اصول و قواعد مشاوره

اصول و قواعد مشاوره

تاریخچه روانشناسی در ایران

تاریخچه روانشناسی در ایران، قدمت هزار ساله داشته و دانشمندان بنامی مانند ابن سینا و ملاصدرا در این زمینه فعالیت داشته اند. روانشناسی، به معنای مطالعه رفتار موجودات زنده و بررسی فرایندهای روانی در آنهاست. روانشناسی، یکی از علوم طبیعی بوده و تا قبل از سال 1340، به طور جدی بررسی نشده و فقط بخشی از برنامه های فلسفی و علوم تربیتی محسوب میشد. 
در انتهای سال 1340، این علم توسعه یافته و موسسات و مرکز روانشناسی پایه گذاری شدند. با این حال، پژوهش هایی که در زمینه روانشناسی انجام میشد بسیار اندک و غیر قابل توجه بوده و اثری از پژوهش های جمعی نیز مشاهده نمیشد. خبر خوب این است که اخیرا، علم روانشناسی پیشرفت های چشمگیری حاصل کرده و هر کدام از روانشناس ها  وکلینیک ها سعی در استفاده از جدیدترین متدها دارند که این موضوع میتواند برای بهبود رفتارهای اجتماعی افراد بسیار مفید واقع شود.  
سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تاریخچه روانشناسی در ایران، تعریف آسیب شناسی روانی، ملاك هاي رفتار هاي نابهنجار، آموزش کاربرد روانشناسی در مدیریت ، دوره کاربرد روانشناسی در مدیریت ، مدرک کاربرد روانشناسی در مدیریت ، گواهینامه کاربرد روانشناسی درمدیریت ، اصول و قواعد مشاوره، تکنیک های مواجه با مشکلات و وظايف مشاور هستند. 

آموزشش کاربرد روانشناسی در مدیریت

تعریف آسیب شناسی روانی|psychopathology

آسیب شناسی روانی عبارت است از، تمرکز بر فاکتورها و عوامل بیولوژیکی و اجتماعی به منظور مطالعه انواع بیماری های روانی. در این شیوه درمانی، همه علل اصلی و جانبی بیماری روانی بررسی شده و از تکنیک های بیماری شناسی نیز بهره گرفته میشود. علاوه بر این، متخصصان بهداشت و روان سعی میکنند تا وضعیت سلامت روانی بیماران را بررسی کرده و سپس، برای انتخاب شیوه درمانی آنها تصمیم بگیرند. 
عمدتا، روانشناس های بالینی و روانپزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند، میتوانند با انجام انواع تست های روانشناسی ، علل ایجاد این بیماری را بررسی کرده و سپس، در مورد اینکه یک رفتار بیمار هنجار و یا نابهنجار است و اختلال دارد یا نه، توضیح داده و شیوه درمانی خاصی را به او پیشنهاد دهند. 

ملاك هاي رفتار هاي نابهنجار

واژه نابهنجار، به معنای طبیعی نبودن و ،در عوض ، غیر متعارف بودن است. در صورتی که این واژه برای انواع رفتارهای نابهنجار به کار برده شود، تعریف متفاوتی خواهد داشت.  هر رفتاری ، یک فرم تعریف شده و استاندارد و به اصطلاح یک ملاک مشخص داشته و اگر رفتاری، کمی با آن تفاوت داشته باشد، درگروه رفتارهای نابهنجار طبقه بندی نمیشود.  البته، دلیل اینکه، گاهی یک رفتار در دسته انواع نا بهنجار قرار میگیرد این است که، ابزار و ملاک خاصی برای تعریف و تعیین آن رفتار وجود ندارد. 
از طرف دیگر، ملاك هاي رفتار هاي نابهنجار مواردی مانند ملاک های آماری و آسیب شناختی بوده و در این میان، هیچ مرز مشخصی بین رفتارهای بهنجار و نابهنجار وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن، رفتارها و انواع آنها را در گروه های مختلف طبقه بندی کرده و با توجه به آنها به رفتار افراد برچسب زد. 

مدرک کاربرد روانشناسی در مدیریت

آموزش کاربرد روانشناسی در مدیریت

در گذشته، افراد مشکلاتشان را فقط از طریق در میان گذاشتن آنها با افراد مسن و با تجربه حل میکردند و میزان مشکلاتشان نیر در مقایسه با امروز کمتر بود. اما، امروزه، مشاوران روانشناسی به افراد کمک میکنند تا ریشه مشکلات را شناسایی کرده و را حلی برای حل آنها ارایه دهند. با این حال، این کار کاملا تخصصی بوده و تنها مشاورانی که در این زمینه تحصیل کرده و یا گواهینامه کاربرد روانشناسی در مدیریت  داشته باشند، میتوانند در سمت و مقام مشاور به دیگران خدمت کنند. 
با توجه به اهمیت حوزه روانشناسی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش کاربرد روانشناسی در مدیریت را برای دانش پذیران ارایه و پیشنهاد داده است. این دوره کاربرد روانشناسی در مدیریت ، به دانش پذیران کمک میکند تا اطلاعات جامعی در این زمینه به دست آورده و تجارب ارزشمندی برای رویارویی با مشکلات کسب کنند. علاوه بر این، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین حد نصاب نمره را به دست آورند، مدرک کاربرد روانشناسی در مدیریت   اعطا میشود.  قابل ذکر است که این مدرک مور تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

اصول و قواعد مشاوره

مشاوران، علاوه بر تحصیلات خاص در حوزه روانشناسی، باید بر قواعد حاکم بر این حیطه نیز تسلط داشته و بتوانند انها را متناسب با شخصیت و دیدگاه افراد مختلف هماهنگ و متناسب کنند. اصول و قواعد مشاوره که هر مشاوری باید هنگام گفتگو با مراجعین خود رعایت کند میتواند شامل: 
مشاور میتوند فرد را راهنمایی کند اما در نهایت، این خود فرد است که در مورد انتخاب راه درست تصمیم میگیرد. 
مشاور باید به فرد اجازه دهد تا تمام مشکلات خود را بیان کند.
مشاور نباید در مورد شخصیت افراد هیچ گونه قضاوتی داشته باشد و هدفش فقط رفع مشکلات افراد باشد. 
مشاور باید به دقت تمام به حرف های افراد گوش داده و نسبت به مشکلات آنها واکنش نشان دهد. 
مشاور باید پرونده فرد را به دقت مطالعه کرده و نسبت به مشکلات قبلی و ارتباط آنها با موقعیت کنونی آگاه باشد. 
مشاور باید به گونه ای به افراد برخورد کند، تا احساس ارزشمندی داشته باشند. 
مشاور باید گذشته از مشکلات افراد، آنها را محترم شمرده و به آنها احترام بگذارد. 

گواهیناهمه کاربرد روانشناسی در مدیریت

تکنیک های مواجه با مشکلات 

همه افراد، تجربه مواجه با مشکلات را داشته و تنها تفاوت شان این است که هر کدام از روش های متفاوتی برای غلبه بر مشکلات استفاده میکنند. علاوه بر این، آنها هنگام بروز مشکل مشابه، میتوانند از همان شیوه و یا شیوه های متفاوت بهره بگیرند. تکنیک های مواجه با مشکلات که معمولا افراد مختلف از آن استفاده میکنند عبارتند از : 
برای حل حل مشکلات، تمام تلاش تان را به کار بگیرید اما به نتیجه کار چندان وابسته نباشید.
خودتان فقط برای زندگی تصمیم گرفته و مشکلات و مزیت های آن نیز نصیب خودتان میشود، پس دیگران در زندگی شما هیج مسولیتی ندارند. 
تغییراتی که در زندگی افراد ایجاد میشود ، میتواند آینده آنها را درخشان تر کرد و یا اوضاع زندگی شان را وخیم تر کند که البته این ورد به دیگاه افراد وابسته است. بنابراین، باید از تغییرات مخصوصا انواع مثبت در زندگی استقبال کرد. 
آنچه در زمان حال اتفاق می افتد را در نظر داشته و منتظر اتفاقات آینده نباشید زیرا ممکن است مواردی باشند که نتوانید آنها را تحت کنترل در بیاورید. 
سبک زندگی افراد با یکدیگر متفاوت بوده و ممکن است که یک فرد نتواند شرایط زندگی افراد دیگر را پذیرفته و یا تحمل کند. بنابراین، نباید شیوه زندگی افراد را با هم مقایسه کرد. 
برخی از اتفاقات سطحی بوده و آنچنان اهمیتی ندارند که وقت با ارزش تان را صرف تجریه و تحلیل عمیق آنها کنید بنابراین، به راحتی از آنها بگذرید و روی مطالب مهمتر تمرکزکنید.  

وظايف مشاور

دلی اینکه افراد به مشاورها مراجعه میکنند، این است که از یافتن  راه حل درست و منطقی عاجز شده و قادر نیستند مسیر درست را انتخاب کنند. از این جهت، تعهدات و وظايف مشاوران بسیار سنگین بود و باید بتوانند افراد مراجهه کننده را به کارآمدترین شیوه هدایت و راهنمایی کنند. انواع وظايف مشاور میتوان شامل : 
کشف و شناسایی مشکل اصلی فرد و و به کارگیری روش های عملی مناسب برای برطرف شدن آنها
ایجاد ارتباط صمیمی و موثر با افراد و درک همه جوانب مشکل او
کمک به ریشه یابی مشکل از طریق پرسیدن سوالات مختلف و متنوع در مورد خانواده و اطرافیان
بررسی میزان انگیزه و اهمیت دادن به حل مشکل کنونی فرد

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close