به عنوان یک مدیر با تیپ های شخصیتی چگونه برخورد کنیم؟

به عنوان یک مدیر با تیپ های شخصیتی چگونه برخورد کنیم؟

به عنوان یک مدیر با تیپ های شخصیتی چگونه برخورد کنیم؟ | هنگامی که  چند سال پیش درگیر بیماری و مشکلات پزشکی شدم خیلی در مورد ریزه کاری ها و جزئیات بیماریم از پزشکان سوال می‌کردم. سوالاتی درباره ی نتایج درگیری با این مشکلات، انواع درمان و هم چنین اقداماتی که جهت بهبود بیماری انجام می شد را با پزشکان مختلف مطرح می کردم. خیلی سریع متوجه شدم که تمامی متخصصینی که با آنها صحبت می‌کنم، نهایتاً یک جواب مشترک به من می دهند و آن این است که "هر کسی متفاوت است".این عبارت در دنیای کار  و مشاغل نیز مصداق دارد، "تفاوت شخصیتی" مسئله ای غیر قابل انکار و کاملاً علمی است که در مورد تمامی افراد صادق است. کلیه ی مدیران به صورت کاملاً طبیعی تمایل دارند که با تمامی افراد  به گونه‌ای رفتار کنند انگار که مشابه خودشان هستند. با این حال مدیریت موثر و همچنین موفقیت در آن نیازمند انعطاف پذیری های شخصیتی است که بایستی در تمامی مراحل انجام کارهای مدیریتی لحاظ شود. چرا که  بایستی تمامی رویکردها  و شخصیت تان را بر اساس خصوصیات شخصی که با او کار می کنید تغییر داده و منعطف کنید.

به عنوان یک مدیر با تیپ های شخصیتی چگونه برخورد کنیم؟

 

روش‌های مختلف تشخیص تیپ شخصیتی

ابزارها و آزمون های مختلفی برای تشخیص تیپ های شخصیتی وجود دارد که طی سال ها تغییر و توسعه یافته است. شاید بهترین ابزارها، آزمون disk باشد که شخصیت ها را به چهار گروه اصلی تقسیم می کند، این آزمون در تعریف و بیان چگونگی شخصیتهای افراد و همچنین نقاط قوت و ضعف، علایق و زمینه ی شغلی تیپ های شخصیتی به طرزکاملا شگفت آوری دقیق است.
دقت و صحت این آزمون به قدری است که در شرکت‌های بزرگ، هرگز بدون انجام آزمون دیسک کسی را استخدام نمی‌کنند. در واقع داوطلبان استخدام برای این گونه شرکت‌ها، اول بایستی آزمون دیسک ۱۵ دقیقه ای را در وب سایت  انجام داده و سپس به صورت کاملاً دیجیتال همان لحظه تحلیل دقیق و کاملی از شخصیت خودشان دریافت می‌کنند. همزمان نتیجه ی آزمون دیسک برای کارفرمایان شرکت و همچنین مدیران استخدام ارسال میشود. بعد از آن در مورد آزمون شخصیتی با خود فرد متقاضی استخدام صحبت شده و جزئیات به روشنی بیان می شود.

در واقع مدیران استخدام این گونه شرکت ها، با صراحت کامل نتایج آزمون هر یک از متقاضیان را مفصلا تفسیر کرده و با خودشان مطرح می کنند. انجام این کار فرآیند بسیار مثبتی است که نتیجه ی آن انتخاب زمینه ی شغلی مناسب و خوشنودی فرد متقاضی و همچنین افزایش بازده کاری شرکت خواهد بود. آزمون دیسک بر اساس جایگاه اشخاص روی نمودار  دو محور جداگانه دارد که آزمون را به چهار تیپ شخصیتی متفاوت تقسیم کرده و دامنه ی آن از پایین تا بالا متغیر است. روی محور افقی هم شخصیت وظیفه محور، از چپ تا راست متغیر است. پس در آزمون دیسک ۴ تیپ شخصیتی و چهار کادر اصلی داریم که بر اساس آن می توانیم شخصیت افراد را مشخص کرده و تعهد و خوی و ویژگی هایشان را تفسیر کنیم. بر اساس این آزمون افراد به چهار شخصیت اصلی اجتماعی، رابطه ساز، تحلیلگر و راهبر تقسیم می شوند که هر کدام را توضیح خواهیم داد. در ادامه با سایت فن پردازان، جزئیات این شخصیت‌ها را با هم مرور کنیم.

از همین لحظه به روز‌ترین مهارت‌های حرفه‌ای کسب‌وکار را به‌دست آورید. در دوره DBA ثبت‌نام کنید

خصوصیات انواع تیپ های شخصیتی

شخصیت راهبر

اولین تیپ شخصیتی که  معمولا در آزمون دیسک در کادر چپ بالا  قرار می‌گیرد، شخصیت راهبر یا مسلط است. این افراد کاملاً برونگرا بوده و در عین حال بسیار دقیق و وظیفه محور هستند. انگیزه این شخصیت ها در مورد انجام کار صرفا کسب نتایج است، شخصیت های راهبر به خوبی میتواند نقش کارآفرینان، افسر پلیس، رئیس آتش نشانی و ... برا بازی کنند. در واقع شخصیت های راهبر بایستی در زمینه های شغلی انجام وظیفه کنند که کسب نتایج مهم ترین عامل موفقیت انجام کار باشد. شخصیت های راهبر می توانند سریع فکر‌کنند و تصمیم بگیرند. در حقیقت مایل هستند که به سرعت به نتیجه ی نهایی برسند. راهبران نسبت به تیپ شخصیتی رابطه‌سازان کم تحمل تر هستند چرا که خودشان بیشتر وظیفه‌محور عمل می کنند، اما به خوبی می توانند با تیپ شخصیتی تحلیل‌گران کنار بیایند، زیرا هر دوی این شخصیت ها، تمرکزشان بر کسب نتایج نهایی است.

شخصیت اجتماعی

دومین قسمت آزمون دیسک مربوط به شخصیت ابراز گر یا اجتماعی است (که این تیپ شخصیتی در آزمون دیسک با عنوان اثرگذار آمده است. افرادی با تیپ شخصیتی اجتماعی، ارزش زیادی برای روابط بین فردی قائل بوده و افرادی برون‌گرا و فرد محور هستند. این افراد می توانند سیاستمداران، سخنرانان، فروشندگان، ‌مجریان یا مدیران خوبی شوند. 
در واقع این گونه افراد، به طور کلی در هر کاری که نیازمند سطح بالای تعامل و ارتباط با دیگران باشد بسیار خوب عمل می کنند. در واقع دوست دارند که در مورد خود و دیگران صحبت کنند و معمولاً بسیار مشتاق و مثبت هستند اما یکی از خطرات افراد اجتماعی این است که گاهاً به سرعت با شما توافق می‌کنند و تعهدات می دهند که معمولاً بعد ها آن را به خاطر نمی آورند.

 

 شخصیت رابطه‌ساز

سومین دسته  آزمون دیسک مربوط به سمت راست پایین است که افراد رابطه محور را تشکیل می دهد به دلایل ویژه‌ای این افراد را رابطه ساز می نامیم. اینگونه افراد اهمیت زیادی به احساسات و افکار دیگران داده و در عین حال بسیار تودار و درونگرا هستند. آنها کم حرف می زنند معمولاً چیزی نمی‌گویند و ایما و اشاره نمی‌کنند. افراد رابطه ساز به طور کلی  در انجام وظایف به کندی عمل کرده و معمولا مردد به نظر می رسند. نگرانی بزرگ آنها تاثیر رفتار و گفتارشان بر دیگران است و بزرگترین انگیزه این اشخاص، این است که همه افراد با هم دوست و سازگار باشند. افرادی که در این دسته ی شخصیتی قرار می‌گیرند معمولاً مشاوران، روانشناسان، پرستاران و معلمان خوبی میشوند، آنها در تمامی کارهایی که نیازمند ارتباط نزدیک و کار نزدیک با دیگران باشند بسیار خوب عمل می کنند. هنگامی که می‌خواهید با شخصیتهای رابطه ساز ارتباط برقرار کنید، کمی بیشتر فکر کنید و سوالات زیادی بپرسید با دقت  به پاسخ این افراد گوش دهید و بدانید که این افراد اصلاً تمایلی ندارند که خیلی عجولانه و سریع تصمیم بگیرند.

به عنوان یک مدیر با تیپ های شخصیتی چگونه برخورد کنیم؟

شخصیت تحلیل‌گر

اشخاص تحلیلگر  متفکر که در مدل دیسک با نام سازگار معروف هستند، بسیار ساکت و تودار بوده و همچنین وظیفه محور هستند. بزرگترین انگیزه ی این افراد دقت سر کار است. اشخاص تحلیلگر برای مشاغلی که به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارند بسیار مناسب هستند آنها آنها معمولاً دوست ندارند که عجولانه تصمیم بگیرند و می‌توانند به عنوان برنامه نویس، حسابدار، مهندس رایانه، دانشمند، ریاضی دان، تحلیلگر مالی و محقق بسیار موفق عمل کنند. شخصیت آنها به گونه ای است که دوست دارند ساعتهای طولانی به تنهایی کار کنند به شکل که کمترین تعامل را با دیگر افراد داشته باشند هنگامی که با چنین اشخاصی روبرو می شوید بهتر است که ایده های خود را به شکل کاملاً منطقی و عملی ابراز کنید. آنها عاشق جزئیات و حقایق هستند و می خواهند مطمئن شوند که هیچگونه درصدی برای بروز خطا و اشتباه وجود ندارد. کارمند ها با تیپ شخصیتی تحلیلی، کار با سیستم ها را دوست دارند آن ها منطقی، محتاط، معقول و راحت هستند. این طور افراد هنگامی که جایگاهشان مشخص باشد و تمامی قوانین را به درستی بدانند می توانند به عنوان یک برنامه ریز، مدیر، مشاور انجام وظیفه کنند. این گونه افراد معمولا چشم انداز تحلیلی خوبی نسبت به موفقیت آینده ی کسب و کارها دارند و معمولا پیش بینی هایشان اگر با تخصص همراه باشد، درست از آب در می آید.شخصی با شخصیت تحلیلی برای شکوفایی و رشد شخصیتی، نیاز به یک محیط کار عادلانه و چالش های فکری دارد. از این استراتژی ها برای حداکثر بازدهی او در کار استفاده کنید:

  • حتما با او جلسات هفتگی برگزار کرده و انتظارات کاری را به درستی بازگو کرده و مرزهای مشخصی را تعیین کنید.
  • انجام پروژه های خاصی را به وی واگذار کنید تا بتواند در یک زمینه ماهر شود.
  • او را تشویق کنید اهداف خود را تعیین کند.

تمایل طبیعی انسان ها این است که با همه ی افراد به گونه‌ای برخورد کنند که انگار شبیه خودشان هستند اما هنگامی که به رشد فکری و بلوغ عاطفی می رسند می فهمند که بایستی با افراد به روش‌های مختلف برخورد کرد. برای سازگاری و کنار آمدن با شخصیت‌های مختلف معمولاً بهتر است کمی تفکر کرده و به خصوصیات فرد مقابل توجه کنید، سپس زمان مشخصی را برای در کنارشان بودن، در نظر بگیرید و به سرعت با خلق و خو و شرایط اخلاقی آنها سازگار شوید. خصوصاً اگر می خواهید که در رابطه موفق و اثر گذار باشید.

 

این تیپ های شخصیتی را چگونه مدیریت کنید؟

برای مدیریت افراد مختلفی که در گروه های شخصیتی مختلف قرار می گیرند بهتر است که کارمندان خود را ارزیابی کنید و به خصوصیات آنها و به شخصیت خود که مطمئنا تغییری نخواهد کرد، نگاهی بیندازید و سپس به خصوصیات فردی کارمندان تان و اینکه چگونه می توانید بهتر با آنها کنار بیایید فکر کنید. 

شخصیت  راهبر: افراد راهبر معمولاً فرد محوری کمی داشته اما بسیار نزدیک به افراد خودمحور هستند. این گونه افراد معمولاً کم طاقت بوده و بسیار بر کارشان تمرکز می کنند روش صحیح مدیریتی بر این گونه افراد این است که که کاملاً دقیق، متمرکز، سریع و عملگرا باشید و به وضوح و روشنی نتایج مورد انتظار خود را بیان کنید.

شخصیت ابرازگر: شخصیت های ابرازگر بسیار برونگرا، اجتماعی، دوستانه و مشتاق هستند. این افراد به طور کلی، کل‌نگر هستند و تصاویر بزرگ را می‌بیند و معمولاً از شنیدن جزئیات طفره می روند و علاقه زیادی به ارتباطات بین فردی و تعاملات انسانی ندارند. اثربخشی روش مدیریتی با این گونه افراد این است که آنها را در جریان کارها قرار دهید، انرژی شان را به سمت مسیری متمرکز کنید که بیشترین تأثیر را بر انجام کار داشته باشند. در واقع زمانی را به ایجاد ارتباط و صحبت و تعامل با آنها اختصاص دهید و جزئیات کار را به اشخاص دیگری واگذار کنید.

به عنوان یک مدیر با تیپ های شخصیتی چگونه برخورد کنیم؟

از همین لحظه به روز‌ترین مهارت‌های حرفه‌ای کسب‌وکار را به‌دست آورید. در دوره MBA ثبت‌نام کنید

رابطه سازها: این گونه افراد معمولاً فرد محور هستند و تمرکز بسیار کمی بر انجام کارها دارند. آنها از کار تیمی، همکاری، دوستی و هماهنگی لذت می برند. رابطه سازها معمولاً روش مدیریتی ملایم همراه با ارتباطات زیاد دوستانه و بدون غافلگیری را دوست دارند. توجه نشان دادن به آنها و همچنین حساسیت شان، بیشترین اهمیت را برایشان دارد.

تحلیل گران: این افراد که تمرکز زیادی بر کار داشته، تمرکز بسیار کمی بر افراد دارند معمولا به صحت، دقت و بی عیب و ‌نقص بودن و همچنین جزئیات اهمیت زیادی می‌دهند. شیوه مدیریتی مناسب و سازگار با اینگونه افراد این است که با آنها در ارتباط بوده و صریح، دقیق، متوجه جزئیات باشید و بسیار دقیق صحبت کنید. مدیران موفق به منظور بهبود شیوه های مدیریتی و همچنین برقراری رابطه ی خوب با انواع مختلف تیپ‌های شخصیتی، زمان خاصی را برای آموزش و مطالعه در این زمینه در نظر می گیرند. خوشبختانه با کمی سوال و جواب می توان به کلیه ی جزئیات شخصیتی افراد دست پیدا کرد. برای مدیریت هر چه بهتر افراد با تیپ های شخصیتی مختلف بایستی شیوه های مدیریتی خود را مطابق با روحیات افراد تغییر داده تا بتوانید با هماهنگی بیشتری تیپ های شخصیتی مختلف را را هدایت کرده و بهترین بازده را دریافت کنید.

حال اگر می خواهید در این زمینه موفق تر عمل کنید می توانید به سایت فن پردازان مراجعه کرده و در دوره مهارت های زندگی، ثبت نام کرده و آموزش مهارت های زندگی را فرا بگیرید. بدین ترتیب می توانید، بعد از اتمام دوره مهارت های زندگی و آموزش سرفصل دروس به خوبی بر جزئیات دوره اشراف پیدا کرده و مدرک مهارت های زندگی و یا گواهینامه ی مهارت های زندگی را دریافت کنید. بدین ترتیب خیلی راحت تر می توانید از پس مدیریت زندگی و کسب و کارتان برآیید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close