حسابداری منابع انسانی

حسابداری، یکی از علوم بسیار کهن و مطرح جهان است که اولین رد پای آن در لوح های سفالین به جا مانده از زمان سومریان مشاهده شده و همچنین، کشورهای متمدنی مانند رم ، مصر و یونان نیز از این علم به طرق مختلف برای رسیدگی به حسابهایشان بهره برده و در یک زمام مشخص، آنها را به ماموران دارایی تحویل میدادند. 
علاوه بر این، آنها هم در حساب هایشان دو ستون شامل دریافتی و پرداختی را با جزئیاتی مانند وزن و یا تاریخ رسم میکردند و در نهایت، باید جمع هر دو مساوی میشد . با این حال، سیستم کار حسابداری قدیم بسیار محدود بوده و در مقایسه با سیستم های امروزی، نقصان های زیادی داشت.  
امروزه، حسابداری نوعی ابزار و زبان مخصوص انجام فعالیت های بازرگانی و تجاری محسوب شده که از طریق آن میتوان اطلاعات ارزشمندی را در مورد صورت ها و گزارش های مالی به دست آورد. علاوه بر این، کارفرماها و صاحبان کار میتوانند با بررسی حساب ها و مغایرت های حساب، میزان هزینه ها و درآمد و سود سالیانه را محاسبه کنند. از طرف دیگر ، اداره مالیات نیز، مالیات سالیانه را بر اساس همین درآمدها و سودها تعیین میکند.

سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تعریف حسابداری، رشته حسابداری، وظایف مدیر مالی ، آموزش حسابداری، دوره حسابداری ، مدرک حسابداری ، گواهینامه حسابداری ، انواع شاخه های حسابداری، اصول حسابداری و حسابداری منابع انسانی هستند.

رشته حسابداری

رشته حسابداری ، یکی از رشته های مستقل و پر طرفداری است که روزانه برتعداد علاقمندان  آن اضافه میشود. این رشته، دارای گرایش های متعددی بوده و آموزش و یادگیری آن مستلزم دقت و تمرکز زیاد است. افراد علاقمند به این رشته میتوانند، با شرکت در کنکور سراسری در این رشته تحصیل کرده و یا در مراکز آموزشی معتبری مانند مرکز آموزش فن پردازان ثبت نام نموده و با  اصول و تکنیک ها و گرایش های آن آشنا شوند.
علی رغم اینکه، این رشته زیرگروه ها و گرایش های زیادی دارد اما، معمولا افرادی میتاونند به طور مستمر در این زمینه کار کنند که هوش بالایی داشته باشند، بنابراین، بازار کار رشته حسابداری پررونق بود و تقریبا تمام افرادی که به این حطیه وارد میشوند، براحتی میتوانند رشد کنند و به مدارج بالا دست یابند.  

 

آموزش حسابداری

وظایف مدیر مالی 

مدیر مالی یک شرکت وظایف حساس و مهمی را برعهده دارد و در واقع، او باید به گونه ای برای بودجه برنامه ریزی کند که میزا ن سود شرکت و سهامداران آن افزایش پیدا کند. علاوه بر این، او باید منابع شرکت را شناخته و نحوه استفاده بهینه از آنها را بداند. در کل، وظایف مدیر مالی میتواند شامل موارد زیر باشد: 
تهیه صورت و گزارش های مالی از تمام فعالیت های سرمایه گذاری اقتصادی
هماهنگی تمام فعالیت های اقتصادی در جهت نیل به اهداف مشترک همه بخش ها
ارایه استراتژی های مناسب برای دست یافتن به اهداف تعیین شده بلند و کوتاه مدت اقتصادی
تبادل اطلاعات مالی بین همه واحدها به منظور پیشبرد سریع تر امور
نگهداری و طبقه بندی اطلاعات به منظور استفاده بهینه دیگر واحدها از آنها
پیگیری مشکلات مالی و حسابداری  و به روز کردن حسابها 
نظارت بر فعالیت های مانند تضمین ها، دارایی ها، انبارگردان و اجرای دستورالعمل ها پرداخت و......
کنترل عملکرد مالی واحدهای دیگر مبنی بر تامین اهداف شرکت و یا سازمان 
اجرای بندها و ایین نامه های مالی بر اساس قوانین تعیین شده توسط مدیریت و هیات امنا

آموزش حسابداری

حسابداری، پایه و اساس تجارت و سود هر شرکت و سازمانی است و بدون آن نمیتوان، هیچ شرکتی را اداره و مدیریت نمود و عمر آن شرکت، بیش از انچه تصور کنید کوتاه خواهد بود. بنابراین، حسابداران و مدیران مالی یک سازمان باید به اندازه کافی با این مقوله آشنایی داشته و در هر یک از گرایش های آن تبحر کافی داشته باشند تا بتوانند شرکت را در زمان بحران نجات داد و زمینه رشد و شکوفایی آن را فراهم کنند.  علاوه بر این، داشتن گواهینامه حسابداری معتبر نیز به حسابداران در جهت نیل به اهداف شان کمک میکند.

دوره حسابداری

انواع شاخه های حسابداری

رشته حسابداری، یکی از رشته های درآمد زایی است که حتی بسیاری از فارغ التحصیلان دیگر رشته ها نیز اقدام به یادگیری آن کرده اند. این رشته دارای گرایش ها و زیرگروه هایی است که کارایی هر کدامشان متفاوت بوده و برای موقعیت خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. انواع شاخه های حسابداری عبارتند از :
حسابداری صنعتی
در این نوع از حسابداری، قیمت و بهای کالاهای تولیدی کارخانجات و شرکت های تولیدی، با استفاده از شیوه های خاص و مشخص محاسبه میشود.
حسابداری مالی
حسابداری مالی|عمومی، در واقع، اساس و پایه حسابداری را تشکیل میدهد و برای انجام امور بازرگانی پایه مورد استفاه قرار میگیرد. 
حسابداری بودجه ای
این نوع از حسابداری، مختص برنامه ریزی مالی و حرفه ای برای بودجه یک سازمان بوده و افرادی که مسئولیت آنرا عهده دار میشوند، باید به اندازه کافی صاحب تجربه باشند تا بتوانند ضرورت انواع سرمایه گذاری را تشخیص دهند. 
حسابداری مالیاتی
در حسابدارب مالیاتی، سود ، درآمد و صورت های مالی بررسی شده و با توجه به انها در مورد میزان مالیات تصمیم گیری میشود. قابل ذکر است که تعیین مالیات بر اساس قوایین موجود برای پرداخت مالیات انجام میشود.
حسابداری دولتی
این نوع از حسابداری،  برای محاسبه و بررسی فعالیت های اقتصادی ارگان ها و سامازنه ای دولتی مورد استفاده قرار میگیرد و نسبت به حسابداری مالی، چندان حایز اهمیت نیست.  

مدرک حسابداری

اصول حسابداری

اصول حسابداری، جز اصول تعریف شده و کاربردی هستند که برای ثبت گزارش های مالی مورد استفاده قرار میگیرند. در زیر، به این اصول اشاره کرده و به صورت مختصر توضیح میدهیم: 
اصل افشاء کامل
این اصل گویای این است که همه وقایع اقتصادی باید با توجه به اهمیت و اقتدار واحد مالی و تجاری ثبت و بازگو شوند. 
اصل بهای تمام شده
بر اساسا این اصل ، باید در دفتر ثبت کرد که یک کالا در چه تاریخی و با چه قیمتی (ارزش نقدی کالا) به فروش رسیده است. نکته جالب اینجاست که ارایه چک و یا خرید نسیه ، جز این اصل محسوب نمیشود. 

اصل تحقق درآمد
به واسطه این اصل میتوان تعیین کرد که یک مقدار مشخص از درآمد، چه زمانی به دست آمده و در حسابها و صورت ها ثبت شده است. 

اصل تطابق
طبق این اصل، همه هزینه هایی که پرداخت شده باید، در دوره ای که درآمد در آن کسب شده، ثبت شود. در واقع سود عبارت است از حاصل تفاضل درآمد کسب شده  و هزینه های انجام شده. 

حسابداری منابع انسانی

حسابداری منابع انسانی به این معناست که، اطلاعات موجود در مورد منابع انسانی شناسایی و ارزیابی شده و به افرادی که این اطلاعات برایشان جایز اهمیت است ارایه شود. در واقع، این نوع از حسابداری میتواند، مجموعه ای از اطلاعات را با در نظر گرفتن مواردی مانند ارزیابی ارزش اقتصادی و شناسایی کمیت و کیفیت به صورت کمی ارایه دهد. 
علاوه بر این ، ارزش و اهمیت این حسابداری از این جهت است که میتواند نحوه و میزان سرمایه گذاری برای منابع انسانی را مشخص کند، میزان توسعه و یا تحلیل منابع انسانی را در یک بازه زمانی را نشان بدهد، در مورد منابع انسانی اطلاعات مفیدی در اختیار بگذارد، بهره و سود حاصل از سرمایه گذاری در منابع انسانی را نشان داده و موجب بشود تا تاثیر و کارایی مدیریت منابع انسانی افزایش چشمگیری داشته باشد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close