اهمیت روانشناسی کودک

اهميت روانشناسي کودک

دانش روانشناسي ، دانش بررسي ، تجزيه و تحليل علمي ذهن و ر فتار افراد بشر است . روانشناسي دانشي است که بواسطه مطالعه ، بررسي و تمرکز روي ريشه رفتارهاي انسان به پيش بيني و پيشگيري از برزو رفتارهاي نامطلوب و سو در اجتماع کمک مي کند . 
دانش روانشناسي حوزه اي از دانش است که مي تواند درکليه ابعاد زندگي انسان ها  تاثيرات مهم ،  مثبت و به سزايي داشته باشد . 
رشته روانشناسي درحوزه علوم انساني رشته اي  جديد و نوين به شمار مي آيد .اين رشته که با توجه به حوزه تحقيقات خود داراي زير مجموعه ها و شاخه هاي بسيارمختلف و متنوع است تلاش مي کند با ريشه يابي رفتار افراد به اصلاح الگوهاي رفتاري آن ها و در برخي موارد با پيش بيني برخي احتمالا از بروز برخي فجايع و وقايع  نا خوشايند پيشگيري نمايد . 
مهم ترين هدف  علم روانشناسي کمک کردن  به بهبود کيفيت زندگي انسان ها در کليه عرصه هاي زندگي مي باشد . به طور کلي اهداف اصلي دانش روانشناسي شامل توصيف رفتار ، توضيح ، پيش بيني کردن رفتارهاي احتمالي ، کنترل اوضاع و احوال و در نهايت بهبود بخشيدن شرايط کلي اوضاع و احوال زندگي افراد است . 

آموزش روانشناسی کودک

اهميت علم روانشناسي 

همانگونه که قبلا نيز اشاره کرديم رشته روان شناسي دانش مطالعه رفتارهاي  افراد ، توجه و تمرکز بر دلايل و ريشه هاي  بروز اين گونه رفتارها و تجزيه و تحليل علمي  آن ها است . اين علم با تمرکز و مطالع بر روي ذهنيات و درونيات افراد به اصلاح الگوهاي ذهنيافراد به دنبال  آن اصلاح الگوهاي رفتاري و عملکرد آن ها  است  و دقيقا به همين دليل است که  علم روانشناسي مي تواند در بهبود کيفيت کليه ابعاد زندگي افراد افراد نقش به سزايي ايفا کند . 
و به همين دلايل آشنايي با اصول و مباني دانش روانشناسي مي تواند از بروز بسيار حوادث و مشکلات در زندگي افراد پيشگيري کند . 
با توجه به اين مهم که همه مي دانند پيشگيري کردن بسيار بهتر، ايمن تر و مقرون به صرفه تر از درمان کردن است در حوزه دانش روانشناسي متخخصان و کارشناسان امر تلاش مي کنند از بروز بسياري از مسائل و مشکلات پيش گيري نمايند . از اين رو اين علم از اهميت دو چنداني برخوردار است . 

دوره روانشناسی کودک

شاخه هاي علم روانشناسي    

همانگونه که قبلا نيز اشاره کرديم حوزه تحقيق و بررسي علم  روانشناسي بسيار متنوع و گسترده است. دراين بخش به برخي از شاخه هاي مختلف علم روانشناسي اشاره خواهيم کرد :
روانشناسي عمومي : حوزه روانشناسي عمومي در برگيرنده آشنايي با کليه اصول و مباني حوزه علم روانشناسي است . در دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي فراگيران کليه اطلاعات و تخصص مورد نياز براي وردو به دوره هاي آموزشي روانشناسي به صورت تخصصي را دريافت خواهند کرد . 
روانشناسي باليني : شاخه روان‌شناسي باليني که در سراسر دنيا يکي از پر طرفدارترين و پرکاربردترين شاخه هاي علم روانشناسي به شمارمي رود  شاخه‌اي از روان‌شناسي است که به درک بهتر، پيش‌بيني و درمان انواع ناهجاري، ناتواني و آشفتگي‌هاي ذهني، هيجاني، زيست‌شناختي، روان‌شناختي، اجتماعي و رفتاري کمک مي‌کند .
روانشناسي صنعتي : روانشناسي صنعتي به طور تخصصي براي بررسي فاکتورهاي روانشناسي درسازمان ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار مي گيرد و و مسائل مورد توجه در اين شاخه از روانشناسي عبارتند از  گزينش افراد مناسب‌ و شايسته  به منظور احراز پست هاي متفاوت سازماني است .
روانشناسي تربيتي و آموزشي  : روانشناسي تربيتي يکي از شاخه‌هاي بسيار پرکاربرد در حوزه علم روانشناسي است که به تحقيق و بررسي فاکتورها و عوامل دخيل در حوزه  مسائل يادگيري و آموزش مي‌پردازد.
روانشناسي کودکان استثنايي: حوزه تحقيق ، بررسي و تمرکزشاخه روانشناسي کودکان استثنايي بر بررسي ناهنجاري هاي ذهني و رفتاري کئدکاني است که با مشکلات ماردزادي و يا با مشکلات اکتسابي مي پردازد و سعس دارد تا حد امکان مشکلات آن ها را کاهش و عوارض آن را کنترل کند . 
روانشناسي جرم : به بررسي دلايل ارتکاب جرم و جنايت مي پردازد و هدف آن کاهش دلايل و انگيزه هاي جرم و جنايت در جامعه و طبع آن کاهش ميزان وقوع آن در جامعه است . 
روانشناسي خانواده : روانشناسي خانواده به بررسي کنش ها و واکنش هاي متقابل اعضاي خانواده و اصلاح الگوهاي رفتاري ناسالم ميان اعضاي خانواده مي پردازد . 
روانشناسي کودک : روانشناسي کودک بهبررسي پروسه رشد و شکل گيري شخصيت کودکان مي پردازد .
علاقه مندان به تحصيل در رشته روانشناسي مي توانند پس از گذراندن دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي که پايه و اساس اين علم به شمار مي رود با توجه به سلايق ، علايق و روحيات خود در هر يک از گرايش هاي ذکر شده به ادامه تحصيل بپردازند . 

مدرک روانشناسی کودک

روانشناسي کودک 

روانشناسي کودک يکي از مهم ترين و پر کاربرد ترين شاخه ها ي علم روانشناسي است . در صورتي که افراد در دوران کودکي  از مشاوره ها و روان درماني هاي تخصصي بهره مند شوند از مراجعه به روانپزشک در ساير دوران عمر بي نياز خواهند شد زيرا بسياري از رفتارها ي ناهنجار دوران بزرگ سالي ريشه در دوران کودکي افراد دارد.  شاخه روانشناسي کودک به  به بررسي روند رشد اخلاقي ، اجتماعي کودک به صورت همزمان با رشد جسماني او مي پردازد. 
از ديدگاه علم روانشناسي دوران کودکي و نوجواني دوران پايه گذاري رشد و شکل گيري شخصيت کودکان به شمار مي آيد و به همين جهت در تعيين شخصيت آينده افراد تاثيرات به سزايي دارد . استفاده از مشاوره متخصصان روانشناسي کودک در سنين اوليه رشد و شکل گيري شخصيت مي تواند منجر به افزايش توانمديهاي شخصي افراد در مواجه با مشکلات و سختي هاي احتمالي زندگي شود . 
روانشناسان ومتخصصان روانشناسي کودک بر اين باورند که در مواجه با برخي موارد و در آستانه برخي از مراحل زندگي کودک مشاوره هاي روانشناسان کودک مي تواند تاثيرات مثبت به سزايي در عبور موفق کودکان از اين بحران ها داشته باشد . برخي از حساس ترين و مهم ترين موارد مورد تاکيد روانشناسان کودک عبارتند از :

  • ورود يک عضو جديد به خانواده  ( تولد فرزند جديد ، اضافه شدن پدر بزرگ و مادر بزرگ به جمع خانواده ) 
  • در آستانه وورد به دوران بلوغ و نوجواني 
  • در آستانه برقراري ارتباطات صميمي و عاطفي 
  • در زمان از دست دادن يکي از اعضاي خانواده و يا بستگان درجه اول 
  • در صورت عدم توانايي در برقراري ارتباط با گروه همسالان 
  • در صورت وجود وابستگي بيش از حد به والدين 
  • در صورت مشاهده اختلالات رفتاري 

و بسياري موارد ديگر که با کمک جلسات روانشناسي و استفاد از توصيه هاي تخصصي و تجربي متخصصان روانشناسي کودک به سادگي بر طرف خواهد شد . 

اهميت روانشناسي کودک 

از آن جا که در دوران کودکي و نوجواني علاوه بررشد جسماني  ، شخصيت افراد نيز شکل گرفته و تثبيت مي شود بنابراين اين دوران را مي توان سنگ بناي شکل گيري شخصيت افراد به حساب آورد . از اين رو عدم توجه به مشکلات و اختلالات در اين دوران مي تواند خسارات جبران ناپذيري در سال هاي آينده به دنبال داشته باشد و از سوي ديگرتوجه ، رسيدگي و درمان مشکلات در مراحل اوليه مي تواند منجر بخ کسب موفقيت هاي بسيار در آينده افراد شود .  

اهداف روانشناسي کودک 

هدف رشته روانشناسي کودک که يکي از زير شاخه هاي رشته روانشناسي رشد محسوب مي شود بررسي دقيق و موشکافانه نيازهاي کودکان و شناخت و ارائه راهکارهاي صحيح و اصولي براي تامين و پاسخ گويي به اين نياز ها است . 

دوره هاي آموزشي روانشناسي کودک 

تحصيل در رشته روانشناسي کودک نياز به گذراندن پيشنياز روانشناسي عمومي و يا روانشناسي مقدماتي دارد . رشته روانشناسي کودک را مي تواند به صورت آکادميک در مراکز دانشگاهي ادامه داد و يا در مراکز معتبر آموزشي به تحصيل و فراگيري شاخه روانشناسي کودک پرداخت . در سال هاي اخير با توجه با استقبال چشمگير متقاضيان از رشته روانشناسي و به خصوص روانشناسي کودک و با توجه به ظرفيت محدود دانشگاه ها برخي مراکز معتبر آموزشگاهي با اخذ کليه مجوزهاي لازم از سازمان ها و مراکز ذيصلاح با همکاري اساتيد برجسته و به نام اين حوزه در راستاي پاسخ گويي به نيازهاي متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي کودک کرده اند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي فن پردازان است . فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزش روانشناسي کودک در مرکز آموزش مجازي فن پردازن علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابلت هاي مورد نياز براي ورود به اين عرصه موفق به اخذ مدرک روانشناسي کودک نيز خواهند شد . لازم به ذکر است کليه مدارک صادر شده از مرکز آموزش مجازي فن پردازان مورد تائيد مستقيم سازمان علوم تحقيقات و فن آوري مي باشد که از درجه اعتبار بسيار بالايي برخوردار بوده و مدرک روانشناسي کودک نيز از اين قاعده مستثني نبوده .
با توجه به تاثيرات به سزاي علم روانشناسي کودک در پروسه تربيت فرزندان که يکي از مهمترين مباحث در خانواده ها به شمار مي رود و. همچنين ايجاد شرايط مساعد براي علاقه مندان ورود به بازار کار گذراندن دوره هاي آموزشي روانشناسي کودک به کليه علاقه مندان به علم روانشناسي به شدت توصيه مي شود.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close