتوانند به راحتی بتوان با یکدیگر  ارتباط برقرار کنند. یکی دیگر از مواردی که در فنگ شویی گفته می شود برای جذب عشق باید انجام داد استفاده از عکس های خانوادگی شاد است. این عکس ها را می توانید قاب کنید و در قسمت های مختلف خانه قرار دهید یا به دیوار بزنید. استفاده از میز ناهارخوری گرد نیز یکی دیگر از وسایلی است که باعث جذب عشق می شود.
فنگ شویی برای جذب پول: قواعد فنگ شویی می گوید برای جذب پول آشپزخانه همیشه باید تمیز باشد. در واقع در فنگ شویی اعتقاد دارند که آشپزخانه بر توانایی شما بر جذب پول مستقیم تاثیر می گذارد. رنگ جذب پول در فنگ شویی قرمز، بنفش یا سبز است. استفاده از وسایل قرمز رنگ باعث ایجاد انرژی در انسان می شود و شاید به همین دلیل است که یکی از رنگ های جذب پول در فنگ شویی رنگ قرمز است. یکی دیگر از مواردی که در تاثیر جذب پول تاثیر می گذارد استفاده از آب و گیاهان است. برای آنکه بتوان پول را جذب کرد.

طراحی داخلی یکی از رشته های پر طرفدار است که این روزها با توجه به تغییر سبک زندگی تنوع بسیار زیادی در سبک های آن نیز به وجود آمده است. در کنار سبک های مختلف طراحی نرم افزارهای طراحی داخلی نیز به ما کمک می کند تا تجسم بهتری قبل از اجرای یک طرح داشته باشیم. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با چندین سال سابقه در برگزاری و ارائه دوره های مختلف دوره نرم افزارهای طراحی و دکوراسیون داخلی را نیز به افراد علاقمند ارائه می دهد. با شرکت در این دوره مدرک دوره نرم افزارهای طراحی و دکوراسیون داخلی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری داده می شود. علاوه بر این گواهینامه دوره نرم افزارهای طراحی و دکوراسیون داخلی قابل ترجمه بوده و پس از بررسی مورد تایید موسسه ارزیابی مدارک WES کانادا است.
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close