بازرسی فنی و کنترل کیفیت

تعریف بازرسی فنی 

بازرسی فنی، به معنای بررسی مشخصات فنی یک قطعه و تست ها و آزمون های انجام شده برای آن به منظور تعیین میزان انطباق آن با استاندارهای از قبل تعیین شده است. غالبا، هنگام استفاده از یک قطعه، تست های و آزمون هایی روی آن انجام میدهند تا مشخص شود که آیا برای یک مورد مصرف خاص کارایی دارد یا نه. این آزمون ها توسط سازمان های خاص بازرسی فنی انجام شده و نتایج شان مورد تایید است. 
غالبا، فعالیت هایی که در این بازرسی ها انجام میشود شامل انواع اندازه گیری، ازمون، سنجش و ارزیابی و در نهایت مقایسه و انطباق بوده و در اخر میتوان، با تایید نتایج این ازمایش ها، آن قطعه را برای سیستم مورد نظر استفاده کرد. غالبا، فرایندهایی که در این بازرسی فنی انجام میشود شامل: 
بازرسی فنی مشخصات قطعات و استانداردهای انها
تایید بازرسی های انجام شده توسط تولید کننده 
بازرسی موارد اولیه
بازرسی در حین کار گذاشتن و استفاده از قطعات
تاییید مدارک و آزمون های فنی انجام شده 
 سرفصل های این مقاله عبارتند از :تعریف بازرسی فنی ، سطوح بازرسی، آموزش مدیریت بازرسی فنی ، دوره مدیریت بازرسی فنی ، مدرک مدیریت بازرسی فنی ، بازرس فنی کیست، گواهینامه مدیریت بازرسی فنی ، اصطلاحات بازرسی فنی و بازرسی فنی و کنترل کیفیت. 

آموزش مدیریت بازرسی فنی
بازرس فنی کیست

بازرس فنی فردی است که با روش های بازرسی قطعات اشنایی داشته و دارای توانمند هایی است که به سهولت عیوب موجود در انواع قطعات و نامتناسب بودنشان را شناسایی میکند. علاوه براین، او میتواند احتمال رخداد مشکلات فنی و انحرافات را پیش بینی کرده و راه کارهایی برای انها ارایه دهد. 
بازرسان فنی، قطعا به آموزش آکادمیک نیاز داشته و باید بعد از یک دوره اشنایی با اصول و تکنیک های بازرسی فنی، دوره ای را هم تحت نظارت بازرسان با تجربه کار عملی انجام داده و با انواع روش های توسعه بازرسی اشنایی پیدا کرده و بتوانند به محض مشاهده انواع قطعات صنعتی، عیوب آنها را تشخیص دهند. 
علاوه براین، تاییدیه ها و نظرات این بازرس ها باید کاملا بیطرفانه باشد و نباید هیچ گونه فشاری از هر جهتی، روی تصمیم و تایید آنها تاثیر بگذارد. همچنین، این بازرس ها باید تایید یا عدم تایید خود را فقط به سازمان مربوطه اعلام کنند زیرا در این مورد تعهد حقوقی دارند. بازس فنی باید به نظرات دیگر بازرس ها نیز توجه داشته، به شرایط مختلف سازگار شده ، تصمیماتش برپایه استدلال باشد و در عین حال بتواند به صورت مستقل تصمیم بگیرد. 

سطوح بازرسی

با توجه به اینکه کیفیت همه کالا ها و مورد مصرفشان یکی نیست، بنابراین پیش از استفاده  باید در چند مرحله بررسی شده و عیوب و ایرادهای احتمالی شان برطرف شود تا در حین کار مشکل حادی بروز نکند. غالبا، سطوح بازرسی به 4 سطح تقسیم میشوند: 
1.    بازرسی در حین ساخت: در این مرحله ، کیفیت مواد، صلاحیت جوشکاران، عملیات سند پلاست، آزمایش های مکانیکی، کیفیت خط تولید و سخت افزار و آزمایش های مخرب و غیر مخرب بازرسی شده و گواهینامه تایید صادر میشود. 
2.    بازرسی در زمان های مشخص : این بازرسی ها طبق برنامه ریزی های قبلی و با دقت انجام شده و مواردی مانند نظارت و کنترل سیستم ها، بازرس نهایی قطعات،  بررسی مدراک تایید صلاحیت جوشکاران، نظارت بر آزمایش های خاص، بازرسی انواع بسته بندی، بازرسی ابعاد و سطح و... را در بر میگیرد. 
3.    بازرسی نهایی و انجام آزمایش : این بازرسی مختص کالاهای ساخته شده است که در آن ، چند نمونه از قطعات به صورت تصادفی انتخاب شده و کیفیت شان بررسی میشود. در این مرحله مواردی مانند کنترل اجزا، بازرسی اجزا، بازرسی ابعاد، صدور گواهینامه تایید محصول، بازرسی نهایی و.... انجام میشود.
4.    بازرسی و کنترل نهایی کالا : در این مرحله، مدارک و گواهینامه های آزمون های انجام شده بررسی شده و البته فعالیت هایی مانند بررسی گزارش های نهایی فنی، کنترل کیفیت و کمیت، بررسی گواهینامه صادر شده، بازرسی رنگ و پوشش و بازرسی بسته بندی و صدور گواهینامه برای حمل نیز صورت میگیرند. 

دوره مدیریت بازرسی فنی

آموزش مدیریت بازرسی فنی 

بازرسی فنی، یکی از ملزومات محیط های صنعتی بوده و در صورتی که بازرس دانش علمی کافی در این زمینه نداشته باشد، کار فنی با موفقیت پیش نخواهد رفت. علاوه بر این، مدیریت بازرسی فنی مسئولیت پرچالش و خطیری است و فردی که این مسئولیت را بر عهده دارد باید با اصول و تکنیک ها فنی و انواع سطوح بازرسی و کنترل کیفیت آشنایی داشته و با در نظر گرفتن آنها قطعات را تایید کند. علاوه بر این، دریافت گواهینامه مدیریت بازرسی فنی  برای دارندگان آن مزیت قابل توجهی بوده و نشان از اعتبار و تخصص آن افراد و مدیران است. 
در راستای آموزش مفاهیم و یادگیری کارایی بازرسی فنی ، مرکز آموزش فن پردازان، دوره آموزشی آموزش مدیریت بازرسی فنی را برای علاقمندان به این دوره  ارایه کرده است. دوره مدیریت بازرسی فنی ، به دانش پذیران این امکان را میدهد تا با مفهوم و اصول بازرسی فنی و انواع آن اشنایی پیدا کرده و برای استفاده بهینه و عملی از آنها  در محیط های علمی و صنعتی آماده شوند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت بازرسی فنی  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود.

اصطلاحات بازرسی فنی 

هر حیطه علمی و صنعتی دارای اصطلاحات و واژه های خاصی است که متخصصین آن حیطه به واسطه آن، میتوانند وضعیت و پیشرفت کار را توضیح داده و نظراتشان را با هم به اشتراک بگذارند. حیطه مدیریت بازرسی فنی نیز از این امر مستثنی نبوده و برای توصیف هر بخش آن از اصطلاح خاصی استفاده میشود. 
اصطلاحات بازرسی فنی، صرفا  برای این حیطه مهندسی مورد استفاده قرار گرفته و هنگامی که نقص و یا عیبی در نتیجه نهایی کار مشاهده شود، آن را با این اصطلاحات در گزارش های کاری توضیح میدهند تا برای دیگر افراد مرتبط با این کار، قابل درک و فهم باشد.

مدرک مدیریت بازرسی فنی

بازرسی فنی و کنترل کیفیت

بازرسی فنی و کنترل کیفیت، برای محیط های صنعتی انجام شده و میتوان آنرا در محیط هایی مانند خطوط تولید و برای صدور گواهی نامه های کیفیت محصول مورد استفاده قرارداد. غالبا، برآیند و نتیجه مجموعه فعالیت های این بازرسی و کنترل کیفیت شامل: 
نظارت و کنترل بر کیفیت کالاها و تطبیق آنها با استانداردها
کمک به حفظ ایمنی در جامعه و رعایت استانداردها 
ممانعت از ساخت محصولات و کالا های غیر استاندارد
جلوگیری از اتلاف سرمایه اصلی 
ارتقا سطح کیفیت محصولات تولیدی 
حفظ حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close