دوره آموزش روانشناسی

تعريف و تاريخچه روان شناسی

(دانش روانشناسي  psychology science  )   عليرغم مستندات نه چندان قديمي تاريخچه اي بسيار طولاني  دارد بدين معنا که اگرچه يافته هاي و مستنداتي که نشان دهنده قدمت اين علم در دنيا هستند  قدمتي بيش از 130 سال ندارد،اما  مباحث مورد بحث اين علم از دير باز مورد توجه انسان بوده است .
رويشه و آغاز علم  روانشناسي به سرزمين باستاني يونان برميگردد. تا قبل از سال 1879 ميلادي علم روانشناسي زير مجموعه علم فلسفه به شمار مي امد  تا زماني که براي اولين بار در کشورهاي آلمان و آمريکا به صورت يک علم مستقل مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت. علم روانشناسي با علومي مانند فلسفه، جامعه‌شناسي، فيزيولوژي، عصب شناسي  و به طور کلي تمامي دانش‌هايي که مربوط به علوم انساني هستند ارتباطيب بسيار نزديک و تنگاتنگ دارد  .
کلمه روان‌شناسي يا سايکولوژي ، همانند بسياري از علوم و اصطلاحات مرتبط به حوزه روان‌شناختي ريشه‌ يوناني داشته و از دو کلمه "  psyche"  " با مفهوم روح و ذهن و  " logos"   با مفهوم مطالعه يا شناخت تشکيل شده است که در ترجمه تحت‌اللفظي به معناي مطالعه نفس و شناخت نفس مي‌باشد. اين واژه براي نخستين بار توسط  فيليپ ملانکتون و در سال‌ 1497  معرفي شد .
تعريف روانشناسي عمومي
روان شناسي علم مطالعه و شناخت علمي و عملي چگونگي و چرايي ابعاد مختلف رفتار موجودات  زنده و به خصوص انسان مي باشد. در اين تعريف بيشترين تاکيد و توجه به رفتار و ابعاد متفاوت آن است. به عبارت ديگر  مي توان به طوري که مي توان به جاي واژه  روان شناسي از واژه  رفتار شناسي نيز استفاده کرد ،  چرا كه بحث اصلي  علم روان شناسي به عنوان يك علم رفتاري ، مطالعه فعاليت ها و واكنش هاي حيوانات  وانسان ها  دربرخورد و مواجه با شرايط و موقيعت هاي مختلف است.

گواهینامه دوره آموزش مدرک


" رفتار" در برگيرنده کليه حالت ها، عادت ها، فعاليت ها، كنش ها و واكنش هاي نسبتاً پايداري است كه در مواجه با شرايط مختلف از انسان سر مي زند و همواره قابل مشاهده، اندازه گيري ، ارزيابي و پيش بيني مي باشد .
علم روانشناسي رفتارهاي انسان را به چند دسته تقسيم  مي کند .
رفتارهاي انساني بر مبناي علم روانشناسي به دسته ها و گروه هاي زير تقسيم بندي مي شوند . 
رفتارهاي شخصي : 
رفتارهاي شخصي که اولين دسته از طبقه بندي رفتارها در حوزه علم روانشناسي به شمار مي روند  در برگيرنده رفتارهايي است كه كاملاً جنبه شخصي دارند. به طور مثال فردي عادت دارد در روز سه بار مسواک بزند .
رفتارهاي  شغلي : 
رفتارهاي شغلي دومين دسته از طبقه بندي رفتارها در حوزه روانشناسي هستند . اين رفتارها شامل رفتارهاي  خاص يا عادتي كه انسان در كار و حرفه از خود نشان مي دهد . مثلا فردي عادت دارد ار ابتداي روز ليستي از کارهاي مورد تظر تهيه نمايد و در طي روز به انجام فعاليت هاي شغلي بر اساس ليست اماده شده مي پردازند . 
رفتارهاي تحصيلي :
سومين دسته رفتارهاي در طبقه بندي رفتارها در حوزه علم روانشناسي رفتارهاي تحصيلي هستند . رفتارهاي تحصيلي شامل رفتارهايي هستند که در ارتباط با امور تحصيلي از افراد سر مي زند ، به عنوان مثال  دانش آموزي هميشه قبل از تدريس معلم درس مورد نظر را مطالعه مي كند يا اين كه براي يادگيري بهتر خلاصه نويسي كرده يا با صداي بلند درس مي خواند.
رفتارهاي اجتماعي:
آخرين دسته رفتارها در طبقه بندي علم روانشناسي رفتارهاي اجتماعي است . رفتارهاي اجتماعي شامل رفتارهاي  فرد در تعاملات بين فردي  و معاشرت هاي اجتماعي است . مثلا فردي در برخورد با سايرين پيش سلام است.
علم روان شناسي در  ارزيابي رفتارهاي افراد  به مقولاتي مانند  چه كسي، در چه شرايطي  و در چه زماني و با چه سني بسيار توجه مي کند . 

مدرک گواهینامه آموزش دوره


معرفي شاخه هاي علم روان شناسی

روان شناسي  داراي شاخه هاي مختلفي است که درادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد :
1- روان شناسي عمومي
2- روان شناسي رشد و كودك
3- روان شناسي شخصيت
4- روان شناسي اجتماعي
5- روان شناسي باليني
6- روان شناسي مريضي
7- روان شناسي كودكان استثنايي
8- روان شناسي تربيتي

 همانطور که اشاره کرديم روان شناسي داراي شاخه هاي تخصصي مختلفي است که علاقه مندان پس از گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي مي توانند با توجه به علايق خود در يکي از اين شاخه ها به ادامه تحصيل و کسب علم و دانش  بپردازند .

 

 اهميت آشنايي با علم روان شناسي 

از آنجا که انسان ها براي انجام کليه امورات روزمره زندگي مجبور به برقراري ارتباط  با هم نوعان خود هستند ، د رراستاي برقراري  روابط موفق و تاثيرگذار با آن ها لزوما مي بايست از ايشان شناخت کافي داشته باشيم تا بتوانيم دربرابر ان ها  عکس العمل هاي مناسب  و شايسته نشان دهيم و اين مهم ميسر نمي شود مگر از طريق آشنايي با مباحث علم روان شناسي .  
امروزه درتمام مراکز دانشگاهي پيشرفته  دنيا  ودر اکثر رشته هاي تحصيلي، درس روان شناسي به عنوان يکي دروس اصلي به دانشجويان ارائه مي شود . زيرا که انسان در هر کجاي اين کره خاکي  که باشد با ساير هم نوعان خود در ارتباط است و چگونگي اين ارتباط پايه و اساس کليه مراودات و معاملات بعدي را تشکيل خواهد داد . از اين رو آشنايي با علم روانشناسي مي تواند براي همه افراد با هر گرايش تحصيلي ، موقعيت اجتماعي و حرفه اي تبعات و موفقيت هاي بسياري به دنبال داشته باشد . 

دوره هاي آموزشي روان شناسی

با توجه به اهميت روان شناسي عمومي و تمايل علاقه مندان براي شرکت در دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي  مراکز دانشگاهي و آموزشگاهي زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي کرده اند . يکي از مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است که با ارائه بسته هاي آموزشي روان شناسي عمومي فراگيران را در راستاي نيل به اهدافشان ياري مي نمايد .علاقه مندان مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي و اخذ مدرک در راستاي شرکت در دوره هاي تخصصي روان شنناسي که قبلا به آن اشاره کرديم اقدام نمايند . 
مهمترين هدف دوره هاي آموزشي روان شناسي در وهله اول ارائه آموزش هاي روانشناسي عمومي مناسب براي همه اقشار جامعه به منظور کسب توانايي هاي لازم  براي رويارويي و مواجهه با شرايط و موقعيت هاي خاص است و در وهله دوم  تربيت افرادي کارآمد در زمينه  علم روانشناسي است  ، تربيت افرادي است که مفاهيم و اصول نظري و عملي علم روان شناسي را فراگرفته وحداقل مهارتهاي حرفه اي را در شاخه  روانشناسي عمومي را کسب کرده باشند تا در مواقع مورد نياز بتوانند با ارائه خدمات مشاوره روانشناسي به افراد کمک نمايند . 

مزاياي دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي 

با توجه به اين  که آشنايي با مباني و مفاهيم  علم روان شناسي منجر به افزايش توانايي هاي فردي و اجتماعي  افراد در زمينه برقراري ارتباط با سايرين خواهد شد  ،  و همچنين با توجه به اين که برقراري ارتباط اولين وموثرترين گام براي ارتباطات ، مبادلات و معاملات بعدي خواهد بود ، شرکت در دوره هاي آموزشي روان شناسي و کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز در اين زمينه مي تواند زمينه ساز موفقيت هاي بعدي افراد باشد .با توجه به اهميت بسيار زياد اين علم ، درس روان شناسي به عنوان واحد درسي در بسياري از رشته هاي ديگر نيز ارائه مي شود .

گواهینامه دوره آموزش مدرک

فرصت هاي شغلي روان شناسی

متخصصان رشته روانشناسان  با توجه به ميزان تحصيلات ، تخصص ، سوابق کاري ، تجربه و تبحرخود مي تواند درمراکزي از قبيل  مراکز خدمات درماني و  بيمارستاني، مدارس ، مهدکودک ها،  زندان ها، مراکز توانبخشي، مراکز ترک اعتياد ، مراکز مشاوره، واحدهاي  تحقيقاتي دانشگاه ها و ....مشغول به کار شوند . متخصصان رواشناسان همچنين  مي تواند با دريافت مجوزهاي  مورد نياز از مراجع ذيصلاح قانوني براي احداث مهد کودک و سراي سالمندان اقدام کنند. همچنين با داشتن حداقل مدرک کارشناسي ارشد روان شناسي ، تجربه و سرمايه مورد نياز  مي تواند به طور مستقل کار کرده و مرکز خدمات روانشناسي يا مشاوره روان شناسي راه اندازي نمايند . 
با توجه به نتايج چشمگير گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي و آشنايي با مباحث روان شناسي بر کليه ابعاد زندگي افراد 
گذراندن اين دوره آموزشي به کليه علاقه مندان به مباحث حوزه روانشناسي و علاقه مندان ورو د با بازار کار اين حرفه توصيه مي شود .

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close