انواع بازاریابی

انواع بازاريابي

بازاريابي که معادل واژه مارکتينگ | Marketing در زبان انگليسي است ،  يکي از مباحثي است که در سال هاي اخير بسيار با آن مواجه مي شويم به طوري که که به نظر مي رسد کسب موفقيت در بازار کسب و کارو تجارت بدون آشنايي با مبحث بازاريابي و تکنيک هاي آن امري بسيار دور از ذهن و بعيد باشد.
براي واژه بازاريابي تعاريف متنوع بسيارزيادي ارائه شده است که عليرغم تفاوت هاي ظاهري همه القا کننده يک مفهوم و يک هدف هستند . آنچه که انجمن بازاريابي آمريکا | The American Marketing Association    در سال 2013 به عنوان جامع ترين تعريف از بازاريابي مصوب کرد به اين شرح است : بازاريابي، مجموعه اي از فعاليت ها و فرايندهاي ايجاد، انتقال، ارسال و تبادل هر آنچه که براي مشتريان، ارباب رجوع، شرکاي تجاري و در کل براي جامعه ارزشمند باشد، است.
برخلاف تصور عموم علم بازاريابي دانش جديدي نيست و قدمتي به بلنداي تاريخ داد و ستد ها و مبادلات کالا به کالا انسان ها دارد و آنچه امروزه به عنوان علم بازاريابي به دنيا معريفي شده و مورد استفاده قرار گرفته است در واقع شکل آکادميک همان بازاريابي قديمي است که بواسطه کسب تجارب زياد در گذر زمان و استفاده از ابزارهاي به روز و مدرن به صورتي موثر تر و کاربردي تر معرفي و مورد استفاده قرار گرفته است . 
کليه فعاليت هاي بازاريابي حول محور هدف که جلب توجه مخاطبان و در نهايت جذب مشتري است انجام مي شود . اين فعاليت هاي که به روش هاي مختلف و با استفاده از ابزاري هاي متفاوت انجام مي شوند تحت عنوان استراتژي بازاريابي يا روش هاي بازاريابي طبقه بندي مي شوند که در ادامه به هريک از اين روش ها اشاره خواهيم کرد و به صورت مختصر در مورد آن ها توضيح خواهيم داد . 

مدرک بازاریابی

استراتژي ها بازاريابي | روش هاي بازار يابي 

در اين بخش به انواع بازاريابي بر اساس روش ها و ابزارهاي مختلف اشاره خواهيم کرد . در تمامي اين روش ها هدف جلب توجه ، اطمينان و در نهايت جذب مشتري و حفظ مشتري در گذر زمان است و تنها روش هاي مورد استفاده و ابزار هاي آن باهم تفاوت دارد . 
بازاريابي  به روش خيريه اي Cause Marketing
بازاريابي به روش خيريه اي  با استفاده  از  احساسات و عواطف افراد و تحريک حس انسان دوستي و کمک به هم نوعان مخاطبان خود را تحت تاثير قرار مي دهد و از اين طريق  به جلب توجه مخاطبان  و جذب مشتري مي پردازد . 
يکي از برجسته ترين مواردي که مي توان براي بازايابي خيريه اي مثال زد  حرکت شرکت کفش برند تامز بود که به جاي استفاده از روش هاي مرسوم و متداول  تبليغ از قبيل يکي بخر دوتا ببر با استفاده از يک سيستم قابل پيگيري بسيار قوي  اقدام به اهداي يک جفت کفش به افراد  نيازمند در ازاي خريد هر يک جفت کفش توسط مشتريان کرد  . شرکت تامز با به کار گيري  اين تکنيک برند خود را در ليست برندهاي خيرو نيکوکار دنيا به ثبت رسانيد . 
بازاريابي به روش برد نزديک  CRM| Close Range Marketing
بازار يابي به روش  برد نزديک که تحت عنوان بازاريابي مجاورتي نيز از آن ياد مي شود شامل ارسال انواع  پيام هايي با تبليغاتي با بهره گيري  از انواع راه ها و روش هاي ارتباطي است . در حال حاضر بازاريابي به روش برد نزديک به صورت بسيار وسيع ، گسترده و  چشمگير مورد استفاده قرار مي گيرد . 
بازاريابي به روش رابطه مند Relationship Marketing
در بازاريابي به روش رابطه مند به جاي تلاش  مستقيم در راستاي معرفي و  فروش کالا يا خدمات خود به مشتريان براي برقراري ارتباط نزديک و صميمانه با آن ها تلاش مي شود . ايجاد ارتباط صميمانه به خودي خود در نهايت منجر به خريد توسط مشتريان خواهد شد و از مزاياي ديگر آن مي توان به استمرار خريد توسط مشتريان و ايجاد حس وفاداري در آن ها اشاره کرد . 
بازاريابي به روش تراکنشي Transactional Marketing
در روش بازار يابي تراکنشي با استفاده از روش ها و راه هاي  بسيار ساده  مشتريان را براي خريد کالا و خرمات مورد نظر تشويق مي کنند . اين روش عمدتا  براي خريد کالا و خدمات مصرفي مورد استفاده قرار مي گيرد و غالبا نتايج مثبتي نيز به همراه خواهد داشت  . به صورت مثال خريد تا آخر وقت امروز با ده درصد تخفيف . اين روش يکي از ابتدايي ارين روش هاي بازاريابي است که به دفعات مورد استفاده و بهره برداري قرارا گرفته و هميشه نتيج مطلوب و چشمگيري در پي داشته است . 

گواهینامه بازاریابی
 

بازاريابي به روش  کميابي Scarcity Marketing
در بعضي شرايط توليد کننده گان با ايجاد محدوديت در زمينه ارائه کالا و خدمات مورد نظر زمينه  افزايش متقاضي را به وجود مي آورند . ايجاد محدوديت در تعداد توليدات و اطلاع رساني هوشمندانه و هدف دار در مورد عدم توليد مجدد محصولات  يکي از روش هاي بسيار موثر براي ايجاد انگيزه در مشتريان است . يکي ديگر از روش هاي محدوديت گذاري که باعث ايجاد انگيزه قوي در مشتريان مي شود در نظر گرفتن شرايط ويژه  براي طيف محدود و خاصي از مشتريان است . 
ارائه نسخه چيني ماشين رولزرويس با نام فانتوم که با استقبال بسيار چشمگير مشتريان مواجه شد و با قيمتي بسيار بالاتر از آنچه که ارزش واقعي کالا بود به فروش رسيد يکي از بهترين مثال هاي قابل ذکر در اين زمينه به شمار مي رود .
بازاريابي دهان به دهان Word of Mouth Marketing
انتقال اطلاعات تبليغاتي به صورت شخص به شخص با استفاده از ارتباط کلامي را  در اصطلاح بازاريابي دهان به دهان مي نامند .يکي از سرگرمي هاي مورد علاقه و رايج ميان همه اقشارمردم در همه جاي دنيا به اشتراک گذاري برندهاي محبوب است . بازاريابي دهان به دهان يکي از قديمي ترين روش هاي بازاريابي و در عين حال کارآمدترين آن ها به شما رمي رود. از آنجا که در اين روش مخاطبان از جوانب تبليغاتي فعاليت هاي خود بي خبرهستند و مبلغان در زمره ذينفعان به شمار نمي آيند اين روش ، روشي بسيار تاثير گذار و موثر است . 
بازاريابي ويروسي Viral Marketing
استفاده از ترفندهايي که به هر دليل براي مخاطبان و کاربران شبکه هاي اجتماعي جذاب باشد به طوري که حتي اگر از طيف مخاطبان و مشتريان بازار هدف نباشند باز هم اقدام به ارسال آن پيام براي ديگران نمايند . براي مثال تهيه يک فايل ويديويي کوتاه با مضمون طنز . استفاده از اين روش منجر به حکشدن برند شما در ذهن مخاطبان خواهد شد . هر زمان که اين افراد به کالا و خدمات مورد نظر احتياج پيدا کنند برن شما به عنوان اولين برند به ذهنشان خطور خواهد کرد . 
بازاريابي تنوع گرا Diversity Marketing
اين نوع از بازاريابي به طراحي و توليد پيام ها تبليغاتي به صور مختلف تاکيد مي کند . در اين روش با توجه به اين که بازار هدف داراي طيف مخاطبان مختلف با فرهنگ ها ، سلايق ، انتظارات ، اعتقادات ، نگرش ها و نيازهاي متفاوت است که استفاده از يک پيام تبليغاتي واحد نمي تواند توجه همه آن ها را به خود جلب نمايد به طراحي و توليد پيام هاي تبليغاتي در اشکال مختلف مي پردازند . 
بازاريابي مخفي کاري Undercover Marketing
بازاريابي مخفي کاري يکي ديگر از تکنيک ها بسيار موثر بازاريابي است . در اين روش با استفاده از شايعه کردن خير هاي ضد و نقيض در مورد کالا و خدمات مورد نظر اقدام به ايجاد انگيزه در طيف مخاطبان مي نمايند . به طور مثال شايعات منتشر شده در باره عدم اخذ مجوز اکران براي يک فيلم در سينما مي تواند منجر به استقبال چشمگير مخاطبان در زمان اکران آن فيلم شود . 
 بازاريابي انبوه Mass Marketing
بازاريابي انبوه شامل ارائه پيام هاي تبليغاتي از طريق رسانه هاي جمعي و ملي مانند راديو و تلويزيون است . از آن جا که اين رسانه ها داراي طيف بسيار وسيعي از مخاطبان هستند براي تبليغ کالاهاي مصرفي که از نيازهاي روزمره  عموم مردم به شمار مي آيند بسيار مناسب هستند . 
بازاريابي فصلي Seasonal Marketing
يکي از روش هاي موثر بازاريابي ، روش بازاريابي فصلي است که بسيار پر کاربرد و موثر است . به عنوان مثال تغيير رنگ بسته بندي کالا و محصولات با توجه به مناسبت هاي پيش رو . به عنوان مثال استفاده از رنگ قرمز براي بسته بندي شکلات در آستانه روز ولنتاين .
بازاريابي آنلاين Online Marketing
بازاريابي اينترنتي يکي از جديدترين روش هاي بازاريابي است . با ورود اينترنت به دنياي تجارت و کسب و کار و رواج فروش هاي اينترنتي بازاريابي اينترنتي نيز پا به عرصه وجود گذاشت . ارسال انواع فايل هاي صوتي و تصويري ، انواع کليپ و ويديو و بسياري ديگر از انواع تبليغات که با استفاد از اين تکنولوژي توليد و توزيع مي شوند ابزارهاي بازاريابي اينترنتي هستند . 
بازاريابي برون‌يابي يا مشتري در بيرون Outbound Marketing
بازار يابي برون يابي شامل جستجو براي تهيه يک بانک اطلاعاتي از مشتريان بالقوه است . مشتريا ن بالقوه کساني هستند که لزوما به کالا و خدمات مورد نظر نياز دارند اما قطعا در ليست مشتريان ما قرار ندارد و مثلا براي تهيه کالا و خدمات مورد نياز خود به يکي از رقبا مراجعه کرده و يا خواهند کرد . 
در اين روش پس از تهيه بانک اطلاعاتي مورد نظر به برقراري ارتباط با تک تک اين مشتريان بالقوه اقدام مي کنند و مزاياي کالا و خدمات مورد نظر را در مقايسه با ساير رقبا ارائه مي نمايند. 
بازاريابي برون يابي نسبت به ساير انواع بازاريابي ها هدفمند تر و تخصصي تر است . 
بازاريابي درون‌يابي يا مشتري در داخل Inbound Marketing
در اين روش بر خلاف روش بازار يابي برون يابي شرکت‌ها اغلب با مشترياني مواجه هستند که به دلايل گوناگون با آنها تماس مي‌گيرند. به طور مثال با پيگيري تماس هاي يک تلفني براي اعلام موجودي کارت هاي اعتباري مي توان با فرد مورد نظر تماس بر قرار کرد و پيشنهاد استفاده از سامانه پيام رسان بانک را به او ارائه کرد . 

بازاريابي اشانتيون Freebie Marketing
ارائه انواع تستر ، اشانتيون و هداياي تبليغاتي به صورت رايگان در راستاي معرفي محصول مورد نظر . ارائه پکيج تبليغاتي محصول جديد به همرا ه محصولا ت پر فروش قديمي که بازار هدف خود را پيدا کرده اند . اين روش نيز از روش هاي پر کاربرد و کار آمد  در حوزه بازاريابي است . 
بازاريابي نمايشگاه هاي تجاري Tradeshow Marketing
طيف وسيعي از محصولات هستند که براي خريداري شدن نياز به تست شدن دارند . برپايي نمايشگاه هاي کوچک و بزرگ محلي و بين المللي اين فرصت را در اختيار فروشنده و خريدار قرار مي دهد که با کالا ، خدمات و نيازهاي هم آشنا شوند . 
با توجه به روند روبه رشد رقابت در ميان توليد کننده گان ، صاحبان خدمات و مشاغل ،کار آفرينان و سرمايه گذاران علم  بازاريابي نيز به سرعت در حال تغيير و تحول است و هر روزه با توجه به نيازها و سلايق و علايق مردم شيوه هاي جديدي مورد استفاده قرار مي گيرند . 

آموزش بازاریابی

دوره هاي آموزشي بازاريابي 


 باتوجه به اين که در دنياي امروزآشنايي و به کار گيري علم بازار يابي يکي از ملزومات لاينفک در راستاي ورود ، بقا و کسب موفقيت در دنياي کسب و کا رو تجارت است ، شرکت در دوره هاي بازاريابي ، آشنايي با تکنيک هاي بازاريابي  و انواع بازار يابي به صورت کاملا تخصصي براي کليه افراد شاغل در حوزه کسب و کار و تجارت  و علاقه مندان ورود به اين حوزه الزامي است . از اين رو دوره هاي آموزشي بازاريابي در سال هاي اخير با استقبال قابل توجه و بسيا رچشمگير متقاضيان مواجه شده است .
در راستاي استقبال قابل توجه متقاضيان از دوره هاي آموزش بازاريابي ، برخي از مراکز آموزشي معتبر در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي بازاريابي کرده اند يکي از معتبرترين اين مراکز که با کسب کليه مجوزهاي مورد نياز از سازمان هاي ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي بازاريابي کرده است مرکز آموزش مجازي فن پردازان است. مرکز آموزش مجازي فن پردازان با ارائه بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين  بازاريابي فراگيران را با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه در راستاي رسيدن به اهداف خود ياري مي رساند . 
فراگيران با استفاده از بسته هاي آموزشي فن پردازان  و آموزش هاي آنلاين اين مرکز علاوه بر کسب دانش ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک معتبر بازاريابي از اين مرکز معتبر خواهند شد . 
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close