شرایط داوری حقوقی

شرایط حقوق داوری

حقوق داوری، نوعی روند حقوقی است که در آن افرادی که از نظر مالی و یا تجاری با هم اختلاف نظر یا مشکل دارند (طرفین دعوی)، به همراه یک یا چند داور به دادگاه مراجعه کرده و در خواست میکنند که به مشکل آنها رسیدگی شود. البته، غالبا این اختلاف ها در سطح بین المللی و داخلی بروز کرده و حل و فصل آن کمی زمان بر است. 
علاوه براین، افرادی که قصد مطرح کردن دعوی را دارند میتواند با رضایت طرف خود، موضوع را به داورها ارجاع و انتقال داده و امر داوری و قضاوت را به آنها واگذار کنند. قابل ذکر است که، برخی از این داورها فقط مجاز به داوری و کار در برخی از زمینه ها بوده و گاهی کلا حق داوری و یا قضاوت از آنها گرفته شده است. 
نکته جالب در امر داوری این است که هر دو طرفین معاله میتوانند با هم توافق کنند که در صورت بروز مشکل حتما داور انتخاب کنند و یا این کار را عملا به زمان بروز اختلاف موکول کرده و شخص ثالثی رابرای اینکار انتخاب نمایند. علاوه براین، طرفین باید داور صلاحیت دار را انتخاب کرده و این داور باید با توجه به نظر و حقوق طرفین قابل تغییر باشد.  
سر فصل های این مقاله شامل تعریف حقوق داوری، انواع داوری حقوقی ، آموزش حقوق داوری، دوره حقوق داوری، مدرک حقوق داوری ، گواهینامه حقوق داوری ، جایگاه داوری در حقوق ایران، اهمیت حقوق داوری و شرایط حقوق داوری هستند. 

آموزش حقوق داوری

انواع داوری حقوقی 

انواع داوری حقوقی به دو نوع اجباری و اختیاری تقسیم بندی میشود که هر کدام ویژگی ها و اختیارات و وظایف مخصوص به خود دارند:
داوری اجباری : گاهی دادگاه بنابر مصلحت طرفین تصمیم میگیرد که موضوع دعوی را به یک داور مشخص ارجاع داده تا او موضوع را پیگیری کند و البته طرفین ،اختیار و یا اجازه تعیین این داور و یا تغییر آن را ندارند. علاوه براین، این نوع داوری مزیت هایی به همراه دارد از جمله اینکه، قاضی به انتخاب طرفین بوده و داور میکوشد تا بین طرفین صلح و آشتی برقرار کند.
داوری اختیاری: در این نوع از داوری، طرفین در همان متن قرارداد و یا در قرارداد جداگانه ذکر میکنند که در صورت بروز مشکل باید به داور مراجعه کرده و در مورد آن مساله به صلح برسند. این داور میتواند شخصیت حقیقی و یا حقیقی بوده و البته برای انجام کارش ممنوعیتی نداشته باشد. علاوه براین، افراد و یا داورهایی که آموزش حقوق داوری را گذرانده باشند، به تفاوت این دو نوع داوری بیشتر واقف هستند. 

آموزش حقوق داوری

داوری کردن امر دشوار و چالش برانگیزی بوده و البته نیازمند اطلاعات و تسلط به امور حقوقی است. بنابراین افرادی که به عنوان داور حقوقی نزاع ها و اختلافات تجاری و مالی انتخاب میشوند باید بتوانند از عهده تجزیه و تحلیل مطلب و همچنین، در نظر گرفتن همه جوانب و یافتن راهکار منصفافه و عادلانه برآمده و در نهایت رضایت طرفین را نیز کسب کنند. از این جهت، در صورتی که داور حقوقی علاوه بر داشتن تحصیلات عالیه و آکادمیک، گواهینامه حقوق داوری را نیز دریافت کرده باشد، برای مشورت و داوری مناسب ترین گزینه خواهد بود. 
با توجه به اهمیت داوری در انواع مایل مالی و مهم، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره آموزشی آموزش حقوق داوری را برای علاقمندان و دانش پذیران ارایه کرده است. محتوای دوره حقوق داوری، بسیار کامل و جامع بوده و به دانش پذیران امکان میدهد تا به اصول و اهمیت و نوع داوری در ایران و دیگر کشورها آشنایی پیدا کرده و برای داوری در موقعیت های مختلف تجربه کافی به دست آورند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک حقوق داوری اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

دوره حقوق داوری

جایگاه داوری در حقوق ایران

خوشبختانه در تمام قراردادهایی که در ایران منعقد میشود، بحث حقوق ادوری رعایت شده و در صورت بروز هر گونه اختلاف به داور ارجاع داده میشود. بنابراین جایگاه داوری در حقوق ایران مشخص و تثبیت شده و مخصوصا برای قراردادهای بازرگانی مشکلی وجود ندارد و داورها ملزم و مکلف به اجرای آیین های دادرسی ملی و تشریفات قانونی این حوزه هستند. 
از مهمترین دستاورهای این قانون داوری این است که، اعتماد تعداد زیادی از بازرگان ها جلب شده و انها را به پذیرش قوانین و مقررات تشویق میکند. علاوه براین، بسیاری از دیدگاه ها و مقررات داوری ملی و بین المللی اصلاح و متحول شده و از این نظر، ایده های جدیدی در  این زمینه شکل میگیرند که به راه کارهای موثر و جدید ختم میشوند و طبعا برخی از قوانین ناکارآمد کنار میروند. گذراندن دوره حقوق داوری در موسسات معتبری مانند موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به شناخت جایگاه داوری در ایران کمک میکند. 

اهمیت حقوق داوری

 اصولا، مراجعه به داور و حل مساله توسط او برای طرفین بهتر بوده و مزیت هایی را نیز به همراه دارد. علاوه بر این، طرفین میتوانند با رضایت یکدیگر، فردی را برای اینکار انتخاب کنند که در مورد موضوع خاص آنها صاحب تجربه بوده و این موقعیت را با موفقیت پشت سر گذاشته و گواهینامه حقوق داوری نیز دریافت کرده باشد. بنابراین، اهمیت حقوق داوری از این جهت است که : 
حکم داوری در مقایسه با حکم قضایی، قطعی تر بوده و لازم الاجرا است. 
هزینه واگذاری نزاع ها به داورها کمتر بوده و کمتر زمان میبرد. 
رای داورها در مقایسه با حکم قضایی بهتر و سریعتر اجرا میشود.
میتوان جلسات داوری را بنا بر درخواست طرفین به صورت محرمانه برگزار کرد. 
برای موضوعات تخصصی ، از داورهای متخصص و با تجربه استفاده میشود. 

گواهینامه حقوق داوری

شرایط حقوق داوری

منظور از شرایط حقوق داوری، شرایطی است که داوری در آن انجام میشود. در این شرایط،  مجموعه ای از قوانین باید به طور جدی و منظم رعایت شده و طرفین و داور به تعهدات خود عمل کنند. اولین موضوعی که در شرایط حقوق داوری مد نظر قرار میگیرد، شرایط خود داور است که عبارتند از : 
نباید با طرفین اشنایی قبلی داشته باشد.
باید بیشتر از 25 سال سن داشته باشد. نمیتوان به رای داور اعتراض کرد. 
باید به موضوع اشنایی داشته باشد. 
باید به تعهدات خود عمل کند.
حقوق داور بر عهده طرفین است.
نباید از این دعوی سود خاصی نصیبش شود. 
باید تاریخ شروع و خاتمه دواری را اعلام کند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close