آزمون GMAT چیست؟ | مزایای قبولی آزمون جی مت - فن پردازان

اهمیت مدیریت در هر کسب و کاری بیشتر شده است. فرقی نمی کند که در حوزه های اقتصادی فعال هستید و یا صنعتی. فارق از حوزه تخصصی تان، باید بتوانید به کمک مهارت های مدیریتی و تخصصی مدیریتی تان، کسب و کار خود را به سمت پیشرفت و سودآوری سوق دهید. به این منظور لازم است که با علم روز مدیریت آشنا باشید.

 

افرادی در دنیای رو به پیشرفت امروزی، موفق هستند که خود را با تغییرات جهان همراه کنند. لازمه این کار هم یادگیری و بهره مندی از منابع اطلاعاتی جدید و به روز می باشد. به همین دلیل است که رشته های مدیریتی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند. اما صرف شرکت در این دوره نمی تواند بیانگر توان مدیریتی شما باشد. از همین روی آزمون GMAT معرفی شد. اما GMAT چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در ادامه نه تنها به این سوال پاسخ خواهیم داد، بلکه درباره منابع آزمون GMAT و اهمیت آن هم صحبت خواهیم کرد.

 

آزمون GMAT چیست؟

اگر در رشته‌های مدیریت یا تجارت فعالیت داشته باشید، به طور حتم با آزمون GMAT به خوبی آشنا هستید. GMAT یک آزمون معتبر به زبان انگلیسی است که توسط موسسه GMAC برگزار می‌شود. این آزمون برای رشته‌های مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دانشجویان را در زمینه‌ی مختلفی نظیر موارد زیر مورد ارزیابی قرار دهند.

  • ریاضی 
  • جبر 
  • هندسه 
  • تجزیه‌ی داده 
  • دستور زبان 

 

ارتباط میان mba و gmat

 

علاوه بر رشته مدیریت، رشته‌های دیگری نظیر MBA، تجارت و حسابداری، دارای آزمون GMAT هستند. از این رو اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی در این رشته‌ها در خارج از ایران تحصیل کنید، باید با این آزمون آشنایی کامل داشته باشید. از جمله‌ی این کشور‌ها می‌توان به آمریکا و کانادا اشاره کرد که برای تحصیل در آن‌ها نیاز به مدرک GMAT دارید.

 

آزمون GMAT چه تفاوتی با سایر آزمون‌های بین المللی دارد؟ 

شرط قبولی در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان، قبولی در آزمون جی مت است. GMAT یک مدرک بین الملی تخصصی بوده و همچنین یک مدرک معتبر و مهم برای سنجش مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی است. در ادامه شباهت و تفاوت‌های آن را با سایر آزمون‌های بین المللی شرح می دهیم. 

این آزمون به مانند آزمون تافل، بخش‌های مختلف آن به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و در طول آزمون یک سیستم و یک هدفون در اختیارتان قرار می‌گیرد.


مدرک تافل و آیلتس تقریبا برای دانشچویان تمامی رشته‌ها کاربرد دارد، اما آزمون GMAT فقط برای دانشجویان رشته‌ها مدیریتی و تجاری کاربرد داشته و در بیشتر مواقع برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی‌ هستند، مناسب است. 
متن‌هایی که در آزمون جی مت قرار می‌گیرد به مراتب سخت‌تر از آزمون تافل و آیلتس است و فقط افرادی که تخصص مناسب و خوبی در یکی از رشته‌های MBA دارند، می‌توانند پاسخگوی سوالات آن باشند.

متنی که باید در آزمون GMAT بنویسد باید بیش از 500 کلمه باشد که این مقدار در سایر آزمون‌ها بین 350 تا 500 کلمه است. 

 

یکی از نکات جالبی که فقط آن را در آزمون جی مت می‌بینید، این است که پاسخ ندادن به سوالات نمره منفی برای شما خواهد داشت. با توجه به این مسئله باید با تسلط کافی در این آزمون شرکت کرد تا بتوان به اکثر سوالاتش پاسخ داد. 
در آزمون جی مت میزان سختی سوالات بر اساس جواب‌های شما مشخص می‌شود، یعنی اگر سوالات را به درستی پاسخ دهید، در ادامه با سوال سخت‌تری مواجه می‌شوید. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در این آزمون به هیچ عنوان نمی‌توانید جواب سوالات خود را تغییر دهید.

 

ثبت نام در آزمون gmat

 

نمونه سوالات آزمون GMAT

جی مت دارای یک سایت معتبر و رسمی است که می‌توان از آن برای شرکت در آزمون جی مت استفاده کرد. البته برای استفاده از امکانات این سایت باید در سایت ثبت نام کنید. سایت جی مت یک نرم افزار قدرت‌مند و پیشرفته را در اختیار افرادی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند، قرار می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار به راحتی می‌توانید آزمون شبیه سازی شده را برگزار کنید تا بیش از پیش آماده شرکت در آزمون شوید. همچنین برای داشتن نمونه سوالات آزمون GMAT می‌توانید از سایت www.mba.com نیاز استقاده کنید.

در این سایت به صورت هفتگی سوالات مختلفی قرار می‌گیرد که تاثیر بسیار زیادی در افزایش مهارت شما برای شرکت در آزمون دارد. از دیگری نرم افزار‌هایی که می‌توان برای افزایش نمونه سوالات آزمون GMAT از آن بهره گرفت می‌توان به  GMATPrep اشاره کرد.

 

سوالات نرم افزار GMATPrep به صورت رایگان است و از آن به عنوان یکی از بهترین منابع برای آزمون جی مت یاد می‌کنند.

منابع آزمون GMAT چیست؟ 

برای آن که بتوانید به راحتی در آزمون GMAT قبول شوید، نیار به منابع مختلفی دارید. داشتن نمونه سوالات آزمون GMAT بسیار کمک کننده است، اما برای آن که بتوانید موفقیت خود را در آزمون تضمین کنید، نیاز به استفاده از منابع مختلف دارید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم

  • کتاب راهنمای تصحیح جملات برای آزمون جی مت
  • کتاب GRE  premier 
  • کتاب راهنمای کامل آزمون Gmat
  • کتاب هندسه مخصوص آزمون جی مت 
  • کتاب گرامر 
  • کتاب GMAT PREP PLUS 2020
  • کتاب کار ریاضی برای شرکت در آزمون Gmat

 

علاوه بر موارد فوق می‌توانید از سایر منابع آزمون GMAT استفاده کنید که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی و خصوصیات مختلفی هستند. این کتاب‌ها در افزایش یادگیری و میزان مهارت شما بسیار تاثیر دارند و استفاده هر چه بیشتر از منابع آزمون GMAT احتمال قبولی شما را افزایش خواهد داد.

ثبت نام در دوره MBA

 

آزمون GMAT دارای چه بخش‌هایی است؟ 

در این آزمون برای آن که میزان مهارت افراد را در زمینه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهند، بخش‌های مختلفی را برای ارزیابی در نظر می‌گیرند. از این رو باید قبل از شرکت در این آزمون با بخش‌های مختلف آن به خوبی آشنا شوید. 
نگارش تحلیلی: در این بخش که حدود نیم ساعت در آن زمان دارید باید به نقد و تحلیل بپردازید. برای آن که این بخش را با موفقیت به پایان رساند، باید مهارت استدلال علمی را داشته باشید. برای نگارش تحلیلی، یک متن در اختیارتان قرار می‌گیرد، که بعد از خواندن آن باید به سوالات برنامه کامپیوتری پاسخ دهید و در ادامه ممتحن سوالاتی را برای سنجش میزان مهارت شما نیز می‌پرسد.

 

تحلیل اطلاعات بخشی از آزمون جی مت

 

استدلال یکپارچه: هدف از این بخش سنجش افراد در زمینه‌ی تحلیل منابع اطلاعاتی مرتبط با جدول‌ها، نمودار‌ها است که باید آن‌ها را به خوبی تفسیر کنید تا سوالات را به درستی جواب دهید. این بخش از آزمون GMAT خود به 4 بخش مختلف تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌انداز: 

  • تفسیر بصری
  • تحلیل دو قسمتی 
  • تحلیل جدول
  • استدلال چند منبعی 

 

مهارت محاسبه: این بخش برای سنجش استدلال ریاضی متقاضیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بخش حدود 62 دقیقه زمان می‌برد و برای آن که بتوانید سوالات آن را به خوبی پاسخ دهید باید دانش محاسباتی و جبری خود را افزایش دهید. نمره کامل این بخش 60 است و برای قبولی در آن باید حداقل نمره 50 را دریافت کنید. 

مهارت کلامی: از دیگر بخش‌های آزمون GMAT مهارت کلامی است. این بخش سوالاتش پنج گزینه‌ای است و برای پاسخ دادن به آن‌ها 65 دقیقه زمان دارید. در این بخش باید توانایی داشته باشید که سوالاتی که بر اساس موارد زیر طرح می‌شوند را پاسخ دهید 

  • استدلال
  • مهارت اصلاح جملات با توجه به اصول زبان انگلیسی
  • مهارت خواندن متون پیچیده و سخت 

 

مدرک GRE  و GMAT چه تفاوتی باهم دارند؟ 

آزمون GRE  و GMAT هردو دارای اعتبار و ارزش بین المللی هستند که می‌توانند شانس شما را برای قبولی در یک دانشگاه معتبر افزایش دهند. اما آزمون و مدرک GRE  و GMAT با یکدیگر کمی تفاوت دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

  1.  GRE  به نسبت آزمون GMAT کمی مفهومی‌تر است و برای شرکت در آن باید مهارت‌های بیشتری را یاد بگیرید. اما همانطور که گفته آزمون GMAT فقط برای انواع رشته‌های مدیریتی کاربرد دارد. 
  2. هزینه‌ی آزمون GRE  از جی مت به مراتب کمتر است. 
  3.  برای گرفتن مدرک GRE  و GMAT باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید اما  آزمون GRE  به زبان انگلیسی قوی‌تری نیاز دارد.
  4.  به طور کلی می‌توان گفت که آزمون GMAT آزمون سختری به نسبت آزمون GRE  است. چرا که در آزمون جی مت همانطور که گفته شد، با درست جواب دادن سوالات، سوالات بعدی سخت‌تر می‌شود. 

 

سخن پایانی 

اگر می‌خواهید که در مقطع کارشناسی در رشته‌های مدیریتی نظیر MBA در خارج از ایران تحصیل کنید، باید حداقل یک مدرک معتبر بین المللی را در اختیار داشته باشید. جی مت یکی از معتبر‌ترین مدارک بین المللی است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید در کشور‌های نظیر آمریکا و کانادا تحصیلات خود را ادامه دهید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close