صداسازی چیست؟ آموزش و تمرین صداسازی - فن پردازان

در دنیای امروز صداسازی یکی از علومی است که توانسته طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. علت این موضوع نیز علاقه‌ای است که بیشتر جوانان امروزی به کار در حوزه‌های مختلف خوانندگی، دوبله و گویندگی دارند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از آموزشگاه‌ها رشته‌ای را به نام آموزش صداسازی به گزینه‌های آموزشی خود افزوده‌اند. همچنین با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید صدها لینک که در آن‌ها تمرینات صداسازی برای شما توضیح داده شده‌اند، در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

اما در اینجا می‌خواهیم مقاله‌ای کامل و جامع را درباره صداسازی در اختیار شما قرار دهیم که شما را از خواندن هر مقاله دیگری بی‌نیاز خواهد کرد. بنابراین اگر شما نیز از شیفتگان دوبله، گویندگی و یا خوانندگی هستید، با ادامه این مقاله همراه شوید.

 

صداسازی چیست؟

اگر سری به منبع اطلاعاتی ویکی‌پدیا بزنید و کلمه صداسازی را در آن جستجو کنید، معنایی را برای آن مشاهده خواهید کرد که با معنای مدنظر ما در این مقاله بسیار متفاوت است. در این مجله صداسازی به هنری گفته می‌شود که در آن برخی از صداهای موجود در فیلم مانند صدای قدم زدن، شکستن، دویدن و اسب‌سواری در طی فرایند دوبله فیلم با ابزارهای مختلف تولید می‌شوند. سپس صداهای ایجادشده با تصویر هماهنگ شده و به‌این‌ترتیب نسخه نهایی فیلم دوبله‌شده آماده می‌شود.

 

دستگاه های صداسازی

 

اما واضح است که منظور ما از صداسازی چنین چیزی نیست. درواقع شاید بتوان گفت که این هنر بخشی از علم گسترده ساخت صدا است که در دوبله مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است این حواشی را رها کرده و به اصل مطلب بپردازیم. در تعریف علمی به همه تمریناتی که برای پرورش صدا و تقویت حنجره انجام می‌شوند، صداسازی گفته می‌شود. رویکرد اصلی در این سری از تمرینات این است که شما بتوانید با وارد کردن فشار کمتر به تارهای صوتی و با استفاده از روش‌های مختلف، بهترین صداها را تولید کنید. تمرین صداسازی با اهداف مختلفی انجام می‌شود که هریک از این اهداف می‌توانند یاری‌رسان شما برای قرار گرفتن در یک مسیر مشخص باشند.

 

یکی از اصلی‌ترین اهداف صداسازی، برطرف کردن گرفتگی و زمختی صدا است. گرفتگی صدا علت‌های مختلفی دارد. به‌عنوان‌مثال خستگی یکی از رایج‌ترین دلایل گرفتگی صدا است. همچنین بیدار شدن از خواب و یا ابتلا به برخی از بیماری‌ها باعث می‌شوند که صدای شما شفافیت خود را از دست داده و دچار گرفتگی شود. در چنین مواردی تمرینات صداسازی می‌توانند به شما کمک کنند که وضوح صدای خود را بازیابید و از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید.

 

علاوه بر این تمرینات صداسازی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تمامی توانایی‌های حنجره خود را در تولید صداهای مختلف کشف کرده و از آن استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید گستره صوتی خود را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین با استفاده از آموزش‌هایی که در کلاس صداسازی ارائه می‌شوند، می‌توانید تنفس خود را کنترل کنید. به عبارت بهتر تمرینات کنترل و تنظیم تنفس، بخش زیادی از تمرینات صداسازی را به خود اختصاص می‌دهند.

ثبت نام در دوره فن بیان

صداسازی چه کاربردهایی دارد؟

علم صداسازی یکی از گسترده‌ترین علوم است که می‌تواند خود را در حوزه‌های مختلفی به نمایش بگذارد. یکی از رایج‌ترین کاربردهای آموزش صداسازی و پرورش صدا، استفاده از آن در شغل‌هایی است که به‌طور مستقیم با صدای شما ارتباط دارند. به‌عنوان‌مثال صداسازی در خوانندگی، گویندگی، دوبله، گزارشگری، سخنرانی و بازیگری کاربردهای فراوانی دارد. اما این تنها جایی نیست که صداسازی می‌تواند به شما کمک کند.

 

یکی از تاثیرگذارترین و منحصربه‌فردترین ویژگی‌های هر فرد، صدای او است. با استفاده از صدا می‌توان با دیگران ارتباط برقرار کرده و بر روی آن‌ها تاثیر گذاشت. به همین دلیل استفاده از آموزش صداسازی و انجام تمرینات صداسازی می‌تواند برای هرکسی مفید باشد. حتی افرادی که هیچ‌گاه قصد ندارند به دنبال هنرهایی مانند خوانندگی یا گویندگی بروند، می‌توانند با استفاده از این تمرینات جایگاه خود را در شغل خود ارتقا دهند. به‌عنوان‌مثال شما به‌عنوان یک استاد دانشگاه، معلم، وکیل یا بازاریاب می‌توانید از صدای خود برای جلب‌توجه افراد استفاده کنید. حتی داشتن یک صدای خوب می‌تواند به شما در داشتن روابط اجتماعی موفق نیز کمک کرده و به‌این‌ترتیب سطح اعتمادبه‌نفس شما را افزایش دهد.

 

تکنیک های صداسازی

 

چه عواملی بر صدای یک فرد تاثیرگذار هستند؟

عوامل مختلفی هستند که می‌توانند صدای شما را تحت تاثیر قرار دهند. این عوامل ممکن است به ساختار درونی بدن شما مرتبط شوند و یا از عوامل بیرونی تاثیر بپذیرند. البته می‌توان گفت که تاثیر عوامل بیرونی بر روی دامنه صدای شما بیشتر از عوامل درونی است. به عبارت بهتر شما می‌توانید با انجام برخی از تمرینات و تغییر سبک زندگی خود صدای خود را بهبود بخشیده و تاثیرگذاری آن را افزایش دهید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی صدای یک فرد اشاره کرده‌ایم:

 

  • سن: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی صدای یک فرد، سن است. با افزایش سن به دلیل اینکه توانایی تنفس فرد تغییر می‌کند، صدای او نیز رفته‌رفته گرفته‌تر خواهد شد. افزایش سن می‌تواند وضوح صدا را کاهش داده و بر روی آن تاثیر منفی بگذارد.
  • استفاده از مواد مخدر: یکی دیگر از مواردی که تنفس و درنتیجه صدای فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده از مواد مخدر است. این نوع از مواد به دلیل تاثیری که بر روی تارهای صوتی و سیستم تنفسی دارند، می‌توانند شفافیت صدای فرد را کاهش داده و وضوح آن را از بین ببرند.
  •  تغذیه و عادت‌های غذایی: مواد غذایی نیز به دلیل تاثیری که بر روی تارهای صوتی دارند، در تعیین نوع صدای افراد بسیار تاثیرگذار هستند. استفاده از مواد غذایی خیلی ترش یا خیلی تند و یا غذاهایی که منجر به ترش کردن معده می‌شوند، می‌تواند صدای شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آلرژی و سرفه: بیماری‌هایی مانند آلرژی و سرماخوردگی که باعث ایجاد سرفه و تحت تاثیر قرار گرفتن تارهای صوتی می‌شوند، می‌توانند صدای فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.
  • عادت‌های رفتاری و سبک زندگی: یکی دیگر از اصلی‌ترین موارد در تعیین نوع و حالت صدای فرد، سبک زندگی او است. انجام دادن بیش‌ازحد و غیرعادی برخی از کارها مانند گریه کردن، خندیدن، جیغ زدن یا فریاد کشیدن باعث می‌شود که تارهای صوتی شما تحت تاثیر قرار گرفته و حالت صدای شما تغییر کند.
  • محل زندگی: محلی که در آن زندگی می‌کنید و آب‌وهوای آن محیط از دیگر عواملی است که می‌تواند بر روی صدای شما تاثیرگذار باشد.
  • شرایط زندگی: نتایج تحقیقات نشان داده است که زمانی که حال افراد بهتر باشد، صدای آن‌ها وضوح و شفافیت بیشتری خواهد داشت. تاثیر ناملایمات زندگی به‌زودی تاثیرات خود را بر روی صدای افراد نیز نشان داده و باعث گرفتگی و زمختی آن می‌شود. به‌علاوه افرادی به شرایط تحصیلی و شغلی بهتر و عموما افراد با اعتمادبه‌نفس بیشتر، صدای واضح‌تر و شفاف‌تری دارند.

 

تعریف برخی از اصطلاحات رایج در صداسازی

یکی از سرگرمی‌ها و تمرینات جالبی که پس از پایان کلاس صداسازی می‌توانید انجام دهید، امتحان کردن انواع مختلف صداهایی است که می‌توانید تولید کنید. شاید برای شما عجیب باشد اما در علم ساخت صدا، بیش از ده نوع صدای مختلف تعریف می‌شوند که برای تولید هریک باید از قسمت خاصی از حنجره استفاده کرد. البته شاید شما برای استفاده از تمرینات صداسازی هیچ‌گاه به برخی از آن‌ها نیاز پیدا نکنید، اما آشنایی با انواع صدا نیز خالی از لطف نخواهد بود. علاوه بر این برخی از اصطلاحات رایج دیگر نیز در این علم وجود دارند که در ادامه به توضیح مواردی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

میکروفن در صداسازی

 

انواع صدا

صداها در طیف‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. معمولا قدرت صدا تعیین‌کننده انتها و ابتدای طیف است. این طیف از صداهای خیلی آهسته مانند پچ‌پچ و نجوا آغاز شده و به صداهای خیلی بلند مانند فریاد و نعره ختم خواهد شد. در این میان صداهای مختلف بسته به حسی که به افراد منتقل می‌کنند و یا آهنگی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال صداهای خسته، ناراحت، خوشحال و روان بر اساس حسی که به شنونده منتقل می‌کنند، طبقه‌بندی می‌شوند. اما صداهایی مانند صداهای دورگه، زنگ‌دار، خش‌دار و لطیف بر اساس فرکانسی که دارند دسته‌بندی می‌شوند.

 

انرژی صدا

احتمالا شما هم حس کرده‌اید که با شنیدن صدای برخی از افراد انگار که خون تازه‌ای در رگ‌هایتان جاری می‌شود. برعکس این قضیه هم ممکن است. شما با شنیدن صدای یک فرد انرژی خود را از دست داده و حس خستگی و ناراحتی او به شما منتقل خواهد شد. در تعریف علمی و دقیق، انرژی صدا به بلندی یا حجم آن اطلاق می‌شود. در آموزش صداسازی تلاش می‌شود تا انرژی و حجم صدا با وارد شدن کمترین فشار به حنجره و گلو افزایش پیدا کند.

 

میدان صدا

برای هر فرد میدان صدا دامنه متفاوتی دارد. این میدان فاصله‌ای را در برمی‌گیرد که بین بم‌ترین و زیرترین صدای فرد وجود دارد.

ثبت نام در دوره فن بیان

تمرین صداسازی در موسیقی

امروزه بیشتر تمرکز کلاس صداسازی و آموزش صداسازی بر روی کاربرد این علم در موسیقی قرار گرفته است. این موضوع به این دلیل است که علم صداسازی در سبک‌های مختلف موسیقی کاربرد داشته و می‌تواند در ترکیب با سایر عناصر تاثیرگذار در موسیقی، به خلق پدیده‌های شگفت‌انگیزی منجر شود. به‌علاوه هنرجویان کلاس صداسازی نیز بیشتر با هدف استفاده از نتایج تمرینات صداسازی در حوزه موسیقی در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

 

سلفژ و صداسازی

همان‌طور که گفتیم یکی از اهداف و کاربردهای اصلی آموزش صداسازی، استفاده از آن برای خوانندگی و تقویت صدا به این منظور است. می‌توان گفت که تمرین صداسازی و سلفژ دو پایه اصلی برای فردی هستند که می‌خواهد از این طریق مسیر خوانندگی را طی کند. تا اینجای مقاله متوجه شدیم که صداسازی به مجموعه‌ای از تمریناتی گفته می‌شود که برای بهبود تنفس فرد و تقویت حنجره او به فرد داده می‌شوند. تمرین صداسازی یکی از نخستین گام‌هایی است که هر فرد باید برای خواننده شدن بردارد.

 

تمرینات صداسازی برای خوانندگی در دو دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند. در وهله اول فردی که می‌خواهد از این علم در راه خواننده شدن استفاده کند، باید یاد بگیرد که به‌درستی نفس بکشد. در این نوع تمرینات فرد یاد خواهد گرفت که در چه زمانی باید تنفس خود را نگه داشته و در چه زمانی باید آن را رها کند. در مرحله دوم آموزش صداسازی، تمرین‌هایی برای یادگیری تکنیک‌های خوانندگی به شما داده می‌شوند. در این تمرین‌ها می‌توانید محدوده‌های مختلف را برای ایجاد صداهای متفاوت یاد بگیرید.

 

اما ارتباط سلفژ و صداسازی چیست؟ سلفژ درواقع مهارتی است که در آن شما یاد می‌گیرید که نت‌ها را به‌صورت متوالی بخوانید. با استفاده از این مهارت شما میدانید که در چه جاهایی باید سکوت کنید و در کدام قسمت‌ها باید به خواندن ادامه دهید.

 در سلفژ علاوه بر اینکه یاد می‌گیرید نت‌ها را به‌صورت درست ادا کنید، درست تلفظ کردن آن‌ها را در زمان درست نیز یاد خواهید گرفت. سلفژ دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول فرد باید با بداهه‌خوانی مهارت خود را در اجرای درست نت‌ها تقویت کند.در مرحله دوم مقدار کشش نت‌ها به فرد آموزش داده می‌شود. درنهایت نیز فرد یاد خواهد گرفت که آهنگ‌ها را به شکل نت درآورده و به‌این‌ترتیب قدرت تبدیل شنیده به نوشتار را در خود تقویت نماید.

 

با استفاده از دو مهارت سلفژ و صداسازی است که شما می‌توانید به یک خواننده حرفه‌ای تبدیل شوید. آموزش سلفژ و صداسازی ازآن‌جهت برای یک خواننده اهمیت دارد که می‌تواند دایره مهارت‌های او را برای رسیدن به هدف تکمیل کند. با استفاده از این مهارت‌ها یک خواننده می‌تواند ارزش سکوت و تنفس صحیح را درک کرده و به‌این‌ترتیب از نهایت توانایی خود بهره بگیرد.

تکنیک های صداسازی حرفه ای

 

مهم‌ترین تمرینات صداسازی برای خوانندگی چه چیزهایی هستند؟

زمانی که برای تقویت مهارت خود در خوانندگی به کلاس صداسازی مراجعه می‌کنید، تمرینات مختلفی به شما آموزش داده می‌شوند. در ابتدای کار از شما خواسته می‌شود که صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهید. با این کار می‌توانید ضعف‌های صدای خود را تشخیص داده و آنچه را که ممکن است صدای شما را برای دیگران خوشایند کند، پیدا کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید تمرکز خود را بر روی برطرف کردن ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت بگذارید.

 

در مرحله بعدی آموزش صداسازی از شما خواسته می‌شود تا با انجام تمریناتی تلاش کنید که برخی از صداها را تولید کنید. مثلا شما باید حرف "آ" یا "ر" را به‌صورت مکرر تکرار کنید. همچنین باید تلاش کنید که منبع تولید صدای خود را تغییر داده و به‌این‌ترتیب دامنه صدایتان را گسترش دهید. تمرین سلفژ و صداسازی نیز می‌تواند به شما کمک کند که خود را در قالب درست نگه دارید. به عبارت بهتر این دست از تمرینات صداسازی به شما یاد خواهند داد که در چه جاهایی باید سکوت کنید و در چه جاهایی لازم است که ریتم، سرعت یا نوع صدای خود را تغییر دهید.

 

تمرین صداسازی برای سخنرانی

یکی دیگر از حوزه‌هایی که داشتن یک صدای موثر و خوش انرژی در آن می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند، سخنرانی است. آموزش صداسازی در کنار فن بیان می‌تواند به شما در داشتن یک سخنرانی تاثیرگذار و تبدیل شدن به یک سخنران مشهور کمک ویژه‌ای کند. شاید فکر کنید که تمرینات سلفژ و صداسازی تنها در مورد خوانندگی کاربرد دارند و احتمالا برای یک سخنران بی‌اهمیت هستند. اما نکته‌اینجا است که در این تمرینات شما یاد خواهید گرفت که در چه جاهایی باید برای افزایش تاثیرگذاری کلام، صدای خود را تغییر دهید. با این تمرینات شما یاد خواهید گرفت که در زمان مناسب سکوت کرده و در زمان مناسب تن صدای خود را بالا ببرید.

 

تنفس نیز در تمرینات صداسازی برای سخنرانی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. در ابتدای کلاس صداسازی نخستین نکته‌ای که یاد می‌گیرید، تنفس شکمی است.

برای این کار باید تمریناتی را که در کلاس صداسازی به شما داده می‌شود، روزانه 45 دقیقه انجام دهید و این کار را حدودا تا سه ماه ادامه دهید. در تنفس شکمی باید دقت کنید که در زمان فرو بردن دم، باید شکم شما به سمت بالا حرکت کرده و قفسه سینه پایین بیاید. به‌این‌ترتیب می‌توانید وارد مراحل پیشرفته‌تر آموزش صداسازی شده و صداهای مختلفی را تولید کنید.

 

گوش دادن، بهترین تمرین صداسازی

مغز ما همواره تمایل دارد صداهایی را که به مدت زیادی می‌شنود و در معرض آن‌ها قرار دارد، تقلید کند. به همین دلیل است که کودکان با گوش دادن مداوم به صدای اطرافیان می‌توانند حرف زدن و تولید کردن کلمات مختلف را یاد بگیرند. این توانایی جالب به ما کمک می‌کند که بتوانیم تا حد زیادی توانایی خود را در افزایش میدان صدا و گستره صوتی‌مان بالا ببریم. برای این کار تنها کافی است که خوب به دیگران گوش دهید. افرادی که صدای خوبی دارند و یا سکوت‌ها و تغییر تن صدای آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

 

در این‌گونه موارد اصلا نیازی نیست که به محتوای سخنرانی گوش دهید. بلکه تنها کافی است به نحوه ادا کردن کلمات، تغییر حالت و لحن صدا، تغییرات تن صدا و مکث‌های سخنران گوش فرا دهید. این درواقع یک تمرین سلفژ و صداسازی رایگان است. با استفاده از این تمرین شما خواهید فهمید که چگونه می‌توانید مخاطب خود را با خود همراه کرده و او را تحت تاثیر قرار دهید. علاوه بر این شما با این کار می‌توانید دایره لغات خود را هم گسترش داده و به‌این‌ترتیب سخنرانی خود را تاثیرگذارتر کنید.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین کارها برای تقویت مهارت صداسازی، تغییر دادن نحوه گوش دادن است. به عبارت بهتر شما باید تلاش کنید که به انواع صداهایی که می‌شنوید، دقت کنید. با این کار می‌توانید تفاوت صداها را تشخیص دهید. مثلا می‌توانید زمانی که در یک محیط شلوغ هستید، تعداد صداهایی را که می‌شنوید، بشمارید. همچنین می‌توانید زمانی که دارید به صحبت‌های یک فرد گوش می‌دهید، تعداد دفعاتی را که صدای شخص تغییر کرد بشمارید.

 

تمرینات صداسازی برای گویندگی

گویندگی یکی از شغل‌هایی است که صدا و حوزه‌های مربوط به آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. در تمرینات صداسازی برای گویندگی علاوه بر تمرینات رایج برای تنفس، بر نحوه ادا کردن کلمات نیز تاکید می‌شود. به‌علاوه اگر قرار باشد که شما تبدیل به یک گوینده در تلویزیون شوید، باید بر روی زبان بدن و تغییر حالت‌های چهره خود نیز کار کنید. البته این موضوعی است که در تمرین صداسازی برای سخنرانی نیز بر روی آن تاکید می‌شود. زیرا در بسیاری از موارد این زبان بدن شما است که به درک مفهوم توسط مخاطب کمک خواهد کرد.

 

به‌علاوه با استفاده از این ابزار می‌توانید ارتباط خود را با مخاطب قوی‌تر کرده و او را بیشتر تحت تاثیر قرار دهید. علاوه بر این موضوع، نحوه باز و بسته کردن دهان نیز در صداسازی برای گویندگی یا سخنرانی بسیار مهم است. شما باید به صدای خود اجازه بدهید که رها شود. هرگز نباید با فک بسته صحبت کنید. زیرا این کار باعث می‌شود که صدای شما آسیب ببیند. باید به خاطر داشته باشید که میزان باز کردن دهان شما در وضوح صدایتان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 

البته این موضوع به این معنا نیست که هرچه بیشتر دهان خود را باز کنید بهتر است. بلکه با دانستن این موضوع می‌توانید با تغییر اندازه دهان، تن صدا، شفافیت آن و تاثیرگذاری صدای خود را تغییر دهید. به‌این‌ترتیب یاد خواهید گرفت حتی اگر در مکانی بلندگو هم در دسترس نبود، بتوانید صدای خود را با وضوح کافی به گوش مخاطبان برسانید.

 

تمرینات صداسازی برای دوبله

همان‌طور که گفتیم یکی از بخش‌های صداسازی در دوبله، ساختن صداهایی مانند قدم زدن، باز و بسته شدن در و صداهایی از این قبیل است. اما این‌گونه صداها به کمک ابزارها و دستگاه‌ها به وجود می‌آیند. منظور ما از صداسازی در دوبله، صدایی است که گوینده برای صحبت کردن به‌جای بازیگر از خود تولید می‌کند. در تمرین صداسازی برای دوبله، احساس در صدا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. یعنی علاوه بر تمام موارد ذکرشده، یک دوبلر باید بتواند احساسات مختلف را در صدای خود ایجاد کند و آن را به‌خوبی با حالت چهره بازیگر تطابق دهد. به‌این‌ترتیب این که شما با دیدن یک فیلم دوبله‌شده تحت تاثیر قرار خواهید گرفت.

 

سوالات متداول


1-    صداسازی برای سبک‌های موسیقی مختلف تفاوت دارد؟

خیر. صداسازی درواقع یک مهارت پایه‌ای است که هرکسی در هر سبک موسیقی باید با آن آشنا باشد. شاید تصور کنید که دامنه صدای افرادی که آواز سنتی کار می‌کنند بسیار بیشتر از خوانندگان پاپ است، به همین دلیل صداسازی برای این دسته از افراد ضروری‌تر است. اما واقعیت این است که اگر می‌خواهید پس از مدتی تبدیل به یک خواننده تکراری و یکنواخت برای مخاطب خود نشوید، باید یاد بگیرید که تنفس خود را اصلاح کرده و مهارت خود را در صداسازی تقویت کنید.


2-    تاثیر تغذیه بر صداسازی چیست؟

خوردن برخی از خوراکی‌ها و داشتن برخی از عادت‌های تغذیه‌ای باعث می‌شوند که صدای شما تحت تاثیر قرار بگیرد. مثلا افرادی که عادت به خوردن فست فود یا غذاهای پرچرب دارند، برای موفقیت در صداسازی باید این عادت تغذیه‌ای را ترک کنند. همچنین خوردن بستنی، نوشیدنی‌های الکلی و لبنیاتی مانند شیر یا پنیر می‌تواند بر روی تارهای صوتی تاثیرگذار باشد.

 

3-    اصلی‌ترین تکنیک‌های صداسازی چه چیزهایی هستند؟

خواندن یک متن با صدای بلند یکی از تکنیک‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید تغییرات را در دامنه صدای خود احساس کنید. همچنین می‌توانید با صدای آهسته و به‌صورت شمرده صحبت کنید تا بتوانید به نحوه ادا کردن کلمات دقت کنید. در کنار این‌ها اضافه کردن انرژی و احساس به صدا یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای موفقیت در صداسازی است. در تمام این مراحل باید سعی کنید که اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کرده و بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

 

4-    چه مدت طول می‌کشد تا تمرینات صداسازی نتیجه بدهند؟

مدت‌زمان گرفتن نتیجه در صداسازی بستگی به این موضوع دارد که تا چه حد برای تمرین کردن وقت می‌گذارید. برای افرادی که تمرین صداسازی را روزانه بین 15 تا 30 دقیقه به‌طورجدی انجام می‌دهند، این زمان 2 سال طول خواهد کشید و البته باید دقت کنید که آموزش صداسازی مسئله‌ای نیست که شما در یک مدت کوتاه از آن استفاده کرده و پس‌ازآن برای همیشه بر روی صدای شما تاثیر بگذارد. شما باید تا هر زمانی که می‌خواهید یک صدای خوب داشته باشید، تمرینات صداسازی را انجام دهید و برای بهبود صدای خود تلاش کنید.

 

5-    منظور از صدای قوی چیست؟

صدای شما زمانی قدرت کافی را پیدا می‌کند که پس از گذشت مدتی از حرف زدن دچار گرفتگی نشود. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که صدایتان به حد کافی برای تاثیرگذاری مثبت بر روی دیگران رسیده است. به‌علاوه صدای قوی صدایی است که علاوه بر داشتن قدرت و اعتمادبه‌نفس، بتواند به‌خوبی انرژی مثبت را به طرف مقابل ارسال کرده و حس خوبی را به او منتقل کند.

 

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر فردی با هر شغلی باید داشته باشد، مهارت صداسازی است. علم صداسازی در بسیاری از شغل‌ها به افراد کمک می‌کند تا ارتباط خود را با سایر افراد بهبود بخشیده و تاثیرگذاری خود را افزایش دهند. برای رسیدن به این سطح از مهارت می‌توان از آموزش صداسازی، کلاس صداسازی و یا تمرینات صداسازی استفاده کرد. مهم‌ترین مسئله در صداسازی نحوه تنفس است. همه افراد باید یاد بگیرند که تنفس شکمی یا دیافراگمی را جایگزین تنفس سینه‌ای کنند. به‌این‌ترتیب می‌توانند توانایی خود را برای تولید صداهای مختلف افزایش دهند. همچنین گوش دادن به صداهای مختلف و دقت کردن به صدای خواننده‌ها، سخنرانان یا گویندگان موفق می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش مهارت صداسازی داشته باشد. صداسازی علمی است که کاربرد آن تنها به حوزه‌های مربوط به صدا محدود نمی‌شود. بلکه همه افراد در هر شغلی که باشند می‌توانند با یادگیری مهارت‌های سلفژ و صداسازی، جایگاه خود را در شغلشان ارتقا ببخشند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close