بازار کار باستان شناسی چگونه است؟

بازار کار باستان شناسی چگونه است ؟
تعریف باستان شناسی 

باستان شناسی یک فرهنگ است که از طریق بازاریابی، مستند سازی و بازسازی جامانده های بشر، همچنین معماری شناخته شده است و هدف باستان شناسی کسب اطلاعات درباره شکل گیری تمدن می باشد به همین عنوان خیلی از رشته های تاریخ و زمین شناسی و ... در اتصال با این بخش همراه بودند.
 به هر حال علم باستان شناسی از زمان های پیش تا به الان در اصول و روش تحقیق و حتی در هدف ها نیز ماهر عمل کرده است. به عبارتی دیگر باستان شناسی علمی است که با ارزیابی و بررسی مدارک یک چیز را از نظر علمی ثابت می نماید. باستان شناس بر اساس حدس و گمان تاریخی خدمتی را انجام می دهد که برای اثبات حقیقت در گذشته باشد.
در اصل باستان شناسی یکی از شاخه های انسان شناسی است که در تصحیح متون تاریخی نقش ویژه ای دارند.

ثبت نام دوره مدیریت باستان شناسی

مدرک باستان شناسی از طرف وزارت علوم و فناوری اعطا می شود

باستان شناس کیست ؟

در اصل باستان شناس شخصی است که درباره مردمان گذشته اطلاعاتی درباره نحوه زندگی ، درباره چهره آن ها و چه ابزارهایی استفاده می کردند اطلاعاتی را به دست می آورند. 
باستان شناسی کمک می نماید تا درباره فرهنگ مردم دنیا اطلاعاتی را بدست آورد. به همین منظور باستان شناسان دانشمندانی هستند که به مطالعه بقای تمدن یا گروه های انسانی می پردازند.
باستان شناسان همانند کار کارآگاهان عمل می نمایند. باستان شناسان علاقه زیادی به آن چه از گذشته بر جای مانده است علاقه خاصی دارند آن ها به ارزیابی باقی مانده آن چه از انسان است می پردازند.
 آن ها حتی از چیزی که در گذشته کشف می نمایند بسیار شگفت زده می شوند. باستان شناسان مکانی را پیدا می کنند و حفره در آن ایجاد می نمایند که بتوانند اطلاعات را ارزیابی و بررسی کنند و کمک می نماید تا انسان های الان ، گذشته را درک کنند.
- یکی از مشکلاتی که باستان شناسان در سراسر جهان با آن رو به رو می شوند غارت مکان های مختلف باستان شناسی همانند مقبره ها و مدفن ها است.

مراحل باستان شناسی 

به صورت کلی باستان شناسی شامل چند مرحله است :
- پیدا کردن و شناسایی محل های باستانی ، در این مرحله باستان شناس از روش های گوناگونی برای استفاده از ویرانه بناها، استفاده از اطلاعات موجود در کتاب های تاریخی ، سفرنامه ها و .... در فضای تاریخی را شناسایی می نماید.
- کاوش و حفاری ، مهم ترین کار باستان شناس است. شخص باستان شناس از همه مهارت های خود استفاده می کند، زیرا در این مرحله صبر و دقت بسیار باید زیاد باشد تا هیچ گونه اشتباهی رخ ندهد ، زیرا با یک اشتباه لطمه بزرگی به تاریخ وارد می نماید.
- استخراج و تنظیم اطلاعات ، در این مرحله بناهای پیدا شده با بررسی خصوصیات آن ها اطلاعات تاریخی آن را بدست می آید. 
- در ارتباط با 99 درصد تاریخ بشر هیچ سابقه از گذشته نوشته شده ای وجود ندارد. این یکی ار علت هایی است که سبب شده تا کار باستان شناس مهم باشد.
- شغل باستان شناسی سبب شده تا درک نماییم چگونه اولین جوامع بشری از آتش ، ابزارهای سنگی، فلزات و کشاورزی استفاده می کردند.
- مکتوب های باقی مانده از خیلی باستان شناسان سبب گردیده تا گمراه کننده باشد زیرا به جای آن که عموم مردم در نظر داشته باشد تحت تاثیر ثروت و قدرت قرار داشته اند، باستان شناس باید در زمان بررسی این را در نظر داشته باشد.
- باستان شناسان به وسیله یافته هایی که در کاوش ها به دست می آید باید با نحوه چگونگی زندگی و حتی روابط اجتماعی گذشته ها را مشخص کنند.

باستان شناس به تحقیق اشیای قدیمی می پردازد

وظایف باستان شناس 

با توجه به نوع کار باستان شناس وظایف آن ها مشخص می شود
- جستجوی مکان های باستانی برای آشنایی با آن ها و استفاده از روش های عکاسی هوایی ، نقشه برداری و ...
- حضور در برنامه های حفاری به عنوان عضوی از یک گروه
- گزارش درباره مکان ها و اشیای پیدا شده از روش عکاسی ، نقشه کشی و یاداشت برداری است
- استفاده از تجهیزات کامپیوتری برای شبیه سازی مکان های باستانی
- تهیه گزارش های مورد نیاز برای تحقیقات و بررسی های بیشتر
- دسته بندی و ارایه آثار باستانی در موزه ها
مهارت باستان شناس 
- برخوردار از ذهن خلاق برای تجسم صحیح
- توجه به کل جزئیات
- مهارت های برنامه ریزی و سازمان دهی 
- مدیریت زمان و توانایی انجام کارها 
- داشتن پشتکار و استقامت
- مهارت ارتباط خوب
- مهارت تنظیم گزارش
- آشنایی با زبان انگلیسی
- داشتن اطلاعات تاریخی
- داشتن علاقه به طبیعت و کار در آن

دوره آموزش باستان شناسی 

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برای افراد علاقمند که علاقه به تاریخ گذشته دارند می توانند با شرکت در دوره آموزش باستان شناسی از فن پردازان به اطلاعات خود بیافزایند از طرفی دیگر موسسه فن پردزان علاوه بر آموزش به همه دانشپذیران خود مدرک باستان شناسی و گواهینامه باستان شناسی ارایه می دهد. این مدرک باستان شناسی از طرف وزارت علوم و تحقیقات فناوری اعطا می گردد که برای همگان دارای اعتبار بسیاری است.
دستمزد باستان شناس
میزان درآمد باستان شناس ها متفاوت است و آمار دقیقی را نمی توان اعلام نمود و کسانی که در سازمان میراث فرهنگی کار می کنند حقوقی ثابتی را دریافت می نمایند. 
در گذشته مردم زیاد فرق باستان شناس را نمی دانستند و نظر آن ها نسبت به باستان شناس در اصل عتیقه جمع کن و یا عتیقه فروش یکی می دانستند. خیلی از ثروتمندان برای دریافت درآمد و به عنوان سرگرمی بیشتر کارشان به دنبال عتیقه بود.
 در اصل باستان شناس عتیقه جمع کن  و یا پولدار نیست در اصل یک متجسس می باشد. متجسس کسی است که موارد، مورد ارزیابی شده را برای بررسی، پژوهش که نقاط مختلف که محل رفت و آمد ، اسکان یا هر نوع کار دیگر انسانی بوده است ، به دست می آورد و تلاش می نماید تا گذشته را بر اساس تحقیقات خود بازسازی نماید. باستان شناسی از سویی جهت دهی تاریخ را نشان می دهد و از سوی دیگر مادر تاریخ می باشد. 
برای آن که بدون آموزش باستان شناسی اقدام به بازیابی گذشته در هر جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی یا مذهبی باشید سخت در اشتباه هستید زیرا کار بسیار دشوار و سختی و حتی می توان گفت کار بسیار غیر ممکن است. 
باستان شناسی کاریست که ممکن است در گرمای کویر و یا در سرمای کوهستان با مشکلاتی همراه باشد.
یک فرد علاقه مند به دوره باستان شناسی باید به کار طبیعت هم علاقه داشته باشد. یعنی اگر فردی علاقه به جستجو و کشف چیزهای تاریخی از گذشته باشد در این آموزش باستان شناسی موفق می شود.
کاربرد دوره آموزش باستان شناسی در تمامی کشورها که به دنبال آثار تاریخی از گذشته جامعه خود هستند جایگاه مناسبی دارد.

دوره آموزش باستان شناسی از فن پردازان ارایه می شود

ثبت نام دوره مدیریت باستان شناسی

رشته باستان شناسی در ایران 

بعد از تاسیس موسسه در تهران در سال 1314، رشته باستان شناسی در دانشکده ادبیات ارایه گردید و ترتیب تدریس علمی باستان شناسی در ایران شروع شد. بعد از آن زمینه ساماندهی تحقیق های باستان شناسی و اداره عملی آن در تمام کشور به وسیله کسانی که این دوره را گذراندن در ایران شروع شد. 
باستان شناسی با کسب روش هایی که انسان گذشته برای مسایل گوناگون پیدا کرد این اجازه را داد تا به استفاده از ابزارات جدید آسان ترین و کاربرد ترین جواب را برای مسئله های مشابه امروزی پیدا کنید.
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close