آموزش روانشناسی

آموزش روانشناسي 
تاريخچه روانشناسي

دانش روانشناسي   Psychology science  | عليرغم پيشينه ي بسيار بلند خود   تاريخچه اي کوتاه دارد . به اين مفهوم که  معنا که اگرچه يافته هاي روانشناسي به صورت رسمي و علمي، قدمتي در حدود  130 سال دارد ،اما  مباحث و مقولات مورد مرتبط با اين علم  از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه نوع بشر بوده است .
اصطلاح روان‌شناسي يا Psychology ، مانند  ساير اطلاعات مربوط به حوزه روان‌شناختي ريشه‌اي يوناني دارد و مرکب از دو کلمه "   "psyche" به معني روح و ذهن و  "logos"   به معني مطالعه يا شناخت است و معني تحت‌اللفظي آن، مطالعه روح و نفس و يا  شناخت روح و نفس است. اين واژه اولين بار در سال 1497 توسط  فيليپ ملانکتون | Philip Melanchthon   به دنياي علم معرفي شد .

مدرک روانشناسی

روانشناسي چيست ؟

علم روانشناسي ، علمي است که به مطالعه و شناخت چرايي ها و چکونگي هاي رفتارهاي انسان ها در ابعاد مختلف شخصيت آن ها و در شرايط مختلف مي پردازد . مطالعه رفتارها ي انسان تا جايي در اين حوزه اهميت دارد که مي توان اين علم را رفتارشناسي نيز ناميد . 
با توجه به اهميت رفتار در اين علم در ادامه به ارائه تعريف رفتار خواهيم پرداخت . رفتار در برگيرنده کليه حالات ، عادات ، کنش ها و واکنش هاي به نسبت پايداري است که به کرات و دفعات در شرايط مختلف از انسان ها سر مي زند ، از ويژگي هاي اين رفتارهاي مي توان به پايدار بودن ، قابيلت ارزيابي و اندازه گيري و قابليت پيش بيني آن ها اشاره کرد . 
علم روانشناسي کليه رفتارها ، کنش ها و واکنش هاي سرزده از انسان ها را با توجه به معيارها و ملاک هاي موجود در اين علم به چند دسته تقسيم بندي مي کند . در ادامه به اين دسته بندي ها اشاره خواهيم کرد . 
دسته اول رفتارهاي انسان ها در تقسيم بندي علم روانشناسي رفتارهاي شخصي افراد  هستند .
رفتارهاي شخصي افراد عبارتند از کليه رفتارهايي است كه كاملاً جنبه شخصي دارند و در برگيرنده کليه عادات شخصي افارد مي باشد . به طور مثال فردي عادت دارد روزانه 15 دقيقه پياده روي کند ، دو بار در روز قهوه بنوشد ، 15 دقيقه مطالعه کند ، 30 دقيقه اخبار گوش کند و يکبار در هفته به ديدار اقوام برود  .
دسته دوم رفتارهاي انسان ها در تقسيم بندي علم روانشناسي رفتارهاي  شغلي افراد  هستند .  
رفتارهاي شغلي عبارتند از کليه  رفتارهاي  خاصي که افراد در حوزه كار ، فعاليت و  حرفه خود بروز مي دهند . به عنوان مثال  فردي عادت دارد در ابتداي روز10 دقيقه زمان به تهيه  ليستي از وظايف آن روز تهيه و کل فعاليت هاي طول روز را بر اساس آن اولويت بندي به انجام برساند . 
سومين دسته در تقسيم بندي رفتارها بر اساس علم روانشناسي رفتارهاي تحصيلي افراد هستند . 
رفارهاي تحصيلي افراد در برگيرنده کليه  رفتارهايي هستند که  که در ارتباط با امور تحصيلي از افراد بروز مي کند .  مثلا  دانش آموزي  هميشه عادت دارد قبل از تدريس ذرو جديد توسط معلم درس مورد نظر را مطالعه کرده باشد  يا دانش آموزي که  به منظور افزايش سطح و کيفيت  يادگيري خود خلاصه نويسي كرده ويا دانش آموزي که بر طبق عادت با صداي بلند درس مي خواند.
چهارمين دسته از رفتارهاي در تقسيم بندي بر اساس علم روانشناسي رفتارهاي اجتماعي هستند . 
رفتارهاي اجتماعي رفتارهايي هستند  که افراد در تعاملات بين فردي  و معاشرت هاي اجتماعي با ساير هم نوعان از خود بروز مي دهند  . به طور مثال فردي در برخورد با سايرين پيش سلام است و يا افاردي که در برخورد هاي اوليه جانب احتياط را به شدت نگه داشته . 
به طور کلي دانش روانشناسي با در نظر گرفتن فاکتورهايي از قبيل چه کسي ، در چه شرايطي ، در چه زماني و با چه سني  به بررسي و ارزيابي رفتارهاي افراد مي پردازد که اين فاکتورها در نتايج ارزيابي از اهميت بسيار زيادي برخوردارند ، به عنوان مثال پافشار براي خريد يک جنس يا کالاي غير ضروري از طرف يک کودک 7 ساله و از طرف يک جوان 20 ساله مي تواند برداشت ها و نتايج بسيار متفاوتي داشته باشد . 

گواهینامه روانشناسی

شاخه هاي علم روان شناسي

علم روانشناسي با توجه به حوزه سنجش و ارزيابي خود به شاخه هاي نختلفي تقسيم بندي مي شود که فراگيران پس از پشت سرگذاشتن دوره هاي روانشناسي عمومي با توجه به علايق و سلايق خود مي توانند در يکي از اين شاخه به ادامه تحصيل بپردازند . در ادامه به معرفي شاخه هاي مختلف علم روانشناسي خواهيم پرداخت . 
1- روان شناسي رشد و كودك
2- روان شناسي شخصيت
3- روان شناسي اجتماعي
4- روان شناسي باليني
5- روان شناسي بيماري
6- روان شناسي كودكان استثنايي
7- روان شناسي تربيتي
اهميت روان شناسي عمومي
با توجه به اين که بخش عظيمي از نتايج حاصل شده درطول روز ناشي از چگونگي برخوردها و رفتارهاي افراد در مواجه با ساير هم نوعان خود در شرايط و موقعيت هاي پيش آمده است آشنايي باعلم روانشناسي مي تواند تاثيرات مثبت به سزايي در روند زندگي شخصي ، اجتماعي و حرفه اي افراد داشته باشد . 
آشنايي با علم روانشناسي به شما کمک مي کند با ارزيابي صحيح رفتارهاي طرف مقابل در کليه موقعيت ها بتوانيد عکس العمل درست و مناسبي نشان دهيد و بخ بهترين نحو از شرايط موجود بهره برداري نمائيد . ارزيابي صحيح و اصولي رفتارهاي افراد ميسر نمي سود مگر از طريق آشنايي با علم روانشناسي .

دوره آموزش روانشناسی

فرصت هاي شغلي روان شناسي عمومي

امروزه با توجه به اهميت بسيار زياد علم روانشناسي و با توجه افزايش سطح آگاهي عموم مردم از حيطه فعاليت هاي پزشکان روانشناس و متخصصان روانشناسي و تمايل افراد براي استفاد از مشاوره هاي روانشناسي در ابعاد مختلف زندگي خود بازار کار متخصصات روانشناسي بسيار پررونق شده و آينده شغلي بسيار مطلوبي براي اين افراد پيش بيني مي شود . 
روانشناسان  با توجه به مدرک روانشناسي  خود و شاخه مورد مطالعه  مي توانند دراماکني از قبيل  مراکز درماني و  بيمارستاني، مدارس ، مهدهاي کودک ،  زندان ها، مراکز توانبخشي، مراکز ترک اعتياد ، مراکز مشاوره، واحدهاي  تحقيقاتي دانشگاه ها و ....به کار مشغول شوند  . رواشناسان همچنين  مي توانند با دريافت مجوزهاي  مورد نياز از مراجع قانوني و ذيصلاح  براي احداث مهد کودک و سراي سالمندان اقدام نمايند. همچنين با داشتن حداقل مدرک کارشناسي ارشد در رشته روانشناسي ، تجربه و سرمايه مورد نياز  مي توانند با کسب مجوزهاي لازم از مراجع ذيصلاح  اقدام به تاسيس مراکز خدمات روانشناسي يا مشاوره روان شناسي نمايند .  
با توجه به بازار شغلي بسيار پر رونق و رو به رشد حرفه روانشناسي شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي در مراکز معتبر آموزشي و اخذ گواهينامه روانشناسي به کليه علاقه مندان به رشته روانشناسي توصيه مي شود .
دوره هاي آموزشي روان شناسي 
با توجه به اهميت روان شناسي ، بازار کار پر رونق و رو به رشد حرفه روانشناسي و موقعيت هاي شغلي زيادي که براي فارغ التحصيلان اين رشته وجود دارد در سال هاي اخير تمايل افراد  براي شرکت در دوره هاي آموزشي روان شناسي مراکز دانشگاهي و آموزشگاهي بسيار افزايش پيدا کرده است و به همين دليل دوره هاي آموزشي روانشناسي با استقبال بسيار زياد متقاضيان مواجه شده استن . از اين رو برخي از مراکز آموزشي معتبر در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روان شناسي کرده اند . يکي از مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پفن پردازان  است که با ارائه بسته هاي آموزشي روان شناسي فراگيران را در راستاي نيل به اهدافشان ياري مي نمايد .علاقه مندان مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي عمومي و اخذ مدرک روانشناسي در راستاي شرکت در دوره هاي تخصصي روان شناسي که قبلا به آن اشاره کرديم اقدام نمايند . 
هدف دوره هاي آموزشي روان شناسي تربيت افرادي کارآمد است  ، تربيت افرادي است که مفاهيم و اصول نظري و عملي علم روان شناسي را فراگرفته وحداقل مهارتهاي حرفه اي را در شاخه  روانشناسي را کسب کرده باشند .
 مزاياي دوره هاي آموزشي روان شناسي 
از آنجا که آشنايي با اصول و مباحث روان شناسي عمومي توانايي افراد در برقراري ارتباط با سايرين را به ميزان زيادي افزايش مي دهد ،  و با توجه به اين که برقراري ارتباط اولين وموثرترين گام براي مبادلات و معاملات بعدي خواهد بود ، گذراندن دوره هاي آموزشي روان شناسي و کسب دانش و مهارت در اين زمينه مي تواند  شانس کسب موفقيت هاي بعدي افراد را به ميزان زيادي افزايش دهد . به دليل کاربرد زياد و تاثيرگذاري علم روانشناسي در کليه ابعاد زندگي انسان روان شناسي عمومي به عنوان واحد درسي در بسياري از رشته هاي ديگر نيزبه فراگيران ارائه مي شود  .
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close