رنگ شناسی در نقاشی

رنگ شناسی در نقاشی

رنگ شناسی در نقاشی |  یکی از مباحث خیلی مهم در نقاشی چرخه رنگ و رنگ شناسی است. اینکه ما بتوانیم تمامی رنگ ها را درست تشخیص داده و بشناسیم و بدانیم که هر رنگی در کجا جا داشته و چه کاربردی دارد و یا اینکه از ترکیب رنگ های مختلف چه رنگی به وجود می آید و چه مفاهیمی را می توانیم با رنگ ها القا کنیم و یا در چه جاهایی می توانیم از چه رنگ هایی استفاده کنیم، همه و همه جز مبحث رنگ شناسی محسوب می شود. یادگیری تئوری رنگهای مختلف  و آشنایی با چرخه رنگ و هارمونی در نقاشی، ساده ترین موضوعی است که می توانیم قبل از قدم نهادن به دوره نقاشی و آموزش نقاشی یاد بگیریم. استفاده ی عملی از مبحث یادگیری چرخه رنگ در نقاشی، مهمترین چالش برای هر نقاش محسوب می شود که در ادامه ی مقاله با ذکر جزئیات به بررسی چرخه رنگ می پردازیم.
تمامی رنگ ها زنده هستند و روح دارند. رنگها مثل کلمه ها گویا هستند و سخن می گویند. یوهان ایتن، اولین فردی بود که درباره ی عناصر رنگ ها اظهار نظر کرد. ایتن میگوید کسی که دوست دارد استاد رنگ شناسی شود، باید ابتدا هر رنگ را در ترکیب رنگ دیگر در نظر گرفته و آن را احساس کند و نهایتا آن را تجربه کند. 
در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد چرخه رنگ مطالب جالب و مفیدی برایتان شرح دهیم.

 

دوره نقاشی


فیزیک رنگ در چرخه رنگ

اولین مطلب جالبی که دوست داریم با شما به اشتراک بگذاریم در مورد تعریف چرخه ی رنگ است که اولین بار توسط نیوتن مطرح شده است. در سال 1676، اسحاق نیوتن با استفاده از منشور مثلثی، نور سفید و بیرنگ خورشید را به طیف وسیعی از رنگها تجزیه کرد، این طیف به جز رنگ سرخابی تمامی رنگ ها را شامل می شود.
اینکه نیوتن، دانشمند قدیمی، چگونه آزمایشش را انجام داد خیلی برای ما مهم نیست چون وارد بحث فیزیک می شود و ما را از مبحث نقاشی دور می کند. اما به طور مختصر می توانیم بگوییم که نور خورشید بعد از عبور از شکاف باریک، بر منشور می تابد و نور سفید به رنگ های مختلف طیف تجزیه می شود. با تاباندن این نور تجزیه شده بر یک پرده می توان طیف رنگی را مشاهده کرد. در این طیف، رنگ هایی ممتد مانند نارنجی، زرد، قرمز، سبز، آبی، بنفش و ... دیده می شود. اگر دوباره همه ی این پرتوهای رنگی را از یک عدسی که همگرا باشد عبور دهیم از ترکیب کلیه ی رنگ ها با هم دوباره نور سفید به دست می آید. این رنگ ها بر اثر تابش نور و تجزیه ی آنها به وجود می آیند.

رنگ هاي اصلي در این طیف رنگی بايد با دقت مشخص شوند . اين رنگ ها را روي مثلث متساوي الاضلاع طوري قرار مي دهيم كه رنگ زرد در بالا ،‌ رنگ قرمز در قسمت راست پايين و رنگ آبي در قسمت چپ پايين قرار بگيرد. سپس دايره اي دور این مثلث می کشیم و داخل آن را هم یک شش ضلعی می کشیم. در مثلث هاي متساوي الساقين كه بين اضلاع مثلث و شش ضلعي محاطي قرار دارند،‌ سه رنگ تركيب شده را كه از تركيب دو رنگ اصلي به وجود آمده اند ،‌ قرار مي دهيم ،‌ به اين تركيب رنگ هاي ثانويه زير به وجود مي‌آيند:
از ترکیب رنگ زرد با قرمز، رنگ نارنجی به دست می آید. از ترکیب رنگ زرد با آبی رنگ سبز به وجود می آید و از ترکیب رنگ قرمز با آبی، رنگ بنفش به وجود می آید.
سه رنگ ثانويه بايستی بسیار با دقت ترکیب شوند . هيچكدام از آنها نبايد به رنگ دیگری متمایل باشند. متوجه خواهید شد که به دست آوردن رنگ هاي ثانويه از طريق ترکیب کردن رنگ ها، كار ساده اي نيست .
رنگ نارنجي نه بايد مايل به زرد و نه مايل به قرمز باشد، رنگ بنفش نه باید آبی باشد و نه قرمز و نهایتا رنگ سبز نه خیلی آبی باشد و نه متمایل به زرد.

 

دوره نقاشی


رنگ های مکمل در چرخه رنگ

هميشه براي هر رنگ، تنها یک رنگ مکمل وجود دارد. در چرخه رنگ، رنگ های مکمل درست در دو قسمت مخالف هم قرار گرفته اند.
مثلا مکمل رنگ بنفش، زرد، مکمل رنگ نارنجی، آبی و مکمل رنگ سبز، قرمز است. اگر هر کدام از این رنگ ها را با رنگ مکملش ترکیب کنیم، رنگی خنثی یعنی خاکستری به دست می آید. برای خنثی ساختن هر رنگ دقیقا بایستی با رنگ روبروی خودش ترکیب کنیم.
این رنگ ها، معمولا رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ کاملا روبروی هم قرار می گیرند و هنگامی که در کنار یکدیگر باشند کاملا همدیگر را تشدید می کنند. مثلا رنگ سبز و قرمز که مکمل یکدیگرند، تصور کنید که شلواری سبز را با کت قرمز پوشیده اید، مطمئنا متوجه شده اید که چقدر زیبا به نظر می رسند. یا مثلا بلوز آبی با موهای نارنجی؟ یا تیشرت زرد با شلواری بنفش. همه ی این رنگ ها در کنار هم ظاهری بسیار جذاب دارند، به همین دلیل است که رنگ های هماهنگ نیز نامیده می شوند.


رنگ های سرد و گرم

اصل دیگر در رنگ شناسی، سردی و گرمی رنگ ها است.

  • در مثلث ترکیبی رنگ های اصلی، رنگ قرمز، نهایت گرمی و رنگ آبی نهایت سردی را نشان می دهد.
  • زرد  یک رنگ گرم است اما درجه ی گرمای آن از قرمز کمتر است.
  • بین رنگ های ترکیبی، تمامی رنگ هایی که با آبی ترکیب شده اند، سرد هستند. 
  • رنگ هایی که با رنگ زرد ترکیب شده اند، رنگ گرم و رنگ هایی که با قرمز ترکیب شده اند، از همه گرم تر هستند.
  • پس ترکیب بنفش و قرمز از آبی، بنفش و زرد از سبز و سبز و آبی از آبی گرم تر هستند.
  • رنگ سیاه خیلی سرد و رنگ سفید سرد است ، خاکستری نیز جزء رنگ های سرد پر طرفدار محسوب می شود.
  • اگر برای روشن کردن یک رنگ کمی آن را با رنگ سفید ترکیب کنیم، وجود رنگ سفید، رنگ به وجود آمده را سرد می کند.
  • اگر برای تیره تر کردن یک رنگ آن را با رنگ سیاه ترکیب کنیم، باز هم رنگ ترکیبی سرد می شود.
  • سرمایی که رنگ سیاه به رنگها می دهد خیلی بیشتر از سرمایی است که رنگ سفید به آنها می دهد.
  • اگر بخواهیم رنگی را روشن کنیم به طوری که زیاد سرد نشود، به جای رنگ سفید از زرد استفاده می کنیم.
  • اگر بخواهیم رنگی را تیره کنیم به طوریکه زیاد به سردی نرود به جای رنگ مشکی از قهوه ای استفاده می کنیم.
  • رنگ های چرک نیز از ترکیب رنگ ها با رنگ خاکستری به وجود می آیند، پس تمامی آنها سرد هستند.

 

دوره نقاشی


معجزه چرخه رنگ در دکوراسیون منزل

طراحان و دکوراتورهای داخلی معمولا از چرخه ی رنگ برای نمایش دادن و به تصویر کشیدن رنگ های زیبا و دیدنی استفاده می کنند. استفاده از چرخه ی رنگ در نقاشی، دکوراسیون داخلی و .. شاید کار ساده ای به نظر برسد اما بسیار جذاب و دیدنی است. در استفاده از چرخه رنگ بسیار مهم است که متوجه باشیم که خیلی هم نباید به این چرخه پایبند باشیم. با این حال، استفاده از چرخه رنگ در دوره نقاشی یا دوره دکوراسیون داخلی، به ما این امکان را می دهد که بهترین ها را در این زمینه ارائه دهیم.


استفاده از چرخه رنگ در آموزش نقاشی 

رنگ ها قدرت عجیبی در جلب توجه بینندگان را دارند، شما به راحتی می توانید حس های خود را با استفاده از رنگ های مختلف به بیننده انتقال دهید. از دانش خود نسبت به چرخه ی رنگ ها نهایت استفاده را ببرید و از طریق نقاشی های مختلف و رنگ های خاص تصاویر ذهنی خود را به تصویر بکشید. بهترین نقطه شروع برای شناخت چرخه رنگ و ترکیب رنگ ها در نقاشی، استفاده از تکنیک گواش است. در تکنیک های آموزش نقاشی،  با استفاده از رنگ های گواش می توان در مورد ترکیب رنگ ها و استفاده از چرخه رنگ بارها آزمون و خطا کرد. اما به طور کلی ترکیب رنگ ها و استفاده از چرخه رنگ در تکنیک های مختلف نقاشی در آموزش نقاشی ارایه شده در دوره نقاشی روش های ویژه ی خود را دارد.

تکنیک رنگ روغن یکی دیگر از تکنیک های پرطرفدار و در عین حال مهم ترین انواع تکنیک های نقاشی در آموزش نقاشی به شمار می رود. همیشه در کارهای ابتدایی آموزش نقاشی و استفاده از چرخه ی رنگ، سعی کنید از پروژه های کوچک شروع کنید. نقاشی با سایز کوچک این امکان را برای شما ایجاد می کند که تکنیک های مختلف آموزش نقاشی را در زمان های خیلی کوتاه تجربه کنید. یکی از کارهای بسیار چالش برانگیز  در رنگ آمیزی و نقاشی، ترکیب کردن رنگ ها و هماهنگ کردن آنها با یکدیگر می باشد. اینکه چطور بتوانیم نقاشی بکشیم که از رنگهای چرخه ی رنگ به خوبی در آن استفاده شده باشد و تمامی اصول و قواعد آن در کنار هم قرار دادن رنگ های مکمل و ... رعایت شده باشد، نیاز به شرکت در دوره آموزش نقاشی و یادگیری تکنیک های نقاشی به صورت اصولی دارد. اگر تمایل دارید که هنر نقاشی را دنبال کنید و اصول و قواعد آن را به خوبی یاد بگیرید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزش نقاشی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است. با شرکت در دوره آموزش نقاشی این موسسه، ضمن شناخت چرخه ی رنگ ها، به راحتی می توانید بر تمامی تکنیک های نقاشی تسلط پیدا کرده و به راحتی طرح های دلخواه خود را نقاشی کنید.

رنگ سرد چیست و کاربرد آن در دکوراسیون چگونه است؟

تمامی رنگ‌‌ها معمولا در طیف های اصلی وجود دارند. رنگ های سرد، رنگ های گرم و نهایتا رنگ های خنثی که نه سرد هستند و نه گرم.
یکی از رنگ های سرد بسیار محبوب در دکوراسیون، رنگ آبی است که به عنوان نماد رنگ سرد شناخته می شود. این رنگ معمولا تداعی کننده ی آسمان، دریا و هرچیزی که مربوط به آب باشد، مانند باران و برف و ...است. ماهیت رنگ آبی معمولا سکوت و سکون را القا می کند و همانگونه که رنگ زرد و قرمز بسیار گرم هستند و همه چیز را به آتش می کشند، رنگ آبی مانند ظرف آبی بر آتش است. هر کجا که به دنبال یک فضای آرام و ساکت بودید، به سرعت به دنبال رنگ های سرد بروید. رنگ آبی با تنوع بینظیر خود، طیف وسیعی از رنگ ها را برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهد. آبی های آسمانی و روشن که معمولا شادی آور نیز هستند، برای فضاهای مهم و بزرگ در خانه نظیر اتاق خواب و نشیمن بسیار مناسب هستند چرا که حس آرامش و سکون را به افراد القا می کنند. رنگ های سرد هنگامی که با رنگ های دیگر ترکیب می شوند، فضای فوق العاده ای ایجاد می کنند که جذابیت خاصی به محیط می بخشند. طیف وسیع رنگ آبی کاربردهای جالبی در دکوراسیون دارد، مثلا آبی روشن در سرویس بهداشتی و حمام بسیار پرکاربرد است. مجموعا فضاهایی که با آب سر و کار دارند، محیطی بسیار مناسب برای استفاده از رنگ آبی به شمار می روند. نمونه ی مشخص آن  فضای پارک های آبی و استخرها هستند.
رنگ آبی تیره نیز معمولا در رده رنگ‌های سنگین و جذاب قرار می‌گیرد که بدون نیاز به هیچ تغییری فضای خانه را دلنشین تر می کند. انتخاب فرش‌های با زمینه آبی تیره معمولا نمونه‌ای از این هنرنمایی در خانه هستند. طیف رنگ آبی که همگی در طیف های رنگ سرد قرار می‌گیرند عبارتند از: آبی آسمانی، فیروزه‌ای، نیلی، آبی فسفری، لاجوردی، سرمه‌ای، آبی نفتی و آبی مات.

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، با به کار گیری اساتید زبده و با تجربه در تمامی دوره های ارائه شده، افتخار این را دارد که تمامی دوره های موجود در لیست دوره های مورد نیاز جامعه ی امروز را ارائه دهد. این موسسه همواره در ارائه ی دوره های آموزش جامع و کامل حرف اول را میزند. ضمن اینکه بعد از پایان دوره، مدرک مورد نظر مانند مدرک نقاشی یا گواهینامه نقاشی مورد تایید وزارت علوم فناوری تحقیقات به دانش پذیران اعطا می کند. البته لازم به ذکر است که مدارک اعطا شده از جانب این موسسه به فراگیران، مورد تایید سازمان ارزیابی جهانی wes کانادا نیز می باشد. لذا شرکت در دوره های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، به تمامی کسانی که قصد مهاجرت به کانادا و یا سایر کشورها را دارند، پیشنهاد می شود، چرا که با ارایه ی مدرک معتبر مورد تایید سازمان جهانی wes  کانادا به راحتی می توانید مهر تاییدی بر توانایی های خود زده و از فرصت های شغلی پیش روی خود نهایت استفاده را ببرید. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close