روانشناسی و اختلالات شخصیتی

روانشناسي و اختلالات شخصيتي 
آشنايي با روانشناسي و تاريخچه روان شناسي

دانش روانشناسي   psychology science |  قدمتي بسيار زياد اما تاريخچه اي به نسبت کوتاه دارد به اين مفهوم که عليرغم عمر کوتاه شواهد و مستندات به ثبت رسيده درباره يافته هاي روانشناسي با روش هاي علمي که قدمت علم روانشناسي نوين را  بيش از 130 سال نشان نمي دهد ،اما  مقولات و مباحث مورد بحث و بررسي  اين علم از دير باز مورد توجه انسان بوده است .
ريشه دانش روانشناسي به کشور يونان برمي‌گردد. علم روانشناسي تا سال 1879 يکي از زير مجموعه هاي  دانش فلسفه محسوب مي شد  تا زماني که درکشورهاي  آلمان و آمريکا به عنوان يک شاخه مستقل مورد بررسي ومطالعه قرار گرفت. علم روانشناسي با علومي از قبيل فلسفه، جامعه‌شناسي، فيزيولوژي، عصب شناسي  و به طور کلي بسياري از شاخه هاي حوزه  علوم انساني در ارتباط است . 
اصطلاح روانشناسي که ريشه اي يوناني دارد و معادل کلمه سايکولوژي در زبان انگليسي است از ترکيب دو کلمه سايکو به معناي روح و لوژي به معناي شناخت و مطالعه تشکيل شده است . اين اصطلاح نخستين بار در سال 1497 توسط فليپ ملانکتون معرفي شد . 

آموزش روانشناسی

روان شناسي عمومي

روان شناسي علم  مطالعه و شناخت علمي و عملي چگونگي و چرايي ابعاد متفاوت رفتارهاي موجودات  زنده، به خصوص انسان است . در تعريف علم روانشناسي بيشترين تمرکز به رفتارها و و اکنش هاي سرزده از افراد  و ابعاد مختلف آن است. به زبان  ساده ترمي توان به جاي واژه اصطلاح روانشناسي از اصطلاح رفتار شناسي استفاده کرد ،  چرا كه بيشترين تمرکزدانش روان شناسي به عنوان يك علم رفتاري ، بررسي و مطالعه فعاليت ها و واكنش هاي حيوانات  وانسان ها  در شرايط و موقيعت هاي مختلف است.
رفتار شامل کليه حالت ها ، عادت ها ، فعاليت ها ، کنش ها و واکنش هاي نسبتا پايداري است که در شرايط  مختلف از افراد سر مي زند . رفتار همواره قابل مشاهده ، قابل اندازه گيري ، و قابل پيش بيني است .  

 

اختلال شخصيت چيست؟

اختلال شخصيت به معناي وجود الگوهاي رفتاري به نسبت پايدار در رفتارها و و اکنش هاي افراد است  که به طور قابل ملاحظه اي  با انتظاراتي که از شرايط فرهنگي فرد وجود دارد در تضاد باشد. از ديگر ويژگي هاي رفتارهاي نشان دهنده اختلالات شخصيتي فراگير و غيرقابل انعطاف بودن اين قبيل رفتارها است. به طور معمول آغاز رفتارهايي نشان دهنده اختلالات شخصيتي  به دوران نوجواني يا اوايل بلوغ در افراد برگردد، اين رفتارها در طول زمان ماندگار هستند و در نهايت به ناراحتي يا آسيب‌ هاي روحي همراه خواهند بود و  مي‌توانند به اختلالات بسيار جدّي درعرصه هاي مختلف زندگي افراد اعم اززندگي شخصي و حرفه افراد  منجر شود .

گواهینامه روانشناسی

 

عوامل اختلال زا

در مورد عواملي که به لحاظ روانشناسي مي توانند منجر به بروز اختلالات روانشناسي در الگوهاي رفتاري روزمره افراد شوند اتفاق نظري قطعي وجود ندارد و هنوز محل اختلاف نظر و بحث ميان روانشناسان است . برخي متخصصان علم روانشناسي بر اين باورند که اختلالات شخصيتي به دليل بواسطه تجربيات تلخي که از رشد عادي الگوهاي رفتاري در افراد ممانعت کرده اند به وجود آمده اند در حاليکه برخي ديگر از متخصصان روانشناسي عقيده دارند که ريشه بروز اختلالات رفتاري تاثيرات ژنتيکي يا بيولوژيکي است ، در اين ميان برخي از کارشناسان و متخصصان روانشناسي اختلالات رفتاري افراد به هر و مورد ياد شده ارتباط مي دهند و در واقع بر اين باورند که تلفيقي از زمينه هاي ژنتيکي و محيطي منجر به بروز اختلالات رفتاري در افراد شده است . 

را ه هاي تشخيص اختلالات شخصيتي 

قبل از هر چيز خاطر نشان مي کنيم که به منظور تشخيص اختلالات رفتاري در افراد الزاما و الزاما مي بايست به متخصصان روانشناسي و روانپزشکان کتخصص و متبحر مراجعه کرد اما در اين مقاله به برخي از عواض و نشانه هاي وجود اختلالات شخصيتي در افراد اشاره خواهيم کرد . به منظور تشخيص اختلال شخصيت در افراد مي بايست عوارضي در رفتارهاي و و اکنش هاي او وجود داشته باشد و همچنين اين الگوهاي رفتاري مي بايست مزمن و فراگير باشند به طوري که بر کليه  بر ابعاد  زندگي فرد، از جمله کارکرد اجتماعي، کاري، تحصيلي و روابط نزديک او سايه افکنده باشند . برخي از اين عوارض عبارتند از  
يکي از ويژگي هاي وجود اختلالات شخصيتي وجود الگوهاي رفتاريبه نسبت پايدار،  ثابت، انعطاف ناپذير و ناسازگاراست  كه در روند  برقراري ارتباط با ديگران در محيط خانواده و  محيط کار منجر بروز مشکلات جدي خواهد شد .از ويژگي هاي رفتاري اين افراد اين است که مصرانه معتقدند رفتار هاي آن ها اصولي و صحيح است .اين گونه افراد به هر گونه تغييرات در شرايط و در موضع تصميم گيري به شدت ناسازگار هستند و هيچ گونه انعطافي در راستاي هماهنگي با شرايط جديد به از خود نشان نمي دهند . بنابراين، اختلال شخصيت يعني رفتارهاي ناسازگار و انعطاف ناپذير در برخورد با محيط و موقعيت ها.

@gif laugh

انواع اختلال شخصيت

اختلالات شخصيتي رفتاري انواع مختلفي دارند که در ادامه به برخي از آن ها اشاره خواهيم کرد . 
اختلال شخصيتي پارنوييد | بدبين
افرادي که به اختلال شخصيتي پارانوييد مبتلا هستند دچار شك و بي اعتمادي غير منطقي هستند و در برابر ديگران و به خصوص افراد غريبه حالت تدافعي بسيار زياد دارند و حساسيت بيش از حدي نشان مي دهند .
اختلال شخصيتي اسکيزوييد | منزوي
 افراد مبتلا به اختلال شخصيتي اسکيزوييد از نظر هيجاني بسيار سرد و بي تفاوت هستند. اين افراد در برقرارکردن ارتباط با ديگران مشكل دارندو عمدتا خجالتي ،  گوشه گير ، خرافاتي و از نظر اجتماعي منزوي به شمار مي آيند . 
اختلال شخصيتي وسواسي 
افراد مبتلا به اختلال شخصيتي وسواسي افراد  كمال گرا هستند . اين افراد  داراي عادت هاي خشك بسيار قانون مند هستند  و در بسياري از موارد نيازهاي طبيعي خود را کنترل  مي نمايند.
اختلال شخصيتي هيستريک | نمايشي
افراد مبتلا به اختلال شخصيتي هيستريک عمدتا فاقد بلوغ فکري هستند ، اين افراد بسيار حساس و زود رنج ، به شدت محتاج تشويق و تائيد اطرافيان و عاشق جلب توجه کردن هستند . 
اختلال شخصيتي نارسيستيک | خودشيفته
 افراد بااختلال شخصيتي نارسيستيک دچار حس خودباوري بيش ازاندازه هستند، اين افراد  واله و شيداي قدرت هستند. افراد مبتلا به اين اختلا نسبت به سايرين بي علاقه  و بي تفاوت هستند، به شدت خواستار توجه ديگران هستند اما در مقايسه با افراد مبتلا به اختلال هيستريک ، اين گروه  احساس مي كنند كه بواسطه برتري ها ي واهي و خود ساخته  شايسته توجه ويژه از سوي سايرين هستند.
اختلال شخصيتي اجتنابي | دوري گزين
از اصلي ترين عوارض افراد مبتلا به اختلال شخصيتي اجتنابي مي توان به ترس و واكنش بيش ازحد معمول در اين افراد اشاره کرد ، اعتماد به نفس پايين و گوشه گيري اجتماعي نيز از ديگر ويژگي هاي بارز مبتلايان به اختلال اجتنابي  به  شمار مي رود. 
اختلال شخصيتي وابسته 
افراد مبتلا به اختلال شخصيتي وابسته به طور غير معمولي پذيراي نظرات و عقايد سايرين هستند و در تصميم گيري بسيار ضعيف عمل مي کنند .از ويژگي ها رفتاري افراد مبتلا به اختلال شخصيتي وابسته مي توان به مواردي از قبيل بي تفاوتي ، حس تهاجم ، بدخلقي ، دوري کردن از مواردي که نياز به تصميم گيري دارند و سهل انگاري اشاره کرد . اين افراد از کمک ديگران به شدت استقبال مي کنند .
 اختلال شخصيتي ضداجتماعي 
افراد مبتلا به اختلال شخصيتي ضد اجتماعي داراي ويژگي هايي از قبيل خود پسندي بيش از حد ، بي نظمي و بي قاعده گي زياد ، بي پروايي هستند و در نهايت اين افراد در روند تخپحصيل و کار نيز افراد موفقي نخواهند بود . 
اختلال شخصيتي بينا بيني 
افراد مبتلا به اختلال شخصيتي بينا بيني عمدتا افراد بي ثبات هستند و تغييرات اخلاقي و شخصيتي در آن ها بسيار محسوس و قابل رويت است . احتمال دست زدن به اعنالي از قبيل خود زني ، خود سوزي و خود کشي در ميان ابتلايان به اختلال شخصيتي بينابيني بسيار زياد است . 

دوره هاي آموزشي روانشناسي 

با توجه به اين که در دنياي پر آشبو ، پر استرس و پر اضطراب امروز همه افراد در خطر مواجه با بحران هاي روحي و رواني پيش بيني نشده و اجتناب ناپذير هستند و باز با توجه به اين مهم که شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي مي تواند تاثير به سزايي در روند بهبود کيفيت زندگي فردي و اجتماعي افراد داشته باشد و از سوي ديگر مي تواند شانس افراد براي ورود به بازار کار حوزه روانشناسي را که بازاري به نسبت پر رونق و روبه رشد است را افزايش دهد  شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي به کليه علاقه مندان توصيه مي شود .
با توجه به تمامي مزايا يي که براي شرکت در دوره هاي آموزش روانشناسي اشاره شد در سال هاي اخير مراکز دانشگاهي ارائه دهنده رشته روانشناسي با هجوم سيل عظيم متقاضيان علاقه مند به تحصيل در رشته روانشناسي مواجه شدند . 
افزايش چشمگير و قابل توجه تعداد متقاضيان رشته روانشناسي از يک سو و ظرفيت محدود مراکز دانشگاهي از سوي ديگر برخي از مراکز آموزش معتبر را بر آن داشت که اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي و ارائه گواهينامه روانشناسي  نمايند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و لاقه مندان و با اخذ کليه مجوز هاي و مورد نياز از مراجع ، مراکز و سازمان هاي ذيصلااح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي کرده است مرکز آموزش مجازي فن پردازان است . 
باتوجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي فن پردزان به به صورت کاملا غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين به فراگيران و دانش پذيران عزيز ارائه مي شود متقاضيان با هر شرايطي مي توانند با صرف کمترين ، زمان ، انرژِي و هزينه در اين دوره هاي آموزشي شرکت کنند و از مزاياي آن بهره مند شوند .  
لازم به ذکر است کليه مدارک ارائه شده توسط مرکز آموزش مجازي فن پردازان مورد تائيد مستقسم سازمان علوم تحقيقات و فن آوري مي باشد و مدرک روانشناسي نيز از اين قاعده مستثني نيست ، بنابراين فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزش روانشناسي مرکز آموزش مجازي فن پردزان علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به حوزه کاري علم روانشناسي در پايان دوره موفق به دريافت مدرک روانشناسي معتبر مورد تائيد سازمان علوم تحقيقات و فن آوري نيز شوند ومي توانند  شانس خود براي ورود به بازار کاررپر رونق ورو به رشد اين حرفه بخ ميزان قابل توجهي افزايش دهند .

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close