با سبک معماری کلاسیک بیشتر آشنا شوید

با سبک معماری کلاسیک بیشتر آشنا شوید

با سبک معماری کلاسیک بیشتر آشنا شوید | بسیاری از افرادی که به رشته معماری علاقه دارند، با انواع سبک های آن نیز آشنا هستند. یکی از سبک های معماری که طرفداران بسیاری هم دارد، سبک کلاسیک است که از عناصر برگرفته از معماری دوران کلاسیک روم و یونان تشکیل شده است. تعداد بسیاری از سبک های معماری که پس از دوره رنسانس در اروپا ظاهر شده اند به عنوان معماری کلاسیک در نظر گرفته می شوند. جان سامرسون این تعبیر گسترده را در کتاب خود به نام زبان معماری کلاسیک بیان نموده است. اگر شما طرفدار هنر معماری ستید و قصد دارید در آینده ای نچندان دور به کار در این حوزه مشغول شوید، بهتر است با انواع سبک های معماری خصوصا یکی از پرطرفدارترین آن ها، یعنی سبک کلاسیک آشنا شوید. تا پایان مطلب همراه ما باشید تا به شما علاقه مندان به معماری بگوییم که چطور می توانید با شرکت در دوره معماری؛ علاوه بر آشنایی کامل سبک ای معماری، مهارت ها و تکنیک ای این حوزه را آموخته و با دستی پر وارد بازار کار معماری شوید.

تعریف کامل و جامع سبک معماری کلاسیک

در طول تاریخ ساختمان های بسیاری با استفاده از سبک معماری کلاسیک ساخته شده اند. اگر بخواهیم تعدادی از مهم ترین آن ها را نام ببریم، می توانیم به پاتئون در دوران یونان باستان، کلیسای سنت پیتر برای صدر مسیحیت، تمپیه تو برای دوره رنسانس پیشرفته اشاره نمود که تمام این ساختمان ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. یکی از مهم ترین نشانه های سبک کلاسیک در قرن نوزدهم استفاده از طرح نمای رومی در ساخت بناهای کلاسیک بود. تاریخ معماری در قرن هجدهم به معنای احیای سبک ابتدایی همراه با تغییراتی بود که در جریان آن نظم دنیای کهن اروپا به دنیای مدرن در قرن ۱۸ و ۱۹ تغییر یافت.

دوره های معماری کلاسیک

این سبک مهم از معماری هم مانند بسیاری از سبک ای دیگر دارای دوره های مختلف می باشد که در ادامه به معرفی این دوره ها می پردازیم:

  • شیوه و دوران هندسی
  • دوران کهن
  • دوره کلاسیک
  • دوره هلیسم

اگر بخواهیم به تاریخ نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که ساختمان سازی به شیوه معماری کلاسیک به حدود ۲۰۰۰ سال پیش در غرب باز می گردد. این سبک معماری هم همانند دیگر سبک های معماری با گذشت زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. ساختمان هایی که به سبک کلاسیک احداث شده از یک طرف مانند داستان برای شما پیام های مهمی خواهد داشت و از طرفی دیگر در هر بخش آن یک مسئله عمیق پنهان شده است. به طور کلی معماری به معنای علم و هنر طراحی ساختمان و بنا است.

حتی این طور می توان گفت که اجتماعی ترین هنر انسان معماری می باشد و سر و سامان دادن یک مکان با استفاده از متریال و روش های مختلف به روش نوآورانه موضوع اصلی معماری است. به عقیده آگوست پره (Auguste Perret) معماری هنر سازماندهی کردن فضا است که این هنر از طریق ساختمان بیان می گردد. سبک معماری کلاسیک نشان دهنده تاثیرات اجتماعی و مذهبی یک ملت است که در نهایت زیبایی و کمالات به دنیا عرضه شده است. یکی از اصلی ترین دلایلی که در معماری کلاسیک، گل و گیاه حضور  کمرنگی دارد این است که زمانی که انسان محوری در یونان از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود پایه سبک معماری کلاسیک به طور کاملا علمی بنا شد، البته این برخلاف فرهنگ شرق بوده است.

ویژگی های بارز معماری سبک کلاسیک

معماری کلاسیک ویژگی ای بسیاری دارد، اما یکی از مهم ترین آن ها، هماهنگی و تناسب می باشد که از ویژگی اصلی و بارز این سبک می باشد. جالب است بدانید که ستون سازی در دوره معماری کلاسیک وارد بخش ساختمان سازی شد. بناهایی که در این دوره و با این سبک ساخته شده اند، دارای ستون های بلند در بخش ورودی می باشند. یکی از خصوصیات اصلی این سبک معماری ستون های تزئین شده هستند به طوری که اغلب افراد این سبک معماری را به واسطه ستون ها و تزئینات خاص آن می شناسند.

از آن جایی که این نوع از ستون ها به سقف های بلند هم نیاز دارند، به همین علت یکی دیگر از ویژگی های سبک کلاسیک را می توان سقف های بلند دانست که جلال و شکوه فضای کلاسیک را تا حد قابل توجه افزایش می دهند. طراحان معماری کلاسیک از ویژگی سقف های بلند استفاده کرده و از عناصر شلوغ بهره می گیرند. اما این ویژگی ها به همین دو مورد خلاصه نمی شود، طبیعی است زمانی که سقف ها بلند می شوند، بدون شک پنجره ها نیز باید بلندتر باشند. در صورت وجود سقف های بلند به پنجره های بلند نیز بدون شک نیاز خواهید داشت.

اغلب این پنجره ها از کف تا سقف نصب شده اند و در این سبک معماری به عنوان سومین ویژگی بارز شناخته می شوند. البته این پنجره ها به بخش های کوچک تر تقسیم شده و می توانند به صورت صاف و قوس دار باشند. استفاده از پنجره های بلند نمایانگر شکوه بنای کلاسیک است. خطوط و فضاهای منحنی شکل یکی از نکات مهم و ضروری در ساختمان های کلاسیک می باشد. استفاده از وسایل منحنی و گرد به انسان احساس آرامش، راحتی و اصیل بودن می دهد.

اما از لحاظ رنگ، در معماری کلاسیک رنگ های قابل استفاده بسیار محدود هستند، به طور کلی از رنگ های دلخواه نمی توان در سبک معماری کلاسیک استفاده کرد و باید به سلیقه خود یکی از رنگ های گرم و پخته را انتخاب نمایید. در این سبک معماری به جای رنگ سبز از رنگ یشمی، به جای رنگ قرمز از زرشکی و به جای رنگ آبی از رنگ سرمه ای استفاده می شود. در حالت کلی رنگ های استفاده شده در معماری کلاسیک با یکی از رنگ های سیاه، قهوه ای و طوسی مخلوط می شوند. در این سبک معماری سرمه ای، قهوه ای، زرشکی، یشمی، سدری، طلایی، برنزی و صورتی چرک بیشترین کاربرد را دارند اما از همه رنگ ها همزمان با هم نمی توان استفاده کرد. در فضای غالب ساختمان های به این سبک باید از یک یا دو رنگ ثابت استفاده کرد.

شیوه های مختلف معماری کلاسیک

شاید برای تان جالب است بدانید که سبک معماری کلاسیک به روش های مختلف دوریک، یونیک و کرنتین طبقه بندی می شوند که این روش ها از اجزای بدن انسان بر گرفته شده اند.

  • سبک معماری دوریک

در سبک معماری دوریک، ساختمان ها بلند و با ارتفاع زیاد از سطح زمین احداث می شوند. ستون های ساختمان و همینطور بدنه آن ها از سمت پایین به بالا باریک می شوند و در قسمت میانی ستون به صورت محدب است و سر ستون ساده و بدون تزئینات است.

  • معماری کلاسیک شیوه کرنتین

اولین بار برای ساخت ستون های موجود در معابد از سبک کرنتین استفاده شده است. سر این ستون ها به صورت کاسه زنگ رو به بالا هستند. بناهای مهم ساخته شده با استفاده از این سبک معماری کلاسیک از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برخی از این نوع ساختمان های احداث شده در طول تاریخ می توان به معبد پارنتون، معبد الهه آتنا و معبد ارختثوم در شهر اکروپل و یا ارگ آتن اشاره نمود که اقدامات خاص معماری روی آن ها انجام شده است. سنگ های این ساختمان ها تراش داده شده و با متریال فلزی بسیار زیبا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. همچنین از مهم ترین بناهای ساخته شده با استفاده از این سبک معماری می توان به معابد سنگی، آمفی تئاتر روباز و فضای جمعی شهری مثل آگورا که محل تجمع و برگزاری مراسم می باشد اشاره کرد.

  • معماری کلاسیک یونیک

ساختمان هایی که با این سبک معماری بنا شده اند دارای ستون های باریک و بلند هستند و سر ستون ها به صورت پیچ خورده و حلزونی هستند. طرح ستون های این سبک معماری از هر سو برای بیننده یکسان دیده می شود. در مقایسه با معماری کلاسیک دوریک، ستون های این سبک معماری بلندتر هستند و تعداد شیارهای روی بدنه ستون ها حدود ۲۶ عدد است. یکی دیگر از تفاوت های شکل ستون در دو سبک، سر ستون ها هستند. در سبک یونیک ستون سنگی روی پایه ستون دایره ای شکل قرار می گیرد و این ستون ها از سنگ یکپارچه تراشیده شده و دارای فرورفتگی ساخته شده است.

آشنایی با عناصر مورد استفاده در سبک معماری کلاسیک

  • ستون ها

همان طور که پیش تر هم گفته شد در ساختمانی هایی که با این سبک معماری بنا شده اند، ورودی دارای ستون های بلند هستند. در حقیقت یکی از خصوصیات بارز سبک کلاسیک، ستون های تزئین شده هستند. به طوری که بسیاری از افراد این ساختمان ها را بر اساس نوع تزئینات ستون ها و سر ستون ها و قدمت آن ها تشخیص می دهند. نشانه های این سبک معماری در طراحی داخلی ساختمان ها مشهود است. در طراحی داخلی این ساختمان ها به استفاده از خطوط عمودی راه راه بر روی دیوارها و پرده های موجود در ساختمان تاکید شده است.

  • سقف

زمانی که در سبک معماری کلاسیک از ستون های بلند صحبت می کنیم، ناخودآگاه پای سقف های بلند هم به میان می آید. در واقع دومین عنصر مهم در معماری کلاسیک سقف ها هستند، استفاده از سقف بلند در ساختمان شکوه و عظمت فضای مورد نظر را افزایش می دهد به همین دلیل با افزایش ارتفاع سقف شکوه و عظمت فضای مورد نظر نیز افزایش می یابد. همین ویژگی موجب شده است طراحان از عناصر شلوغ در این سبک دکوراسیون استفاده کنند. این سقف ها گاهی دارای گچ بری نیز هستند.

  • کف

در کف ساختمان های بنا شده با این سبک معماری از مواد طبیعی همچون سنگ و چوب متریالی استفاده شده است. البته این نوع متریال با بهره گیری از معماری سنتی یونانی در این سبک معماری برای کف مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در سطوح بزرگ و یکدست به چشم می خورند.

  • مبلمان

اگر به معماری کلاسیک علاقه داشته باشید و بخواهید دکئراسیون خانه را با این سبک تغییر دهید برای انتخاب مبلمان بسیار محدود هستید و تنها می توانید مبلمان استیل را انتخاب نمایید. البته مبلمانی که از ترکیب چوب و پارچه ساخته شده اند و چوب در آن ها به عنوان پایه اصلی مورد استفاده قرار گرفته است نیز می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. چوب به کار رفته در این مبلمان دارای نقش و فرم های برجسته هستند، این فریم های پر نقش و نگار باید با استفاده از پارچه های گلدار و گرانبها پوشیده شده باشند.

اغلب چوب این نوع از مبلمان منبت کاری شده هستند و بر روی آن ها کار دست قابل مشاهده است. در این سبک معماری غذاخوری مکان مستقل را به خود اختصاص می دهد. صندلی ها، بوفه و یا ویترین برای نگهداری سرویس غذاخوری نیز در این سبک معماری مشاهده می شود. دیگر وسایل مورد استفاده در این سبک معماری اغلب از جنس چینی، نقره و شیشه می باشند. طرح هایی از نقوش طبیعت در این سبک معماری نیز مشاهده می شود.

  • نور

بدون شک در هر حالتی برای انجام کار، آرامش و انجام کارهای معمولی و روزانه، به نور نیاز خواهید داشت. در واقع این نور است که به عنوان اصلی ترین عامل پویایی فضای داخلی شناخته می شود، به همین دلیل بدون نور، فرم رنگ و بافت در فضای داخلی قابل مشاهده نخواهد بود. هدف اصلی نورپردازی ایجاد محیطی زیبا و کارآمد می باشد که با ویژگی های خاص فضای مورد نظر باید منطبق باشد.
نورپردازی مناسب ویژگی خانه ها به سبک کلاسیک را برجسته تر نشان می دهد. در خانه هایی که دارای نشیمن بزرگ هستند استفاده از مبلمان و لوسترها به سبک کلاسیک توصیه می شود. لوسترهای برنجی و یا بلورین برای این خانه ها مناسب می باشد.

نقش معماری کلاسیک در دکوراسیون داخلی

یکی از موارد دیگری که می توان در آن کمی هم سبک کلاسیک را ترکیب کرد دکوراسیون داخلی است. شما با فراگیری دانش معماری کلاسیک می توانید در نحوه طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی هم تغییری بینظیر ایجاد کنید. این سبک معماری دارای ویژگی های بسیاری است که فقط و فقط مختص خودش است و موجب تمایز بیش از حد این سبک با دیگر سبک های دکوراسیونی می شود. در کنار ویژگی هایی که در طراحی یک دکوراسیون کلاسیک به کار می رود، این ویژگی های کلی در یک نگاه می توانند این سبک را در خانه شما معرفی نمایند:

  • تقارن

شاید بتوان تقارن را شاخص ترین و مهم ترین ویژگی این سبک دانست، مبلمان ها و وسیله ها و لوازم دکوری همه به صورت جفت هستند و معمولا در روبروی هم قرار می گیرند و نظمی خاص به دکوراسیون داخلی داخل خانه می بخشند.

  • نظم

بهتر است بدانید که این سبک به هیچ عنوان با بی نظمی و شلوغی کنار نمی آید، هریک از اکسسوری های کلاسیک محدوده و جای مشخصی برای قرار گرفتن دارد. به گونه ای می توان گفت که این سبک یکی از سبک های منظم است که پایداری و استقامت خاصی را به فضا می بخشد.

  • ترکیب رنگی خاص

به هیچ وجه نباید از اهمیت رنگ ها در این سبک غافل شوید. در سبک کلاسیک رنگ هایی بسیار خاص و باوقار استفاده می شود، رنگ هایی که به فضای خانه شما شخصیت می بخشند؛ رنگ هایی مانند طیف قهوه ای، بژ و کرم. سبک کلاسیک به سبکی با رنگ های غنی و فاخر معروف است.

  • وسایل چوبی

اگر تمایل دارید که در طراحی و چیدمان داخلی، کمی هم سبک کلاسیک را ادغام کنید، می توانید با شرکت در دوره آموزش معماری دانش لازم را کسب کرده و به کمک آن دکوراسیونی خاص و چشم نواز طراحی و چیدمان نمایید.

دوره معماری فن پردازان شما را وارد بازار می کند

اگر اهل هنر باشید و به معماری هم علاقه داشته باشید، شاید با خواندن این مطلب ترغیب شوید که در یک دوره معماری شرکت کنید و وارد بازار کار این حوزه شوید. اگر تصمیم تان جدی است ما به شما دوره معماری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را معرفی می کنیم. این موسسه آموزشی با بیش از 10 سال سابقه درخشان اقدام به برگزاری دوره آموزش معماری کرده. این فرصت مناسب افرادی است که به رشته معماری علاقه دارند و می خواهند بدون شرکت در کلاس های دانشگاه و دریافت مدرک معماری، در این رشته به فعالیت بپردازند.

همچنین علاقه مندان به معماری کلاسیک با ثبت نام و شرکت در این دوره می توانند شانس این را داشته باشند که نه تنها در داخل کشور به کار مشغول شوند، بلکه برای کار یا حتی ادامه تحصیل ب کشورهای خارجی پیشرفته دیگر مثل کانادا بروند. چرا که دانش پذیران این دوره در پایان آن گواهینامه معماری مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت می کنند. همچنین موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان یاری رسان افراد در زمینه تحصیل یا کار در کشوری دیگر هم می باشد. دانش پذیران با شرکت در این دوره پرطرفدار می توانند مدرک معماری دریافت کنند که دارای تاییدیه سازمان ارزیابی جهانی WES کانادا می باشد؛ این یعنی مسیری به سمت کشورهای خارجی و پیشرفته، کشورهایی که به معماران و رشته معماری توجه ویژه ای می کنند! پس اگر شما با خواندن این مطلب، تصمیم گرفتید که در این راه بدرخشید، درنگ نکنید و در دوره آموزش معماری شرکت کنید؛ یک فرصت دیگر به خودتان بدهید!

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close