حسابرس ها باید چه مهارت هایی داشته باشند؟

حسابرس ها باید چه مهارت هایی داشته باشند ؟

حسابداری، یکی از رشته هایی است که از آن برای ارزیابی، پردازش و ارتباط اطلاعات مالی مرتبط به کسب و کار ها استفاده میشود. غالبا، این اطلاعات باید در اختیا صاحبان سازمان ها، سرمایع گذارها و ذی نفعان قرار گیرد تا متوجه سود و یا زیان احتمالی سازمان شده و راهکار مناسبی برای آن ارایه دهند.  علاوه براین، حسابداری بر پایه ارایه گزارش و صورت های مالی، تحلیل و گزارش دهی و بررسی تعادل حساب ها استوار بود و وظیفه رسیدگی و نظارت بر همه این موارد بر عهده حسابدار های یک سازمان است. 
از طرف دیگر، فرد دیگری با عنوان حسابرس در یک سازمان انجام وظیفه میکند که مسئولیت انجام ممیزی را بر عهده دارد. غالبا، صلاحیت حسابرس ابتدا باید توسط مسئولین حسابداری تایید شود تا بتواند کار حسابرسی را شروع کنند. علاوه بر این، این فرد باید دارای ویژگی ها و مهارت های خاصی باشد تا بتواند عهده دار مسئولیت حسابرسی یک سازمان شود . 
حسابرس ها باید، از نظر شخصیتی صبور و فعال و هوشیار بوده و توانایی انجام حجم وسیعی از کار حسابداری را داشته باشند. علاوه بر این، مهارت های حسابرس ها میتواند شامل تسلط بر قانون مالیات ، اشنایی با استاندارهای حسابداری و نحو استفاده از انواع اظهارنامه ها، آگاهی کامل از قانون کار و استفاده از آن برای موارد احتمالی، آشنایی با قانون تامین اجتماعی و آگاهی از قانون تجارت و صادرات و واردات باشد. غالبا، حسابرس هایی که آموزش حسابداری را گذرانده و مدرک حسابداری دریافت کرده باشند، همه این مهارت ها را دارا هستند.
موضوعاتی که در این مقاله  توضیح میدهیم شامل تعریف حسابداری، حسابداری مالی ، آموزش حسابداری، دوره حسابداری ، مدرک حسابداری ، گواهینامه حسابداری ، حسابداری مدیریت، رشته حسابداری، حسابرسی، مهارت های حسابرس ها، حسابداری صنعتی و شرح وظایف حسابدار هستند. 

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری


در حسابداری مجموعه ای بدهکاری ها و بستانکاری ها در نظر گرفته میشود.

آموزش حسابداری

یکی از بخش های مهم هر سازمان ، بخش حسابداری است زیرا کارکنان این بخش هستند که باید میزان بدهکاری و بستانکاری سازمان و در نتیجه سود و زیان آن را محاسبه کرده و ان را به مدیریت اطلاع دهند. بنابراین، افرادی که برای این سمت و جایگاه انتخاب میشوند باید در وهله اول، دوره حسابداری را گذرانده و گواهینامه حسابداری دریافت کنند تا در این زمینه اطلاعات کافی و جامع به دست آورند. علاوه بر این، حسابدارها باید با توجه به حیطه فعالیت شان، در گرایش خاصی از حسابداری مهارت داشته باشند. 
با توجه به کارایی و اهمیت حسابداری در شرکت ها ، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره آموزش حسابداری را برای دانش پذیران تحصیل کرده ارایه کرده است. این دوره حسابداری ، خصوصا برای دانش پذیرانی که در این زمینه اطلاعات مختصری دارند، مفید و کاربردی بوده و به آنها کمک میکند تا با مفاهیم عمیق حسابداری آشنا شده و از آنها برای موقعیت های شغلی آینده ، استفاده کنند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک حسابداری  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

رشته حسابداری

رشته حسابداری، یکی از رشته های کاربردی است که میتوان آن را تا مقطع دکترا ادامه داد. دانشجویان این رشته، الزاما باید نحوه ارزیابی و نوشتن گزارش های مالی را آموخته و درک صحیحی از فرایند های مالی، حسابرسی و تجزیه و تحلیل صورت های مالی داشته باند. علاوه بر این، آنها باید با انواع مفاهیم حسابداری، سیستم های اطلاعات حسابداری و مدیریت مالی اشنایی پیدا کرده و مهارت های لازم برای انجام مسئولیت های حسابداری  و مالی خود را بیاموزند. 
علاوه بر این، رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های متعددی مانند حسابداری مالی، صنعتی، مالیاتی، دولت ، مدیریت و منابع انسانی است که هر کدام برای انجام یکی از وظایف حسابداری کاربرد داشته و مطالبی که برا یادگیری آنها باید آموخت نیز تفاوت دارند. غالبا، حسابدارهایی که دوره حسابداری را گذرانده و مدرک حسابداری دریافت کرده باشند، با این تفاوت ها و الزمات اشنا هستند.  


رشته حسابداری گرایش های متعددی دارد.

حسابداری مالی 

حسابداری مالی ، یکی از گرایش های حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد است که، از آن برای تعیین و تهیه گزارشهای مالی و ارایه آن به سها مداران، ستزمان ها و صاحبان کسب و کار استفاده میشود.  قابل ذکر است که این نوع از حسابداری برپایه استاندارهای بین المللی بنا نهاده شده و کارایی فراوان دارد. علاوه بر این، از این نوع از حسابداری برای ارایه اطلاعات به افرادی که در سازمان حضور ندارند استفاده میشود. 
حسابداری مالی بیشتر در شرکت های خدماتی و بازرگانی کارایی داشته و با استفاده از ان میتوان، اطلاعات در دسترس سازمان ها را در قالب تراز نامه و صورت مالی ارایه داد. غالبا، این اطلاعات بسیار دقیق بوده و میتوان از آنها برای تصمیم گیری های اقتصادی استفاده کرد. مدیرانی که دوره حسابداری را گذرانده باشند، با این نوع حسابداری و کارایی و اهمیت آن برای انواع سازمان ها  آشنایی بیشتری دارند. 

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی، یکی از گرایش های حسابداری است که در آن حسابدارها،  اطلاعات مرتبط با هزینه ها را به دقت جمع آوری و بهای تمام شده خدمات و محصولات محاسبه را میکنند؛ در مرحله بعد، این اطلاعات برای کاهش قیمت بهای محصولات تجزیه و تحلیل شده و سپس مورد استفاده قرار میگیرند. 
به طور معمول، حسابدارهای صنعتی مدرک حسابداری داشته و بر روش های حسابداری صنعتی مسلط هستند. این روش های حسابداری صنعتی که برای همه محصولات کارایی دارند شامل :  
تخمین هزینه بر اساس فعالیت
تخمین هزینه جذبی 
تخمین هزینه مستقیم
تخمین هزینه مرحله ای
تخمین هزینه استاندارد
تخمین هزینه برآوردی


حسابداری مالی به ثبت صورت مالی مرتبط است.

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

حسابداری مدیریت

در حسابداری مدیریت، که با عنوان حسابداری مدیریتی نیز شناخته میشود، اطلاعات حسابداری در اختیار مدیران قرار میگیرد تا از آنها برای اتخاد تصمیم های مدیریتی و بررسی کارکرد حساب ها استفاده شود. علاوه براین، این حسابداری به نوعی محرمانه بوده و گزارش های ان عمومی محسوب نمیشود. علاو بر این، از اطلاعات این نوع از حسابداری برای اقداماتی که قرار است در آینده انجام شود، بهره میگیرند و به نوعی نقش پشتیبان حساب ها را دارد. همچنین، میتواند اطلاعات این حسابداری را با کمک سامانه های اطلاعات مدیریت استفاده کرد. 
قابل ذکر است که تفاوت میان حسابداری مدیریت و مالی در این است که ، هدف از حسابداری مدیریت، ارایه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری است در حالی که هدف از حسابداری مالی، صرفا تهیه اطلاعات مالی است. علاوه بر این، نوع گزار ش دهی در حسابداری مدیریت به نیاز مدیر وابسته است در حالی که در حسابداری مالی ، صورت مالی تنظیم و ارایه میشود. 
همچنین، رعایت استانداردهای حسابداری در حسابداری مدیریت الزامی نبوده در حالی که در حسابداری مالی، واجب و ضروری است. غالبا، حسابدارهایی که آموزش حسابداری را گذرانده و مدرک حسابداری دریافت کرده باشند، به الزمات انواع حسابداری ها آگاه هستند. 
شرح وظایف حسابدار 
با توجه به اینکه، حسابداری دارای گرایش های متعددی است بنابراین وظایف حسابدارهای نیز به همان نسبت متنوع و متفاوت است. اما در کل ، بخشی از شرح وظایف حسابدار میتواند شامل :  
ثبت همه درآمدهها و هزینه ها 
تهیه و تنظیم صورت های مالی 
ثبت کردن اسناد برای حقوق و دستمزد پرداختی 
صادر کردن چک و ضمانت نامه 
ثبت اسناد ویژه فروش
ثبت سند برای همه دریافتی ها 

 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close