آشنایی با گرایش های مختلف رشته حسابدرای

آشنايي با گرايش هاي مختلف رشته حسابداري
معرفي رشته حسابداري

درابتدا به معرفي رشته حسابداري خواهيم پرداخت و سپس به لزوم و اهميت آن  و دلايل ضرورت استخدام حسابدارحرفه اي اشاره خواهيم کرد. تعريف ساده علم حسابداري عبارتست ازدانشي که به بررسي و ارزيابي تمامي جوانب اوضاع و احوال مالي يک شرکت اعم ازبررسي کليه ورودي ها  ، بررسي کليه خروجي ها  ، سود ، بررسي ميزان زيان ، بررسي عدد بدهي ها ودر نهايت  طلب ها مي پردازد . با در نظر گرفتن اهميت بسيار زياد مباحث اشاره شده  در کليه سازمان ها و شرکت هاي توليدي ، تجاري و غيره و غيره علم حسابداري در زمره حساس ترين ، پر کاربردترين و پر اهميت ترين رشته هاي دانشگاهي قرار دارد.
با توجه به  اجتناب ناپذير بودن کاربرد علم حسابداري در کليه مشاغل ، سازمان ها ، ارگان ها ، کسب و کارهاي کوچک و بزرگ که منجر به رونق و رشد بازار کار اين رشته شده است دوره هاي آموزشي حسابداري با استقبال بسيار قابل توجه و چشمگير متقاضيان مواجه شده است .  . رشته حسابداري در سطوح مختلف و با تعداد واحدهاي درسي متفاوت به علاقه مندان ارائه  مي شود .سطوح مختلف رشته حسابداري عبارتند از ديپلم حسابداري ، فوق ديپلم حسابداري | کارداني حسابداري ، ليسانس حسابداري | کارشناس حسابداري ، فوق ليسانس حسابداري | کارشناسي ارشد حسابداري  و در نهايت دکتراي حسابداري که در دانشگا ها و موسسات آموزشي معتبر ارائه مي شود . 
رشته حسابداري همچنين با توجه به حوزه عملکرد آن ها  در گرايش هاي مختلف به فراگيران ارائه مي شود که در ادامه به برخي از پرکاربردترين و مهمترين آن ها اشاره خواهيم کرد .

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

رشته حسابداری دارای گرایش های مختلفی است.

گرايش هاي رشته حسابداري

حسابداري عمومي 
رشته حسابداري عمومي  يکي از گرايش هاي مورد نياز براي ادامه تحصيل در  ساير گرايش هاي رشته هاي حسابداري محسوب مي شود ، حسابداري عمومي  که به عنوان بنيان ساير گرايش هاي رشته حسابداري به شمار مي رود براي افرادي که در رشته هاي ديگر تحصيل کرده اند و در حال حاضر در پست هاي مديريتي مختلف در سازمان ها و ارگان هاي دولتي و خصوصي مشغول به کار هستند و همچنين کليه افرادي که داراي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ ، کارخانه هاي توليدي ، شرکت هاي تجاري و غيره هستند بسيار کاربردي و مورد نياز است . به اين دليل که  اين افراد با شرکت کردن در دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي و  کسب مدرک حسابداري عمومي ، آشنايي و تسلط مورد نياز براي نظارت و پيگيري  مباحث مالي از تيم حسابداري خود را کسب خواهند کردن .

حسابداری یک رشته بسیار پر کاربرد است.
حسابداري دولتي 
حسابداري دولتي يکي از گرايش هاي علم حسابداري است که به ثبت و نگهداري کليه صورت هاي مالي و حساب هاي مالي سازمان ها  ، شرکت ها و ارگان مي پردازد . با توجه به اين که  ناچيز ترين مقدار خطا و اشتباه در سيستم حسابداري اين سازمان ها مي تواند به بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذيرمنجر شود وباعث اسيب ديدن موقعيت آن ها شود پست سازماني  حسابداران دولتي از حساسيت ويژه اي برخوردار است ، به همين دليل  علاقه مندان به ورود به حرفه حسابداري دولتي مي توانند پس از شرکت کردن در  دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي براي شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري دولتي اقدام کنند. 
حسابداري صنعتي 
حسابداري صنعتي يکي ديگر از گرايش هاي رشته حسابداري است که تحت عنوان حسابداري قيمت تمام شده نيز شناخته مي شود . حوزه اصلي فعاليت حسابداري صنعتي محاسبه قميت تمام شده کالاها و محصولات توليدي در واحد هاي توليدي است. شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي از پيش نيازهاي ضروري براي تحصيل در رشته حسابداري با گرايش صنعتي است .  
حسابداري مالياتي 
حسابداري مالياتي شاخه از رشته حسابداري است که به بررسي و تعييم ميزان ماليات بر در آمد شرکت ها و موسسات کوچک و بزرگ مي پردازد . از ويژگي هاي برجسته  حسابداري مالياتي اشراف و تسلط بر قوانين مالياتي کشور محل فعاليت مي باشد . با در نظ رگرفتن اين مهم که امروزه مقوله ماليات در اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي دنيا به اجرا در مي ايد کسب گواهينامه حسابداري مالياتي مي تواند در بازارکاربين المللي منجر به افزايش موقعيت هاي شغلي و همچنين ارتقا موقعيت شغلي شاغلان شود . مانند ساير گرايش هاي رشته حسابداري متقاضيان تحصيل در گرايش حسابداري مالياتي نيز ملزم به شرکت در دوره هاي آموزش حسابداري عمومي و کسب موفقيت در اين مرحله مي باشند  و پس از ان مي توانند  براي ادامه تحصيل در اين گرايش اقدام نمايند . 
حسابداري بودجه اي 
اين گرايش از علم حسابداري به بررسي ، تهيه و تنظيم بودجه مالي سازمان ها ، بررسي نتايج فعاليت هاي اقتصادي و ميزان مطابقت آن با برنامه هاي ارائه و و پيش بيني بودجه براي برنامه هاي آتي مي پردازد . اين گرايش در شرکت هاي توليدي ، ساختماني و غيره بسيار مورد نياز است .
حسابرسي
يکي ديگر از گرايش هاي رشته حسابداري ، حسابرسي است و اين گرايش به بررسي مدارک و اسناد مالي ، گزارش هاي مالي و دفاتر مالي شرکت ها مي پردازد و در مورد صحت اطلاعات ارائه شده اظهار نظر مي کند . ادامه تحصيل در اين گرايش نيز مستلزم گذراندن دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي و اخذ مدرک حسابداري عمومي است . 
حسابداري سيستم 
حسابداري سيستم ها يکي ديگر از گرايش ها پرکاربرد علم حسابداري است . اين گرايش از علم حسابداري به به ارائه يک سيستم حسابداري مناسب با روند کار و فعاليت هاي هر سازمان مي پردازد . علاقه مندان به ادامه تحصيل در اين گرايش از علم حسابدراي بريا ورود به اين گرايش بايد ابتدا دوره آموزشي حسابداري عمومي را پشت سر گذاشته و پس از اخذ مدرک معتبر حسابداري عمومي براي ورود به دوره آموزشي حسابداري سيستم اقدام نمايند .
حسابداري موسسات غير انتفاعي
هدف اصلي اين گرايش از علم حسابداري طراحي و ارائه  نوعي سيستم حسابداري است که مديريت سازمان ها را ملزم به پيروي از قوانين و خط مشي هاي مالي سرمايه گذاران ، سهام داران و  تامين کننده گان مالي سازمان مي کند . حسابرس موسسات غير انتفاعي نيز يکي ديگر از گرايشات علم حسابداري است که از بازار کار خوبي برخوردار است . علاقه مندان به ادامه تحصيل در اين رشته نيز مي بايست دوره آموزشي حسابداري موقت را با موفقيت پشت سر گذاشته باشند و پس از اخذ گواهينامه معتبر حسابداري عمومي براي ورود رشته حسابداري موسسات غير انتفاعي اقدام نمايند . 
حسابداري اجتماعي 
حسابداري اجتماعي  از گرايش هاي جديد علم حسابداري به شمار مي رود . اين گرايش به ارزيابي هزينه ها و نتايج و فوايد اجتماعي آن که در زمان قبل قابل ارزيابي نبود مي پردازد ، با استفاده از اين گرايش مي توان زمان و  ميزان بازگشت سرمايه پروژه هاي اجتماعي  را پيش بيني کرد. با توجه به اين که اين گرايش از علم حسابداري در مراکز دولتي ، شهرداري ها و غيره بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد از بازار کار بسيا رخوبي برخوردار است . علاقه مندان ورود به رشته حسابداري اجتماعي نيز ملزم به گذارندن دوره آموزشي حسابداري عمومي به عنوان پيشنياز اين رشته هستند . 

اشنایی با مباحث حسابداری مستلزم شرکت در دوره های آموزشی است.

دوره آموزشی مدیریت مالی و حسابداری

دوره آموزشي حسابداري 

با توجه به نياز سازمان ها ، ارگان ها ، شرکت هاي توليد و تجاري و حتي کسب وکارهاي کوچک به شاخه ها و گرايش هاي مختلف علم حسابداري ، کليه گرايش هاي رشته حسابداري از بازار کار پر رونق و رو به رشدي برخوردار شده اند . 
به دليل بازار کار مساعد اين رشته کليه گرايش هاي رشته حسابداري با استقبال بسيار قابل توجه متقاضيان روبه رو شده است . تقاضاي زياد متقاضيان از يک سو و ظرفيت محدود مراکز دانشگاهي از يک سو برخي از مراکز آموزشي را بر آن داشت تا با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز از سوي سازمان ها و مراکز ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي حسابداري در کليه گرايش ها نمايند .  در اين ميان دوره آموزشي حسابداري عمومي به دليل اين که بعنوان پايه و اساس و پيشنياز ورود به ساير گرايش ها به شمار مي رود نسبت به ساير گرايش ها با  استقبال بيشتري مواجه شده است و به همين جهت بسياري از مراکز معتبر دانشگاهي و آموزشگاهي اقدام به برگزاري و ارائه دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي کرده اند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي فن پردازان  است که با ارائه دوره هاي آموزشي حسابداري در کليه گرايش ها شرايط تحصيل در اين رشته را براي علاقه مندان فراهم کرده است . 
علاقه مندان به رشته حسابداري پس شرکت در دوره هاي آموزشي حسابداري عمومي مرکز آموزش مجازي فن پردازان علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي لازم موفق به اخذ مدرک معتبر حسابداري عمومي خواهند شد که علاوه بر اين که شرايط ورود آن ها با بازار کار را فراهم مي کند آن ها را واجد شرايط در دوره هاي آموزشي حسابداري با گرايش هاي مختلف خواهد کرد . 
لازم به ذکر است کليه مدارک ارائه شده توسط مرکز آموزش مجاز فن پردازان مورد تائيد مستقيم سازمن علوم تحقيقات و فن آوري مي باشد که از درجه اعتبار بالايي برخوردار است . از اين به کليه متقاضيان ورود به بازار کار و علاقه مندان به حرفه حسابداري توصيه مي شود با شرکت در دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي فن پردازان و کسب مدرک حسابداري معتبر شانس ورود خود به بازار کا را فزايش دهند . 

 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close