حساب های بانکی

حساب های بانکی

تعریف بانکداری 

بانکداری، به این معنا ست که منابع و تجهیزات مالی برای بازار پول در نظر گرفته شود. غالبا، فعالیت ها و عملیات هایی که در بخش بانکداری انجام میشوند، بخش مهم نظام بانکداری هر کشور محسوب شده و میتواند نظام و اینده مالی یک کشور را تعیین کرده و تخمین بزند. 
علاوه بر این، بانک ها بخش جدایی ناپذیر هر سیستم بانکداری هستند که منابع و سپرده های عموم را دریافت کرده و برای انها اعتبار ایجاد میکنند. همچنین، بانک ها میتوانند فعالیت هایی مانند وام دادن را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای عموم مشتری ها انجام داده و سود کمی را برای برگشت کل مبلغ در نظر بگیرند. علاوه بر این، بانکداری مدرن امروزی در قرن 14 و در کشور اروپا شکل گرفته و سپس، وارد کشورهای خاورمیانه شد. 
سر فصل هایی که در این مقاله برری میکنیم شامل تعریف بانکداری، تاریخچه بانکداری، آموزش مدیریت بانکداری، دوره مدیریت بانکداری ، مدرک مدیریت بانکداری، گواهینامه مدیریت بانکداری، انواع حساب های بانکی، محل سرمایگذاری بانک ها، انواع بانکداری و سیستم بانکداری اینترنتی هستند. 

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

بانکداری ، نقش مهمی در سیستم اقتصادی کشور دارد.

تاریخچه بانکداری

تاریخچه بانکداری در ایران، به زمان هخامنشیان برمیگردد و در ان زمان، یهودیان فعالانه در امور مالی فعالیت داشته و مسئولیت اینکار را بر عهده داشتند. در آن دوره، از واژه چک استفاده میشده و مدراکی نیز وجود دارد که حاکی از وجود چک هستند. علاوه بر این، در نوشته هایی که از دوره ساسانی به جای مانده نیز ، واژه چک مشاهده شده و بعد از آن، این واژه به سراسر جهان گسترش یافته است. 
جالب است که بدانید اولین بانک خارجی و دولتی با فاصله یک سال  و در سال های 1266 شمسی و 1267 شمسی در ایران ساخته و راه اندازی شدند. شعبه مرکز بانک خارجی در لندن بوده و حساب هایی را افتتاح میکرد که به آنها سود تعلق میگرفت. علاوه براین، بانک دولتی از مالیات معاف بوده و بخش کمی از سود خود را به دولت میداد. همچنین، حق نشر اسکناس به افتتاح کننده این بانک داده شد. 

آموزش مدیریت بانکداری

امروزه، بانک ها یکی از قابل اعتماد ترین منابع برای سرمایه گذاری بوده و افراد با افتتاح حساب در انواع بانک ها، نه تنها میتوانند از سود حساب استفاده کنند بلکه میتوانند با توجه به مبلغ حساب، وام گرفته و از آن برای تنجام کارهای مختلف بهره ببرند. علاوه براین، مدیریت همه حساب ها و انتخاب میزان سود برای حساب ها طبق اساسنامه ها بوده و مدیر بانک باید آنرا اعمال و اجرا کند. از این جهت،  این مدیران باید دوره بانکداری را گذرانده و گواهینامه مدیریت بانکداری دریافت کرده باشند، تا به همه امور مسلط بود و سالیانه مشتریان بیشتری را به طرف بانک خود جذب کنند.  
با توجه به اینکه بانکداری نقش مهمی در اقصاد کشور دارد، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره آموزش مدیریت بانکداری را برای علاقمندان ارایه کرده است. دوره مدیریت بانکداری، مخصوصا برای دانش پذیران مدیر بسیار مفید و کاربردی بوده و به آنها امکان میدهد تا با جزئیات اینکار آشنایی پیدا کرده و بتوانند راهکارهایی را برای جلب نظر مشتریان بیشتر و رونق بانک بیابند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت بانکداری اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

بانکداری به شیوه های مختلفی انجام میشود.

انواع بانکداری

بانک، سازمانی اقتصادی است که طیف وسیعی از وظایف شامل تامین اعتبارات، پرداخت بدهی ها، پذیرفتن امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار، وصول مطالبات، انتقال وجوه، عملیات های اعتباری، خرید و فروش انواع ارز، انجام وکالت، نگهداری سهام ، انجام عملیات های مالی و.............. را بر عهده گرفته و میتواند این خدمات را به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت ارایه کند. 
بانکداری شعبه ای : این نوع از بانک، فعالیت های بانکی با استفاده از مجوز تاسیس شعبه انجام میدهد. 
بانکداری بی شعبه : در این نوع از بانک، فعالیت های بانکی بدون استفاده از مجوز تاسیس شعبه انجام میشود. 
خرده بانکداری : غالبا، یک فرد عهدا دار انجام عملیات های بانکی برای اشخاص و بنگاه ها میشود. 
بانکداری سرمایه گذاری : عمده فعالیت های این بانک، واسطه گری برای خرید و فروش انواع اوراق بهادار و ارایه آنها به انواع سرمایه گذاران در زمینه های مختلف است. 
عمده بانکداری : غالبا، یک بانک عهدا دار انجام عملیات های بانکی برای بانک ها و بنگاه ها میشود.
مدیران و یا افرادی که دوره مدیریت بانکداری را گذرانده و گواهینامه مدیریت بانکداری دریافت کرده باشند، میتوانند بین این بانکدارهای تمایز قایل شوند. 

محل سرمایگذاری بانک ها

غالبا، محل سرمایه گذاری بانک ها در بخش های بازرگانی و خدماتی بوده و علت این سرمایه گذاری این است که سود حاصل از این بخش ها بیشتر و چشمگیر تر به نظر میرسد. علاوه بر این، بانک ها از پولی که افراد سپرده گذاری کردند، به صورت کلی و یا جزیی در پروژه های تجاری عظیم سرمایه گذاری کرده و سود حاصل از ان را به نسبت مشخص، بین سپرده گذران تقسیم میکنند. 
علاوه براین، بانک ها پروژه هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند که از سودآوری انها مطمئن هستند. علاوه براین، این بانک ها به سه نوع دولتی، خصوصی و نیمه دولتی تقسیم شده که میزان و نوع فعالیت ها و خدمات و البته سود آنها به انواع مشتری ها متفاوت است. 
مزیت سرمایه گذاری در انواع بانک ها این است که نوسان های موجود در بازارهای جهانی و تغییر قیمت، تاثیری بر میزان سود ارایه شده از طرف این بانک ها نداشته و سپرده گذاران میتوانند هر زمان که مایل بودند، سپرده خود را آزاد کرده و در بانک و یا محل دیگری سرمایه گذاری کنند. افرادی که آموزش مدیریت بانکداری را گذرانده باشند، با روند کلی کار بانکها اشنایی بیشتری داشته و میتوانند از میزیت های آن به بهترین نحو استفاده کنند. 

سیستم بانکداری مدرن امروزی، به سیستم اینترنتی تبدیل شده است.

سیستم بانکداری اینترنتی 

در سیستم بانکداری اینترنتی یا الکترونیک، بانک ها سخت افزار و یا نرم افزارهایی را در اختیار مشتریان قرار میدهند تا با استفاده از انها عملیات ها بانکی خود را راحتتر و سریعتر و بدوم حضور فیریکی در بانک انجام دهند. در واقع، پایه و اساس این بانک ها استفاده از انواع فناوری های پیشرفته بوده که البته ایمنی هم جز مولفه های اصلی آن است. 
قابل ذکر است که امروزه، با توجه به کمبود وقت، این نوع از بانکداری طرفداران زیادی پیدا کرده و اولویت همه افراد استفاده از فناوری هایی است که در وت صرفه جویی میکنند. علاوه بر این، این نوع از بانکداری میتوان به دو روش انجام شود : 
بانکداری تلفنی : این نوع از بانکداری برای حساب هایی که رمز دوم دارند و یا کارتهای شتاب قابل استفاه است.  با استفاده از این سرویس میتوان خدماتی مانند پرداخت قبض، دریافت گردش مالی، ارسال صورت حساب، دریافت موجودی، پرداخت انواع فیش، تغییر رمز حساب و غیر فعال کردن کارت را انجام داد. 
بانکداری مبتی بر تلفن همراه : مشتری ها میتوانند با استفاده از تلفن همراه به صورت شبانه روزی از بانک خدمات دریافت کنند. با استفاده از این فناوری میتوان فعالیت هایی مانند پرداخت انواع قبض ها، انتقال وجه، مشاهده وضعیت اوراق بهادار، خرید و فروش ، پرداخت هزینه ها و انواع خرید را انجام داد. 

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

انواع حساب های بانکی

حساب بانکی، نشان دهنده وقایعی و رخدادهایی است که بین بانک و مشتری بانک اتفاق می افتد. به طور معمول، امکان دارد که مشتری ها با توجه به میزان سرمایه و میزان سود، از انواع حساب های بانکی استفاده کنند. این حساب ها شامل : 
حساب پس انداز: در این نوع از حساب، صاحبان حساب پول خود را به منظورکار کردن با آن در اختیار بانک میگذارد. 
حساب جاری : از وجوه این حساب ها برای پرداخت های روزانه استفاده شده و هیچ گونه سودی از طرف بانک به انها تعلق نگرفته اما دارای صاحبان آنها کارت و چک دریافت میکنند.  
گواهی سپرده: در این حساب ها، سپرده گذار پول خود را به مدت مشخص و ثابتی در اختیار بانک گذاشته و بانک هم بعد از کسب سود حاصل از سرمایه گذاری، به سپرده گذار سود می پردازد. 
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close